Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (29307 totalt)
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:

Det har varit ett bra första år för dig, många körningar vilket är bra. Det verkade vara en hel del trafik på Falkenberg men när det var rena varv snurrade det på bra.
Fiskdamm är ju trevligt när man är barn, men att ha det i bilen är kanske inte optimalt
Skruva varsamt så att ni inte åker för fort ifrån mig nästa år!


Ja, det har varit ett mycket bra år utan några problem med bilen och en hel del tid på banan, hoppas givetvis på mer bantid nästa år!

Jag säger det samma, skruva inte för mycket nu i vinter! Den 20 maj är gotlandring bokat

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Då var det dags för lite garagetid, på dagens agenda stod det:

1 Flytta bak batteriet för att frigöra mer utrymme för luftfiltret (blev ett nytt batteri DEKA ETX30LA)
2 Förstärka upp fästena till avgassystemet
3 Dra kalluft till luftfiltret

Som glad amatör är det helt otroligt kul spendera tid i garaget och timmarna bara flyger fram! Eftersom man har en fransk bil får man ha ett enormt tålamod för allt som har med el att göra och det finns nästan inget utrymme alls under motorhuven.

Såhär såg det ut innan(luftfiltret saknas dock). Knappt en uns kallluft kom fram till filtret bakom batteriet och längst in i motorn.


Efter batteriet och alla fästen åkte ut.


Använde sedan originalplattan till batteriet (efter tur med vinkelslipen och borrmaskinen) för att montera ECU och etanolväxlaren. Givetvis är den franska el-kopplingen som den är, för kort för att dra om så det blev en tillfällig lösning så länge...


Måste försöka se om man kan dra om den elkabeln på något sätt, för det är samma problem om man skulle vända på det, då är det en som är för kort åt andra hållet. Fransk el... ska se till och snygga upp det hela lite mer, riktiga slangar och sen nya polskydd för de gamla är för stora.

Fronten fick en ny kromdetalj och ett luftintag


Nog för idag, nästa vecka blir det att åka till TT motorsport och montera ställbara camberplattor, juster camber, conerweight, ride hight och allt där till!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Då har man besökt Andreas på TTMotorsport i helgen för att installera justerbara topplager och ställa in camber, conerweight, ride hight och toe. kom dit vid 10:30 åkte ca 20:00...

Började med att montera ner dämparna och det visar sig att någon har valt att misshandla den ena dämparen ganska allvarligt. Antagligen har man inte haft KW's speciella nyckel utan valt en rörtång eller liknande. Som tur är hade jag redan beställt nya ringar så det var "bara att byta ut...





Som man kan se saknas hälften av gängorna i fästet och den satt så pass hårt att vi var tvungna och såga upp den.

Sen var det dags att installera de nya justerbara topplagrerna från AST suspension som jag hade beställt via K-Tech Racing i England och givetvis passade inte dessa till dämparna trots att man specificerat precis vilka dämpare man har. Så nu börjar en kul process och se vad som händer..


Jättebra konstruktion men helt fel för dessa dämpare, fanns ingen plats för att gänga fast dämparen

Så vi bestämde oss för att göra det bästa av situationen och ställa in bilen iaf, men försöka att maximera den camber vi kan! oavsett vad så behövdes verkligen en ordentlig inställning.





Mycket proffsigt gjort av Andreas på TTMotorsport, fick bilen jämn för första gången på väldigt länge enligt den dokumentation som jag har på bilen tillbaka till ca 2008. Inväntar sammanställningen från gårdagens siffror men han fick en jämn camber på bilen för första gången på länge, senaste hjulinställningen skilde det nästan 1 grad fram mellan VF och HF.

Grymt nöjd med hans hjälp och rekommendera honom starkt! Han tävlar i Formula Ford och är mekaniker på div Porschar och GT Serier annars!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
dags för en liten uppdatering, hämtat ut bilen från vinterförvaringen och dags att börja göra den redo för årets bankörningar! För alla er som är trötta på att läsa om porsche och bmw kommer här en redig baguetträcer!

Börjar med Falkenberg den 27 april, Rudskogen den 7 maj och sen Gotlandring den 20 maj.
Nytt för i år är även att jag byter ut Federal däcken mot Toyo R888R, får se om det gör någon skillnad.

Tanken var bara att fixa i ordning bilen för besiktningen och sen börja med de roliga men efter att ha konstaterat att ett fönster hade fastnat halvvägs upp var det bara börja felsöka och det var ju inte helt ovanligt med elfel på en fransk bil enligt google... Testade alla quick fixes som man läste sig till och fick som tips av vänner men inget fungerade. Slutade med att man fick plocka i sär allt, spraya wd-40 och rengöra alla kontaktytor och montera ihop det hela. Vilket fungerade så nu åker aldrig fönstret ner igen.. Men det tog sina timmar, vilket gjorde frugan mindre glad...


Årets projekt är att försöka skapa lite mer tryck fram på bilen och förbättra aerodynamiken



Började med att göra en exklusiv designmall i kartong sen blir det antingen i plywood 10mm eller något annat lämpligt.

Är det någon som sitter inne med lite bra tips och tankar gällande materialet eller kring själva splitterbygget så tar jag gärna tips och råd, man är ju enbart en glad amatör!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Fredagsmys i garaget:
Snart kommer väl frugan döda mig men behöver få bilen klar inför kommande trackdays!

Påbörjade splitterbygget och ska väl ha klart den om ett par veckor. Först ska jag se till att hitta en camber inställning som känns bra för bilen. Gick från nästan 0 till -1,5 nu och tanken är ca -2,5 på fram.
Positiva är att årets första trackday är samma som jag avslutade med förra året, Falkenberg. Då har jag en bra referenspunkt att jämföra alla ändringar man har gjort i vinter. Glad amatör som man är får man väl gå mycket på känsla!

Sen blev det även nya Toyo R888R iår istället för tidigare Federal RS-R




_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Då var banpremiären avklarad, vårruset tillsammans med sportvagnsklubben Göteborg.


Förändringarna som gjorts på bilen under höst/vinter kändes riktigt bra, så nu vet jag vilken riktninga man fortsätta i. I stora drag kändes bilen betydligt mer balanserad, kunde ha lite mer fart med mig in i kurvorna och ska försöka eftersträva att få ut mer camber fram primärt!

Själva körningen kändes bra, lite ringrostig men det släppte i slutet av dagen! Det var många bilar ute och de var få pass man kunde få en fri bana ett helt varv. Låg runt 55-56 sekunder fram tills sista varvet då jag ville få lite inspiration och väntade in Figgz och hängde på bakom! 00:54,23 stannade tiden på, en förbättring med nästan en halv sekund från förra året och det finns mer att hämta med rätt förare!

Här kommer det varvet:



Tips och förbättringar mottages gärna!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Ser bra ut, har sldrig kört Falkenberg så har inga synpunkter 😃
Kul att det går åt rätt håll. En halvsekund på den banan känns som bra förbättringar. Kan bli mer än en halvsekund på Gotland.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Ser bra ut, har sldrig kört Falkenberg så har inga synpunkter 😃
Kul att det går åt rätt håll. En halvsekund på den banan känns som bra förbättringar. Kan bli mer än en halvsekund på Gotland.


Tack, bilen känns mer stabil nu och ska bli väldigt kul att åka till Gotland snart! Du får ligga före i år med och visa spår

Håller på och bygga frontsplittern nu:

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering i dagboken:
måndag
Trackday tillsammans med Sportvagnsklubben Göteborg på Rudskogen i Norge.
En riktigt svår FWD bana i min mening, försökte hitta lite spårval på youtube men det gick sådär!
Fick som bäst 1:49 med potential på 1:46 enligt Harrys. Fick inget riktigt bra flow genom banan..
Ska lägga upp filmen från körningen så fort jag får liv i datorn igen! Tar ju en evighet om man ska föra över från gopro via wi-fi... Bjuder på en bild tills filmerna kommer:


tisdag

Installation av justerbara toplager från AST suspension i England, köpta via k-tex racing i England. Finns nästan inga andra som levererar delar till Renault. Köpte ju dessa i somras/höst - fick fel delar såklart..(England..) lite mailkonversationer och ca 40 bilder senare skickades rätt delar för mina KW dämpare men har inte fått tummen ur sedan dess! Installationen gick ganska smärtfritt när man hade de rätta delarna med tanke på att det är en fransk bil och delar från England!



Börjat med -2,5 i camber fram och toe out ska vi experimentera lite med tills vi hittar något bra, om inte någon här sitter på facit eller är väldigt duktig på de här med hjulvinklar?

Nästa projekt är att byta växellådsolja (LSD), montera frontsplittern, installera en Quick shift från England (när den väl kommer) och sen är de dags för Gotland ring den 20 Maj tillsammans med Renaultklubben och lite andra roliga bilar!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Ja det är riktigt kul att läsa om andra bilar än du vet vad.

Vad har du för size på däck o fälgar?

Mkt sladdar i bilen på filmen.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja det är riktigt kul att läsa om andra bilar än du vet vad.

Vad har du för size på däck o fälgar?

Mkt sladdar i bilen på filmen.


Kul att du tycker det, riktigt fin bil du har!

17x7,5 ET 55 men önskvärt vore att ha 17x8! Framtida investering...
Kör med Toyo R888R 225/45/17

Många sladdar? Har en sladd till telefonen nu, sen är det iofs nyckelbandet runt växelspaken som ska åka bort. Den stör mig!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Det var filmen från Gelleråsen du hade mkt kablar fast tejpade.

7,5 duger väl. Det är den rekommenderade fälgbredden till 225/45.
Men 8" går ju fint då det gör däcket stadigare tänkte du?

Enligt Toyo som har bra info på sidan kan du använda 7-8,5" breda fälgar.

jag sitter också o funderar om 7,5 duger. Hittat fina beg fälgar som är 7,5x17. Men tänker också att 8" vore bäst till 225/45 som ju är bra mkt billigare än 4st 225/40x18 som jag kör på idag. Om jag nu ska köpa R-däck.

Kör du hela tiden med dem eller byter du på plats eller när du ska åka till banan?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Det var filmen från Gelleråsen du hade mkt kablar fast tejpade.

7,5 duger väl. Det är den rekommenderade fälgbredden till 225/45.
Men 8" går ju fint då det gör däcket stadigare tänkte du?

Enligt Toyo som har bra info på sidan kan du använda 7-8,5" breda fälgar.

jag sitter också o funderar om 7,5 duger. Hittat fina beg fälgar som är 7,5x17. Men tänker också att 8" vore bäst till 225/45 som ju är bra mkt billigare än 4st 225/40x18 som jag kör på idag. Om jag nu ska köpa R-däck.

Kör du hela tiden med dem eller byter du på plats eller när du ska åka till banan?


Jaha, nu är jag med! Sladdarna från Gelleråsen blev en redigt provisorisk lösning!
Såg att du hade gjort ett eget gopro fäste, kan annars rekommendera sån sugpropp så sitter den stabilt!

7,5 duger men skulle precis som du är inne på få ett stabilare däck och köpa lättare fälgar!
Original är ju 18x8 på denna men kostnaden på 17" r-däck är lite humanare och jag tycker bilen känns rappare.

Denna bilen används ju bara som banbil så jag kör faktiskt till och från banorna med r-däcken!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Ja men med sugkopp hamnar kameran så konstigt. På fel ställe.
Din kamera tittar åt vänster hela tiden. Istället för rakt fram.

Min audi är också våran andrabil o körs till jobbet varje dags.

Vad har du för däckdim på 18" ?
Det borde inte kännas så stor skillnad. Men dina 18 fälgar kanske är tunga.
Köp lätta 17 som är 8" breda då blir det riktigt bra.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja men med sugkopp hamnar kameran så konstigt. På fel ställe.
Din kamera tittar åt vänster hela tiden. Istället för rakt fram.

Min audi är också våran andrabil o körs till jobbet varje dags.

Vad har du för däckdim på 18" ?
Det borde inte kännas så stor skillnad. Men dina 18 fälgar kanske är tunga.
Köp lätta 17 som är 8" breda då blir det riktigt bra.


Det har du rätt i... Skulle vilja fixa ett fäste som är centrerat i mitten! Har sett några i England som monterat bort kupélampan i mitten och gjort fästen där på Meganen.

Original 18x8 och ganska lätta men det finns ju mycket bättre t.ex 17" Oz ultraleggera som är planen framöver!
Skulle spara minst 15 kg ofjädrad vikt med dessa men bli 12 000 fattigare

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Ja OZ är ju inte billiga.

Ultraleggera 8x17 3006:- st hos ralph. Var det där du hittade priset också?
7,74kg st. Toyo 10,89kg Totalt 18,63kg

Mina 18" väger 18,5 men det beror på gatdäck är lättare tror jag.

Jag hittade mina OZ beg. Betalde 7000:- med billiga kinadäck jag sålde för 600:- thumbs up

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja OZ är ju inte billiga.

Ultraleggera 8x17 3006:- st hos ralph. Var det där du hittade priset också?
7,74kg st. Toyo 10,89kg Totalt 18,63kg

Mina 18" väger 18,5 men det beror på gatdäck är lättare tror jag.

Jag hittade mina OZ beg. Betalde 7000:- med billiga kinadäck jag sålde för 600:- thumbs up


Precis, det är där jag hittade dem! Tyvärr har ju Renault ett ganska specifikt ET och bultmönster som gör att andrahandsmarknaden är näst in till obefintlig i Sverige. England har ganska mycket men få som vill skicka tyngre saker så som fälgar osv! Så det blir nog att köpa nya om jag vill ha ett par..

Skulle jag köpa ett par OZ hade jag sparat in 20kg ofjädrad vikt har jag räknat fram nu. Får bli nästa års investering!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Söndags mek inför Gotland Ring nästa vecka tillsammans med Renault klubben. Byte av växellådsolja och monterade prototyp splittern i 12mm plywood. Ska bli kul att testa om den gör någon skillnad och isf ska jag tillverka en något både lättare och snyggare!


_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Vad gör splittren för något med körkänslan?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Vad gör splittren för något med körkänslan?


Hoppas på att kunna få lite mer downforce fram, mer tryck på framhjulen! Kanske bara är placebo, vi får se!
Meganen har ju inte den bästa aerodynamiken precis!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Rembry skrev:
Rickard-v skrev:
Vad gör splittren för något med körkänslan?


Hoppas på att kunna få lite mer downforce fram, mer tryck på framhjulen! Kanske bara är placebo, vi får se!
Meganen har ju inte den bästa aerodynamiken precis!


Japp,, Hejja hejja bara tyng ner så jag har en chans att hänga med dig

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (29307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande