Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag bytte kol och regulator för ett par år sedan, kan ju såklart ha gett upp igen. Hade isär generatorn igår och ena släpringen är ganska sliten men kolen ser ut att ha bra kontakt ändå.

Problemet är nog att generatorn fick en rejäl dusch med varm olja i höstas när slangen till oljekylet släppte. Varm olja kryper bra så det är inte omöjligt att det blivit lite dålig kontakt nånstans.
Gjorde rent alla kontaktytor så gott jag kunde igår och passade på att böja pluspolen så den pekar bakåt istället för åt sidan. Den har suttit väldigt nära en kylslang innan, blir lite lättare att komma åt den nu.
Kommer lite bilder på det imorrn.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Åkte till skroten förra lördagen och köpte en generator för 200 kr. Satt i en Volvo V40 av okänd årsmodell och hade alldeles för många fästöron men den är på 14 volt och 100 ampere så det var bara att slå till.

Dålig bild, blev inte av att jag fotade nåt under veckans mek men nu är den på plats.



Kapade bort ett par fästöron från generatorn, tillverkade ett nytt minimalt fästöra, fräste av generator/servopumpsfästet på motorn och provmonterade allt i några timmar.
Nu passar det men det är om möjligt ännu svårare att byta multirem. Med lite svett, svordomar och blodiga knogar så gick det att få dit remmen.
Jag fick såklart svarva om remhjulet från den gamla generatorn också...

Fixade kabel till batteri och laddlampa idag och nu funkar laddlampan! thumbs up



Provstartade och konstaterade att voltmätaren visar 14 volt på tomgång, tyvärr står det en husbil i vägen så det blev ingen provkörning.

Sen var det ju den där lilla detaljen med ombesiktning för dåliga avgasvärden... Får väl försöka ta det i veckan, skulle tro att det räcker med en rejäl varmkörning för att katen ska komma igång ordentligt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Har ingen erfarenhet av det själv, men det sägs att inblandning av E85 i bensinen hjälper att få ned avgasvärdena.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det är Statoil/Cirkle K 98 oktan i tanken, enligt produktdatabladet kan det vara upp till 5% etanol i bränslet.

Jag är lite feg och litar inte på att bränslesystemet tål mer sprit, så jag tänker se till att varmköra ordentligt innan ombesiktning.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Provkörde lite idag, generatorbytet gjorde susen för elsystemet thumbs up 14V på tomgång med lyset och kupéfläkten på, med gamla generatorn sjönk spänningen till strax över 12V med samma belastning.

Jag gjorde ett väldigt ovetenskapligt avgasprov också, luktade på avgaserna när jag kom tillbaka till garaget.
Det luktade inte oförbrända kolväten iaf så katalysatorn behöver nog bara värmas rejält.
Kör en drop-in ombesiktning imorrn tänkte jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nästan två månader senare har bilen äntligen godkända avgasvärden.

Jag sjönk så lågt att jag monterade tillbaka original Bosch Motronic 1.5 ECU. Trots det krävdes det varmkörning ända till Huskvarna för att katalysatorn skulle tända
Nu kan jag ägna de kommande två åren åt att förtränga alla tråkiga avgasvärden och köra slut på R-däck och bromsar istället.

Bankörning på Gelleråsen nästa söndag, bilen känns väl ganska bra att köra med. Kanske får lufta igenom bromsarna nån extra gång.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Härligt med godkänt igen. Bra jobbat! thumbs up

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Tack Henrik!

Tillbringade lördagkvällen med att byta tillbaka till DTA-sprutet, provkört och konstaterat att den är starkare och går jämnare med eftermarknadsgrejer.
Hade jag bara tänkt på att varmköra ordentligt i våras så hade den troligen gått igenom med DTA-sprutet, den håller lambda 1 utan problem på tomgång och vid 2500 rpm.
Jaja, vi får se hur det går när det är dags igen om två år

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Anders Karlsson skrev:
Tack Henrik!

Tillbringade lördagkvällen med att byta tillbaka till DTA-sprutet, provkört och konstaterat att den är starkare och går jämnare med eftermarknadsgrejer.
Hade jag bara tänkt på att varmköra ordentligt i våras så hade den troligen gått igenom med DTA-sprutet, den håller lambda 1 utan problem på tomgång och vid 2500 rpm.
Jaja, vi får se hur det går när det är dags igen om två år


E85 tricket funkar, jag besiktade en 940 som gått 42000 mil med 30 % E85 i tanken. Ordentlig varmkörning så gick bilen igen och den bilen hade blåst ut hela katalysatorn så att den var tom.

Inte rätt men det var nöd.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Det är lite balansgång med katalysator, jag fegade lite och köpte "300 cells" kattar till 635an.
Och det funkade bra vid reg bes. men nu vid kontroll besiktning räckte det att komma under ca 4,5.

Uppenbarligen tuffare avgaskrav på utbytt motor, än E85 konverterad bil


Satt förövrigt och bläddrade igenom tråden, och kan inte smälta att min 635a är ca. 300kg tyngre

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det kanske går att hitta några kilo till här och var, men faktum är att jag lagt till lite vikt på senaste tiden.
Elektrisk bagageöppnare tex, hittade en solenoid i en nyare Rekord på skroten så jag var ju bara tvungen att montera den

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Min merca klarar bilprovningen galant med 100cell kattar.

Det handlar nog om mappning.
Sällan jobbar eftermarknadsspruten som ett oem sprut med avgasreningen.
De har ofta programmerat in cykler i oemspruten för att tända upp kattarna på tomgång.
I min finns det ju hjälp med en elektrisk luftpump, då den går ökar det soppan en del för att elda igång kattarma.
En del oemsprut är programmerade att skvitta in lite soppa under motorbroms för att hålla kattarna varma.
mm mm mm.

Att mappa ett sprut till lambda 1-1.05 stabilt gör ofta att kattarna tappar effektivitet, värdet bör oscillera lite på tomgång.

mvh

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jo, jag noterade att bredbandslambdan pendlade en del både på tomgång och vid landsvägskörning när jag hade Motronic installerat.
Det går ju att ändra hur snabbt sensorn ska jobba i DTA, får väl kika lite på det nån gång.
Den klarade avgasprovet för två år sedan men då var det precis på gränsen. Då satt det en 100 cells kat på bilen, krävdes några fullgasrepor för att den skulle vakna.

Nu blir det inget skruvat förrän till helgen, är iväg på jobb hela veckan.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag försökte efterlikna pendlingen lite i mitt dta en gång i tiden.
Det var svårt, den ville då flaxa iväg åt ena hållet för att inte vända förrens det var galet fel.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Anders Karlsson skrev:
Jo, jag noterade att bredbandslambdan pendlade en del både på tomgång och vid landsvägskörning när jag hade Motronic installerat.
Det går ju att ändra hur snabbt sensorn ska jobba i DTA, får väl kika lite på det nån gång.
Den klarade avgasprovet för två år sedan men då var det precis på gränsen. Då satt det en 100 cells kat på bilen, krävdes några fullgasrepor för att den skulle vakna.

Nu blir det inget skruvat förrän till helgen, är iväg på jobb hela veckan.


Det du kan testa är att höja tomgångsvarvet samt senarelägga tändningen. Senare tändning ger högre avgastemperatur till katalysatorn vilket gör att den bibehåller värmen bättre samt tänder katten tidigare. Annars är det enda som hjälper att isolera avgassystemet uppströms katalysatorn. Moderna motorer höjer tomgångsvarvet till 2000rpm och senarelägger tändingen rejält för att tända katten när kylvätsketemperaturen är låg, samt reglerar mot lambda 1.

Men 100cells kattar som är placerade långt ifrån motorn är svåra att tända, vilket också innebär att de är i praktiken verkningslösa vid normal körning. Frågan är om det inte är enklast att montera en standardkat som brukar ligga runt 400cpsi och har betydligt mycket mer aktiv yta.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Är besiktningmannen petig sätter han 2a på tomgångvärde ej mätbart om tomgången är högre än specat för motormodellen.

Men sänka tändningen är en bra för att få värme till katten.

Det kan vara kinkigt det där *S*

Jag ser i min merca på min bredbandslambda hur lambdan sticker skyhögt i afrvärde då luftpumpen går.,
mätarn bottnar *S*
Motorn går ju fint.
Men det spolar in massvis med luft i grenrören vilket får mätarn att flippa ur.
I std sprutet måste då korrigeringen för lamda vara åsidosatt just då pumpen går.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har till april 2019 att få till avgasvärdena. Funkar det inte så kan jag nog stå ut med att byta styrbox, kabelhärva och spridare, det är gjort på ett par timmar.
Katen som sitter på nu är en 200 cells metallkat, den gav låga agasvärden när den väl blev varm.

Original är det väldigt låg tomgång, runt 600 rpm. Lite väl lågt för min slitna oljepump, lampan blinkar till ibland.
Med DTA-sprutet har jag lagt tomgången på 850-900 rpm lite beroende på temperatur, 1100 rpm vid kallstart.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Lastad och klar för Gelleråsen imorrn, tar med lite reservdelar också...

Nästan fullt i bagaget...



Reservhuv på taket





Den som kan sina 70-tals Oplar ser att det är delar till Ascona B, ska sälja dem till Jonas Jonsson.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Det är en stilig vagn herrn är ägare utav.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Chuck Jordan visste vad han gjorde när han satte pennan mot pappret thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Lite antiklimax på Gelleråsen idag, det började duggregna lagom till första körpasset så det blev väldigt halt och otäckt på de första varven. Höll på att kana av med låsta hjul i Hårnålen, men på nåt magiskt vis klarade jag mig utan att besöka sandfållan.
Lite ofrivillig drifting blev det också, men mest enhjulsspinn i alla högerkurvor. Måste bygga klart min andra bakaxel nån gång.

Loggade ett enda varv, 1:36.03 i vätan...
https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/2017-07-16-18-57-38_session_geller . . . .

Skippade tidtagning på resterande körpass, försökte komma ihåg hur banan går och det torkade upp såpass att däcken började komma upp lite i temp.
Tyvärr höll det bara upp i två-tre varv, sen kom regnet igen.

Ganska mycket gulflagg och rödflagg idag, både för bilar som halkade av och även en sanering i ösregnet som drog ut på tiden.
Det blev open-pitlane från 14 ungefär, men då hade jag redan börjat packa ihop och göra klart för hemfärd.
Inte så bekvämt att köra i ösregn med veteranbilen, det läcker in vatten i rutlisterna och vindrutetorkarna gnisslar med ett helt outhärdligt ljud.
Men det är bra kupévärme i bilen, räcker med att peta på spaken så blir det fullt ös!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 34, 35, 36   >>
62 besök senaste veckan (364421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande