Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Avancerade inställning av hjulupphängning/coilovers
1113 besök totalt
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Hej!

Kör en BMW E36 jag byggt om till trackday bil och byter i princip allt man kan byta någolunda enkelt, titta gärna på länken till min tråd på garaget för att se mer exakt. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318328

Mina fråga är nu hur jag ska tänka för att ställa in coilovers, och i viss mån krängningshämmarna. Jag kommer åka med Bilstein B16 PSS10 som är justerbara både i bump och rebound, och jag undrar hur jag ska tänka från grunden för att få dem bra inställda? I år kommer jag köra Mantorp, Kinnekulle och förmodligen Knutstorp, så skulle vara trevligt med en schysst inställd bil.

Hittade dessa länkar som jag tycker va informativa, någon som kan bekräfta att det är så här man gör eller kan komma med egna tips för att få det bra? Krängningshämmarna är även justerbara genom två olika infästningar längst ut i ändarna, testa sig fram eller någon som kört typ en sån här setup innan och kan ge tips?

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?626094-Adjusting-reb . . . .

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1394319-The-Definiti . . . .

MVH Felix H

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Det finns ofantligt mycket information här på rejsa, lägg lite tid på att läsa så kommer du förstå att det inte går att svara på din fråga. Det finns alltför många parametrar för att kunna svara på vilket hål i krängaren du skall sätta staget och liknande.

Det bästa du kan göra är att läsa på och prova dig fram själv, det finns flera trådar om metoder och det är ett sånt svar du kan få ändå, hur du själv kan jobba dig fram till en inställning som passar just dig och din bil.

Börja med att starta en projekttråd för din bil här och ställ frågorna i den, det är en grundregel.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Och Pss10 är inte separat i bump och rebound

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Supramannen skrev:
Och Pss10 är inte separat i bump och rebound


Då är det PSS9 som jag har, för dem är separat iaf

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Finns en kille som heter Ron nånting som skriver en hel del på pro-touring.com eller liknande samt Lateral-G's forum.

Där finns en hel del trådar om framvagnsgeometri, inställningar etc som är lätta att förstå. Han som skrivit trådarna har hållit på med racing i flera decennier och har goda argument och förklaringar till hans tips.

Där står inte "sätt dämparna på de, och krängarna på de" utan snarare om bilen beter sig så här kan du tänka på dom här sakerna, ändrar du bumpen så får du den här effekten, ändrar du krängaren så får du den här effekten etc.

Väldigt informativt och lättförstått enligt mig. Han pratar mycke om att få bilen neutral som startpunkt. Sen hitta sin körteknik och därefter fortsätta justera för att matcha körteknik och bilens beteende med varandra.

Sen har han även skrivit en del om direkt racing relaterade lösningar som är kul att lära sig om, t ex nått han kallar "de-coupled three link" som är en 3-länks upphängning som ger rejält med anti-dive vid inbromsning (vilket hjälper med grepp bak och stabilitet under inbromsning) men samtidigt rejält med anti-squat vid acceleration (som gör att du planterar däcken hårdare och får bättre grepp ut ur kurvan). Inget som är lämpligt på en gatbil, samtidigt som jag inte vet om de ens är möjligt på en bil med delad bakaxel.. men de finns en hel del intressant information i alla fall!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Pigges
Göteborg
Här sen Nov 2015
Inlägg: 75


Trådstartare
Cassius skrev:
Finns en kille som heter Ron nånting som skriver en hel del på pro-touring.com eller liknande samt Lateral-G's forum.

Där finns en hel del trådar om framvagnsgeometri, inställningar etc som är lätta att förstå. Han som skrivit trådarna har hållit på med racing i flera decennier och har goda argument och förklaringar till hans tips.

Där står inte "sätt dämparna på de, och krängarna på de" utan snarare om bilen beter sig så här kan du tänka på dom här sakerna, ändrar du bumpen så får du den här effekten, ändrar du krängaren så får du den här effekten etc.

Väldigt informativt och lättförstått enligt mig. Han pratar mycke om att få bilen neutral som startpunkt. Sen hitta sin körteknik och därefter fortsätta justera för att matcha körteknik och bilens beteende med varandra.

Sen har han även skrivit en del om direkt racing relaterade lösningar som är kul att lära sig om, t ex nått han kallar "de-coupled three link" som är en 3-länks upphängning som ger rejält med anti-dive vid inbromsning (vilket hjälper med grepp bak och stabilitet under inbromsning) men samtidigt rejält med anti-squat vid acceleration (som gör att du planterar däcken hårdare och får bättre grepp ut ur kurvan). Inget som är lämpligt på en gatbil, samtidigt som jag inte vet om de ens är möjligt på en bil med delad bakaxel.. men de finns en hel del intressant information i alla fall!


Tack! Sånt här jag ville få som svar, ska kolla upp detta och se hur jag tänker att jag ska gå vidare

_________________
Felix He n d ef ors
Stockholm
BMW E36 Coupe M54B30
Subaru Impreza GT - 00 såld
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40875

Lösningen finns närmare än så, här finns vettig läsning för att lära sig hurndet fungerar..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Avancerade inställning av hjulupphängning/coilovers
1113 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande