Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
18 besök senaste veckan (116952 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Claes Haglund skrev:


Eller så trycker man de befintliga diffbussningarna fulla av rutlim. Kan intyga att de blir ganska stumma.


Wow! Det var ju en smart lösning Tummen upp på den thumbs up
Nu vet jag inte riktigt vad rutlim är men det är säkert något starkt och bra. Jag googlar det!

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag har det varit konbanekörning på Furulunds körgård (eller vad det nu hette). Såååå kul! Trodde jag inte att det skulle vara. Provade en gång förra året och rev alla konor och körde fel. Tyckte inte alls att det var min grej. Men i och med att jag vet att man får en bra bilkoll på att köra konbana så gav jag mig attan på att lära mig det. Och idag var första riktiga gången jag körde. Tog två rundor och söndagsåkte runt banan (den var krånglig) och jag tror det var bra att jag gjorde det för sen kunde jag banan och det var sen bara att försöka göra sitt bästa med att gasa runt.
Så här såg tiderna ut typ:
Första gången med tidtagning 1:20
Andra gången 1:17
Trejde: 1:11
Fjärde, femte och sjätte tyP...: 1:08
Sen satte sig en kompis i bilen och jag gasade runt på 1:04,80. Vi tog ett till varv och det blev 1:04,20 typ.
Han hoppade ut och jag körde sen på 1:03 när 75 kg försvann ur bilen.
Blev ännu bättre sen, 1:02 slutade dagen på. Riktigt nöjd är jag. Det här var min grej tydligen. Nu ska jag bara våga ännu mer så blir det ännu bättre

Har anmält mig till typ 6 konbaneträffar i år

Edit: Just det, se bild ovan från Pontus. Härlig dag med solsken men nästan full storm (men det är det väl alltid i Skåne...)

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Konbana är larvigt roligt.
Grattis!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
OneYet skrev:
Konbana är larvigt roligt.
Grattis!


Verkligen konbana igen i Norrköping nästa helg. Ser fram emot det!
Tack

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Malin W skrev:
Claes Haglund skrev:


Eller så trycker man de befintliga diffbussningarna fulla av rutlim. Kan intyga att de blir ganska stumma.


Wow! Det var ju en smart lösning Tummen upp på den thumbs up
Nu vet jag inte riktigt vad rutlim är men det är säkert något starkt och bra. Jag googlar det!


Rutlim hittar du i valfri välsorterad bygghandel. Är som en sorts hårdare Sikaflex.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Malin W skrev:
Claes Haglund skrev:


Eller så trycker man de befintliga diffbussningarna fulla av rutlim. Kan intyga att de blir ganska stumma.


Wow! Det var ju en smart lösning Tummen upp på den thumbs up
Nu vet jag inte riktigt vad rutlim är men det är säkert något starkt och bra. Jag googlar det!


Rutlim hittar du i valfri välsorterad bygghandel. Är som en sorts hårdare Sikaflex.


Nu har jag googlat både rutlim och sikaflex. Ser ut som silikontuber. Verkar toppenbra! Tack för tips! thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Bra jobbat Malin thumbs up
En sänkning på 18 sek på konbana under 1 dag kan man ju kalla stora framsteg

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
bakmotor skrev:
Bra jobbat Malin thumbs up
En sänkning på 18 sek på konbana under 1 dag kan man ju kalla stora framsteg


Tack
Ja, inlärningskurvan var rätt brant

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Tömde min GoPro på innehåll och hittade att jag inte gjort något åt materialet från Kinnekulle ring den 1 okt 2016 när jag var där med TM Event.

Tror detta var bästa varvet:



Längtar till att åka dit igen och skala av några sekunder till

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Och här är några fina bilder från konbanekörningen på Furulund i lördags






_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Igår hade vi årsmöte och konbanekörning med mx-5rc. Vi var på Bråvalla flygflottilj i Norrköping. Två banor var uppställda. En lite längre och snabbare och en kortare och mer trixig.

Som vanligt tar det lite tid innan jag vågar gasa på Andra konbaneträffen för min del och det var slalombana denna gång. Riktigt kul! Min bästa tid på långa banan (som jag la koncentrationen på) blev tillslut 63 sek och jag får se det som godkänt. thumbs up

Filmsnutten är från slutet av dagen när alla håller på att packa ihop och åka hem. Jag kör en bra runda på den långa banan (filmen visar först korta banan och sen längre) och man kan höra ett litet "yes" i slutet
Kör faktiskt en till runda efter att jag stängt av kameran och sänker tiden ytterligare en sekund.



Bild från morgonens uppställning och besiktning

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Motorkuddar...
De sitter inte helt tillgängligt där nere under motorn. Var inte så lätt att byta ut de gamla mot nya lite hårdare motorkuddar. Vi tittade lite på instruktioner på youtube och sen satte vi igång Självklart mycket svårare än vi trodde.

Av med framhjulen, upp med bilen på pallbockar, lyfta motorn med domkraft underifrån, lossa den gamla och montera den nya och sen göra om det på nästa sida. Låter ganska lätt... Men näää På motorns vänstra sida (i bilens färdriktning) finns massor av skit i vägen för att kunna komma åt på ett bra sätt. Det var bara att sätta igång och lossa allt. Tillslut var vi tre stycken som kämpade med detta. Eller... Jag gjorde väl inte så mycket, lös med lampan och höll i grejer Men någon måste väl göra det också. Lärorikt var det iaf. Tror vi höll på i närmare 5 timmar. Sen var vi rejält trötta och hungriga.
Glad att det äntligen är klart och nu hoppas jag på att det ska gå bra att växla när jag kör på banan.
Näst på tur står att byta diffbussningarna, eller fylla bussningarna med rutlim thumbs up

Nya fina motorkuddar från I.L.


Upp på pallbockar och lyfta motorn i oljetråget


Horan kom till bra hjälp, lånad av garagegrannen


Så här ser en gammal kudde ut...


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Körde med GRC/LRC på Gelleråsen igår och fick testa hur det var med nya motorkuddarna. Vilken skillnad!! Så underbart härligt att kunna växla som normalt. Banan är ju rätt knixig och det växlas en hel del och det funkade!!! Inte en enda missad växling, eller... ok, jag råkade lägga i tvåan istället för fyran en gång...

Jag tyckte att jag körde väldigt bra (vilket är ganska ovanligt, självkritisk som jag är) och målet för dagen var att köra på 1:26. Har tidigare kört 1:31 med min förra Miata (1,6l med 116hk) så det var inte en helt orimligt satt tid. Körde på och det gick bra och tiderna sjönk. Innan lunch körde jag på 1:28,27 och hittade vart jag missade tid och tänkte ta upp det efter lunchen. Men då ändrades bansträckningen och helt plötsligt var jag uppe i 1:29-1:30 igen. Blä!
Vi hade under förmiddagen kört gamla sträckningen och sen efter lunch så körde vi på nya. Well... Life is life... Jag var nöjd ändå
http://www.karlskogamotorstadion.com/files/Ny-banskiss-2017/banskisskgamotorstadion2017nyaslinganushorttrack.pdf

Lägger kanske ut någon video senare och bilder kommer

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Bilder på min fina Lillräser från GRC/LRCs trackday på Gelleråsen i söndags






_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Jag har satt i en ny ratt idag
Blev väldigt bra. Lite ovant att köra med denna nästan 10 cm djupa ratt. Sitter nära kroppen, precis som jag ville, men oj så långt det blev till blinkersspaken Haha!! Jag visste faktiskt att det skulle bli så men ovant är det. Kommer köra på Gröndal-banan i Eskilstuna på lördag och testa mer. Men med det lilla jag har kört idag så känns det bra iaf.

Åkte till min bilmekarkompis i Västerås som hjälpte mig med att sätta dit ratten. Gick ganska fort för han kan ju det där. Han har samma snap-off som jag och har byggt, mekat och kört mycket med racebilar.

Lillräsern fick en liten tvätt först och blev fin


Sen monterades gamla ratten bort. Har fått många tips om att batteriet ska kopplas ut först för att det finns risk att airbagen löses ut. Det sket Peter fullständigt i och körde på ändå



Här är den monterade delen av snap-off-grejen. Man ser kopplingen till tutan och airbagen hänga ner. Airbagslampan är borttagen så den lyser inte längre Men någon tuta har jag inte så det ska jag fixa på något sätt. Planen är att göra en knapp i mittpanelen på något sätt.


Ratten från ena hållet


Ratten från andra hållet


Nöjd sitter jag i bilen och provar ratten


Och så avslutade vi garagesessionen med en tur i denna coola 944 turbo

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
I lördags var jag och körde med MX-5 Racing club på Gröndal i Eskilstuna. Testade min nya ratt och bedömningen är: Jisses, så härligt att köra med!
Det är som en ny bil, nästan. Känslan att köra med denna nätta mockaratt är nästan som när jag bytte originalstol till skalstol. Man känner bilen så mycket mer och kontrollen på körningen blir helt klart bättre. Så jag är nöjd! Riktigt nöjd

Här är en video från lunchtid då det var open pitlane. Inte många bilar på banan alls.



Fick göra många, många omkörningar den dagen Antingen hade vi många nybörjare med under dagen eller så är det jag som har blivit så mycket bättre... Jag röstar på det sistnämnda

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Härlig dag Malin, bra kört.. du får byta grupp nu hehe

Snyggaste i depån kom på bild också haha


_________________
Per Nilsson
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Pelle_MX5 skrev:
Härlig dag Malin, bra kört.. du får byta grupp nu hehe

Snyggaste i depån kom på bild också haha



Bra kört själv! Och grattis till vinsten thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Jag har också satt in en ny stereo i bilen i helgen (eller som vanligt är det inte jag för jag får ju hjälp) och det blev så bra det kan bli med en billig grej från Biltema.
Tog loss den gamla stora och tunga stereon för några månader sedan och sen har det varit ett tomt hål. Men nu sitter den nya där som har ingång för USB och AUX. Passar mig utmärkt då jag har en liten iPod Nano med 16 GB musik på . Det var ett av kraven när jag köpte ny stereo att den skulle ha USB-ingång.



Häpp!



Och så postar jag en till video från Gröndal när mina vänners 13-åriga son åker med några varv i bilen på förmiddagen


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Nationaldagen firades med MX-5 racing club på Lunda flygfält, som ligger mellan Alunda och Östhammar i norra Uppland. Vi hade strålande väder mesta delen av dagen. Det kom några moln på strax efter lunch men det var bara lite skönt så att vi inte blev helt rostade av solen

Lunda bjöd på en ganska lång konbana, tror att den var över 1km, och så fanns det även en mindre rundbana som var ca 1km den också. Knixig och väldigt rolig. Underlaget i rundbanan är blandat betong och asfalt och arrangörerna hade även ställt upp konor att köra emellan för att göra banan svårare. Jag tycker ju att det är roligare att köra på rundbana så jag ägnade mestadelen av förmiddagen till det. Min snälla klubbkompis Tobias Bollmark (som också finns här på rejsa) tog några varv och körde efter mig och så fick jag några tips och så gick det ännu bättre. Jag körde inte i lugna gruppen denna dag.
Och så var det det där med konbana... Det tar liiiiite för lång tid innan jag fattar hur jag ska köra. Men som vanligt (tredje gången på konbana) så gick det bra till slut. Fick åka med och se hur det skulle köras och efter det lossnade det. Sänkte tiden med 10 sekunder. Inte på en gång, men ändå...

Och så visar det sig att mina däck nästan är helt slut... På innersidan av framdäcken så tittar "nätet" fram lite grand, men det syns inte på den här bilden. Jag har haft däcken i nästan ett år och jag har kört väldigt mycket så det är väl dags. Däcken kommer inte klara en till trackday. Så nu är bara frågan vad jag ska köpa för däck Är supernöjd med mina Toyo 888, men de säljs inte längre såvida någon inte har dem på lager.
Fick tips om Nankang AR-1 och väntar på en utvärdering av däcken efter testning på Mantorp idag.


Jag kan konstatera att det är svettigt att köra och inte bara för att det är soligt och varmt . Min FitBit visade att jag var i fatburn mode i över 6 timmar igår. Inte dåligt...


Har filmat en del. Ska fixa och redigera lite och så lägger jag ut senare thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
18 besök senaste veckan (116952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande