Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Får väl pressa dom slangarna när det väl är dags för sfro Resten är köpt på rallyshop.se

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Under vecka 13 så lämnas bellsen in för att borras för rätt bultdelning och öppning av centrumhålet.

Bromsvätskebehållare är på gång hem också.


Sen var det återigen lite den där funderingen på cylindrarna till pedalstället. Någon som kan hjälpa mig på rätt väg med hur man räknar i det fallet?

Dom cylindrarna som jag har tillgängliga just nu är i storlekarna 0,625, 0,7, 0,75. Bromspedalen har 5:1 i utväxling.

Bromsoken fram har en area på kolvarna som är 5.4 in² och belägen är 11.1 in²

Bromsoken bak har en kolvarea på ca 3 in² och belägen är 6.36 in²

Belägarean gissar jag på att den är för båda belägen i oket.

Bromsskivorna fram är 310 mm i diameter och 35 mm tjocka.

Bromsskivorna bak är 11.5 tum i diameter och 1.6 tum tjocka.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Bromsvätskebehållare med tre separata kammare i sig och med nivåvarning kom hem tillsammans med lite fler kopplingar till bromsarna, nu saknas det bara några an3 kopplingar till slangbitarna mellan cylindrar och rör samt mellan rör och främre bromsok.

I garaget så ligger bromsrör och belägg till framoken och väntar. Alltså så är det nu egentligen bara bearbetningen av hattarna som behöver göras innan bromssystemet kan monteras och fyllas på.



För att få dit framvagnen så har jag bestämt mig för att bygga en jigg utanför bilen så att fästena mot karossen kan fästas i den bryggan som håller i nedre bärarmarna och styrväxeln.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Lite nytt under solen är på väg att hända efter en tids tysthet.

Hittade breddare på LMR som passade perfekt för min bil och mina däck. Så fyra stycken sådanna är på väg hem.


Sen så har hattarna till frambromsarna hämtats hem från bearbetningen. Där väntar jag bara på att skruvarna för att bulta ihop hatt och skiva ska hitta hem från andra sidan pölen.

Ska under helgen ge mig på att lyfta ur motorn igen för att komma åt att svetsa fast fästena till övre bärarmarna och försöka att få dit nedre framvagnsbryggan.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Idag gjordes det ett ordentligt ryck för att kunna mäta in hur den tänka framvagnsgeometrin fungerar. Samt att kunna börja montera breddarna på karossen. Hjulet som är monterat sitter i "rideheigt". Förhoppningsvis så hinner jag med att sätta fast fästena till övre bärarmarna innan veckan är slut.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det här kommer att bli lågt, brett och djävulskt bra. 12 cm per sida blir en del på en liten 924a.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



WOW!

Kommer att bli riktigt bra med breddarna och hela bilen som sådan.
Visste inte att LMR hade sådana breddare, sugen på att länka till de?

Följer med spänning!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jag hade inte sett dom hos lmr tidigare heller, men eftersom jag googlar runt efter delar till bilen typ dagligen så dök dom helt plötsligt upp.

Finns här.
http://www.l-m-r.se/p/universal/exterior-362/skarmbreddare-486/skarmbr . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



J.Schuman skrev:
Jag hade inte sett dom hos lmr tidigare heller, men eftersom jag googlar runt efter delar till bilen typ dagligen så dök dom helt plötsligt upp.

Finns här.
http://www.l-m-r.se/p/universal/exterior-362/skarmbreddare-486/skarmbr . . . .


Tack!

Google är verkligen en vän att lita på.

Återgå nu till byggandet och bilduppläggning

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Kommer mer byggbilder under helgen, då ska motorn lyftas ur igen och fästen till övre bärarmarna ska dit, framskärmarna ska kapas ur för frigång och breddarna ska skruvas på plats. Sen får jag lite se vad tiden räcker till mer.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det vart en liten sväng till verskstan idag eftersom jag åkte på att jobba imorgon.

Idag så gjorde jag iordning den nya plåten till vänster bakskärm så att den gick att skruva fast. Samt så skruvades bakre breddarna dit nästan helt, har inte skaffat dom skruvarna som jag behöver för den slutgiltiga monteringen ännu.


Gillar verkligen hur bred bilen blir över arslet

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Bak ser ju bra ut, lagom brett.

Hur ska du göra fram? Om den ska sitta så högt som den är fasttejpad på bilden så böjer ju skärmen av rätt kraftigt mot huven där?

_________________
Markus Ålind
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Fram så blir det att sätta dit en kant som bredaren får fästa in emot, lite som Åkesson har på Volvon.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Och så har bilen för första gången på många år landad på 4 hjul. Som den står just nu så motsvarar det max infjädrat, rideheigt blir ca 4 cm upp.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Tufft bygge! När planerar du att den skall vara körklar?
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Inget direkt mål med när den ska vara färdig, blir lite när det blir.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Prototyp till hållare för bränsleledningar (AN6 och AN8), bromsrör och hål för buntband som får hålla kabelpiskan till bakre delen av bilen.





default values

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Hjälp, vad fet den är!

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Några fredagsbilder...

Har haft lite funderingar kring hur stolen ska monteras i bilen eftersom kirkey inte rekommenderar att den bultas i golv plåten. Lösningen blev den här.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Kan meddela att det kommer att bli lite lägre tempo med den här bilen nu.... Hjälpmekanikern måste växa till sig lite först.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Prototyp till hållare för bränsleledningar (AN6 och AN8), bromsrör och hål för buntband som får hålla kabelpiskan till bakre delen av bilen.





default values


Och med rören inlagda så stämde teorin bra med verkligheten, inget alls att justera för den färdiga produkten.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande