Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil FÖR stark servostyrning | 1 besök senaste veckan (2829 totalt) |
Clio Sport -01
Har provat på banåkning några gånger. I kurvor går det bra. Men snabba rakor på bana och landsväg, så är bilen väldigt lynnig. Har provat olika hjulinställningar, bra leder, bussningar, stötdämpare och fjädrar. Hållar man ratten helt stilla, då går den skitbra. Litet stöd mot knä så blir det kanon. Men bara det där att armarnas egenvikt såvrider lite i ratten då behövs det bred väg. Jag tror helt enkelt att servostyrningen är för känslig. Vad jag förstått så är det en torisionsfjäder man ska övervinna kraften på innan servon hjälper till att styra. Kan den vara för svag? Eller är det ventilerna som är slitna så det bli innre läckage. Har provat en annan Clio, den är det en helt annan känsla i ratten, trögare. Trots att den har smalare standarddäck 185 iställer för mina 195. Skulle ju kunna byta servo för att prova, men känns lite jobbigt utan att veta om det blir någon skillnad. Någon som har labbat med servostyrning? Oljebyte, kan det göra något? Vet att handikappanpassade bilar gör man fjädern svagare i för att det ska bli lätt styrt. Men då är det graft handlikappade som kör med fötter och armbågar. Mats _________________ Mats Lind |
||
Om du har minsta toe out så blir den känslig. Med toe in blir det mycket mer trögstyrt.
Om du inte testat så kan det ju vara värt att testa med lite /mer toe in Annars är det säkerligen enklast att testa en annan växel kan det kanske finns olika beroende på motor eller årsmodell? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det är en torsionstav som bestämmer trögheten på servot. Tjockare stav=trögare servo. Den går inte att byta utan sitter inbyggd i servoventilen/inkommande axel på styrväxeln. Går att byta ventilen på vissa styrväxlar (SMI bla som är franskt) men det är lika stort jobb som att byta hela styrväxeln.
Om torsionstaven går av eller lossnar i någon ände får man problem som kan låta som dina. men då borde du ha ett ganska kännbart löst glapp i ratten åt båda håll. som sagt kan vara hjulinställning som bråkar, glapp i nån led? Prova att sätta på smala hjul ifram och se om det blir bättre. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Tack för svar.
Ja, jag får väl gå på lite mer Toe In kanske övredriva det lite till och med för att prova. Även på bakaxeln. Vilket fall har jag bytt oljan. Men bara genom att suga ur behållaren och fyllt på med ny, några gånger. Ska nog göra det ytterligare någon gång. Blev faktiskt "lite" bättre. Så det kanske är servot ändå som inte är helt hundra. Har hittat ett nytt servo på Bildelsbasen för rimlig peng. Kanske är så drygt att byta heller när jag tänker efter. Hur påverkar styvheten på fjädrar? Har planer på Coil's, men samtidigt vill jag få spårigheten att fungera först. Men det kanske är det som är lösningen? Mats _________________ Mats Lind |
||
Jag har försökt att läsa mig till hur man kan anpassa rådande servopump till en viss styrväxel
(jag ska ha pump från bmw E36 och styrväxel från volvo 240) Vad jag har lyckats få fram är att det är flödet som avgör ur snabb servon är vid en viss kraft. Så om man kan minska flödet så går den långsammare och då krävs att man vrider hårdare för att ge mer servo verkan. Så, för min del blir det med stor sannolikhet något sådant här http://www.heidts.com/part/adjustable-power-steering-valve-ps-101/ _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||
Det där låter ju intressant! Problemet blir ju faktiskt värre ju mer man varvar motorn.... Ska forska mer. Tack Mats _________________ Mats Lind |
||
Är det elservo på rattstången ?.
Vi åkte Cilo el-stång på en av våra långloppsbiler. Vi köpte en dosa från Portugal (?) som var ställbar. Funkade kanon. EDIT : Nu när jag tog mej tid att läsa...så ser jag att det inte är El..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Vintern är slut och ett Bilstein paket har monterats på bilen.
Efter lite funderande har jag kommit fram till att, mer Caster kanske kan hjälpa mig. Jag tillverkade mina egna topplager med offset för mer Caster. Nu är frågan om ägget eller hönan. Men det blev fantastisk mycket bättre. Ratten beter sig mycket säkrare nu. Frågan är dock, var det stötdämparna eller castervinkel. Trots allt är skillnaden i grader inte så stor, men det är inte så mycket vinkel från början heller, så i % blir det en del. Planen var att byta bärarmar också. Men "Någon" beställde fel bärarmar. Så nu har jag modifierat en uppsättning bärarmar som inte passar..... Suck. Tanken var att Caster skulle bli ännu större. Dock hade jag förväntat mig lite mer av bilsteindämparna. Är lite förstörd av MC åkning med Öhlinsdämare. :-) /Mats _________________ Mats Lind |
||
Skruva banåkabil FÖR stark servostyrning | 1 besök senaste veckan (2829 totalt) |