Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tysta ner avgassystem inför regbesiktning. | << 1, 2 23 besök senaste veckan (13846 totalt) |
Ja....absolut överens med dej. Min inlägg var väl mer att visa var och i vilken ordning man kan dämpa. Sedan får folk tänka lite själva, hur dom ska anpassa till sin egen verklighet. Att köpa dämpare och bygga system....och sedan sätta pluggar i slutfört, är ju värdelöst. Man slår sönder och rätar ut ljudvågor så tidigt som möjligt, om man är tvungen att göra det mekaniskt. Sedan har ljuddämpare ett lättare jobb att ta hand om resten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Du låter klok. Ja ska göra restrikor i kollektorn med, byta mellandämparen till den som är oval.
De öppna filtret kommer bytas ut till en sån bmc carbon Box ja har liggandes. Några mer idéer där har ja inte så hoppas de räcker. _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
Är ljudmätningstekniker inom motorsport och mätt många år nu och själv byggt en sjua med eget avgassystem.
1. Det viktigaste är en stor dämpande volym i dämparen ,ljud är energi och det hjälper inte mkt att "slå" sönder ljudet inne i dämparen(energin måste ta vägen nånstans) utan du måste dämpa ut ljudpulserna som då bla omvandlas till värme. 2. Att sätta in sk dB killers eller strypningar får i dom flesta fallen motsatt effekt ,avgaserna accellereras upp i närmare ljudet hastighet med för höga mätvärden som följd. Har hjälpt rätt många som har haft db-killers isystemet och sagt till att ta bort dessa så funkar det bättre. 3. som påpekats tidigare så alstrar insugssidan mycket mera ljud än vad man tror, här har man hela tiden mer eller mindre ljudhastighet genom förgasare/plenum och har man då enbart öppet filter så hjälper det inte med bra avgasystem Detta problem är vanligt inom Kartingen då många motorer har dåliga ljudburkar eller inga alls Nummer 1 och 3 är dom viktigaste att börja med. _________________ Jörgen Bock |
||
På punkt nummer 3, att tysta ner insuget.
Min M3 maskin har ett plenum i plast. Inget ja kommer bygga om. Där emot sitter de ett öppet filter som bidrar till ökat ljud. Vilka lösningar kan man använda sig av? Är de dämpmattor under huv som gäller? Försöka få dit en original luftburk med pappersfilter? _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
Att justera kammarna, kan de ha inverkan på ljudet?
Nu är dom ju ställda med vanos så att de ger optimalt vrid genom hela registret. Kan ja vinna något genom att ha dom låsta på sitt ursprungsläge? _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
om det är en bit bort det öppna filtret sitter ifrån plenumet ,säg ca 500mm, så borde det kunna klara sig ändå men om du vill vara på den säkra sidan så kan du göra som du säger med lite dämpmatrial under huven. _________________ Jörgen Bock |
||
Jag skulle helt klart rekommendera original luftburk om det går att få dit. En burk från en annan bilmodell kan ibland vara enklare. Originalburkar har ju oftast olika former av ljuddämpning och kan man dessutom rikta insuget till luftfiltret rakt framåt eller rakt nedåt så minskar man också ljudet som mäts (eftersom man mäter från sidan).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Att rikta avgasutblåset rakt upp bakom kofångaren, är de tillåtet? Borde isåfall sända ljudvågorna upp jämfört med att ha det riktat nedåt där de studsar mot marken.
Jag har satt dämpmaterial under huven. Gjorde viss skillnad faktiskt. _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
Kapsla in filtret i så stor burk som möjligt, klä lådan invändigt med äggkartonger och sen har ganska liten öppning in i burken.
Kanske funkar? Äggkartonger funkar ju i replokaler i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
För ombyggt fordon finns faktiskt inga formella krav på riktningen men att skicka uppåt skulle jag nog inte rekommendera, det retar nog besiktningsorganen lite.
Gsutaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag hade åkt till Biltema och köpt deras 2" rör och stoppat dit dom största ljuddämparna som får plats och så många som möjligt.
Kostar en del men mindre än en Reggbesiktning. Vi byggde nytt system till kompisens CRX, 2.5" och biltemas största runda dämpare. (Tror den är nästan 1 meter lång) Blev for tyst. |
||
Skruva banåkabil Tysta ner avgassystem inför regbesiktning. | << 1, 2 23 besök senaste veckan (13846 totalt) |