Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gjuta racestol
<<   1, 2
10839 besök totalt
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Tackar för alla tips!
Misslyckas jag nu så är väl det enklaste att radera sitt rejsa konto och börja samla frimärken eller nått...


Återkommer till helgen om jag lyckats

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Ajden skrev:
jag rekommenderar att du har gasmask på dig när du ska sitta i ångorna och vänta på att det härdar.
tar inte speciellt länge för det att härda. var ofta att jag han inte lägga på allt innan det hade börjat härda i blandburken.


Det krävdes två hälsoundersökningar med en månads mellanrum för att vi skulle få grönt att jobba vidare med det på båtbyggeriet, det kanske säger lite om hur lämpligt det är att sniffa såna ångor.

Den sorten vi använde var snabbhärdande, som du säger. Ställa i en pinne med markeringar för hur mycket av varje komponent som skulle hällas i blandhinken, hälla i första komponenten, dubbelkolla att allt är redo, hälla i andra komponenten, röra om fort som sjutton och hälla ner i flyttanken utan att spilla... Repetera i flyttank nummer två, vänta fem minuter tills skummet expanderat klart, häll i ytterligare två satser för att fylla upp tankarna helt - givetvis utan att få för mycket så det jäser ut och blir ett rent h-e att få bort överflödigt... Lägg till att skummet reagerar olika snabbt & expanderar olika mycket beroende på hur exakt det blandas och hur varmt det är så har man receptet på att göra fel varannan gång.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ajden skrev:
Det där skummet använde jag till Bentley pluggen i somras och det funkar bra. jag rekommenderar att du har gasmask på dig när du ska sitta i ångorna och vänta på att det härdar.
tar inte speciellt länge för det att härda. var ofta att jag han inte lägga på allt innan det hade börjat härda i blandburken.


Hur ska han då få i sig ölen? Sugrör?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Har inte militärens senaste gasmask inbyggt sugrör just av den anledningen?

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Jag fick värma upp innan med öl helt enkelt

Igår gjöt jag stol.
Började med att läsa på flaskorna att man bara hade 14 sekunder på sig att forma??
Dra åt he****e!! Nu gäller det att va snabb!!
Skakade flaskorna väl...
Hällde i dom samtidigt i min dubbla sopsäck...
2 snabba skak....
Kasta i säcken i sittbrunnen...
Efter hoppar jag .....
Nu jävlar händer det............ inget.
Satt där som ett fån och funderade på vad jag gjort fel.
Efter 5min började det bli varmt i baken och man undrade om det hade hänt en olycka...
Rätt vad det var så lyfte hela jag.... Oj oj nu hände det grejjer
Efter ca 20min var det färdig expanderat och hårt.

Resultat blev väl ok.
Jag hade hälst velat ha ut lite mer skum under arslet och lite i sidorna.
Får väl lösa det med vanligt skum innan jag läger något lager glasfiber utan på.

Så här nu i efterhand med facit i handen, kunde jag lugnt å stilla lagt säcken helt rätt innan jag hoppade i.
Låtit det expandera lite så jag hade fått mer sittdyna.
Men när man läste 14 sekunder på flaskan så åkte både säcken och jag i all hast.
En sats med 1liter skum och 1 liter härdare räckte ganska perfekt.


_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



he-he, Det är alltid så att efteråt vet man hur man skulle ha gjort Skulle kanske ha tipsat om att det går fint att göra med en mindre skvätt i taget som som får svälla och härda. Tur att inte hela du försvann in i skummet thumbs up

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



hade ju varit jobbigt om det expanderat så mycket att du satt fast i bilen.....
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Roxan. skrev:
Får väl lösa det med vanligt skum innan jag läger något lager glasfiber utan på.


om du ska använda polyester till din glasfiber, kolla att det skummet tål polyestern först. Så jobbigt att upptäcka att saker försvunnit spårlöst efter man slabbat dit glasfiberlaminatet...

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Krassegrand
Halmstad
Här sen Jul 2016
Inlägg: 30



Fantastisk tråd!

Funderar själv på att gjuta nederdelen av sätet på min Smart Roadster.

Jörgen

_________________
Jörgen Knuth-Nielsen
Citera
Skruva banåkabil
Gjuta racestol
<<   1, 2
10839 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande