Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 70, 71, 72 >> 61 besök idag (497833 totalt) |
Under vecka 13 så lämnas bellsen in för att borras för rätt bultdelning och öppning av centrumhålet.
Bromsvätskebehållare är på gång hem också. Sen var det återigen lite den där funderingen på cylindrarna till pedalstället. Någon som kan hjälpa mig på rätt väg med hur man räknar i det fallet? Dom cylindrarna som jag har tillgängliga just nu är i storlekarna 0,625, 0,7, 0,75. Bromspedalen har 5:1 i utväxling. Bromsoken fram har en area på kolvarna som är 5.4 in² och belägen är 11.1 in² Bromsoken bak har en kolvarea på ca 3 in² och belägen är 6.36 in² Belägarean gissar jag på att den är för båda belägen i oket. Bromsskivorna fram är 310 mm i diameter och 35 mm tjocka. Bromsskivorna bak är 11.5 tum i diameter och 1.6 tum tjocka. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Bromsvätskebehållare med tre separata kammare i sig och med nivåvarning kom hem tillsammans med lite fler kopplingar till bromsarna, nu saknas det bara några an3 kopplingar till slangbitarna mellan cylindrar och rör samt mellan rör och främre bromsok.
I garaget så ligger bromsrör och belägg till framoken och väntar. Alltså så är det nu egentligen bara bearbetningen av hattarna som behöver göras innan bromssystemet kan monteras och fyllas på. För att få dit framvagnen så har jag bestämt mig för att bygga en jigg utanför bilen så att fästena mot karossen kan fästas i den bryggan som håller i nedre bärarmarna och styrväxeln. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Lite nytt under solen är på väg att hända efter en tids tysthet.
Hittade breddare på LMR som passade perfekt för min bil och mina däck. Så fyra stycken sådanna är på väg hem. Sen så har hattarna till frambromsarna hämtats hem från bearbetningen. Där väntar jag bara på att skruvarna för att bulta ihop hatt och skiva ska hitta hem från andra sidan pölen. Ska under helgen ge mig på att lyfta ur motorn igen för att komma åt att svetsa fast fästena till övre bärarmarna och försöka att få dit nedre framvagnsbryggan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Idag gjordes det ett ordentligt ryck för att kunna mäta in hur den tänka framvagnsgeometrin fungerar. Samt att kunna börja montera breddarna på karossen. Hjulet som är monterat sitter i "rideheigt". Förhoppningsvis så hinner jag med att sätta fast fästena till övre bärarmarna innan veckan är slut.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Jag hade inte sett dom hos lmr tidigare heller, men eftersom jag googlar runt efter delar till bilen typ dagligen så dök dom helt plötsligt upp.
Finns här. http://www.l-m-r.se/p/universal/exte _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Tack! Google är verkligen en vän att lita på. Återgå nu till byggandet och bilduppläggning _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Kommer mer byggbilder under helgen, då ska motorn lyftas ur igen och fästen till övre bärarmarna ska dit, framskärmarna ska kapas ur för frigång och breddarna ska skruvas på plats. Sen får jag lite se vad tiden räcker till mer.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Det vart en liten sväng till verskstan idag eftersom jag åkte på att jobba imorgon.
Idag så gjorde jag iordning den nya plåten till vänster bakskärm så att den gick att skruva fast. Samt så skruvades bakre breddarna dit nästan helt, har inte skaffat dom skruvarna som jag behöver för den slutgiltiga monteringen ännu. Gillar verkligen hur bred bilen blir över arslet _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Och så har bilen för första gången på många år landad på 4 hjul. Som den står just nu så motsvarar det max infjädrat, rideheigt blir ca 4 cm upp.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Prototyp till hållare för bränsleledningar (AN6 och AN8), bromsrör och hål för buntband som får hålla kabelpiskan till bakre delen av bilen.
default values _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Några fredagsbilder...
Har haft lite funderingar kring hur stolen ska monteras i bilen eftersom kirkey inte rekommenderar att den bultas i golv plåten. Lösningen blev den här. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Och med rören inlagda så stämde teorin bra med verkligheten, inget alls att justera för den färdiga produkten. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porvette 931 V8 1981. | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 70, 71, 72 >> 61 besök idag (497833 totalt) |