Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R däcktest av autobild
5011 besök totalt
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Track-Day-Tyre-Test.htm

Testade däck i dimension 235 35 19
Placering enl nedan

1 Michelin Pilot Sport Cup 2
2 Dunlop SportMaxx Race
3 Pirelli P Zero Trofeo R
4 Yokohama ADVAN Neova AD08R
5 Toyo R888 R

Referens, sportigt sommardäck
Continental SportContact 6

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Riktigt riktigt intressant info thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56


Trådstartare
Hittade ytterligare ett test gjort av sport auto.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Sport-Auto-UHP-and-Track-Day . . . .

Resultaten skiljer sig en aning mot Auto bild.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

.


I alla fall inte de första varven.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Intressant.

Jag har kört en del på sportigare gatdäck som MPSS och liknande, och de har blivit väldigt bra.

Steget upp till Cup2 är dock ganska stor, precis som Mats säger, uthålligheten på dem. Men MPSS tex och RE050A håller längre än vad man tror sålänge man inte överkör tycker jag.

Det som jag gillar med Cup2 jämfört med tex R888 är att de är så förbannat bra allround. De fungerar relativt bra till vardags också. Visst, R888/Trofeo R är klart bättre när det kommer till varvtider, men jag har aldrig kört ett däck som även fungerar relativt bra på gata också.

Jag var sugen på ett vassare R-däck till min bil, men ljudet och prestandan i blött fick mig att välja Cup2. Jag är väldigt nöjd.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



MaZ skrev:
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

R-däckstestet var gjort i Texas.

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

I alla fall inte de första varven.

Hur menar du?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Cup2 är ju ett av dom bästa och snabbaste ihop med trofeo R. Långsammast är r888

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ThomasT skrev:
MaZ skrev:
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

R-däckstestet var gjort i Texas.

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

I alla fall inte de första varven.

Hur menar du?

.


Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



MaZ skrev:
ThomasT skrev:
MaZ skrev:
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

R-däckstestet var gjort i Texas.

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

I alla fall inte de första varven.

Hur menar du?

Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar.

Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

.


Har du något test på det?

Vore spännande med en jämförelse r-däck vs semi r-däck dvs Federal 595 RS-R etc då en uppsättning federal kostar som ett stycke r-däck i övre klassen.

Tänker i amatör synpunkt nu dvs.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ThomasT skrev:
MaZ skrev:
ThomasT skrev:
MaZ skrev:
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

R-däckstestet var gjort i Texas.

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

I alla fall inte de första varven.

Hur menar du?

Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar.

Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.

.


Brasklapp: Det beror givetvis på vilken dimansion vi pratar om också. lite skillnad på klassiska sedandimensioner och Corvette/Ferrari dimensioner, de senare kan mycket väl klara att smiskas på bana utan att krokna men ändå vara ett "vanligt gatdäck".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



MaZ skrev:
ThomasT skrev:
MaZ skrev:
ThomasT skrev:
MaZ skrev:
Märks att de testade i UK, Trofeo spöade hårt i torrt och blött men blöt broms och vattenplaning var dåligt och då kommer det långt ner i listan..

R-däckstestet var gjort i Texas.

MaZ skrev:
ThomasT skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att de vassaste gatdäcken numera inte ligger speciellt långt efter r-däcken i prestanda.

I alla fall inte de första varven.

Hur menar du?

Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar.

Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.
Brasklapp: Det beror givetvis på vilken dimansion vi pratar om också. lite skillnad på klassiska sedandimensioner och Corvette/Ferrari dimensioner, de senare kan mycket väl klara att smiskas på bana utan att krokna men ändå vara ett "vanligt gatdäck".

Det är lite det största problemet med denna kategori av däck, de tillverkas bara i "moderna" dimensioner... oftast bara i 19",20" och 21"...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
picmik
Göteborg
Här sen Sep 2015
Inlägg: 115



dubbel posting

_________________
M!ke 5chmid
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag har kört 25 min i sträck på Mantorp med MPSS i nästan 30 graders värme utan att jag upplevde att dom överhettade. Nu har jag cup2 och jag tycker inte det är så stor skillnad (mindre än vad jag förväntade mig) i grepp faktiskt.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



ThomasT skrev:
Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig.

.


MPSS är riktigt bra för att vara ett gatdäck. De har dock en negativ egenskap som jag hade lite svårt för, speciellt i blött. Jag upplevde dem som väldigt på/av. Speciellt när greppet kommer tillbaka efter sladd, de vill gärna hugga. De egenskaperna märker jag knappt alls med Cup2.

Det kanske bara var min uppsättning, BMW spec?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Däck för banåka
R däcktest av autobild
5011 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande