Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3, ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (83770 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Dagen på Gelleråsen bjöd på allt man kan tänka sig gällande spänning, glädje, skräck och sol.
Viss risk för "mass bild chock" i detta inlägg



Åkte upp och bodde hos bekanta på fredagen för att slippa gå upp och i ottan och det var ett mkt bra beslut thumbs up Stort tack för husrum och logi!
Däcktrycket satte jag till 2,5-2,6 bar fram och bak i brist på bättre vetande.
Efter första passet på 15 min så var trycket fram 3,1bar (+0,6 bar) = thumbs up och bak = 2,8 bar (+0,3 bar) vilket jag borde justerat upp 2-300 kpa.

Fick slitage på bakre höger hjul vilket jag inte riktigt kan förstå då det känns som mer som att vänster borde varit mer drabbad på Gelleråsen men det ser perfekt ut...


Förmiddagen blev lite avklippt då tyvärr en bil råkade ut för en "termiskincident" och det blev pådrag med släckning och oljesanering. Ingen person kom till skada mer än att bilen får ses som "skrot".
Första passet gick lugnt och städat till. Kände in banan och hur bilen gick och presterade.
Den låg härligt och kändes klistrad trots gatdäcken.
Fick sen chansen att få med en så kallad "banräv" på 2 x 15 pass vilket var super thumbs up
Kändes verkligen hur flytet kom och körningen blev mer avslappnad och gränserna för bilen gick att hitta bättre och jag vågade mer och mer.
Dagen fortsatte med strålande väder och körning bästa "stoppurstid" blev 1,27x vilket inte imponerar på någon annan än mig själv
Det var dock trångt med 23 bilar på banan och det var endast tillåtet med omkörning på raksträckan så det gick inte att maxa något tid vilket inte heller var meningen med dagen.
Totalt blev det ca 12 mil runt Gelleråsen trots bortfallet på förmiddagen.




Sjukt biten på fler körningar men det måste bli lite justeringar först och översyn av bilen!
Först så tror jag inte riktigt på att bilen var inställd av förra ägaren för bankörning utan mer för show då den uppenbarligen var för låg även om den chassimässigt lågt perfekt och "instruktören" lovordade bilen.
Blev "lite" slitage på innerskärmen uppetill



Samt att på vänster bromsok lossnade nedre M12 så oket var helt löst. Skruven satt kvar! med endast ett par gäng i hållaren. Detta skedde dock först på vägen hem innan McD Karlskoga som hur var. Tog en stund att hitta med tanke på att oket inte kunde kännas lös och åkte på plats igen vid backning.
Lyckades få hjälp med lite verktyg då jag inte fick med mig detta (dumt ) men stort tacl för hjälpen! Gängorna i oket har dock tagit en del stryck så det är nog dags att börja leta efter ett nytt bättre beg...



Som sagt! Dagen bjöd på allt man kan tänka sig gällande spänning, glädje, skräck och sol.
Mvh rejält solbränd David

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 85



mkt fina bilder på kärran

_________________
Peter Johansson
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Om en vecka är det planerat byte av Vanos till en renoverad med nya packningar, renoverade drev, oljepump med mindre hål och testad solinoid.
Förhoppningsvis kommer den då vara tyst och fin och motorn drar fint från låga varv utan misständningar under 3000 rpm

I samband med detta kommer även de 12 skruvarna till kamdreven att bytas.
Det talas vitt och brett om de dåliga 8.8 skruvarna som går av eller lossnar och skapar haveri. Vissa skriver även att missljudet mellan 2000-3000 rpm kan bero av att dessa är lösa... Vilket jag iof har svårt att tro då de högst sannolikt skulle skapa "rassel och pling" på fler varvtal.
Skruven är en 16 mm M6 12.9 med torxskalle. BMW ville ha på tog för mkt för dessa 12 skruvar så jag åkte till Swedol och hittade dessa som är 16mm M6 12.9 men med sexkant.
Dessa måste vara identiska och fullvärdiga skruvar trots att de kostade en bråkdel

Övre = BMWs förstärkta originaldel
Nedre = Arvid Nilsson MC6S invändig sexkant M6 16mm 12.9



När man ändå är inne och pillar så fick jag en tanke på att byta vevlager till nya fräscha...
Detta då motorn har några år på nacken och att förebygga är bättre än att föregås
Beställde helt enkelt nya original med det välkända märket Kolbenschmidt.
Men det börjar kännas fel... dessa är nog ramlagren
Vevlagren OEM verkar gå på ca 3000kr+ och så finns det en djungel av "race-varianter" för 2000-6000kr


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Dave79 skrev:
Rickard-v skrev:
Glöm inte Sviestad i Linköping.

Kanske har du nära till Gröndal i E-tuna? 27maj är det körning där.


Sant... Sviestad ligger väldigt bra till 👍 15 mil får ses som mkt bra.
"Vem" har körningen den 27 maj?

Gröndal i Eskilstuna visste jag inte ens att den fanns.

Bra tips 👍


Tänkte att du kan inte ha så långt dit om du bor i södermanland.
För mig är det 25min.
Men det är en liten bana o går inte så himla fort. Men kul ändå för det är nära att åka dit.
Tror de har mest info på sin FB sida.

Ska du köpa R däck eller ska du nöja dig med bra gatdäck? Semi R kallas det ibland.
Jag kör med en uppsättning däck. Michelin Pilot Supersport som funkar för bra bankörning(inte som ett R men bra). Ersätts nu av Pilot Sport 4 S.

Nästa byte blir det Yokohama advan neova ad08r. Det är nog så bra ett gatdäck kan bli enligt vad jag läst.
Sett några som kört på det o trodde det var ett R däck.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Rickard-v skrev:


Tänkte att du kan inte ha så långt dit om du bor i södermanland.
För mig är det 25min.
Men det är en liten bana o går inte så himla fort. Men kul ändå för det är nära att åka dit.
Tror de har mest info på sin FB sida.

Ska du köpa R däck eller ska du nöja dig med bra gatdäck? Semi R kallas det ibland.
Jag kör med en uppsättning däck. Michelin Pilot Supersport som funkar för bra bankörning(inte som ett R men bra). Ersätts nu av Pilot Sport 4 S.

Nästa byte blir det Yokohama advan neova ad08r. Det är nog så bra ett gatdäck kan bli enligt vad jag läst.
Sett några som kört på det o trodde det var ett R däck.


Bor ca 3 mil söder om Södertälje så blir dock över en timme bort (1,20 enligt appen) men endast 93km om man åker slingriga 57 och 55:an vilket kan vara underhållande i sig.
Klart värt att undersöka thumbs up Kan gissa att banan går i en hastighet mellan 40-100km/h och är ganska så teknisk?

Blev ett mellandäck för mig, Michelin Pilot Sport Cup 2 med dimension 265/35-18 runt om. Det har ett TW på 180 så ses väl mer som ett Semi än renodlat R-däck men kommer bli kanon.
265 runt om borde gör bilen mer neutral också och mindre plogande då jag har 235/265 idag. Många skriver att däcket inte har så bra fäste och att det överhettar efter 15-20 min vilket kanske inte låter så bra. Men kommer mest köra trackdays med pass upp till 20 min så de kommer nog passa bra.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Igår var det garagemeck och allmän översyn efter vad som hände på väg hem från Gelleråsen.
Även höger var löst så nu är båda sidor ordentligt dragna. Ska dessa gänglåsas?
Inte så fina märken i varken ok eller fälg.


Pga att däcket tagit i innerskärmen fram (ovantill) så höjde jag med två gängor fram och bak.
Var lite lat bak och lossade inte krängningshämmaren så var lite bökigt att bak att hålla fast "den svarta och vrida den lila (som säkert har några fina namn) men det gick tillslut. Att justerdelen sitter uppe i chassit gör det svårt att komma åt...
Blev inte direkt någon skillnad på höjden (mkt vetenskaplig bild )



Idag kom även mina nya bandäck
Kommer synas bra och färgen Carbon black och "RS röd" gör sig bra ihop thumbs up


Var tvungen och göra en snabbkoll hur det kommer se ut och det ser snabbt ut!


Dags att börja kolla in bankalendern och jaga datum för möjlig trayckday
5 juni Track monday på Mantorp känns lockande.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Har legat sjuk med förkylningen från helvetet men lite uppdateringar har hänt thumbs up

Bollat lite med hjälpsamma personer här på Rejsa om mitt slitage på hjulhusen efter Gelleråsen samt med PEAN som som är återförsäljare av KW. Kort sagt så är bilen för lågt ställd då minsta mått nav till skärmkant är 335 mm och min var på 325 mm. Så chassit kommer höjas! Supporten från PEAN är förövrigt toppen!

Har även varit och renoverat vanosen som förde oljud mellan (2000-3000 rpm) och gav misständningar från 1500-3000 rpm.
Uppdateringen består av:
- total isärplockening med rengörning
- Nya packningar i hela enheten
- Renoverade drev (byta nållager)
- Ny oljepump med mindre hål för minskad glapp och skrammel
- Samt byte av de ökända kamskruvarna.




Resultatet blev kanon! tyst och fin = inget skrammel eller missljud alls samt misständningarna är klart minskade eller borta.
Skruvarna till kamdreven satt fast ordentligt men bytes iaf till de nya 12.9 ist för det gamla 8.8.

Orsaken till missljudet var glapp i hålen till oljepumpen där hubben som driver pumpen går in. Glappet var ganska stort och efter bytet helt obefintligt. Detta glapp hade helt säkert lett till utmattningsbrott av hubben över tid.

Blev ett litet missöde påväg hem då en av skruvarna till ventilkåpan hade missats och monteras tillbaka med oljeläckage som följd men löses med lite "macgyver" papper format till "muttern med packning" mm. fungerade utmärkt och pappret blev som "kartong" av värmen.
Blir dock till att rengöra ordentligt...



Tanken var att även montera nya ljuddämparen men det fick strykas pga dålig fläns (verkar vara ett std fel). Så beställde detta kit från England och hoppas att det kommer fungera bra...


För att varit en vecka med minst 38 garders feber är jag hyfsat nöjd

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Ordningen återställd med "skruv-muttern" med packning på plats thumbs up


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Följde du någon guide för vanosjobbet eller var det helt efter eget huvud?


_________________
Robin Karlsson
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Norris skrev:
Följde du någon guide för vanosjobbet eller var det helt efter eget huvud?



Fick ett mkt bra pris av en erfaren person så utförde inte bytet själv.
Men det finns verkligen hur många guider som helst så har man bara tiden så kör 🔧🔩

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Snyggt.

Man borde kanske göra en vanos renovering... Får se vem som utför ett sådant arbete i Skåne

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Snyggt.

Man borde kanske göra en vanos renovering... Får se vem som utför ett sådant arbete i Skåne


Om inte annat så känns det skönt efteråt
Min hade ett hårt knackande ljud mellan 2000-3000 rpm som var hubben som hade glappat upp hålen i oljepumpen (inte min men samma problem https://www.youtube.com/watch?v=ULVNkjkpX1o )
Det bästa att är att bilen känns rappare, lenare över hela registret och att slippa missljudet som hade lett till utmattning av hubben över tid känns mkt bra thumbs up

Vet inte om man får rekommendera folk på forumet så skickar ett PM.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Var bara tvungen att få på bandäcken
Chassit måste upp lite för att gå fritt på bana man det ser bra ut thumbs up



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Dave79 skrev:
Vet inte om man får rekommendera folk på forumet så skickar ett PM.


Det går så bra så thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Inte mkt gjort på senaste tiden med bilen men igår gjorde jag iaf ett försök att justera upp chassit till de mått som KW säger är minimum = 335 mm.
Och det var precis så mkt jag kunde justera upp = max...

Så om man behöver justera mer, måste man flytta upp nedre infästningen (se bild)?
Är det rätt uppfattat...



Så nu ligger chassit 335 mm fram (vänster och höger) 330 mm höger bak och 335 mm vänster bak...
Lika justering bak ger olika höjd...




Höger fram så är fjäderbenslagringen inte tiptop, fjädern vill inte inte följa med vid justering.
Tips på vad man kan smörja med?

Färdiga resultatet


Hur som så blir det Mantorp på nationaldagen

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Ser bra ut thumbs up
Grattis till en fin bil

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Dave79 skrev:


Färdiga resultatet


Hur som så blir det Mantorp på nationaldagen


Snyggt! Vet du var huven är köpt?

Lycka till med körningen på Tisdag, är faktiskt lite sugen på att komma upp

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
NicoRacing skrev:

Snyggt! Vet du var huven är köpt?

Lycka till med körningen på Tisdag, är faktiskt lite sugen på att komma upp


Vet inte vart då den satt på bilen när jag köpte den men det är en Vorsteiner.

Tack min plan var att köra på måndagen men nu blev det på tisdag.
Kom och kör! Måste vara bästa sättet att spendera en nationaldag på.

Meddela gärna så hämtar jag och tar med ljuddämparen. Den ligger i Stockholm i garaget så behöver lite "heads up".

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Fin M3a, grattis! Och färgen är fantastiskt snygg! 😜

Får du möjligen en original bakre ljuddämpare över?
Jag söker nämligen en sån till ett projekt jag har funderat på ett tag.

Vincent

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då var Mantorp avklarad med Bilsport och strålande väder thumbs up
Ett mkt bra evenemang med totalt 55 bilar i tre klasser och väldigt blandat gällande märke/pris.

Körde verkligen massor 20 min x 6 + open pit i 30 min (helt själv sista 15 min)
Totalt ca 80+varv, 25+mil och 1,5 tank

Hade passagerare med mig på alla körningar och med bilens tj-vikt så släpade vi runt på över 1700 kg.
Men bilen presterade verkligen bra! Oljetemp på ca 115 grader efter 30 min körning på open pit i maxtempo.
Ingen fejding på bromsar eller hög vattentemp.
Efter 15 varv i open pit så kunde jag dock se/känna en tendens till kopplingsslir men då hade bilen i princip gått 50 min i sträck (endast kort paus mellan 20 min körningen och 30 min open pit).
Grymt nöjd med bilen!
Måste dock höja upp chassit lite till då det skrapar i innerskärmen fram med 265:orna...

Hur mkt gör egentligen vikten på tiden?
Om man sparkar ut passageraren och byter till skalstolar = -100 kg vikt... Hur mkt slår det på ett varv tumme pekfinger?

Cupdäcken satt som klistrade och det blev tillslut ca 2,30-2,35 i varmtryck.

Bästa tid blev 1,39 vilket inte är någon supertid men jag är nöjd. Har mkt att tjäna på att gå in lite senare i kurvor mot apex mm. men kul och gjorde stora förbättringar under dagen.

Även kul att höra många varma kommentarer om bilen

Vad som dock står klart är att en skalstol måste inhandlas så att man inte behöver kämpa sig kvar i stolen





_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3, ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (83770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande