Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 51, 52, 53   >>
20 besök idag (278544 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jaghar komit fram till att jag ofta gör saker besvärligt för mig själv, som att jag ville behålla så mycket som möjligt av det som satt ovanför kylaren. Urbota korkat eftersom det mest försvann:


Ovan är utgångsläget för att göra nya fästen för kylaren. Jag hade en ide som väl i garaget inte riktigt fungerade, så efter lite funderande och testande så blir det så här:



Tidigare har jag kapat i bilen för att få plats med luftfiltret, just den biten var jag tvungen att återskapa. Var luftfiltret skall bo nu har jag inte heller löst.



Med mer metall bortkapat så blev det ett stort hål ovan kylaren, kommer luften att ta den vägen in i motorrummet eller genom kylaren?

Antagligen inte genom kylaren, så en aluminiumbit löser förhoppningsvis det. Här provisoriskt nästan på plats:


Eftersom jag inte hade borrmaskin i verkstan så kunde jag inte göra klart allt eller fäst aluminiumbiten, det får bli nästa gång.

Fast jag har en nyfiken fråga, den metallen som fanns ovan kylaren antar jag mest var för att stadga upp motorhuvsfästet. Men bör jag göra något annat för att stadga upp där ändå nu? Det går en balk mellan rambenen som borde vara den som tar upp det mesta av krafterna vid en krock.
Att göra något som stadgar upp är inte svårt, men jag är inte säker på att det behövs.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Börjar det inte bli dags att byta ut popup lyktorna vid det här laget

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Börjar det inte bli dags att byta ut popup lyktorna vid det här laget


Det ligger på att-göra-listan, långt ner...
Så länge de funkar och inte är i vägen så får de vara kvar, fokus just nu är:
1. Körbar och besiktningsbar. Just nu är det kylare och att bromsljuset lyser konstant som är kvar.
2. Broms
3. lite mindre väghållningsmeck
4. motormeck...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Så här bidde de nya fästena, de fick lite gummi på sig för att skydda kylaren och kanske ta upp lite vibrationer.



Nu sitter den ordentligt. Med lite mer färg så är det nästan klart, en sak återstår på själva kylaren innan det är dags att fylla kylvätska.

För att kunna besiktiga var det två saker till som behövde fixas, det ena var att bromsljuset lös hela tiden. Efter att kravlat in under instrumentpanelen (191cm lång och inte smal...) och försökt justera bromsljuskontakten så visade det sig att den trots att den hamnade in sitt ändläge inte räckte till. Så då fick det bli justering av tryckstången, den som är ännu värre att få bort. Nåja, efter att ha fastnat någon gång under instrumentpanelen utan att kunna ta mig loss så löste det sig. Bromsljuset funkar som det skall igen. thumbs up

Det andra var att ena parkeringsljuset inte fungerade, nya lampor inhandlades och så här har det sett ut ett tag:

"Pottan" som lyktan sitter var inte så fräsch så det har fixats till och fått sig ett lager färg innan den återmonterades. Mycket bättre att montera tillbaka något som är lite uppfräschat.

Även andra lampan byttes, förhoppningsvis retar det någon...



Edit:Frågan kvarstår om jag bör ersätta "balken" som satt ovan kylaren och som motorhuven satt i, eller var den där mest för motorhuven (och inte krocksäkerhet)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Kylaren var en sväng till hos Rolle för modifiering. thumbs up

Sen sattes den tillbaka, slangar började dras och dras om för att hitta nya vägar. När den övre kylarbalken försvann så försvann så behövde ett gäng kablar hitta ny plats. Mm, mm...

Luftfilter behöver bilen också, den högre kylaren stoppar effektivt att använda den gamla platsen så ett nytt ställe behövs hittas. När jag var nöjd med en fullösning för att kunna åka och besiktiga så hittade jag en grej inne i bilen som gick mig att stanna upp, jag hade glömt luftmängdmätaren.

Sen är det ett jäkla mög med slangar...
Inloppet till spjällhuset är YD 90mm, luftmängdmätaren är 70mm och luftfiltren är på 3" eller 80mm. Enklaste hade varit att beställa silikonövergångar till allt men det tar tid, å andra sidan är jag inte i garaget så ofta så de hade säkert hunnit fram med god marginal.

Men igår bestämde jag mig för att fixa något så att det går att besiktiga och köra bilen lite.


2,5" rör blir 70mm i ändarna

Efter en stund såg det ut så här igårkväll:




Här trodde jag att det började bli klart, tills jag upptäckte att det saknas en kylarfläkt. Den som satt i är effektiv och har två hastigheter, men den bygger på höjden och jag ville slippa flytta på allt igen för att få plats med den. Var hittar man smala fläktar snabbt? På HotRod Heaven såklart. Säkert inte lika effektiv, men billig och nära.

Efter att ha letat kylvattenläckor och annat tråkigt så.... Fits like a glöööövv!!!


Varmkörning visar inte på några läckor, kylaren blir varm men när jag sätter på fläkten blir det direkt kallt där den verkar.

Luftfiltret skall ha en annan plats, jag vet bara inte riktigt var än. På höger sida finns massor av plats men där sitter motorn till lyktorna i vägen, under vänster framskärm finns det också plats men det är smalt och krångligt att dra rör dit. En fexibel 70mm slang hade varit kanon om man kunde hitta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Bilfan skulle ner från pallbockarna, ECU skulle sättas fast och titta över allt innan besiktning men det gick inte för sig

På nåt sätt slutade det med tryckluftsdriven såg, roterande fil, svets, slägga, färg, mm, mm...

Luftfiltret fick hitta en ny plats.




Är det någon som vet varför lyktorna har en "grej" som sticker ut bakåt? Kan det vara någon slags motvikt för att balansera den? Hursom så har jag kapat i den och funderar på om jag behöver göra något åt det.


Nåja, nu suger den inte varmluft iaf.
Nu skall jag bara sätta fast ECU, titta över allt innan besiktning och hitta ett nytt ställe för tutan. Ibland känns det som ett stort femtonspel...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Det är väl en motvikt du kapat bort så nu får du svårare att få upp lyktorna. Eventuellt kan de bli skakiga också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Den avkapade biten satt det väl en skruv på?
Den skruven blir stoppet så att lamporna inte öppnar för mycket och som Lennart säger, blir stadigare.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Den skruven blir stoppet så att lamporna inte öppnar för mycket


Oups...

Då får jag något mer att lösa nästa gång.
Jag har inte kört runt lamporna med elmotorn, bara genom att manuellt skruva på motorn för att se så att det gick fritt.

Karl Birgander skrev:
och som Lennart säger, blir stadigare.

Så skruvar jag fast några muttrar så löser det sig...


Såna däringa Hella 90mm lampor blir mer och mer attraktiva, ju mer femtonpussel det här blir.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Du får väl vara lite kreativ med lysena.
http://www.dp935registry.com/adpix/1199755157xx2.jpg

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Enkla sättet: en wire från huvlåspinnen som du spänner lagom mycket?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Lyset får bli ett senare problem, de kan ju inte slå runt helt iaf...

Komma ner från pallbockar: CHECK
Varmkört och luftat kylsystem: CHECK
Satt fast kablar och slangar ordentligt: CHECK
Sätta maximal caster så att den styr tillbaka själv igen (): CHECK
Hjulinställning a'la fiskelina: CHECK (typ iaf... lite toe-out på båda framhjulen iaf)
Boka besiktningstid: CHECK på den med.
Sätta fast ECU så inte den åker omkring på golvet: TBD...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Till slut var det dags att göra ett försök. Vägen dit gick lugnt och utan problem, nu styr den tillbaka själv efter en sväng och på vanlig landsväg svängde den direkt jämfört med vår andra bilar.



Efter någon kommentar om hur man ålar sig ner i en sån här bil, att bromsarna är dåliga ("-Det är som en gammal jänkepråm, man får ta i utav h**vete", "-Bromsservot är nog dåligt på denna???") och att kopplingen tar "konstigt" så var det över.
Kopplingen, ja den är ett kapitel för sig som kräver en försiktig fot men denna dagen var det värre än vanligt. Trycker man kopplingspedalen i botten så fjädrade den inte tillbaka utan stannade där, ett tag. Det ledde till det värsta "kärringstopp" jag har sett när kopplingen dumpades helt inne i hallen med lite varv på motorn. För mycket för att den skulle dö snällt och för lite för att dra loss hjulen från backen. Istället hoppade bilen till och jag hörde växellåda/motor klonka till ordentligt. Men iaf:


Efteråt togs en tur i industriområdet för att faktiskt testa bromsarna, den låser upp bakbromsarna om man vill.
Nåja, bättre saker ligger i verkstan sedan en tid tillbaka.

På vägen tillbaka för att hämta bruksbilen så började det låta konstigt bakifrån. När jag växlade slog växellänkaget i något, det började låt konstigt då och då bakifrån. Ungefär som att något låg och vibrerade, det märktes mest vid motorbroms. Väl tillbaka så kördes bilen in igen och jag vart nyfiken:


Det vänstra växellådsfästet var löst och nästan urgängat.
Jag har aldrig varit på det, den senaste gången jag vet att någon lossade på det var för ~9 år sedan då en Porsche-mek tog ner lådan. Eftersom jag inte riktigt tror på att det bara händer av sig självt så antar jag att "kärringstoppet" började lossa på muttern och sen gick det snabbt att börja gänga ur. Jag skruvade tillbaka den, men skall nog sätta Loctite där innan den kommer ner.

Fråga: Visst skall gummit i "1" nedan sitta fastvulkade i fästet?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Det är ett standardfel att gummit släpper ifrån metalen.

Utzon tar 1300 kr styck. http://utzon.se/car/944-82-85/transmission/item/5909a0e5afe8034de36453 . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Det är ett standardfel att gummit släpper ifrån metalen.

Utzon tar 1300 kr styck. http://utzon.se/car/944-82-85/transmission/item/5909a0e5afe8034de36453 . . . .


Båda är trasiga, 2600:- som jag hellre lagt på annat. Dessutom kunde Utzon (enligt sidan) skicka först nästa vecka.

Kan man göra egna växellådsfästen. Fästena tar upp kraft neråt samt framåt/bakåt som de sitter nu, jag antar att det är när växellådan vill åka höger/vänster som till slut gör att vulkningen släpper. Kan man lösa så att det finns något som tar upp krafterna även framåt/bakåt/höger/vänster så vore det bra.

Jag får fortsätta att fundera...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Tänk på att växelådskuddarna agerar bakre motorkuddar också.

Har sett att några har gjort solida fästen i aluminium, men jag vet inte hur glad lådan blir i det. Känns som att det kan bli lite väl stor belastning på två skruvar...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Tänk på att växelådskuddarna agerar bakre motorkuddar också.

Har sett att några har gjort solida fästen i aluminium, men jag vet inte hur glad lådan blir i det. Känns som att det kan bli lite väl stor belastning på två skruvar...


Jag vill inte ha det helt solida fästen, men samtidigt vet jag inte om runda växellådskuddar (eller runda motorkuddat) som här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Motoruppha . . . . kan ta upp krafter framåt/bakåt/höger/vänster. Annars är det någon timme med svets och plattjärn så är det fixat.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Funkar det inte med att svarva några koppar och ha standardbussningar i?


(Bilder tagna av Jovani, motorkuddar till MB190 DTM)

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jag har ingen svarv, eller ens material att svarva i....

Problemet är att jag jag vill att växellådan skall "stå på" bussningen, inte hänga i den. Som typ ritningen till vänster nedan.

rött = bussning
svart = fäste byggt i plattjärn runt bussningen, skruvad i bilen upptill
grönt = fäste skruvat i växellådan, mer plattjärn
Växellådan sitter till höger, fäst med två skruvar.


Enklast vore typ som den till höger, men om bussningen går sönder av någon anledning så trillar lådan ner isåfall.

OBS, EJ SKALENLIGT!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Det finns motorkuddar som ser ut nästan som vanliga runda,men de har metall som går omlott så de inte kan hoppa isär.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Marcus Gustafsson skrev:
Jag har ingen svarv, eller ens material att svarva i....

Problemet är att jag jag vill att växellådan skall "stå på" bussningen, inte hänga i den. Som typ ritningen till vänster nedan.

rött = bussning
svart = fäste byggt i plattjärn runt bussningen, skruvad i bilen upptill
grönt = fäste skruvat i växellådan, mer plattjärn
Växellådan sitter till höger, fäst med två skruvar.


Enklast vore typ som den till höger, men om bussningen går sönder av någon anledning så trillar lådan ner isåfall.

OBS, EJ SKALENLIGT!!!


Du tänker rätt, vill man att liknande upphängningar ska hålla ska det vara tryckande belastningar. För att bättre klara sidledsvridningar/belastningar kan du ju istället för att ha bussningarna i lodlinjen vrida dem kanske 30-45 grader sett från bilens längsled. Då kommer de även verka i 'sidled' samt klara tyngden uppifrån bra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 51, 52, 53   >>
20 besök idag (278544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande