Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Hej!

Tänkte starta en sida på Rejsa om min M3 som förhoppningsvis hittar ut på en del bankörningar i sommar och låta sidan bli en "dagbok" att kunna titta tillbaka på.
Kanske få en första kontakt med likasinnade innan träffar så man inte står helt vilsen

Bilen är en BMW M3 med färgen Carbon black 2002 med SMG.
Tanken var att köpa en relativt originalbil för snabba/trevliga landsvägsturer som var manuell. Men fastnade för denna som var "hyfsad" uppdaterad chassimässigt och det är säkert några här inne som känner igen/till den och dess historia bättre än vad jag gör.
Vi första åkturen var jag fast! denna skulle det bli och kärlek uppstod. Dock var det höst och det fanns inte tid några körningar mer än lite landsväg innan vintern kom.

När jag köpte bilen satt allt detta på:

KW v3
Alla bussningar Milway har att ebjuda sitter på bilen
Milway justerbara camberstag bak
Milway (HR) krängningshämmarstag fram
Milway övre stötdämparlager bak aluminium
Milway camberplattor fram
Förstärkt bakvagn
CSL 19tum med Falken 453
Stålomspunna slangar runt om
PFC bromsskivor fram
Carbotech belägg fram
Mässingsbussningar i alla Oken
Stoptech belägg bak
Pinnbultar i hubb + aluminiummuttrar
Vorsteiner Kolfiberhuv och baklucka "ala" CSL-design
Vorsteiner Kolfiberbaklucka CSL-design
Kolfiber diffusor
Kolfibernjurar
Kolfiber sidogälar
Direnza ljuddämpare

Bilen kändes som klistrad vid vägen och lät som ett jaktplan vid WOT.
Den var med andra ord ganska långt ifrån den relativt orörda originalbil jag var ute efter från början. Men man väljer inte sin kärlek och det ger en helt annan möjlighet som jag längtat länge efter = åka på bankörningar igen.

Om Direnza ljuddämparen lät underbart vid fullast så lät systemet vid lättlast 1500-3000rpm helt outhärdligt (BÖÖÖ) så original åkte på men då blev det en helt annan bil och lite av charmen försvann så det kommer bli en ny ljuddämpare inom kort...

Mkt var planerat att fixa med och få bilen i toppskick under vintern. Men av olika anledningar så blev det tyvärr inte så mkt gjort. men ska inte låta detta hindra ett skojigt 2017

Så håll koll efter den vingliga killen som är van vid överladdat FWD aka understyrning







Barnsligt snyggt

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Så! Nu är en Scorpion beställd Bara dragit ut på att beställa "något" hela vintern...
Frågat runt lite och alla rekommenderar Eisenmann eller Sprint men vi pratar tredubbla summan vilket blev det avgörande valet åt Scorpionen.


Räknar inte med att det kommer vara lika resonansfritt som märkessystemen men bättre en Direnza vilket är svårt att misslyckas med Dessutom har jag svårt att tänka mig att man klarar gränsen på 95db med Direnza som gäller på de flesta banor.

Scorpionen är också 10kg lättare än original vilket kan hjälpa denna "blysläde" på hela 1670kg som den vägdes in på 2005.
Kolfiberhuv och baklucka hjälper till med ytterligare -20kg men alla tillval som mer eller mindre gick att pricka i verkar finnas.
När original åkte på blev det en jäkla skillnad och ett rejält träningspass i bänkpress.


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Grattis till en fin bil. Kör med en Scorpion dämpare på min låter hyffsat mkt den med. Mvh Jocke

_________________
Joakim lindström
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
M3 Jocke skrev:
Grattis till en fin bil. Kör med en Scorpion dämpare på min låter hyffsat mkt den med. Mvh Jocke


Tack
Misstänker att du åker något liknande med tanke på namnet.

Ja det kan nog bli så att jag ändå tycker att det låter för mkt på dellast landsvägsfart.
Hoppas på att det blir OK iaf. Annars kan jag öppna museum gällande billiga ljuddämpare.

Ställde på bilen idag och vilken fantastisk dag att göra det på!
Sol, varmt och underbart ljud till nervevade rutor thumbs up
Tanken slog mig dock att sången original är rätt bra...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Första turen på året är verkligen den bästa!



Inte mkt som blev gjort under vintern förutom nya däck fram då det sliter "aningens" snett på innerkant. Kostar på att åka med camber.
Samt städat kupé ink. läderupppiffning.
Ingen extra stjärna här inte för "engagemang"...

Måste säga att interiören håller måttet hyfsat bra även 15 år senare.
Man får passa på att njuta av fåtöljerna så länge de är kvar


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Låter väl andå hyffsat okay kanske som du säger på dellast så brummar de ju lite. Ja namnet avslöjar kanske lite vad de är för bil. Mvh Jocke

_________________
Joakim lindström
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Har supersprint på min och det är riktigt trevligt att åka i en bil med original ljudddämpare. Dom låter ju bra som du säger när man får varva lite men är tysta i vanlig fart

_________________
Robin Karlsson
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Norris skrev:
Har supersprint på min och det är riktigt trevligt att åka i en bil med original ljudddämpare. Dom låter ju bra som du säger när man får varva lite men är tysta i vanlig fart


Sen börjar man även bli bekväm och till åren

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Jaha, då missade man Fedex med en halvtimme.
Tänk om de bara kunde ringa 30 minuter innan så man kan vara hemma och ta emot...
Det var leverans av min Scorpion så kanske hinner den monteras innan Gelleråsen.

Ja på lördags är det dags för årets första bankörning och min första med M3:an
Heldag på Gelleråsen med Scanias motorklubb.

MEN, min vanos knackar vid 2000-3000 rpm
https://www.youtube.com/watch?v=MrUBD0QwhP8
Hade tänkt uppdatera vanosen i vintras men blev tyvärr inte av
Motorn misständer en del när den är kall på lättlast, men även varm under 3000 rpm och mest på del/halvlast vilket jag har misstänkt var med vanosen att göra.
Men idag så misstände den även vid fullast från ca 3500 rpm så att gul motorlampa tändes i ca 10 sekunder för att sedan släckas igen

Vågar man åka till Gelleråsen...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Härlig bil!

Välkommen att köra med oss i Bavariaracing i sommar, vi tillåter förvisso alla bilmärken, men BMW ligger de flesta av oss extra varmt om hjärtat thumbs up

Vi kör första träffen på Kinnekulle nu på lördag och det är inte för sent att anmäla sig
EDIT: Såg att du skall köra Gelleåsen på lördag, men vi har fler träffar under året förstås

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Härlig bil!

Välkommen att köra med oss i Bavariaracing i sommar, vi tillåter förvisso alla bilmärken, men BMW ligger de flesta av oss extra varmt om hjärtat thumbs up

Vi kör första träffen på Kinnekulle nu på lördag och det är inte för sent att anmäla sig
EDIT: Såg att du skall köra Gelleåsen på lördag, men vi har fler träffar under året förstås


Tack!

Ja det kanske blir körningar med Bavaria men det är troligast att det blir mest Mantorp Track Monday.
Har hyfsat långt bort till andra banor är än Mantorp och Gelleråsen...
Men det vore j*****t

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Dave79 skrev:
BMW-DJ skrev:
Härlig bil!

Välkommen att köra med oss i Bavariaracing i sommar, vi tillåter förvisso alla bilmärken, men BMW ligger de flesta av oss extra varmt om hjärtat thumbs up

Vi kör första träffen på Kinnekulle nu på lördag och det är inte för sent att anmäla sig
EDIT: Såg att du skall köra Gelleåsen på lördag, men vi har fler träffar under året förstås


Tack!

Ja det kanske blir körningar med Bavaria men det är troligast att det blir mest Mantorp Track Monday.
Har hyfsat långt bort till andra banor är än Mantorp och Gelleråsen...
Men det vore j*****t


Ja Gelleråsen och Mantorp är ju båda riktiga power-banor där det lönar sig med hästkrafter.
Gelleråsen tycker jag är grymt rolig.

Men om jag skall rekommendera en enda bana i Sverige så är det utan tvekan Knutstorp, den är min absoluta favorit trots att jag kör en bil som passar mycket bättre på Gelleråsen och Mantorp.
Väl värt en resa till Skåne alltså thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Dagens "investering" inför Gelleråsen, hjälm och däcktryckmätare.
Man blir inte snabbare för att det är dyrare



Scorpionen dök också upp och ser välgjord ut, kom väl paketerad och vägde in på en matchvikt av 17,7kg.
Undra vad original väger? men måste vara 25kg+ iaf då den är tung (eller jag som är klen).




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Där ser man, ingen Saab på gården längre?

Gillar verkligen såna här trådar och mycket bilder.

Första jag skulle göra om jag skaffade en M3 är att kolla bakre infästningarna som många verkar ha problem med iaf på detta forum.
Många har löst det väldigt proffsigt och snyggt, om detta inte är en bilarna som blivit åtgärdade redan.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
RZ skrev:
Där ser man, ingen Saab på gården längre?

Gillar verkligen såna här trådar och mycket bilder.

Första jag skulle göra om jag skaffade en M3 är att kolla bakre infästningarna som många verkar ha problem med iaf på detta forum.
Många har löst det väldigt proffsigt och snyggt, om detta inte är en bilarna som blivit åtgärdade redan.


Tjena!

Nej ingen Saab längre utan åker VW och Bemmer sedan förra året.
Så är till att lära sig åka bakhjulsdrivet och det är väl på tiden 😊

Chassit bak är åtgärdat så det ska vara lugnt även om man ändå inte verkar vara helt på säkra sidan då vissa verkar få upprepade problem.

Tack!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Glöm inte Sviestad i Linköping.

Kanske har du nära till Gröndal i E-tuna? 27maj är det körning där.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Glöm inte Sviestad i Linköping.

Kanske har du nära till Gröndal i E-tuna? 27maj är det körning där.


Sant... Sviestad ligger väldigt bra till 👍 15 mil får ses som mkt bra.
"Vem" har körningen den 27 maj?

Gröndal i Eskilstuna visste jag inte ens att den fanns.

Bra tips 👍

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
BMW-DJ skrev:

Ja Gelleråsen och Mantorp är ju båda riktiga power-banor där det lönar sig med hästkrafter.
Gelleråsen tycker jag är grymt rolig.

Men om jag skall rekommendera en enda bana i Sverige så är det utan tvekan Knutstorp, den är min absoluta favorit trots att jag kör en bil som passar mycket bättre på Gelleråsen och Mantorp.
Väl värt en resa till Skåne alltså thumbs up


Aldrig kört på Knutstorp men som du skriver ska den vara fantastiskt underhållande.
Men 50 mil bort så få bilen visa att den levererar / bygga upp en "lojalitet" först 😬

Snurrade runt på Bavariaracing men hittade inte bankalendern 😕 Men är säkert bara blind...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Dave79 skrev:
BMW-DJ skrev:

Ja Gelleråsen och Mantorp är ju båda riktiga power-banor där det lönar sig med hästkrafter.
Gelleråsen tycker jag är grymt rolig.

Men om jag skall rekommendera en enda bana i Sverige så är det utan tvekan Knutstorp, den är min absoluta favorit trots att jag kör en bil som passar mycket bättre på Gelleråsen och Mantorp.
Väl värt en resa till Skåne alltså thumbs up


Aldrig kört på Knutstorp men som du skriver ska den vara fantastiskt underhållande.
Men 50 mil bort så få bilen visa att den levererar / bygga upp en "lojalitet" först 😬

Snurrade runt på Bavariaracing men hittade inte bankalendern 😕 Men är säkert bara blind...


Om du klickar in på events så ser du alla i en fin tabell thumbs up
https://bavariaracing.se/events/

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
BMW-DJ skrev:

Om du klickar in på events så ser du alla i en fin tabell thumbs up
https://bavariaracing.se/events/

Ja det var ju inte så svårt... borde man klarat av


Finns det något bättre än att vakna upp till en fredag, sol, blänkande bil och en helg på Gelleråsen framför sig



Har försökt läsa mig till hur jag ska bete mig gällande däcktryck då jag kommer köra med gatdäcken (inte hittat några beg. R-däck än tyvärr).

Med gatudäck och mjuka stommar ska man fylla på med upp till 500kpa.
Men med mina 19tum 30-profil så bör stommarna vara lika hårda som R-däck = jag bör också släppa ut lite luft... eller?
Ligger normalt på ca 3,0bar så vad kan vara lämpligt... 2,7bar?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Hej

Super snygg bil!! Blir bra detta.

Kör på grundtrycket och var uppmärksam när värmen stiger i däcket så att du släpper ut efter hand trycket / värmen stiger i däcket.

Kör så det ryker

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
1, 2, 3 ... 19, 20, 21   >>
4 besök senaste veckan (83771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande