Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Porsche 944T med Volvo 16v turbomotor. Tillfälle!!!
2621 besök totalt
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu är jag less på bilen!

Jag började bygga på den för ganska länge sedan och nu har jag helt enkelt varken tid eller lust att skruva med den längre.

Länk : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53599&postdays=0&postor . . . .

Det är en halvsliten 944turbo-87 från början men nu med en Volvo penta 16v 2,5l motor med turbo.
Egentligen för mkt för att skriva men i korta drag är det såhär.

Jag har försökt att inte "förstöra" originalbilen så det är egentligen inget som hindrar att bygga tillbaka den till original om man har en motor och ett transaxelrör liggande men jag tycker ju att det vore roligare om någon ville ta vid och försöka få den att lira.
Styrservo och AC saknas.

Motorn består av ett Volvo B230-block (nyborrat) med 2,5l penta stålvev, smidda kolvar och H-profilstakar. 16v topp med original kammar men lite vassare pentakammar finns också.
Garrett GT2876r som jag köpte ny.
DTA S40 pro styrsystem.
VAG coil on plug-spolar och Siemens Deka spridare.
Bränslepump från Turbobanditen, stort soppafilter, kamdrev och fuelrail från NUKE.
Sexpuckad sinterlamell och nån kraftig tryckplatta från Sachs som jag inte minns vad den heter.

Motorn har inte gått mer än ett par hundra mil men den har stått still i långa perioder.

Nya (tre veckor gamla) Yokohama Advan 17" 225/255 på slitna AZEV fälgar.
Tretums delvis rostfritt avgassystem med sportkat.

Det som jävlas är:

Idag skulle jag ställa om den från E85 till bensin, eftersom jag har märkt att fler och fler mackar slutar sälja E85.
Jag körde nästan slut på det som var i tanken, fyllde upp tanken med bensin och ställde ned bränslemappen med 25%. När jag sen stod och malde på starten en stund för att starta den såg jag att det såg ut som att det satt nåt på kamremmen men när jag gick fram för att titta så visade det sig att den är rejält sprucken...... Då körde jag in bilen i garaget och nu står den där, den går att starta om man vill.

När jag vid tidigare tillfälle försökt mappa bilen har jag haft problem med nån typ av störning som bör fixas innan man gör ett nytt försök men då gav den 260hk vid 0.8bar turbotryck och när jag senare ställt upp trycket och gatmappat bilen själv så har jag säkert vridit ur den 400hk men det finns inga papper på..

Framrutan är rejält sprucken.
Läckage mellan grenrör och turbo.
Batteri saknas.

Det finns mer smågrejer man behöver titta på.



Ge mig ett bud!

Kolla byggtråden för bilder och RING mig vid intresse! 0703958937

_________________
Urban Karlsson
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Porsche 944T med Volvo 16v turbomotor. Tillfälle!!!
2621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande