Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksval banbrukis
1867 besök totalt
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Tjena forumet!

Jag är total nybörjare när det kommer till bankörning så tänkte ta hjälp av experterna.

Nu är det som så att jag ska införskaffa nya sommardäck till bilen.
Jag kör en bmw e30 touring med m50 som kommer agera halvbruksbil i sommar. Planen är även att hinna med en och annan bandag.
Bilen kommer som sagt få göra några turer till och från jobbet men majoriteten av körningen kommer bli mer inspirerad körning på kurviga vägar eller på racebanor.

Frågan är nu vad jag ska välja för däck.
R-däck känns kanske inte som det bästa valet när bilen ska fungera även som "bruksbil".
Vanliga gatdäck kanske får lite svårt att prestera på bandagar?
Jag har bollat iden om att köra med två uppsättningar, en vardagsuppsättning på snyggfälgar och en uppsättning med r-däck. Men med denna lösning så hamnar vi helt plötsligt på en annan kostnadsnivå.

Så vad säger ni med mer rutin? Har ni något tips på vettiga däck som funkar till både och som inte kostar skjortan? Eller ska jag satsa på dubbla uppsättningar direkt?
Alla tips och idéer är välkomna!


_________________


BMW e30 v8
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag tycker tex Michelins Pilot Super Sport (MPSS) som är ett high end gatdäck funkar riktigt shysst på bana också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag skulle köra med två omgångar hjul, en uppsättning snyggfälgar och en uppsättning med r-däck. Jo, det blir dyrare till en början men billigare i slutändan. Fälgar till en e30 är inte jättedyra och gatdäcken kommer att slitas ut ganska fort på en bana. Men förövrigt är du på rätt väg, helt rätt med en rolig bruksbil som du även kan använda på bana!
Mvh / Claes

Du kan troligen komma över en begagnad uppsättning fälgar med r-däck till ett skapligt pris...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Får nog nästan bli dubbla uppsättningar. Beg r-däck i ok skick verkar inte vara alls dyrt!

_________________


BMW e30 v8
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



baumgardt skrev:
Får nog nästan bli dubbla uppsättningar. Beg r-däck i ok skick verkar inte vara alls dyrt!


Mycket bra val
Har själv alltid kört med dubbla uppsättningar och visst, det är lite extra pengar ut men samtidigt så är det väldigt skönt att veta att du alltid har en uppsättning däck att köra hem på
Och så känner det ju enormt mycket rejsigare med r-däck thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Jag kör Nankang NS-2R semi R däck på 7an, (det finns ju ett antal andra liknande) Det fungerar helt okej på vägen men det känns ju förstås lite halt på banan när man vill pressa tiderna, men en skapligt fungerande kompromiss innan man skaffat varv, rätt spår, bromspunkter och körvana.
Den typen av däck hamnar ett par sekunder före vanliga däck, och ungefär lika mycket efter riktiga R däck. Det är i alla fall till en början en alternativ väg att fundera på än dubbelt så dyra R däck med kortare livslängd, om man vill hålla ner kostnaden.

4-5000 kronor för en uppsättning som du lätt kör några hundra mil med på vägen plus några trackdays på en sommar.

Men tyvärr är det inte bara däcken som kostar. En trackday kostar ca 1-3000 plus bensin. Jag gör över med 70-80 liter på på en heldag med 100+ varv, plus bra motorolja och ny bromsvätska. Naturligtvis ska skivor och belägg vara i toppskick oavsett däckval, men R däck ger högre hastigheter så tar de ännu hårdare på bromsarna.

Jag satsar till i sommar på två uppsättningar och jag tror att det är smart på flera sätt när du inser hur kul det är att pressa på banan. R däck på gata blir dyrare mil, onödiga uppvärmningar, och I slutändan har du valet att köra det sista på något av däcken du har på höstens sista trackday istället för att köpa nya vid fel tillfälle.

_________________
Christer Johansson
Citera
Däck för banåka
Däcksval banbrukis
1867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande