Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MAXXECU
12 besök senaste veckan (6552 totalt)
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433


Trådstartare
Halojj..
Jag kör maxxecu i tre bilar nu, S1:an,S3:an och Mustangen.
Jag har även en hop med vänner som kör maxx eller e på gång att installera..

Min tanke med tråden är att samla frågor,svar,tips och ideer kring maxxecu.

S1:an och mussen funkar perfekt och båda har gasvire.

S3:an har el gasspjäll som styrs av maxxecu e-gas modul,de e väl lite därför jag vill dra igång denna tråd då jag märkt att elgasen e inget men bara kopplar in och e glad utan den kräver enormt mycket tid och kunskap för att få den körbar som man vill...jag har fått till det mesta för utom tomgången....

Har fler här elspjäll ihop med maxx så skriv gärna några rader om det,hur det funkar osv så vi kan bolla lite ideer som kan gynna alla..

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kan vara intressant att veta vilket spjäll du använder med, inte för att jag själv har några svar men vet att dem har olika karaktär beroende på vart man plockar det från

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433


Trådstartare
Japp,bra,jag ska samla lite info och lägga ut..måste kolla upp mer,de enda jag vet är att det är orginal spjäll å pedal.. återkommer!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45



Jag har en bmw s62 motor i min bil och kör med maxxecu v1 och extra modul för El-gas. Har också konstaterat att det tar mycket tid att få den körskänsla man vill ha.

Jag har haft mycket problem med att få bilen att "stanna" på tomgång när man släpper gasen. När man startar motorn går den perfekt på tomgång men om man gasat och släpper gasen då händer det att motorn dör. Väldigt irriterande då man är ute och kör då motorn kan dö vid korsningar och rondeller.

Min mapp är gjord så att när man börjar gasa öppnar tomgångsmotorn upp till 100% duty vid ca 15% pedalvinkel, spjällen börjar öppna när pedalvinkel är ungefär 10%. Låter man tomgångsmotorn "bara" reglera tomgång och spjällen börjar öppna direkt vid 1% pedalvinkel blir motorn för känslig vid de lägre varvtalen, spjällen släpper förbi för mycket luft...

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
N.Ceder
Vrigstad
Här sen Sep 2017
Inlägg: 4



Hej!

Niclas har jag försökt att hjälpa och problemet tror jag tyvärr är lite begränsningen som ligger i vår E-Throttle modul som är CAN ansluten och begränsad till 100Hz uppdateringsfrekvens.

Med MaxxECU RACE eller PRO där E-Throttle finns inbyggd och vi kan köra allt i 2kHz blir allt mycket snyggare och lättare.

Problemet för oss med alla dessa trådar på diverse forum/Facebook där vi inte har kontroll/möjlighet att läsa allt.

För oss är det bäst om ni kontaktar återförsäljaren ni köpt produkten av, eller med oss direkt så vi kan försöka att hjälpa till.


I nya MTune 1.108 släpper vi lita fördefinierade spjäll som vi har kört, så man kan välja från en lista.



Lite mer hjälp kommer att finnas med direkt i MTune och även på vår support sida.


Tänk på att om vi inte får reda på vad ni kunder har problem med, eller om bara någon enstaka kund hör av sig --> vi kan ingenting göra eller uppdatera våra hjälpavsnitt.

_________________
Natanael Ceder
Maxxtuning AB / MaxxECU
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45



N.Ceder skrev:
Hej!

Niclas har jag försökt att hjälpa och problemet tror jag tyvärr är lite begränsningen som ligger i vår E-Throttle modul som är CAN ansluten och begränsad till 100Hz uppdateringsfrekvens.



Ja jag kanske var otydlig med det i mitt inlägg. Hjälpen från MaxxECU har det aldrig varit något fel på. Alltid snabba svar på mail och många tips och idéer har kommit den vägen. Problemet har också blivit avsevärt "bättre" efter deras lösningar.

Tyvärr fick jag ju lite problem med annat på bilen när vi var hos Maxxecu som gjorde att vi fick avbryta, något inte de kan lastas för.

Mitt tidigare inlägg var enbart avsett att förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan på vägen med deras justeringar.

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En helt annan MaxxEcu fråga

Kabelstam nr 1 har ju bara 2st extra analoga temp ingångar.

Så om man vill ha fler temperaturgivare på tex. en V1 så kan man ju använda EGT om någon ingång är ledig.

Så finns det några billiga men bra och snabba typ K/N termoelement att mäta olje temp, vatten temp, luft temp osv. med?

Här hittade jag tex. en billig typ-K på upp till 400 grader, men vet inget om kvalité osv.
https://www.electrokit.com/termoelement-ktyp-400%25E2%25B0c-50mm-prob- . . . .


Och finns det några 0-5 volt temp givare som du kan koppla på AIN 0-5v ingångarna?
Jag hittar bara tryckgivare när jag letar på 0-5V givare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
MAXXECU
12 besök senaste veckan (6552 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande