Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2017-05-06 Kinnekulle med Bavariaracing
4062 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112


Trådstartare


Lägger upp en officiell eftersnackstråd här. Vilken dag vi fick på Kinnekulle igår!!!

-Vädret var fantastisk!
-Jag tror att alla fick köra precis så mycket dom ville
-Inga incidenter på banan vad jag vet

Kort sagt en perfekt bandag för oss som var där

Vi hade en hel del för mig nya ansikten, BMW M2 verkar vara det nya trackday-verktyget thumbs up
Kul att vi även fick med en Corvette och lite annat skoj på banan thumbs up

Berätta gärna vad ni tyckte om dagen, lägg bilder, filmer m.m. här!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Petern77
Mölndal
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4



Tjena

Försöker komma igång med rejsa också. Kanske på tiden

Jag är jättenöjd med dagen trots lite fel lufttryck o extra broms slit mm.

Bra och säkert kört av alla erfarna och mindre erfarna som kom till vår första träff. Bra stämning och trevligt som vanligt.

Bilen fick jobba hårt och nu måste jag se till att ordna nya race belägg till Ljungbyhed. Kul att få lite tips av Viktor från Schmiedmann. Nu har man visserligen kört många år också och jag kan Kinnekulle rätt bra nu men 1-2. Kurvor blev definitivt förbättrade med Viktors tips.

Känns rätt kul att man kommit så pass långt med relativt icke kostsamma modifieringar därvarvtiderna ligger nära minuten (ca 1.03 är kanske inte nära, men känns ändå bra) och då med en e91 touring och dessutom diesel. Körde även på HVO100 100% fossil fri diesel med ca 1 dl extra smörjning. Gbg- kinnekulle- 13-15 mil på banan inkl Lidköping tur-retur och sen - Gbg på en tank och fortfarande 7 mil räckvidd.

Vad min bil inte he utvändigt är sound! Tummen upp till div M2 M3s o 335 för att det låter nice på banan



_________________
Peter Naperotti
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Kul dag och bra arrangerat! Trevligt att få ett ansikte på folk med! Hoppas det kan komma upp lite bilder och videos!

Här kommer en incar-film från min bil:


_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul dag och bra arrangerat! Trevligt att få ett ansikte på folk med! Hoppas det kan komma upp lite bilder och videos!


Du kör väldigt bra, du borde vara med i vår Time Attack också, Nicodemus kör ju E46 M3 och var rätt jämn med mig förra året. Men hade vi kört TA igår på kullen så hade du spöat mig rejält

Kommer du till Ljungbyhed?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Tack alla för en underbar dag.
Var osäker på om mina bromsar skulle funka bra. Det gjorde dom som tur va och jag fick kört flera pass. Tydligen lät min bil lite illa och jag misstänker att det är diffen.
Fick bekräftat att vindrutestreamern gjorde bilen snabbare. Kapade över en halv sekund med den på rutan.
Bästa tid blev 1.04.11. Tyvärr så låg kameran kvar hemma.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Man får tacka för en riktigt bra dag att förlora ban"oskulden" på. Detta var min första clubträff, och trots att jag hade den svagaste och långsammaste bilen, tycker håg det var riktigt lyckat. Kör de dock bara ca 35 varv med bästa tid på 1.18,38 baserat på egna spår val.
Tog tag i Viktor så han fick visa dem för mig (utan att klocka han), o se körde jag på 1.16,52 efter det.
Tyvärr visa sig att mina bromsar var inte i toppskick, men var gör det
Nu ska jag försöka fixa till lite bättre bromsar o sen komma till nån mer träff o köra.
Hoppas jag inte var i vägen för mycket för er andra bara
Tack igen för en trevlig dag.
Henrik i den gamla 320:in

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
wheelie82
Kungälv
Här sen Jul 2016
Inlägg: 7



Fick några varv filmat också, min bästa tid under dagen var 1.06.00 enligt mobilappen hur bra det nu stämmer.
Fick också kanonbra tips av Viktor på eftermiddagen så det finns mycket att kapa!

N Wiberg, din fina M3:a (och du) var riktigt snabb!

Kul att se ett gäng M2or gasa lite också, det är lite av en drömbil för mig.



Mina framdäck blev dock helt söndertrasade i ytterkant, avsaknad av camber, helt felt lufttryck eller var ska man börja leta? Michelin Cup2 var det. Försökt leta info om de däcken men står olika överallt tycker jag. En del säger lågt tryck pga R-däck, en del säger att stommarna i dom är mer som gatdäck = kräver högre tryck.
Verkar ju som de vikt sig under belastning, jag har ruggat upp gummit ända ner till däcktexten...
Blir ju lite dyrt om de bara håller en bandag.

_________________
Johan Andersson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



BMW-DJ skrev:
N Wiberg skrev:
Kul dag och bra arrangerat! Trevligt att få ett ansikte på folk med! Hoppas det kan komma upp lite bilder och videos!


Du kör väldigt bra, du borde vara med i vår Time Attack också, Nicodemus kör ju E46 M3 och var rätt jämn med mig förra året. Men hade vi kört TA igår på kullen så hade du spöat mig rejält

Kommer du till Ljungbyhed?

Tack! Körde lite timeattack med TA.NU förra året men vete sjutton om det är nåt för mig. Mycket vänta och lite köra tyckte jag det var mest . Men kanske får bli att testa med Bavaria(?) igen! När körs dom?
Tror Ljungbyhed blir lite för långt att åka för mig tyvärr.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112


Trådstartare
N Wiberg skrev:
BMW-DJ skrev:
N Wiberg skrev:
Kul dag och bra arrangerat! Trevligt att få ett ansikte på folk med! Hoppas det kan komma upp lite bilder och videos!


Du kör väldigt bra, du borde vara med i vår Time Attack också, Nicodemus kör ju E46 M3 och var rätt jämn med mig förra året. Men hade vi kört TA igår på kullen så hade du spöat mig rejält

Kommer du till Ljungbyhed?

Tack! Körde lite timeattack med TA.NU förra året men vete sjutton om det är nåt för mig. Mycket vänta och lite köra tyckte jag det var mest . Men kanske får bli att testa med Bavaria(?) igen! När körs dom?
Tror Ljungbyhed blir lite för långt att åka för mig tyvärr.


Vi kör ju normalt time attack tävling någon specifik kvart på varje normal banträff
Så en kvart tävling, men resten kör du ju trackday precis som på Kinnekulle förstås.
Vi kommer köra TA på resten av våra träffar i år och det är en serie där du samlar poäng också.

Enda tiden du inte får köra själv är ju när bavaria cup kör sina race, men dom vill man ju ändå titta på thumbs up

Gällande långt att åka, dom flesta brukar åka kvällen innan så träffas vi på något hotell/restaurang och dricker ett par pilsner och snackar bilar. Rekommenderas varmt

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Petern77
Mölndal
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4



Angående dina cup2 däck Johan så hände ju det mig också igår. Skedde även på karlskogaförra året på andra träffen. Vart köpte du dom?

Jag fick nya på reklamation från däckonline / giga däck. Skriv att de är marknadsförda för trackdays och att du bara kört ca 10 mil på banan. Mina från igår hade rullat 4 trackdays förra året plus gata så blir nog svårt att reklamera.

Troligtvis ska det vara Max 2,4 i tryck varma. Men jag kör även 2,4 till 2,6 till vardags med dem och har typ 2,3 negativ camber fram så fel slitage kan inte bero på camber.

Funderar även på om det är en av höger kurvorna på kullen som "studsar" lite. är däcken då för varma då så kan det kanske skadas. På Mantorp, knutstorp o Falkenberg var det inga tecken på detta fel alls men jag har hört fler med detta fenomen. Trots det gillar jsg däcken. 265 bak o et35 i år gjorde susen

_________________
Peter Naperotti
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Michelin har råd för däcktryck på sin hemsida: http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-sport-cup-2

Saxat:
RÅD FÖR DÄCKTRYCK

På bana för de flesta bilar (*)
Kalla däck
 MICHELIN Pilot Sport Cup 2 ska ha ett tryck på mellan 1,7 bar (24 psi) och 1,8 bar (29 psi) fram och bak
 Låt aldrig trycket vara lägre än 1,5 bar (22 psi)

Varma däck
 Optimalt däcktryck för MICHELIN Pilot Sport Cup 2 är mellan 2,3 bar (33 psi) och 2,5 bar (36 psi) fram och bak
 Låt aldrig däcktrycket falla under 2,0 bar (29 psi)

Användning på allmän väg
 Följ biltillverkarens rekommenderade däcktryck för kalla däck

* Informationen gäller för de flesta bilar som även körs på bana, dvs.: Audi R8, BMW M3 E90/E46/F80, Porsche GT3/GT3 RS/911 Carrera/Boxster/Cayman, Renault Megane RS, Subaru Impreza/WRX/BRZ

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
wheelie82
Kungälv
Här sen Jul 2016
Inlägg: 7



Petern77 skrev:
Angående dina cup2 däck Johan så hände ju det mig också igår. Skedde även på karlskogaförra året på andra träffen. Vart köpte du dom?

Jag fick nya på reklamation från däckonline / giga däck. Skriv att de är marknadsförda för trackdays och att du bara kört ca 10 mil på banan. Mina från igår hade rullat 4 trackdays förra året plus gata så blir nog svårt att reklamera.

Troligtvis ska det vara Max 2,4 i tryck varma. Men jag kör även 2,4 till 2,6 till vardags med dem och har typ 2,3 negativ camber fram så fel slitage kan inte bero på camber.

Funderar även på om det är en av höger kurvorna på kullen som "studsar" lite. är däcken då för varma då så kan det kanske skadas. På Mantorp, knutstorp o Falkenberg var det inga tecken på detta fel alls men jag har hört fler med detta fenomen. Trots det gillar jsg däcken. 265 bak o et35 i år gjorde susen


Jag har köpt däcken begagnade tyvärr så svårt att kräva nåt tror jag.
Första gången jag kör på r-däck så har inget att jämföra med, men tyckte de var grymt bra. Bara man får ordning på det så inte nästa par däck blir likadana.
Kan det vara fälgarna som är lite i smalaste laget? Har 225/40-18 runt om med 7" fram och 8" bak. Bak sitter perfekt fram lite gränsfall...

_________________
Johan Andersson
Citera
Nicke 01234
Ronneby
Här sen Jan 2007
Inlägg: 96



Det var trevligt att prova bilen på bana för första gången, funkade riktigt bra.


_________________
Nicklas Gustavsson
Citera
Hans Laning
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 7



N Wiberg skrev:
Kul dag och bra arrangerat! Trevligt att få ett ansikte på folk med! Hoppas det kan komma upp lite bilder och videos!

Här kommer en incar-film från min bil:



Kanondag thumbs up
Bra kört av alla, trevligt att träffa nya ansikten, vi fick några bra varv innan lunch, bilen ligger fint på banan och snabbt kör du med..
Du lär ta flera pallplatser i TA om du ställer upp där.
Synd att inte kunde stanna längre på eftermiddagen för mera bataljer :

_________________
Hans Laning
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Hallå Hans! Ja det var riktigt roligt att köra lite emot dig . Tror du har en betydligt bättre linje tillbaka in under bron än vad jag har.
Ja vi får väl se om timeattack är något för mig.

Förstår att det blev en hel del köra på eftermiddagen också, men har en liten 2 månaders fröken hemma så halvdag på banan får räcka för min del

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Eftersnack
2017-05-06 Kinnekulle med Bavariaracing
4062 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande