Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3 ... , 46, 47, 48 >> 23 besök idag (828712 totalt) |
För ombyggd för PRO också egentligen men Johan kommer kanske inte kämpa om klasseger.. Kul iaf att du ska vara med och köra! |
||||||||
Tack allihop!!
Klassar helt enkelt inte in, men den hade nog egentligen passat bättre där.
Nej i PRO hittar jag inget som inte klassar in. Men kommer precis som du säger ändå inte kunna konkurrera med de värsta. Saknar några hundra hästar samt har en bil med alltför många kompromisser för att även kunna rulla på gatan. Men lite nya grejjer byggs såklart för att hitta lite tid hoppas jag Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Är inte Lotus:en gatlegal? _________________ Oscar Zettervall |
||||||||
Jodå, visst är den gatlegal men numera registrerad som amatörbyggt fordon. Med vänlig hälsning Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Är denna videon din eller är du medveten om den kanske.
https://youtu.be/SbNDEHs8Z4s _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||||
Hej. Jo jag är medveten om den men den är inte min. Såg att Christian Hedblom hade samma problem. Lite irriterande men vet inte om det är nån ide att bry sig. Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Helt fantastisk bil! Hade jag haft skills o garage hade jag byggt om min s1 till en GT1 replica(hur mycket vill du ha för att fixa det ) fast då vill jag ha en smglåda med paddleshift, eller en v8 från maserati 4200 capicorsa med tillhörande F1-låda Hur lyckdes du regga in den som amatörbyggt fordon?(du har väl mer vikt/effect än man får ha) Kollade i fordonsdata på vv och där står 251hp och 1330kg sa du bara att motorn var så klen eller?
Har du gjort några prestanda test 0-100 osv? _________________ Marcus Nilsson |
||||||||
Vid reggning som amatörbyggt kan man strypa motorerna. Kortfattat så när bilen är amatörbyygd har du byggt allt själv, ändrar du motorn kan du ge den mer eller mindre effekt etc etc etc.
Strypningen ska dock vara av mekanisk art och inte väldigt lätt att byta ut. Exakt hur de gjorts i detta fall vet jag inte men t ex skulle man kunna sätta i rejält slöare kammar som inte drar mer än till 4500-5000 rpm. Då ger en sån här motor fort bara hälften av originaleffekten. Så de går, detta går dock inte vid reggning som ombyggt fordon, endast amatörbyggt. På samma sätt går det regga en icke turbo motor med turbo i en amatörbyggd bil t ex. Där ska dock effektökningen vara av vettig storlek. Går t ex inte ladda bara 0.1 bar och ha mer eller mindre iriginaleffekt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Allt är väll tveksamt när det gäller amatör byggt. Det är lite från fall till fall. Och upp till besiktningsmannen inom vissa ramar??
Inga regler utan undantag brukar man ju säga _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Hej.
Ja här är man inte bra på att uppdatera. Skall försöka mig på en kort sammanfattning av vinterns aktiviteter. Jag började med att kontrollera oljepump och lager då jag har ett lite märkligt beteende på oljetrycket. Det faller med ökande varvtal. Pumpen ser dock ok ut och lagren som var nya till förra säsongen är inte nya men ok. Passade även på att återigen mäta in volymen i tråget så det inte är överfylld volym som ställer till det med skumning För att vara säker på att pumpen är ok så byggde jag en oljepumprigg. Den visade att pumpen aldrig levererar lägre tryck med ökat varvtal. Så där tror jag inte problemet ligger. Därefter var det dags för byggnation av oljekylning till växellådan. Det blev en värmeväxlarvariant och en elpump. Sedan är det krav på huvudströmbrytare i TANU så en sådan fick byggas dit. Sedan dags för tillverkning av ny diffusor och bakplåt. Har tyvärr inga bilder som visar den klar men får fixa det. Det sitter även 4st fenor som styr. Luftgenomströmningen genom motorrummet behövde ökas så nya scoop införskaffades. Gamla: Nya: Oljekylarna fram behövde boxas in så luften inte kan smita förbi. Även en splitter har tillverkats men den verkar jag ha glömt att fota som så många andra saker. Men den kan ses på bilderna nedan som togs i samband med testdagen den 12/5 med TANU på Knutstorp. Jag skall försöka ta lite bättre bilder på diffusor och splitter men om jag skall hålla samma takt med uppdateringar blir det väl i höst nån gång... Testdagen löpte på bra, en liten fadäs med en vattenslang inne i tröskeln som lossade, men efter det inga problem. Ca 1,5s snabbare / varv jämfört med förra året men fortfarande lite att putsa på. Ha de' Med vänlig hälsning Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Beror som sagt på omstängiheterna skulle jag tro. Det är ju uppenbarligen möjligt då de finns dom som gjort det! Men du behöver som sagt bygga om motorn på ett sånt sätt som gör det besvärligt att återställa den till fabriks standard och på ett sånt sätt som i teorin rättfärdigar effektminskningen. En ommappning går t ex inte, varvstopp tidigare är för lite etc. Det behöver vara ett mekaniskt ingrepp t ex andra kammar. Och de gäller som sagt endast amatörbyggt också då man i ett sånt bygge, av vad jag förstått, övertar "konstruktions ansvaret" själv. Dvs du kan bygga om en motor hur mycke du vill så länge den håller de avgaskrav som SFRO ställer, man skulle kunna säga att du då byggt motorn själv från scratch. Som jag sa tidigare finns det ju en hel del bilar med turbokonverterade motorer som kommit igenom tack vare att dom är reggade som amatörbyggda. Jag törs inte svara på om de krävs mer än en mekanisk "strypning" när det gäller NA dock, kanske krävs E85 konvertering då med? (Som i fallet med turbokonverterade motorer) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Det var en NA motor jag pratade om....då finns ju effekt uppgifterna redan från biltillverkarna. Men plockar man bort turbon eller kompressorn från en överladdad motor är det en helt annan sak. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
I teorin kan man ju tycka att ett byte av kammar i så fall ska kunna motivera en effektsänkning med? Börjar jag t ex med en S8 V8 på 360hk, och sätter in kammarna från en vanlig 40v A8 motor som har 300hk bör ju effekten landa därimellan och den konfigurationen finns ju inte registrerade uppgifter på. Det samma gäller ju om jag tvärtom och det fallet brukar de ju gå regga med bromsad effekt, eller hur? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Tackar. Klart grejjerna måste användas Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015 | << 1, 2, 3 ... , 46, 47, 48 >> 23 besök idag (828712 totalt) |