Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil hur bygga kåpa till släp | 1, 2 >> 16 besök senaste veckan (21563 totalt) |
Jag har ett sådant här släp sedan 2 år som jag är mycket nöjd med.
http://www.trailer-buy.com/Car-trans Tillverkaren hade inga kåpor till den modellen. så det blir att fixa själv. Någon som vet vad man använder, jag funderade på tunn marinplyfa + någon sorts ramverk i alu. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
varför inte klä med tunn aluplåt för att hålla ner vikten? gärna svagt kryssbockad för att få lite stabilitet i plåtarna. limmar du dom mot aluramen så behöver du inte nita ihjäl dej heller
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Jag byggde ram i fyrkantsrör 30x30 svetsad i aluminium. Sedan kryssbockad 1mm aluminiumplåt som jag popnitade.
Luckorna tog jag och byggde i belagd formplyfa som jag målade. (dem är rätt dåliga nu efter 5-6 år men kostar inte många kronor att byta) Sist kittlade jag alla skarvar på tak och målade hela skiten Nästa jag bygger kommer jag även limma, mellan ram och plåtarna innan jag popnitar för den ska skramla lite mindre. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Tja denna bild kom passande upp idag.
Väldigt enkel modell som tog mig 2-3 kvällar att svetsa ihop popnitade kitta och måla. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Grattis. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Haha tack. Firade då 2013 med Att måla släp. 2014 låg jag i influensan. 2015 nyopererad på uppvaket. Och i år ska jag till sjukan frugan ligger med njursten. Haha. Fan så det blir
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Smart med luckan framtill. Byggde du kåpan tiltbar ?
jag funderar på använda stål fyrkantrör och köpa tillknäckt tunn takplåt av en lokal takfirma. .Vilkten stål väger 3ggr mera än alu, men istället kan man köra tunnare, tex 0.4mm Då kan man även punkta fast den i ramen. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Stål rostar....
använd vinkeljärn i aluminium, svetsa dem till önskad form och nita sen på alupaneler... Här finns några bilder på det släpet som Pontiacen fick skjuts i när det behövdes: http://www.propontiac.com/jakten-mot http://www.propontiac.com/flytt-till |
||||
Det finns ju Glasfiber på rulle att köpa.
Dom som bygger släp till lastbilar använder sånt att göra väggar av. Ser ju mycket bättre ut än Aluminium _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har du någon bild eller länk hur det ser ut?? Aldrig sett eller hört talas om det, men det verkar ju intressant _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hej nej jag har ju bara kört formelbilen i så inte till tvärt., hade det på gamla släpet men blir jävligt tungt för att det ska bli ens någorlunda stabilt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Tja, åk till närmaste bränslestation efter en motorväg, eller distributionscentral. I princip alla lastbilar som inte har kapell är byggda med glasfiberarmerade plastskivor. Stort flertal bussar både i lokaltrafik och turistbussar är också byggda så. Men det känns lite tunt gentemot aluplåt om man inte limmar det mot isolering som det görs i bussar och lastbilar. Tror inte jag kan dra en knytnäve genom 1mm aluplåt men genom glasfiberarmerade plasten är det nog möjligt. _________________ Roland Johansson |
||||
takplåt brukar klara sig bra och är ju ofta utsatt för regn ;-) Anledningen till att jag hellre kör stål är att det är billigare och enklare för mig att svetsa. Men jag skall räkna på totalvikten. Jag skall ju också köpa bilen som är själva anledningen till kåpan behövs. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Räknade på vikt. släpet är 4x2 meter och med 1.6m höjd på väggarna blir det totalt 27,2 m2
tak + höjd x sidor (4 x 2) + 1.6 x (4 + 4 + 2 +2 ) stål väger 8kg per m2 , så med 0.5 stålplåt = 27,2 x 8 / 2 = 108kg Kör man med 1.0mm alu blir det 108 / 3 x 2 = 72kg ramen tillkommer. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Är du säker på priserna. När jag räknar brukar det bli betydligt billigare med aluminium av den anledningen att man sparar så pass mycket vikt vanligen. Plus att man slipper att det blir rost överallt.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
vinkelprofiler i aluminium. Det jag syftade på egentligen, var att man kan ta vanlig aluplåt, klippa långa remsor och sen bocka dem till önskad vinkel. Behöver ju inte vara 90º om man tex vill ha lite fasning på släpet i ovankant eller liknande. Har man det, tror jag inte ens man hade behövt svetsa dem utan bara nita ihop. Det blir styvt när det väl sitter ihop. |
||||
Lite nya ideer kring kåpsläp, gillar iden med fällbart presenning :-)
http://www.flexicab.se/ Eller köpa plast. http://www.jaxal.se/sv/slaepvagnskaa _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag går också I tankar kring detta, kör idag med en Biltransport och liten husvagn bakom, vore trevligt att ha något täckt som man dessutom kan sova i när bilen är urlastad, fick idéer om att bygga om en husbil tex, rensa invändigt och lasta in racebilen i, alternativt bygga om en stor husvagn men blir mycket jobb så kanske enklare att bygga en isolerad kåpa som är öppningsbar även på långsidorna att antingen ha på biltransporten eller på en släpkärra? Vad tror ni?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||
Biltransport med husvagn bakom låter väll bra det??
Varför inte fortsätta med det menar jag. Jag hade oxå idéer om att sova i släpet. Men har aldrig blivit så ändå. Stort isolerat släp, blir ju rätt tungt. Har du dragbil å körkort för det så går det väll an men Jag ser inte fördelen med det vägt mot Biltransport med ju svag efter, Det låter ju rätt bra eller?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Sova i skåpbil slår sova på täckt släp.
Ett vindtätt släp gör det bättre men det är ändå pilligt att sova på den plats som bilen står (ett herrans femtonspel när det ska packas ihop. Kan man stå ut med biltransport så är ju husvagn efter det naturliga valet. |
||||
Skruva banåkabil hur bygga kåpa till släp | 1, 2 >> 16 besök senaste veckan (21563 totalt) |