Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 1979 och 1980 ang. Ferrari
3749 besök totalt
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198


Trådstartare
1979 vann Ferrari konstruktörs-VM.
Jody Scheckter vann förarmästerskapet och hans stallkamrat Gilles Villeneuve blev 2:a.

Kollar man sedan på 1980 års VM i F1 så hamnar Gilles Villeneuve på 13:e plats och 1979 års mästare Jody Schekter finner vi först på 19:e plats.

Samma stall, samma förare. Någon som kommer ihåg hur det kunde gå så?

Motor
Över-/turboladdad 1 500 cc alternativt Sug 3 000 cc
Max cylindrar 12
Bilens minimivikt 575 kg

Reglerna för de båda åren, 1979 och -80 var de samma (se ovan).

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Det var innan jag började följa F1 men Wikipedia är din vän.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_312T
Citat:
The 1980 season saw further aerodynamic progress by Cosworth DFV teams, and a heavily updated version of the 312T4, the 312T5 was introduced at the start of the season. The Ferrari was totally outclassed as their wide 312 "Boxer" engine did not suit the aerodynamic needs. The car was unreliable, slow and was not effective against the competition. The other constructors' cars got better throughout the season whereas the 312T5's development virtually went nowhere - the car became less and less competitive over the season. For the first time since 1973, Ferrari did not win a race for an entire season, and the team finished 10th in the Constructors' Championship. Scheckter even failed to qualify in Canada and, after only managing 2 points, retired from the sport at the end of the year.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198


Trådstartare
Tack för wiki-hjälpen.

Det var alltså motorn och reglementet som omöjliggjorde bättre aerodynamik. Det var ju mycket sånt på den tiden.
1978 hade Brabham sin "för breda" motor för att kunna använda aerodynamik såsom Lotus kunde. Det var ju då
Brabhams BT46(B) dök upp med sin downforce-fläkt på Anderstorp. 1978 som senare skulle bli sorgens år för motorsportsverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT46

Det dröjde ända till år 2000 innan Ferrari åter kunde stoltsera med att vinna förar-VM. 21 år efter att
Jody Scheckter vann förar-VM 1979 vann nu år 2000 Michael Schumacher VM-titeln.

Redan året innan, 1999, vann Ferrari konstruktörsmästerskapet( med hjälp av en inlånad förare, Mika Salo). Evt. hade Michael Schumacher kunnat vinna redan det året men han bröt sitt ena ben på träningen inför Storbrittaniens GP och blev där med borta i 3 månader. Under den tiden ersatte M Salo Schumacher.

Youtube och Wikipedia är som rena rama tidsmaskinerna.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198


Trådstartare
Tack för wiki-hjälpen.

Det var alltså motorn och reglementet som omöjliggjorde bättre aerodynamik. Det var ju mycket sånt på den tiden.
1978 hade Brabham sin "för breda" motor för att kunna använda aerodynamik såsom Lotus kunde. Det var ju då
Brabhams BT46(B) dök upp med sin downforce-fläkt på Anderstorp. 1978 som senare skulle bli sorgens år för motorsportsverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT46

Det dröjde ända till år 2000 innan Ferrari åter kunde stoltsera med att vinna förar-VM. 21 år efter att
Jody Scheckter vann förar-VM 1979 vann nu år 2000 Michael Schumacher VM-titeln.

Redan året innan, 1999, vann Ferrari konstruktörsmästerskapet( med hjälp av en inlånad förare, Mika Salo). Evt. hade Michael Schumacher kunnat vinna redan det året men han bröt sitt ena ben på träningen inför Storbrittaniens GP och blev där med borta i 3 månader. Under den tiden ersatte M Salo Schumacher.

Youtube och Wikipedia är som rena rama tidsmaskinerna.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Ferrari var bra med -84 och -85 även om Lill-Lövis aldrig vann.
Jag började följa F1 -87 när Lill-Lövis körde för McLaren som hade ett mellanår...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Elitracing (åskådarracing)
F1 1979 och 1980 ang. Ferrari
3749 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande