Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1993
1 besök senaste veckan (6681 totalt)
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej

Tänkte starta upp en råd här på rejsa då här verkar finnas mycket bra folk att tillgå med frågor om banbilar och dess uppbyggnad.

Lite info om mig själv. Jag heter Christian är född 1987, bor i Skåne och jobbar med att montera/reparera industri och garageportar.
Kör folkrace och meckar allmänt med bilar på hobbynivå.

Bilen som jag grejar mest med är min Toyota MR2 turbo-93 som jag har fastnat helt för som bil.

Bilen har jag kört med 2 gånger runt Europa (sträckor på mellan 700-1000 mil) under en veckas tid.
Detta är då ett "rally" liknande Gumball fast för oss med vanlig arbetarlön

Jag har testat köra konbana en gång med bilen och även kört lite dragracing då det anordnas på en gammal flygplats ett par kilometer hemifrån 2-3 gånger per år.

Men nu hade jag tänkt testa lite mer riktig banracing med bilen och har tänkt börja bygga den mer åt det hållet.
Men den kommer fortfarande vara körduglig som sommarbil.

Lite info om bilen:

Motorn är i stort sett original så när som en unichip piggybackbox och 3" avgas och Apexi öppet luftfilter.
Nuvarande Effekt 215 hp på hjulen (250 från motorn) enligt papparna som jag fick med bilen

Planer att göra med bilen:

-"Bättre" turbo t3/t4. inköpt och väntar på montering
- Lit större spridare. inköpt och väntar på montering
-Montera annan diff i växellådan. inköpt och väntar på montering
-Byta till lättare svänghjul och bättre koppling. inköpt och väntar på montering.
-Byta ut ECU till Apexi power fc eller MaxxECU. Jag har en Apexi ECU men funderar på Maxecu då jag känner en som programerar såna
-Hitta mindre fälgar än 17 tummarna att lägga R-däck på för bandagar
-Förbättra fjädring. Byta ut orginalfjäderben till sportcoilovers. Detta får vi se när det händer då såna kostar pengar verkar det som :P
- Har öven hittat lite kolfiberdelar lagon billigt för att lätta bilen lite till.
-Montera racestol och bälte. inköpt och väntar på montering

Mycket av delarna har jag köpt efterhand genom åren när jag har hittat billigt/billigare. Men där har inte blivit tid att montera allt då många av delarna innefattar att jag måste ta ut motorn ur bilen eller låta den stå en längre tid i garaget



_________________
Christian Persson
Citera
r4b13z
Bjurholm
Här sen Aug 2015
Inlägg: 7



Spännande med fler som kör Mr2!

Kör själv en banpreppad Mr2 sugis. Med halvbur, BC-coilovers, fräsigare bromsbelägg och lite grövre avgassystem.

Vad har du för planer på körningar till sommaren då?

_________________
Rickard Vännman - Mr2 gti16 -93
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
r4b13z skrev:
Spännande med fler som kör Mr2!

Kör själv en banpreppad Mr2 sugis. Med halvbur, BC-coilovers, fräsigare bromsbelägg och lite grövre avgassystem.

Vad har du för planer på körningar till sommaren då?


Hur ser det ut med halvbur i MR2? Har med haft lite funderingar på en sån men det blir väl att svetsa eller bulta i karossen med då.

Till en början med så hade jag tänkt köra i Ljungbyhed i Skåne 20 Maj tror jag det var.

Sen de närmsta banorna är väl Mantorp, Emmaboda och Knutstorp. Får se om jag orkar köra uppåt landet också.

_________________
Christian Persson
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Kul att det finns några som kör MR2:a här. Inte en så vanlig bil i Sverige ändå tycker jag.

Har läst lite på Toyotaklubbens hemsida om dina Run Ball Rally resor och det verkar riktigt härligt måste jag säga. Men vet inte om jag skulle våga mig på en sådan långresa, bilarna har ju några år på nacken ändå. Så är imponerad samtidigt att du gjort det!

Angående ECU så sitter det en Apexi Power FC i min bil och kan väl säga att det fungerar men är ganska stenålders i dag. MaxxECU eller vad som helst annat är bättre i dag med extra funktioner och liknande samt att support finns och de fortfarande tillverkas. Sedan att du har en bekant som kan med systemet hade gjort det till ett självklart val för mig!

Själv har jag samma recept som r4b13z på bilen dock har jag en -95 Turbo från Japan.
Har nyss köpt min bil så har inga tider att visa upp.

Men vi kanske få ha en MR2 cup sen

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
AffeAlien skrev:
Kul att det finns några som kör MR2:a här. Inte en så vanlig bil i Sverige ändå tycker jag.

Har läst lite på Toyotaklubbens hemsida om dina Run Ball Rally resor och det verkar riktigt härligt måste jag säga. Men vet inte om jag skulle våga mig på en sådan långresa, bilarna har ju några år på nacken ändå. Så är imponerad samtidigt att du gjort det!

Angående ECU så sitter det en Apexi Power FC i min bil och kan väl säga att det fungerar men är ganska stenålders i dag. MaxxECU eller vad som helst annat är bättre i dag med extra funktioner och liknande samt att support finns och de fortfarande tillverkas. Sedan att du har en bekant som kan med systemet hade gjort det till ett självklart val för mig!

Själv har jag samma recept som r4b13z på bilen dock har jag en -95 Turbo från Japan.
Har nyss köpt min bil så har inga tider att visa upp.

Men vi kanske få ha en MR2 cup sen


Kul att nån läser på min projekttråd på toyotaklubben :P
Hade det inte varit för att jag själv har renoverat hela motorn för några år sen så hade jag nog inte vågat köra hela den sträckan. Men man är ändå nervös om det ska hålla. Brände ett främre hjullager på hemvägen i norra spanien förra året så det har inte varit helt problemfritt ändå Bilen var besiktad bara en månad innan.

En mr2 cup hade varit kul

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Såg nu med att där var flera körningar på bl.a Ljungbyhed och sturup som är i närheten innan 20 maj

20 maj så var det Japtuning som skulle ha trackday så det var där jag såg det eventet.

Allt beror på hur snabbt jag blir färdig med bilen. Tänkte hinna med diff byte och samtidigt byta koppling och svänghjul innan jag tar den till bana

_________________
Christian Persson
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Kör också mr2 turbo
Ovanlig och underskattad liten bil

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Kör också mr2 turbo
Ovanlig och underskattad liten bil


Sen jag köpte min har jag varit helt fast

Riktigt kul bil. Och i år blir den förhoppningsviss roligare

_________________
Christian Persson
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Här kommer en bild på hur halvburen ser ut i min bil.
Du hade efterfrågat det tidigare men har glömt att fota hela tiden.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
AffeAlien skrev:
Här kommer en bild på hur halvburen ser ut i min bil.
Du hade efterfrågat det tidigare men har glömt att fota hela tiden.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Snyggt byggt Tackar för bilden

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Påskmek.
Plocka ner växellåda för att byta diff kopplingslamell och tryckplatta.
Varför gör man sånt här mot sig själv......... :/








Koppling och tryckplatta kommer senare idag

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Svänghjulsbyte. 7.5 kg på det gamla och 4.6 på det nya



Följde med motivlacken på folkracesubarun på den bilden med :P

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Rps tryckplatta och nån form av bättre koppling. Specat till 500nm



_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Ett långhelgsjobb som blev ett månadsjobb.

Lyckades förstöra plastringen som sitter runt diffen som driver hastighetsmätaren.
Och pricken över i så finns denna delen inte att få tag i längre.

Men nu har jag nog lyckats lösa det på ett annat vis.

Men jag han inte att skruva ihop bilen till i Lördags (20/5 2017) till japtunings trackday i ljungbyhed.

Så det fick bli en runda med Forestern istället.
Sitter coilovers på den så den var inte helt dum att köra med.....men bromsarna fick jobba satan.
Är nåt rött där på backhjulet



_________________
Christian Persson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare



Blev lite avkylningsvarv mistänker jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Blev lite avkylningsvarv mistänker jag


Jag fegade lite och körde ut efter lite mer än halva tiden (ca 10-15 min) för att känna efter hur hårt det tog på bilen.

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Kul. Bilen nere på hjul igen och allting verkar fungera.

Även den hemmabyggda hastighetsmätare som blev kopplad på en ABS sensor istället genom en Dakota Digital omkodare.

Fint när det finns lösningar då man förstör grejor som inte tillverkas längre

Besiktning imorgon och balansering hjulen. Sen blir det kanske en runda ner till Sturup Raceway på tisdag för att leka

Jä.la jobb detta men nu kan jag skruva ner, sönder och ihop en mr2 växellåda med

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Körde till sturup raceway idag för agt testa bilen
Kul teknisk bana med lite svårkörd bil. Mr2:an verkar ligga antingen för högt eller lågt i växlarna (eller jag som ska lära mig köra )

Tyvärr efter ca 10-15 min så började motorn bli varm. Han köra ut innan det blev för varmt. Motorn började trycka vatten genom expansionskärlet.

Detta har varit ett återkommande problem med kylarvattnat. Trodde först på luftficka i systemet efter dålig koll på kylarvattennivån.

Ska göra en redig rensning av systemet och byta termostat och köpa nytt kylarlock. Annars efter lite koll på nätet så kan det vara toppackning eller spricka i toppen.

Bilen går som den ska vid normal körning men blir varm vid aggressiv körning

_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Lite intercoolerbygge.
Håller på att modifiera i en vattenkyld intercooler och hoppas på lite snabbare gasrespons.

Kapat ner några av rören för att ersätta ned slang så att det passar mot turbon.



Intercooler är lång så fick bygga nytt rör vid insuget så det blev bättre plats


_________________
Christian Persson
Citera
kribbe
Hanaskog
Här sen Mar 2017
Inlägg: 25


Trådstartare
Färdigbyggt. Hoppas det funkar nu bara :P
Har viljat testa bygga detta nu ett tag och se om det fungerar.

Ingredienser:
Vatten kyld intercooler och vattenpump från st205 (celica GT4 94-framåt)
2 st MC kylare från en Husqvarna från okänt årtal
1 st patronlåda från militären.
1 st GFB Dumpventil

Intercoolern gick in rätt bra med lite ombyggt insug.
Dragit slangar till MC kylarna vid höger luftintag.
Fortsatt bak med slangarna till bagaget till pumpen och till ammunitionslådan som är ombyggd för att kunna fylla med is för extra kylning av luften.
Monterat på originalfläkten på kylarna för extra kylning.















_________________
Christian Persson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1993
1 besök senaste veckan (6681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande