Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... , 46, 47, 48   >>
29 besök senaste veckan (827901 totalt)
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



thumbs up En fråga bara, varför kör du inte Pro Street när du "bara" har 550Hk?

_________________
Roger Risberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Troligen för ombyggd bil?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



erikjakan skrev:
Troligen för ombyggd bil?


För ombyggd för PRO också egentligen men Johan kommer kanske inte kämpa om klasseger..
Kul iaf att du ska vara med och köra!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Tack allihop!! thumbs up

Raceroger skrev:
thumbs up En fråga bara, varför kör du inte Pro Street när du "bara" har 550Hk?


Klassar helt enkelt inte in, men den hade nog egentligen passat bättre där.


Christian Hedblom skrev:
erikjakan skrev:
Troligen för ombyggd bil?


För ombyggd för PRO också egentligen men Johan kommer kanske inte kämpa om klasseger..
Kul iaf att du ska vara med och köra!


Nej i PRO hittar jag inget som inte klassar in. Men kommer precis som du säger ändå inte kunna konkurrera med de värsta. Saknar några hundra hästar samt har en bil med alltför många kompromisser för att även kunna rulla på gatan.
Men lite nya grejjer byggs såklart för att hitta lite tid hoppas jag

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Fantastiskt kul. Ska bli skoj att se

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



... och höra, den låter fantastiskt gött

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



johanz skrev:


Nej i PRO hittar jag inget som inte klassar in. Men kommer precis som du säger ändå inte kunna konkurrera med de värsta. Saknar några hundra hästar samt har en bil med alltför många kompromisser för att även kunna rulla på gatan.
Men lite nya grejjer byggs såklart för att hitta lite tid hoppas jag

Med vänlig hälsning, Johan


Är inte Lotus:en gatlegal?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
ZVR skrev:
johanz skrev:


Nej i PRO hittar jag inget som inte klassar in. Men kommer precis som du säger ändå inte kunna konkurrera med de värsta. Saknar några hundra hästar samt har en bil med alltför många kompromisser för att även kunna rulla på gatan.
Men lite nya grejjer byggs såklart för att hitta lite tid hoppas jag

Med vänlig hälsning, Johan


Är inte Lotus:en gatlegal?


Jodå, visst är den gatlegal men numera registrerad som amatörbyggt fordon.

Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Är denna videon din eller är du medveten om den kanske.
https://youtu.be/SbNDEHs8Z4s

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Alexus skrev:
Är denna videon din eller är du medveten om den kanske.
https://youtu.be/SbNDEHs8Z4s


Hej.
Jo jag är medveten om den men den är inte min. Såg att Christian Hedblom hade samma problem.
Lite irriterande men vet inte om det är nån ide att bry sig.
Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Marcus N
Helsingborg, Skåne
Här sen Jul 2006
Inlägg: 9



Helt fantastisk bil! Hade jag haft skills o garage hade jag byggt om min s1 till en GT1 replica(hur mycket vill du ha för att fixa det ) fast då vill jag ha en smglåda med paddleshift, eller en v8 från maserati 4200 capicorsa med tillhörande F1-låda Hur lyckdes du regga in den som amatörbyggt fordon?(du har väl mer vikt/effect än man får ha) Kollade i fordonsdata på vv och där står 251hp och 1330kg sa du bara att motorn var så klen eller?
Har du gjort några prestanda test 0-100 osv?

_________________
Marcus Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.

Strypningen ska dock vara av mekanisk art och inte väldigt lätt att byta ut. Exakt hur de gjorts i detta fall vet jag inte men t ex skulle man kunna sätta i rejält slöare kammar som inte drar mer än till 4500-5000 rpm. Då ger en sån här motor fort bara hälften av originaleffekten.

Så de går, detta går dock inte vid reggning som ombyggt fordon, endast amatörbyggt. På samma sätt går det regga en icke turbo motor med turbo i en amatörbyggd bil t ex. Där ska dock effektökningen vara av vettig storlek. Går t ex inte ladda bara 0.1 bar och ha mer eller mindre iriginaleffekt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:
Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.
Tveksam till att man kan få minska effekten i en motor.... vet av egen erfaren att dom kan neka på det.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Allt är väll tveksamt när det gäller amatör byggt. Det är lite från fall till fall. Och upp till besiktningsmannen inom vissa ramar??
Inga regler utan undantag brukar man ju säga

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Hej.
Ja här är man inte bra på att uppdatera. Skall försöka mig på en kort sammanfattning av vinterns aktiviteter.
Jag började med att kontrollera oljepump och lager då jag har ett lite märkligt beteende på oljetrycket. Det faller med ökande varvtal. Pumpen ser dock ok ut och lagren som var nya till förra säsongen är inte nya men ok.





Passade även på att återigen mäta in volymen i tråget så det inte är överfylld volym som ställer till det med skumning
För att vara säker på att pumpen är ok så byggde jag en oljepumprigg. Den visade att pumpen aldrig levererar lägre tryck med ökat varvtal. Så där tror jag inte problemet ligger.



Därefter var det dags för byggnation av oljekylning till växellådan. Det blev en värmeväxlarvariant och en elpump.







Sedan är det krav på huvudströmbrytare i TANU så en sådan fick byggas dit.





Sedan dags för tillverkning av ny diffusor och bakplåt.



Har tyvärr inga bilder som visar den klar men får fixa det. Det sitter även 4st fenor som styr.

Luftgenomströmningen genom motorrummet behövde ökas så nya scoop införskaffades.

Gamla:


Nya:




Oljekylarna fram behövde boxas in så luften inte kan smita förbi.



Även en splitter har tillverkats men den verkar jag ha glömt att fota som så många andra saker. Men den kan ses på bilderna nedan som togs i samband med testdagen den 12/5 med TANU på Knutstorp.







Jag skall försöka ta lite bättre bilder på diffusor och splitter men om jag skall hålla samma takt med uppdateringar blir det väl i höst nån gång...

Testdagen löpte på bra, en liten fadäs med en vattenslang inne i tröskeln som lossade, men efter det inga problem. Ca 1,5s snabbare / varv jämfört med förra året men fortfarande lite att putsa på.



Ha de'

Med vänlig hälsning Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



super7 skrev:
Cassius skrev:
Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.
Tveksam till att man kan få minska effekten i en motor.... vet av egen erfaren att dom kan neka på det.


Beror som sagt på omstängiheterna skulle jag tro. Det är ju uppenbarligen möjligt då de finns dom som gjort det! Men du behöver som sagt bygga om motorn på ett sånt sätt som gör det besvärligt att återställa den till fabriks standard och på ett sånt sätt som i teorin rättfärdigar effektminskningen.

En ommappning går t ex inte, varvstopp tidigare är för lite etc. Det behöver vara ett mekaniskt ingrepp t ex andra kammar.

Och de gäller som sagt endast amatörbyggt också då man i ett sånt bygge, av vad jag förstått, övertar "konstruktions ansvaret" själv. Dvs du kan bygga om en motor hur mycke du vill så länge den håller de avgaskrav som SFRO ställer, man skulle kunna säga att du då byggt motorn själv från scratch. Som jag sa tidigare finns det ju en hel del bilar med turbokonverterade motorer som kommit igenom tack vare att dom är reggade som amatörbyggda.

Jag törs inte svara på om de krävs mer än en mekanisk "strypning" när det gäller NA dock, kanske krävs E85 konvertering då med? (Som i fallet med turbokonverterade motorer)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cassius skrev:
super7 skrev:
Cassius skrev:
Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.
Tveksam till att man kan få minska effekten i en motor.... vet av egen erfaren att dom kan neka på det.

Jag törs inte svara på om de krävs mer än en mekanisk "strypning" när det gäller NA dock, kanske krävs E85 konvertering då med? (Som i fallet med turbokonverterade motorer)

Det var en NA motor jag pratade om....då finns ju effekt uppgifterna redan från biltillverkarna.
Men plockar man bort turbon eller kompressorn från en överladdad motor är det en helt annan sak. thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



super7 skrev:
Cassius skrev:
super7 skrev:
Cassius skrev:
Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.
Tveksam till att man kan få minska effekten i en motor.... vet av egen erfaren att dom kan neka på det.

Jag törs inte svara på om de krävs mer än en mekanisk "strypning" när det gäller NA dock, kanske krävs E85 konvertering då med? (Som i fallet med turbokonverterade motorer)

Det var en NA motor jag pratade om....då finns ju effekt uppgifterna redan från biltillverkarna.
Men plockar man bort turbon eller kompressorn från en överladdad motor är det en helt annan sak. thumbs up


I teorin kan man ju tycka att ett byte av kammar i så fall ska kunna motivera en effektsänkning med? Börjar jag t ex med en S8 V8 på 360hk, och sätter in kammarna från en vanlig 40v A8 motor som har 300hk bör ju effekten landa därimellan och den konfigurationen finns ju inte registrerade uppgifter på. Det samma gäller ju om jag tvärtom och det fallet brukar de ju gå regga med bromsad effekt, eller hur?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Har sagt det förr (tror jag) men säger det igen. Grymt imponerande bygge, kul att du kör rejält med den också. Lycka till under årets säsong!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Har sagt det förr (tror jag) men säger det igen. Grymt imponerande bygge, kul att du kör rejält med den också. Lycka till under årets säsong!


Tackar. Klart grejjerna måste användas thumbs up

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Den här bilen har ju blivit sinnesjukt bra. Bra jobbat !!!

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... , 46, 47, 48   >>
29 besök senaste veckan (827901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande