Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo R888 jmfrt med R888R ??
4460 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av både R888 och R888R? Berätta gärna vad som skiljer och vad som är snarlikt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nelzon
Sthlm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 183



Magnus Thomé skrev:
Är det någon som har erfarenhet av både R888 och R888R? Berätta gärna vad som skiljer och vad som är snarlikt


Jag har än så länge bara kört R888R på en Miata och kan inte tala av egna erfarenheter vad det gäller tyngre bilar med större hjul.

Men av kunders erfarenheter så skulle jag säga att i Stora drag är R888 ett "snällare" däck som passar den som även kör bilen på gatan, det har något bättre våtegenskaper, bättre evakuering av vatten samt håller längre.
Medan R888R tål aggressivare bankörning utan att överhettas, men som sagt, slits snabbare än R888.


_________________
Christopher Nelson

R-Dack.se
TWS Däckservice
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Lite off topic kanske men kommer R888 att finnas kvar,eller fasas ut?
Intressant för oss som kör med dom på gatan också då de har förvånandsvärt bra våtegenskaper för ett R-däck.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Dimensionslistorna tyder på utfasning. Blir väl de vanligaste som blir kvar längst.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nelzon
Sthlm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 183



jonne skrev:
Lite off topic kanske men kommer R888 att finnas kvar,eller fasas ut?
Intressant för oss som kör med dom på gatan också då de har förvånandsvärt bra våtegenskaper för ett R-däck.


Vilken storlek kör du så kan jag kolla hur det ligger till med R888, exakt hur många som finns i lager!

Niklas Falk skrev:
Dimensionslistorna tyder på utfasning. Blir väl de vanligaste som blir kvar längst.


Det stämmer att R888 kommer fasas ut, men tvärt om kommer det troligen vara de vanligaste som kommer försvinna i R888 först.
Svenska generalagenten tar hem nya mönstret allt eftersom de tar slut av R888 så det är de vanligaste dimensionerna som de har bäst koll på och omsättning på.
Sen missar de på en del punkter trots deras återfärsäljaren input, så om de har kvar R888 i typiska bakdimensioner och R888R i typiska framdimensioner så kan man inte sälja något av dessa.
Men det hoppas vi att de löser så snart det bara går!

_________________
Christopher Nelson

R-Dack.se
TWS Däckservice
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Var och tittade på R888R i 265/35-18 på 9.5" fälg. Dom var jääääättebreda för fälgen jmft med de flesta andra r-däck, tror t.o.m. att dom slår Trofeo R. Kan vara bra att tänka på om man har tajt i hjulhuset redan innan.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Nelzon skrev:
jonne skrev:
Lite off topic kanske men kommer R888 att finnas kvar,eller fasas ut?
Intressant för oss som kör med dom på gatan också då de har förvånandsvärt bra våtegenskaper för ett R-däck.


Vilken storlek kör du så kan jag kolla hur det ligger till med R888, exakt hur många som finns i lager!

Niklas Falk skrev:
Dimensionslistorna tyder på utfasning. Blir väl de vanligaste som blir kvar längst.


Det stämmer att R888 kommer fasas ut, men tvärt om kommer det troligen vara de vanligaste som kommer försvinna i R888 först.
Svenska generalagenten tar hem nya mönstret allt eftersom de tar slut av R888 så det är de vanligaste dimensionerna som de har bäst koll på och omsättning på.
Sen missar de på en del punkter trots deras återfärsäljaren input, så om de har kvar R888 i typiska bakdimensioner och R888R i typiska framdimensioner så kan man inte sälja något av dessa.
Men det hoppas vi att de löser så snart det bara går!


Tackar för intresset. Har dock köpt på mig en extra omgång däck redan.
Och är nu R888 på väg bort så är det nog dags att byta till något annat nästa gång. Har bara kört på dessa däck,så har inga andra referenser.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Inga fakta, för jag har inte mätt, bara kört :-)
Jag upplever det som att Toyovecket är mindre på R888R och att de är stabilare innan man nått varmtrycket (om man inte pumpat sedan förra banträffen)

Det känns lite som att maxgreppet är sämre än R888, men det kan bero på att jag inte hittat optimal temp eller att stabiliteten i början gör att varmgreppet inte är så mycket högre än kallgreppet.

Bil, tung Subaru, 245/40-R17.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Nu har det gått en säsong, ni som har kört med dessa, hur är skillnaden mellan gamla och nya? Speciellt i regn?

_________________
Jens Lanvin
Citera
Däck för banåka
Toyo R888 jmfrt med R888R ??
4460 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande