Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
tips på R-däck för Toyota MR2 med 16x7 fälg
2443 besök totalt
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej.
Första inlägget på rejsa.nu

Jag har suttit och läst igenom i ett par timmar nu om olika däck och för mig och som för många andra så är det en halv vetenskap.

Lite info om bilen:
Toyota MR2 Turbo -93
215 hjulhästar (mer trim på väg som bl.a turbo, "riktig" programerbar ECU och lamelldiff)
För närvarande har jag team dynamic fälgar 17x7 et40 fram och 17x8 et40 bak som jag tänkte ha vardagsdäcken på.

För att spara pengar på "racefälgar" så kom jag på att min supra mk3 har samma bultmönster som mr2 och på den sitter där original 16x7 fälgar.

Så för att komma till skott med frågan Vilka däck kan passa bra på 16x7 fälgarna för att köra bankörning med. Vad jag har hittat här på forumet så verkar det vara 205 som gäller för 7" fälg om det kan stämma?

_________________
Christian Persson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hej Kribbe,

välkommen hit! Det blir så komplicerat som man vill

På en MR2 MK2 ska du nog ha bredare däck bak än fram, annars kan den bli en handfull. Jag har ägt en själv och har även hört från vänner med samma bil (inkl en läskig avåkning)

Jag skulle iaf ha 225 bak, och isåfall 205 fram. Kan vara bra att börja med.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Tobias Bollmark skrev:
Hej Kribbe,

välkommen hit! Det blir så komplicerat som man vill

På en MR2 MK2 ska du nog ha bredare däck bak än fram, annars kan den bli en handfull. Jag har ägt en själv och har även hört från vänner med samma bil (inkl en läskig avåkning)

Jag skulle iaf ha 225 bak, och isåfall 205 fram. Kan vara bra att börja med.


Tackar för svar.

Fungerar det bra med 225 bak med när fälgen är 7 tum bred? Alla fyra fälgarna som jag hittade är 16x7. Tänkte lite på vad jag har hittat för info här på forumet. (Hur svajigt däcket blir osv)
Kan det kanske vara värt annars att försöka hitta två bredare fälgar bak

Blir ju i och för sig mest testkörning i år så det duger kanske så länge.

_________________
Christian Persson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



kribbe skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Hej Kribbe,

välkommen hit! Det blir så komplicerat som man vill

På en MR2 MK2 ska du nog ha bredare däck bak än fram, annars kan den bli en handfull. Jag har ägt en själv och har även hört från vänner med samma bil (inkl en läskig avåkning)

Jag skulle iaf ha 225 bak, och isåfall 205 fram. Kan vara bra att börja med.


Tackar för svar.

Fungerar det bra med 225 bak med när fälgen är 7 tum bred? Alla fyra fälgarna som jag hittade är 16x7. Tänkte lite på vad jag har hittat för info här på forumet. (Hur svajigt däcket blir osv)
Kan det kanske vara värt annars att försöka hitta två bredare fälgar bak

Blir ju i och för sig mest testkörning i år så det duger kanske så länge.


Klart bättre med bredare bakfälgar, men det funkar absolut med 7" bak.
Toyo specar att 7-8.5" bred fälg fungerar för Toyo R888R 225/45ZR16.

MVH
Tobias

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Vad kan folket rekomendera för däck här på forumet.
Då jag är "nybörjare" på asfaltbana (har kört folkrace på grus i ca 6-7 år) Så tänker jag mig ett däck som har bättre kallgrepp då det kanske tar ett tag innan jag får upp hastigeten och värmen på däcken.

Däcken bör också vara gatlegala.

_________________
Christian Persson
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Hej

Har kört banracing med MR2 i 11år och det funkar med 205 runt om men det blir bättre med 225 bak.
Då vi byter bil till denna säsong har vi massa bra racing grejor till MR2 om du behöver. Bland annat lätta 8x16 och 7x16 tums fälgar, Rays Volk TE37

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Hej

Har kört banracing med MR2 i 11år och det funkar med 205 runt om men det blir bättre med 225 bak.
Då vi byter bil till denna säsong har vi massa bra racing grejor till MR2 om du behöver. Bland annat lätta 8x16 och 7x16 tums fälgar, Rays Volk TE37


Får kanske ta mig en ny vända till Falkenberg Jag var hos dig och köpte lite andra MR2 delar (kolfiberdelar, diff och svänghjul) om jag inte mistar mig på namnet

Går dom fälgarna på MR2 utan att ha mer camber på hjulen. Tänkte på om hjulen håller sig innanför skärmkanterna, där var väl ett rätt brett ET mått på dom.
Annars får jag hitta nån modell av coilovers till bilen med för att kunna ställa mer camber.

Testade också mina 16" fälgar på bilen idag och vägde dom. Och med de däcken som var på 225/50 16 så vägde typ lika mycket som 17 tummarna som sitter på nu. Så dom gamla toyotafälgarna struntar jag nog i att använda. Kan lika gärna köpa bra däck till de nya 17" Team dynamic fälgarna istället som väger mindre.

_________________
Christian Persson
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Hej. Japp det är vi som är i Falkenberg. Skall nog gå bra med Volk fälgarna trots att de breddar bra. Vi har annars coilovers och mycket mer så du är välkommen ifall du behöver grejor eller vill titta

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Däck för banåka
tips på R-däck för Toyota MR2 med 16x7 fälg
2443 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande