|
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56
Trådstartare
16 Maj 2017 20:38
_________________ M@rtin 411is4t
Leon Cupra
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41585
Forumägare
16 Maj 2017 21:04
_________________ Magnus Thomé
|
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56
Trådstartare
17 Maj 2017 06:37
_________________ M@rtin 411is4t
Leon Cupra
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689
17 Maj 2017 07:54
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.
.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618
17 Maj 2017 08:14
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618
17 Maj 2017 08:15
ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.
. |
I alla fall inte de första varven.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2092
17 Maj 2017 08:53
Intressant.
Jag har kört en del på sportigare gatdäck som MPSS och liknande, och de har blivit väldigt bra.
Steget upp till Cup2 är dock ganska stor, precis som Mats säger, uthålligheten på dem. Men MPSS tex och RE050A håller längre än vad man tror sålänge man inte överkör tycker jag.
Det som jag gillar med Cup2 jämfört med tex R888 är att de är så förbannat bra allround. De fungerar relativt bra till vardags också. Visst, R888/Trofeo R är klart bättre när det kommer till varvtider, men jag har aldrig kört ett däck som även fungerar relativt bra på gata också.
Jag var sugen på ett vassare R-däck till min bil, men ljudet och prestandan i blött fick mig att välja Cup2. Jag är väldigt nöjd.
_________________ Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689
17 Maj 2017 09:04
MaZ skrev: | Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
|
R-däckstestet var gjort i Texas.
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda. |
I alla fall inte de första varven. |
Hur menar du?
.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
17 Maj 2017 10:09
Cup2 är ju ett av dom bästa och snabbaste ihop med trofeo R. Långsammast är r888
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618
17 Maj 2017 10:32
ThomasT skrev: | MaZ skrev: | Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
|
R-däckstestet var gjort i Texas.
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda. |
I alla fall inte de första varven. |
Hur menar du?
. |
Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689
17 Maj 2017 11:25
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | MaZ skrev: | Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
|
R-däckstestet var gjort i Texas.
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda. |
I alla fall inte de första varven. |
Hur menar du? |
Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar. |
Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.
.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5293
17 Maj 2017 11:36
ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.
. |
Har du något test på det?
Vore spännande med en jämförelse r-däck vs semi r-däck dvs Federal 595 RS-R etc då en uppsättning federal kostar som ett stycke r-däck i övre klassen.
Tänker i amatör synpunkt nu dvs.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18618
17 Maj 2017 11:43
ThomasT skrev: | MaZ skrev: | ThomasT skrev: | MaZ skrev: | Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
|
R-däckstestet var gjort i Texas.
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda. |
I alla fall inte de första varven. |
Hur menar du? |
Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar. |
Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.
. |
Brasklapp: Det beror givetvis på vilken dimansion vi pratar om också. lite skillnad på klassiska sedandimensioner och Corvette/Ferrari dimensioner, de senare kan mycket väl klara att smiskas på bana utan att krokna men ändå vara ett "vanligt gatdäck".
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689
17 Maj 2017 11:51
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | MaZ skrev: | ThomasT skrev: | MaZ skrev: | Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..
|
R-däckstestet var gjort i Texas.
MaZ skrev: | ThomasT skrev: | En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda. |
I alla fall inte de första varven. |
Hur menar du? |
Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar. |
Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig. | Brasklapp: Det beror givetvis på vilken dimansion vi pratar om också. lite skillnad på klassiska sedandimensioner och Corvette/Ferrari dimensioner, de senare kan mycket väl klara att smiskas på bana utan att krokna men ändå vara ett "vanligt gatdäck". |
Det är lite det största problemet med denna kategori av däck, de tillverkas bara i "moderna" dimensioner... oftast bara i 19",20" och 21"...
.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
picmik
Göteborg
Här sen Sep 2015
Inlägg: 115
19 Maj 2017 14:04
dubbel posting
_________________ M!ke 5chmid
|
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 604
19 Maj 2017 14:34
Jag har kört 25 min i sträck på Mantorp med MPSS i nästan 30 graders värme utan att jag upplevde att dom överhettade. Nu har jag cup2 och jag tycker inte det är så stor skillnad (mindre än vad jag förväntade mig) i grepp faktiskt.
_________________ Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
|
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2092
19 Maj 2017 15:31
ThomasT skrev: | Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.
. |
MPSS är riktigt bra för att vara ett gatdäck. De har dock en negativ egenskap som jag hade lite svårt för, speciellt i blött. Jag upplevde dem som väldigt på/av. Speciellt när greppet kommer tillbaka efter sladd, de vill gärna hugga. De egenskaperna märker jag knappt alls med Cup2.
Det kanske bara var min uppsättning, BMW spec?
_________________ Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
|
|