Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka arrangerar banträff för obesiktade bilar utan vagnbok?
1 besök senaste veckan (3858 totalt)
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
På drifting verkar det överlag vara ok med bilar som är obesiktade och saknar vagnbok förutsatt att de klarar en säkerhetsgenomgång, finns det några liknande träffar för bankörning?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



De flesta?? Iallafall mig veterligen.


Ser bilen ut att vara i det skick man förväntar sig och sedan klarar säkerhetsgenmgång har jag aldrig vart med om att det blivit stop.

Jag menar 9 av 10 bilar om inte mer som används för trackday är ju inte godkända i det skick dem brukas ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Enl LMS på deras körningar på Sviestad ska det vara skattat o besiktat.
Beror kanske på vem som är arrangören?

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Rotorp skrev:
Beror kanske på vem som är arrangören?

Jo. Många av bilmärkesklubbarna som arrar banträffar kräver skattat o besiktat men några undantag finns AFAIK. Även om jag tyvärr inte kan på rak arm vilka som tillåter obes. Läge att surfa runt www.rejsa.nu/arrangorer

Tittar man på bilmärkesoberoende klubbar och mer kommersiella arrangörer så tror jag det är lite vanligare att tillåta obes. Drivers Club tillåter obes utan vagnsbok. Eventuellt även GRC?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Rotorp skrev:
Beror kanske på vem som är arrangören?

Jo. Många av bilmärkesklubbarna som arrar banträffar kräver skattat o besiktat men några undantag finns AFAIK. Även om jag tyvärr inte kan på rak arm vilka som tillåter obes. Läge att surfa runt www.rejsa.nu/arrangorer

Tittar man på bilmärkesoberoende klubbar och mer kommersiella arrangörer så tror jag det är lite vanligare att tillåta obes. Drivers Club tillåter obes utan vagnsbok. Eventuellt även GRC?


Är väl mest typ BMW klubben som gjort slag i saken och typ kollar 90% av dom andra är det mer som det skrevs ovan.. om bilen är okey får man köra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Vad vill du åka!? Jag är rätt säker att du är välkommen att köra konbana i Kalmar med Kalmar sportvagnsklubb!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Rotorp skrev:
Beror kanske på vem som är arrangören?

Jo. Många av bilmärkesklubbarna som arrar banträffar kräver skattat o besiktat men några undantag finns AFAIK. Även om jag tyvärr inte kan på rak arm vilka som tillåter obes. Läge att surfa runt www.rejsa.nu/arrangorer

Tittar man på bilmärkesoberoende klubbar och mer kommersiella arrangörer så tror jag det är lite vanligare att tillåta obes. Drivers Club tillåter obes utan vagnsbok. Eventuellt även GRC?


Är väl mest typ BMW klubben som gjort slag i saken och typ kollar 90% av dom andra är det mer som det skrevs ovan.. om bilen är okey får man köra


Så vitt jag vet kräver Opel, VW, Ford m.fl. klubbar besiktat. Men jag kan ha fel, sånt här kan ju ändras över tid.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Alfaklubben = besiktat (eller vagnbok om man ska tävla i CAR Challenge).

Varför är vi då så njugga?

Säkerhet: Någon har för inte alltför länge sedan kontrollerat att bilen inte modifierats utanför toleransområdet. Det har vi inte möjlighet att göra på banan.

Lika barn leka bäst: Alla bilmärken är välkomna men anledningen till att klubben arrangerar banmöten är för att ge klubbens medlemmar möjlighet att ha roligt på banan med sin gatbil. En del kör med bruksbilen och en del river ut inredningen och "optimerar" men i grunden är det en bil man kan köra till och från banan med.

Försäkring: SBF-licensen innehåller en personskadeförsäkring. Om olyckan skulle vara framme kan det bli jobbigt mot försäkringsbolaget om det visar sig att bilen har jätteturbo eller av andra anledningar inte är besiktad.

[Edit: förtydligade]

_________________
Sune Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det är alltid skillnad på marknadsförda regler och tillämpning på plats.

Men det är i snitt mindre bekymmer med besiktade bilar och kreativa nybyggen som dryper diverse så fort det blivit lite varmt.

Det kostar på rejält med engagemangskapital att utbilda självutnämnda experter om att deras mästerbygge är en tekniskt missfoster som inte har på en bana att göra. Så det är enklare att skrämma bort dem på ett tidigt skede.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Rotorp skrev:
Beror kanske på vem som är arrangören?

Jo. Många av bilmärkesklubbarna som arrar banträffar kräver skattat o besiktat men några undantag finns AFAIK. Även om jag tyvärr inte kan på rak arm vilka som tillåter obes. Läge att surfa runt www.rejsa.nu/arrangorer

Tittar man på bilmärkesoberoende klubbar och mer kommersiella arrangörer så tror jag det är lite vanligare att tillåta obes. Drivers Club tillåter obes utan vagnsbok. Eventuellt även GRC?


Är väl mest typ BMW klubben som gjort slag i saken och typ kollar 90% av dom andra är det mer som det skrevs ovan.. om bilen är okey får man köra


Så vitt jag vet kräver Opel, VW, Ford m.fl. klubbar besiktat. Men jag kan ha fel, sånt här kan ju ändras över tid.


Hyllinge MS har inte så höga krav på sina träningar heller vilket straffar sig i bland tex en Volvo med herrejösses turbo och sprängd bromsskiva. Han blir väl aldrig bra igen?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



t16 skrev:
På drifting verkar det överlag vara ok med bilar som är obesiktade och saknar vagnbok förutsatt att de klarar en säkerhetsgenomgång, finns det några liknande träffar för bankörning?


Stämmer, dock vill man på driftingen att vi bygger efter SBF Drifting reglemente, så det är inte helt fritt bara för att man inte kräver vagnbok, utan om man moddar ska man försöka hålla sig inom reglementet.

Vid greppkörning, så får man kolla med dom som arrangerar bankörningarna om man får komma med sin bil. Om du är seriös, har en vettig byggd bil så brukar det gå bra på dom flesta träffar jag vart på.

Lycka till så ses vi på en bana!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



På gelleråsen går det bra.

http://www.tracklife.se/oversikt-trackdagar/

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Vi har en egen grupp för ombesiktigat och utan vagnsbok på våra körningar SMK Söderhamn/flygstaden söderhamn.
Kommer lägga ut alla datum för i sommar på inför.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilka arrangerar banträff för obesiktade bilar utan vagnbok?
1 besök senaste veckan (3858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande