|
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259
22 Dec 2016 09:50
Rätt mycket lättare än min i blötjärn då! 40kg enligt fraktsedeln för min.
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
19 Jan 2017 19:34
Nu har det äntligen börjat hända lite i garaget. Har börjat med att riva ner bakvagnen i molekyler. Ska givetvis byta alla bussningar och fräsha upp allt. Men först ska jag mäta upp allt noga och se om en idé jag fick kommer funka. Tanken är att förbättra geometrin. Exakt vad det är kommer jag berätta senare. Men just nu håller jag på med en prototyp.
Sen kan jag ju även berätta att även jag har lite svetsjobb framför mig. Självklart har karossen spruckit i bakvagnen. Lika bra att göra det ordentligt. Kommer köra genomgående skruv upp till ett rör som jag får fästa i stötdämpartornen bak. Hade först tänkt fästa bakvagnsbryggan i buren. Men nu har jag ju köpt en skruvbur. Så det funkar inte.
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
19 Mar 2017 13:31
Senast ändrad av Samuel Lindkvist, 19 Mar 2017 14:14, ändrad totalt 3 gånger
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
19 Mar 2017 13:45
Snyggt som alltid
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017
19 Mar 2017 14:14
Ser riktigt bra ut Samuel
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
19 Mar 2017 14:21
Samuel Lindkvist skrev: | Tanken är att förbättra geometrin |
Ganska vanligt att ändra bärarmsinfästningarna för bättre rollcentra. Har lite bilder om du vill ha!
Glöm inte att förstärkningssvetsa i karossen där du justerar toe, brukar spricka efter ett tag.
_________________ Patrik Skoog
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
_________________ Patrik Skoog
|
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259
19 Mar 2017 16:25
Blir fint detta
Men vad blir det för burlösning? Kompletteras Wiechers buren med några fler rör för att binda samman bakvagnen?
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
19 Mar 2017 17:21
N Wiberg skrev: | Blir fint detta
Men vad blir det för burlösning? Kompletteras Wiechers buren med några fler rör för att binda samman bakvagnen? |
Jag får se hur buren sitter monterad. Finns det nåt lämpligt ställe att binda ihop den på får jag modda buren lite. Eller låter jag buren va och bara svetsar rör till fjädertornen bak.
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
19 Mar 2017 17:34
Patrik Skoog skrev: |
Hej Samuel, jag menar både yttre och inre fästpunkter bak. Skickar bilder, dessa bussningar borde vara "lätt" för dig att ta fram och sälja. Även rollcenterkitt till framvagnen med camber/caster justering i yttre bärarmsbussning! -skickar bilder.
|
Främre bärarmarna ser inte ut som du är van vid. Antar att du tänker på vanliga E46 bärarmar som man byter yttre bussningen på. På M3:ans bärarmar går det inte lika smidigt. Men å andra sidan vet jag en som har ställbara bärarmar liggandes.
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
_________________ Patrik Skoog
|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017
19 Mar 2017 17:49
Hoppla!!! ska man tänka om ang framvagnsbussningen?
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470
19 Mar 2017 19:28
Främre bärarmarna ser inte ut som du är van vid. Antar att du tänker på vanliga E46 bärarmar som man byter yttre bussningen på. På M3:ans bärarmar går det inte lika smidigt. Men å andra sidan vet jag en som har ställbara bärarmar liggandes.
[/quote]
En hel låda med godis!
_________________ Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
_________________ Patrik Skoog
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
19 Mar 2017 20:45
Är det din bil Patrik? Det känns verkligen tvärtemot vad jag tänkt. Sänker man bilen behöver man flytta ner yttre och flytta upp inre. Här ser det ut som det är tvärtom? Inre är ju iofs oklart vilket som är ursprungsläget!
Men å andra sidan ligger ju rollcentret väldigt högt original. Men vet i sjutton om det är rätt på bilderna.
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
19 Mar 2017 20:57
Senast ändrad av Patrik Skoog, 20 Mar 2017 07:01, ändrad totalt 1 gång
Samuel Lindkvist skrev: | Är det din bil Patrik? Det känns verkligen tvärtemot vad jag tänkt. Sänker man bilen behöver man flytta ner yttre och flytta upp inre. Här ser det ut som det är tvärtom? Inre är ju iofs oklart vilket som är ursprungsläget!
Men å andra sidan ligger ju rollcentret väldigt högt original. Men vet i sjutton om det är rätt på bilderna. |
Nej detta är från en av WestCoast S2000 bilar.
De har ju hyfsad koll. Ökad roll kan man kanske behöva för att åstadkomma andra saker.
Har mer bilder från andra bilar, detta är intressant att reda ut!
_________________ Patrik Skoog
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
19 Mar 2017 21:01
Vet inte om jag är ute och cyklar eller ej men har för mig det fanns en maxgräns hur mycket man fick flytta typ bärarmsinfästingrnan. Jag TROR det var max 20mm.
_________________ Johan Sjölinder
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
20 Mar 2017 14:08
fuling skrev: | Vet inte om jag är ute och cyklar eller ej men har för mig det fanns en maxgräns hur mycket man fick flytta typ bärarmsinfästingrnan. Jag TROR det var max 20mm. |
Du är nog inte ute och cyklar. Men det är ju frågan varför man flyttat "åt fel håll"
Min uppfattning va att man skulle återställa rollcentret så nära original som möjligt efter sänkning.
Men Patriks bilder visar ju att man sänkt rollcentrat ytterliggare medvetet.
Eller ligger fokus på annat. Typ cambergain eller att få mindre spåvidds förändring vid bump?
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
20 Mar 2017 16:32
Jag jä... osäker på om man verkligen skall eftersträva rc bak som std.
Pga fjädrar, krängre, däck, stötdämpare mm mm (fram och bak) är ändrat från en std till till en racebil.
Var ligger rc bak std?
En annan fråga är vad händer när vi höjer/sänker rc?
_________________ Johan Sjölinder
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276
Trådstartare
20 Mar 2017 16:43
fuling skrev: |
Var ligger rc bak std?
En annan fråga är vad händer när vi höjer/sänker rc? |
Det är frågan. Jag har inte kommit dit än att jag har mätt upp allt än. Men ska göra en simulering vad som händer. Det enda jag hunnit med är att konstatera att rollcentrat ligger väldigt högt bak. Ska bli intressant att se vad vi kan komma fram till. 😎
|
|