Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (100625 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tack för rapporten och grattis
Intressant det där med tempen i däcken, du verkar ju ha koll i övrigt så nog tusan borde du få rätt på det med thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180



Grattis till dubbelsegern

Jag kommer absolut att köra Rudskogen. Skall bli kul att få tävla där igen, bara det inte snöar. Vad det gäller varvrekordet, så har jag planer på att putsa det ytterligare.

Vroooooooooooooooooooooooooom.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Tack för rapporten och grattis
Intressant det där med tempen i däcken, du verkar ju ha koll i övrigt så nog tusan borde du få rätt på det med thumbs up


Knepiga är att det där med temp är ngt som förföljt mig redan från 944 tiden. Skall dock prova att öka trycket successivt tills det ger respons på temp.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Gilbert skrev:
Grattis till dubbelsegern

Jag kommer absolut att köra Rudskogen. Skall bli kul att få tävla där igen, bara det inte snöar. Vad det gäller varvrekordet, så har jag planer på att putsa det ytterligare.

Vroooooooooooooooooooooooooom.


Lite trash talk gör bara det hela ännu roligare. Snö i mitten på maj får vi hoppas slippa.....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Tack för rapporten och grattis
Intressant det där med tempen i däcken, du verkar ju ha koll i övrigt så nog tusan borde du få rätt på det med thumbs up


Knepiga är att det där med temp är ngt som förföljt mig redan från 944 tiden. Skall dock prova att öka trycket successivt tills det ger respons på temp.


Du skulle behöva se temp live istället

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Bra fart i bitarna fick man ju nästan för sig att man kannske kan lyckas med tiderna på banorna i år, tills jag såg hur pass bra klipp i motorn de var mot slö boxern man har
Grattis till segern

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Bra fart i bitarna fick man ju nästan för sig att man kannske kan lyckas med tiderna på banorna i år, tills jag såg hur pass bra klipp i motorn de var mot slö boxern man har
Grattis till segern


Tackar, gissar att driftsäkerheten är högre i japsboxstern än i Porschen. Finns alltid för och nackdelar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jag har under en längre tid brottats med för låga däckstemperaturer och dessutom understyrd bil. Har en tendens att snöa in på saker och även på teorier.

Följande står att läsa på diverse forum:

To reduce oversteer - Reduce rear pressures or increase front pressures
To increase oversteer - Increase rear pressures or reduce front pressures
To reduce understeer - Reduce front pressures or increase rear pressures
To increase understeer - Increase front pressures or reduce rear pressures

Jag är inte riktigt med på logiken. Om jag försämrar grepp bak genom krängare hårdare eller vrider på stötdämpare hårdare så får jag bilen mer överstyrd. Det vet jag redan och har provat åtskilliga gånger. Likaså kan jag mjuka upp bilen fram för att få den mindre understyrd.

Genom att öka temp bak och minska fram så skall man enligt ovan också kunna minska understyrning. Delvis förstår jag det då mjukt däck ger mer kontakt med marken (samma på en cykel i löst underlag). Det jag inte förstår är att mjukt däck innebär också mindre temp och högt tryck ger mer temp. I min amatör värld så borde däcks temp vara det väsentliga för greppet. Genom att då öka bak och få mer temp och sänka fram och få lägre temp så borde effekten bli mer understyrt? Kanske är jag ute och cyklar totalt?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



JohnC skrev:
Jag har under en längre tid brottats med för låga däckstemperaturer och dessutom understyrd bil. Har en tendens att snöa in på saker och även på teorier.

Följande står att läsa på diverse forum:

To reduce oversteer - Reduce rear pressures or increase front pressures
To increase oversteer - Increase rear pressures or reduce front pressures
To reduce understeer - Reduce front pressures or increase rear pressures
To increase understeer - Increase front pressures or reduce rear pressures

Jag är inte riktigt med på logiken. Om jag försämrar grepp bak genom krängare hårdare eller vrider på stötdämpare hårdare så får jag bilen mer överstyrd. Det vet jag redan och har provat åtskilliga gånger. Likaså kan jag mjuka upp bilen fram för att få den mindre understyrd.

Genom att öka temp bak och minska fram så skall man enligt ovan också kunna minska understyrning. Delvis förstår jag det då mjukt däck ger mer kontakt med marken (samma på en cykel i löst underlag). Det jag inte förstår är att mjukt däck innebär också mindre temp och högt tryck ger mer temp. I min amatör värld så borde däcks temp vara det väsentliga för greppet. Genom att då öka bak och få mer temp och sänka fram och få lägre temp så borde effekten bli mer understyrt? Kanske är jag ute och cyklar totalt?





Det måste bero på var du utgår ifrån i tryck/temp, som jag ser det beter sig ett däck ungefär som bilden ovan, givetvis är det ännu mer olinjärt. Men det är inte en linjär linje heller med "högre temp mer grepp"

Forumresonemangen stämmer bara om man ligger till vänster, men inte om man redan är nära toppen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Jo, det lär väl vara så. Skall prova att öka skillnaden mellan fram och bak lite mer nästa gång. 2.1 varmtryck fram och 2.5 varmtryck bak borde vara tillräckligt stor skillnad för att någon form av effekt. Får labba vidare med det.

En annan intressant fråga är om hårdare bil ger mer däckstryck än mjuk bil?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



JohnC skrev:
Jo, det lär väl vara så. Skall prova att öka skillnaden mellan fram och bak lite mer nästa gång. 2.1 varmtryck fram och 2.5 varmtryck bak borde vara tillräckligt stor skillnad för att någon form av effekt. Får labba vidare med det.

En annan intressant fråga är om hårdare bil ger mer däckstryck än mjuk bil?


På den skulle jag säga ja, både gällande fjädrar och möjligen ännu mer dämpning, särskilt kompression. Men det är mina högst spekulativa gissningar i fallande ordning.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Hej!

Det borde ju bara gälla om du ligger nära T-opt, eller?
Högre tryck mer värme bättre grepp om du ligger under T-opt alltså med kalla däck eller under opt. temp, eller?
Varför skulle inte högre tryck fram som ger mer värme och mer fäste ge mindre understyrning om du ligger under T-opt?? Fattar inte trots kurvan Inne på Johns linje alltså men kan ju ha fel??
A-O alltså uppnå optimal däckstemp sen avgöra om bilen över/understyr. Vad är optimal däcks temp för ett Cup2 däck förresten?

_________________
Roger Risberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:
Jag har under en längre tid brottats med för låga däckstemperaturer och dessutom understyrd bil. Har en tendens att snöa in på saker och även på teorier.

Följande står att läsa på diverse forum:

To reduce oversteer - Reduce rear pressures or increase front pressures
To increase oversteer - Increase rear pressures or reduce front pressures
To reduce understeer - Reduce front pressures or increase rear pressures
To increase understeer - Increase front pressures or reduce rear pressures

Jag är inte riktigt med på logiken. Om jag försämrar grepp bak genom krängare hårdare eller vrider på stötdämpare hårdare så får jag bilen mer överstyrd. Det vet jag redan och har provat åtskilliga gånger. Likaså kan jag mjuka upp bilen fram för att få den mindre understyrd.

Genom att öka temp bak och minska fram så skall man enligt ovan också kunna minska understyrning. Delvis förstår jag det då mjukt däck ger mer kontakt med marken (samma på en cykel i löst underlag). Det jag inte förstår är att mjukt däck innebär också mindre temp och högt tryck ger mer temp. I min amatör värld så borde däcks temp vara det väsentliga för greppet. Genom att då öka bak och få mer temp och sänka fram och få lägre temp så borde effekten bli mer understyrt? Kanske är jag ute och cyklar totalt?


Alltså, jag försöker nu tänka högt i hopp om att ge lite hjälp. Baserar bara på rostiga gymnasiefysik kunskaper och eget resonemang. Tydligen heter det allmänna gaslagen men går ut på att volym, mängd, tryck och temperatur in princip skall bli konstant vilket jag tänker i och som i mitt tycke förenklas lite väl mycket ibland. Tryck och temp är vad vi kan mäta och justera, volym är konstant för det är utrymmet vi har i däcket. Sist är luftmängden som jag tycker är intressant. Tabellen du har ger bra råd men känns oerhört förenklad då man lätt kan dra slutsatsen temp=tryck. Jag är också troende på att temperatur är det mest väsentliga när det gäller däck, resten är bara vägar dit.

Ok,så hur jag hade tolkat tabellen i ditt fall. Du har problem med understyrning och ser att tempen är lägre än optimalt där fram. Tempen kan vi inte göra så mycket åt då du kör så hårt du kan . Du har pumpat i en MÄNGD luft i ditt däck som vid din temperatur når ett visst tryck. Vill vi bara få upp tempen kan man öka trycket men det känns väldigt teoretiskt. I verkliga livet så är det du som genom körningen transformerar energi för att värma mängden luft i däcket. Mindre mängd kommer gå fortare att få upp tempen i till motsats till en större mängd (tänk koka vatten, stor kastrull jmf en kopp). Alltså tar du ut mängd luft ur däcket så kommer det rent statiskt innebära att du sänker trycket. Men, när du kör kommer det gå fortare att komma upp i tidigare temp och tom förbi om vi har tur. Om du lyckas så kan det slumpa sig så att du hamnar på samma dynamiska tryck som tidígare fast med högre temp, närmare optimal. Och då bör vi få bättre grepp i framdäcken och få bukt på understyrningen.
Altså borde rådet enligt mitt hittepå vara något i stil med
To reduce understeer - Reduce front air mass by static pressures or increase rear pressures
Sedan är världen komplex och saker som exempelvis Pontus graf spelar in. Kul diskussion om inget annat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kul bygge med en del intressanta tips på hur man ska bygga om chassiet.
Denna körs i en klass där man inte får trimma motorn antar jag??
Vet Du något bra ställe man kan hitta delar till motorn om man vill plussa på lite?
Håller på och bygger en bil åt FV där vi utgår från en Boxster S från 2002.
Vi ska väl i med ett stroker kit som för upp den till 3.8 L men om man vill ha lite roligare kammar och toppar mm- vart vänder man sig då?
Planen är att hon inte ska behöva skämmas så mkt vid rödljusen......

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



2QIK4U skrev:
Kul bygge med en del intressanta tips på hur man ska bygga om chassiet.
Denna körs i en klass där man inte får trimma motorn antar jag??
Vet Du något bra ställe man kan hitta delar till motorn om man vill plussa på lite?
Håller på och bygger en bil åt FV där vi utgår från en Boxster S från 2002.
Vi ska väl i med ett stroker kit som för upp den till 3.8 L men om man vill ha lite roligare kammar och toppar mm- vart vänder man sig då?
Planen är att hon inte ska behöva skämmas så mkt vid rödljusen......


Inte för att vara en party poper, men låter som det är ett biligare och bättre allternativ att köpa en större standard motor av 911 än att lägga ner så mycket pengar på boxster motorn, men jag kan ju ha helt fel också så klart

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
JohnC skrev:
Jag har under en längre tid brottats med för låga däckstemperaturer och dessutom understyrd bil. Har en tendens att snöa in på saker och även på teorier.

Följande står att läsa på diverse forum:

To reduce oversteer - Reduce rear pressures or increase front pressures
To increase oversteer - Increase rear pressures or reduce front pressures
To reduce understeer - Reduce front pressures or increase rear pressures
To increase understeer - Increase front pressures or reduce rear pressures

Jag är inte riktigt med på logiken. Om jag försämrar grepp bak genom krängare hårdare eller vrider på stötdämpare hårdare så får jag bilen mer överstyrd. Det vet jag redan och har provat åtskilliga gånger. Likaså kan jag mjuka upp bilen fram för att få den mindre understyrd.

Genom att öka temp bak och minska fram så skall man enligt ovan också kunna minska understyrning. Delvis förstår jag det då mjukt däck ger mer kontakt med marken (samma på en cykel i löst underlag). Det jag inte förstår är att mjukt däck innebär också mindre temp och högt tryck ger mer temp. I min amatör värld så borde däcks temp vara det väsentliga för greppet. Genom att då öka bak och få mer temp och sänka fram och få lägre temp så borde effekten bli mer understyrt? Kanske är jag ute och cyklar totalt?


Alltså, jag försöker nu tänka högt i hopp om att ge lite hjälp. Baserar bara på rostiga gymnasiefysik kunskaper och eget resonemang. Tydligen heter det allmänna gaslagen men går ut på att volym, mängd, tryck och temperatur in princip skall bli konstant vilket jag tänker i och som i mitt tycke förenklas lite väl mycket ibland. Tryck och temp är vad vi kan mäta och justera, volym är konstant för det är utrymmet vi har i däcket. Sist är luftmängden som jag tycker är intressant. Tabellen du har ger bra råd men känns oerhört förenklad då man lätt kan dra slutsatsen temp=tryck. Jag är också troende på att temperatur är det mest väsentliga när det gäller däck, resten är bara vägar dit.

Ok,så hur jag hade tolkat tabellen i ditt fall. Du har problem med understyrning och ser att tempen är lägre än optimalt där fram. Tempen kan vi inte göra så mycket åt då du kör så hårt du kan . Du har pumpat i en MÄNGD luft i ditt däck som vid din temperatur når ett visst tryck. Vill vi bara få upp tempen kan man öka trycket men det känns väldigt teoretiskt. I verkliga livet så är det du som genom körningen transformerar energi för att värma mängden luft i däcket. Mindre mängd kommer gå fortare att få upp tempen i till motsats till en större mängd (tänk koka vatten, stor kastrull jmf en kopp). Alltså tar du ut mängd luft ur däcket så kommer det rent statiskt innebära att du sänker trycket. Men, när du kör kommer det gå fortare att komma upp i tidigare temp och tom förbi om vi har tur. Om du lyckas så kan det slumpa sig så att du hamnar på samma dynamiska tryck som tidígare fast med högre temp, närmare optimal. Och då bör vi få bättre grepp i framdäcken och få bukt på understyrningen.
Altså borde rådet enligt mitt hittepå vara något i stil med
To reduce understeer - Reduce front air mass by static pressures or increase rear pressures
Sedan är världen komplex och saker som exempelvis Pontus graf spelar in. Kul diskussion om inget annat


Det som gör det hela extra intressant är att jag är genuint intresserad av den här typen av frågor i kombination att jag ständigt provar olika inställningar och lär mig om praktig och verklighet överrenstämmer. Sakta men säkert så blir jag rätt vass på att optimera en bil under en helt. Nog med skryt. Jag hsr paralellt med mitt eget skruvande ställt den här typen av frågor till riktiga racerävar på n nivå som jag aldrig kommer uppnå och svaren varierar kraftigt och det mest intressanta är att det finns många "if and buts. Dvs ingen vet exakt....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Fricke.w skrev:
2QIK4U skrev:
Kul bygge med en del intressanta tips på hur man ska bygga om chassiet.
Denna körs i en klass där man inte får trimma motorn antar jag??
Vet Du något bra ställe man kan hitta delar till motorn om man vill plussa på lite?
Håller på och bygger en bil åt FV där vi utgår från en Boxster S från 2002.
Vi ska väl i med ett stroker kit som för upp den till 3.8 L men om man vill ha lite roligare kammar och toppar mm- vart vänder man sig då?
Planen är att hon inte ska behöva skämmas så mkt vid rödljusen......


Inte för att vara en party poper, men låter som det är ett biligare och bättre allternativ att köpa en större standard motor av 911 än att lägga ner så mycket pengar på boxster motorn, men jag kan ju ha helt fel också så klart


Rätt, 15-20 hk kostar över 50 tkr och däröver blir det löjlig dyrt.

Bättre köpa 996 3.6 motor för 100 tkr som passar ihop med koppling och allt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Då kommer följdfrågan:
Är 996 motorn helt identisk då man skalar av allt yttre såsom kåpor insug etc??
Det räcker om jag spårar upp ett longblock från en 996 och sen bultar på allt yttre?- antar dock det borde finnas effektivare insug/sprut än det som är påklämt på Boxstern??
Ska jag även på den fronten använda delar från 996:an?
Vi bygger ändå om hela bilen så vi kan lika gärna använda hela "bagageutrymmet" för insug/sprut etc....
Hon ska bara lägga in lite golfklubbor där bak....
Hur mkt effekt lämnar 996:an original? Passar enbart vissa årsmodeller??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
IPD med grenrör och fullflödessystem samt en rejäl mappning samt trimkammar så är du norr om 290 hk men det kostar minst 80 tkr med arbete. 996 motor är cirka 100 tkr 3.6 liters motor och 320 hk. Jag är ingen expert på konverteringen men om du har 02 på Boxstern så har du drive by wire lösning och då är det 3.6 liters varianten som gäller. Förstått det som att man får sänka motorn något.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



För att förtydliga: Är 996:an bättre att bygga vidare p?
320 är absolut inte målet- Tanken var nog 4-500 hk
Arbetskostnaden är inte ett problem- Bara var man kan hitta delarna
Är ny i den här världen med så här små motorer

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
2QIK4U skrev:
För att förtydliga: Är 996:an bättre att bygga vidare p?
320 är absolut inte målet- Tanken var nog 4-500 hk
Arbetskostnaden är inte ett problem- Bara var man kan hitta delarna
Är ny i den här världen med så här små motorer


Aha... då är jag med. Då kan du lika gärna turbokonvertera Boxstern. Rent kvalitetsmässigt är 3.2 litern en pärla. 400-500 hk lär man ändå inte nå utan respirator.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
2 besök senaste veckan (100625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande