Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3, ... 19, 20, 21 >> 16 besök idag (83933 totalt) |
Dagen på Gelleråsen bjöd på allt man kan tänka sig gällande spänning, glädje, skräck och sol.
Viss risk för "mass bild chock" i detta inlägg Åkte upp och bodde hos bekanta på fredagen för att slippa gå upp och i ottan och det var ett mkt bra beslut Stort tack för husrum och logi! Däcktrycket satte jag till 2,5-2,6 bar fram och bak i brist på bättre vetande. Efter första passet på 15 min så var trycket fram 3,1bar (+0,6 bar) = och bak = 2,8 bar (+0,3 bar) vilket jag borde justerat upp 2-300 kpa. Fick slitage på bakre höger hjul vilket jag inte riktigt kan förstå då det känns som mer som att vänster borde varit mer drabbad på Gelleråsen men det ser perfekt ut... Förmiddagen blev lite avklippt då tyvärr en bil råkade ut för en "termiskincident" och det blev pådrag med släckning och oljesanering. Ingen person kom till skada mer än att bilen får ses som "skrot". Första passet gick lugnt och städat till. Kände in banan och hur bilen gick och presterade. Den låg härligt och kändes klistrad trots gatdäcken. Fick sen chansen att få med en så kallad "banräv" på 2 x 15 pass vilket var super Kändes verkligen hur flytet kom och körningen blev mer avslappnad och gränserna för bilen gick att hitta bättre och jag vågade mer och mer. Dagen fortsatte med strålande väder och körning bästa "stoppurstid" blev 1,27x vilket inte imponerar på någon annan än mig själv Det var dock trångt med 23 bilar på banan och det var endast tillåtet med omkörning på raksträckan så det gick inte att maxa något tid vilket inte heller var meningen med dagen. Totalt blev det ca 12 mil runt Gelleråsen trots bortfallet på förmiddagen. Sjukt biten på fler körningar men det måste bli lite justeringar först och översyn av bilen! Först så tror jag inte riktigt på att bilen var inställd av förra ägaren för bankörning utan mer för show då den uppenbarligen var för låg även om den chassimässigt lågt perfekt och "instruktören" lovordade bilen. Blev "lite" slitage på innerskärmen uppetill Samt att på vänster bromsok lossnade nedre M12 så oket var helt löst. Skruven satt kvar! med endast ett par gäng i hållaren. Detta skedde dock först på vägen hem innan McD Karlskoga som hur var. Tog en stund att hitta med tanke på att oket inte kunde kännas lös och åkte på plats igen vid backning. Lyckades få hjälp med lite verktyg då jag inte fick med mig detta (dumt ) men stort tacl för hjälpen! Gängorna i oket har dock tagit en del stryck så det är nog dags att börja leta efter ett nytt bättre beg... Som sagt! Dagen bjöd på allt man kan tänka sig gällande spänning, glädje, skräck och sol. Mvh rejält solbränd David _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Om en vecka är det planerat byte av Vanos till en renoverad med nya packningar, renoverade drev, oljepump med mindre hål och testad solinoid.
Förhoppningsvis kommer den då vara tyst och fin och motorn drar fint från låga varv utan misständningar under 3000 rpm I samband med detta kommer även de 12 skruvarna till kamdreven att bytas. Det talas vitt och brett om de dåliga 8.8 skruvarna som går av eller lossnar och skapar haveri. Vissa skriver även att missljudet mellan 2000-3000 rpm kan bero av att dessa är lösa... Vilket jag iof har svårt att tro då de högst sannolikt skulle skapa "rassel och pling" på fler varvtal. Skruven är en 16 mm M6 12.9 med torxskalle. BMW ville ha på tog för mkt för dessa 12 skruvar så jag åkte till Swedol och hittade dessa som är 16mm M6 12.9 men med sexkant. Dessa måste vara identiska och fullvärdiga skruvar trots att de kostade en bråkdel Övre = BMWs förstärkta originaldel Nedre = Arvid Nilsson MC6S invändig sexkant M6 16mm 12.9 När man ändå är inne och pillar så fick jag en tanke på att byta vevlager till nya fräscha... Detta då motorn har några år på nacken och att förebygga är bättre än att föregås Beställde helt enkelt nya original med det välkända märket Kolbenschmidt. Men det börjar kännas fel... dessa är nog ramlagren Vevlagren OEM verkar gå på ca 3000kr+ och så finns det en djungel av "race-varianter" för 2000-6000kr _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Tänkte att du kan inte ha så långt dit om du bor i södermanland. För mig är det 25min. Men det är en liten bana o går inte så himla fort. Men kul ändå för det är nära att åka dit. Tror de har mest info på sin FB sida. Ska du köpa R däck eller ska du nöja dig med bra gatdäck? Semi R kallas det ibland. Jag kör med en uppsättning däck. Michelin Pilot Supersport som funkar för bra bankörning(inte som ett R men bra). Ersätts nu av Pilot Sport 4 S. Nästa byte blir det Yokohama advan neova ad08r. Det är nog så bra ett gatdäck kan bli enligt vad jag läst. Sett några som kört på det o trodde det var ett R däck. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Bor ca 3 mil söder om Södertälje så blir dock över en timme bort (1,20 enligt appen) men endast 93km om man åker slingriga 57 och 55:an vilket kan vara underhållande i sig. Klart värt att undersöka Kan gissa att banan går i en hastighet mellan 40-100km/h och är ganska så teknisk? Blev ett mellandäck för mig, Michelin Pilot Sport Cup 2 med dimension 265/35-18 runt om. Det har ett TW på 180 så ses väl mer som ett Semi än renodlat R-däck men kommer bli kanon. 265 runt om borde gör bilen mer neutral också och mindre plogande då jag har 235/265 idag. Många skriver att däcket inte har så bra fäste och att det överhettar efter 15-20 min vilket kanske inte låter så bra. Men kommer mest köra trackdays med pass upp till 20 min så de kommer nog passa bra. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Igår var det garagemeck och allmän översyn efter vad som hände på väg hem från Gelleråsen.
Även höger var löst så nu är båda sidor ordentligt dragna. Ska dessa gänglåsas? Inte så fina märken i varken ok eller fälg. Pga att däcket tagit i innerskärmen fram (ovantill) så höjde jag med två gängor fram och bak. Var lite lat bak och lossade inte krängningshämmaren så var lite bökigt att bak att hålla fast "den svarta och vrida den lila (som säkert har några fina namn) men det gick tillslut. Att justerdelen sitter uppe i chassit gör det svårt att komma åt... Blev inte direkt någon skillnad på höjden (mkt vetenskaplig bild ) Idag kom även mina nya bandäck Kommer synas bra och färgen Carbon black och "RS röd" gör sig bra ihop Var tvungen och göra en snabbkoll hur det kommer se ut och det ser snabbt ut! Dags att börja kolla in bankalendern och jaga datum för möjlig trayckday 5 juni Track monday på Mantorp känns lockande. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Har legat sjuk med förkylningen från helvetet men lite uppdateringar har hänt
Bollat lite med hjälpsamma personer här på Rejsa om mitt slitage på hjulhusen efter Gelleråsen samt med PEAN som som är återförsäljare av KW. Kort sagt så är bilen för lågt ställd då minsta mått nav till skärmkant är 335 mm och min var på 325 mm. Så chassit kommer höjas! Supporten från PEAN är förövrigt toppen! Har även varit och renoverat vanosen som förde oljud mellan (2000-3000 rpm) och gav misständningar från 1500-3000 rpm. Uppdateringen består av: - total isärplockening med rengörning - Nya packningar i hela enheten - Renoverade drev (byta nållager) - Ny oljepump med mindre hål för minskad glapp och skrammel - Samt byte av de ökända kamskruvarna. Resultatet blev kanon! tyst och fin = inget skrammel eller missljud alls samt misständningarna är klart minskade eller borta. Skruvarna till kamdreven satt fast ordentligt men bytes iaf till de nya 12.9 ist för det gamla 8.8. Orsaken till missljudet var glapp i hålen till oljepumpen där hubben som driver pumpen går in. Glappet var ganska stort och efter bytet helt obefintligt. Detta glapp hade helt säkert lett till utmattningsbrott av hubben över tid. Blev ett litet missöde påväg hem då en av skruvarna till ventilkåpan hade missats och monteras tillbaka med oljeläckage som följd men löses med lite "macgyver" papper format till "muttern med packning" mm. fungerade utmärkt och pappret blev som "kartong" av värmen. Blir dock till att rengöra ordentligt... Tanken var att även montera nya ljuddämparen men det fick strykas pga dålig fläns (verkar vara ett std fel). Så beställde detta kit från England och hoppas att det kommer fungera bra... För att varit en vecka med minst 38 garders feber är jag hyfsat nöjd _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Fick ett mkt bra pris av en erfaren person så utförde inte bytet själv. Men det finns verkligen hur många guider som helst så har man bara tiden så kör 🔧🔩 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Snyggt.
Man borde kanske göra en vanos renovering... Får se vem som utför ett sådant arbete i Skåne _________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||
Om inte annat så känns det skönt efteråt Min hade ett hårt knackande ljud mellan 2000-3000 rpm som var hubben som hade glappat upp hålen i oljepumpen (inte min men samma problem https://www.youtube.com/watch?v=ULVN Det bästa att är att bilen känns rappare, lenare över hela registret och att slippa missljudet som hade lett till utmattning av hubben över tid känns mkt bra Vet inte om man får rekommendera folk på forumet så skickar ett PM. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Inte mkt gjort på senaste tiden med bilen men igår gjorde jag iaf ett försök att justera upp chassit till de mått som KW säger är minimum = 335 mm.
Och det var precis så mkt jag kunde justera upp = max... Så om man behöver justera mer, måste man flytta upp nedre infästningen (se bild)? Är det rätt uppfattat... Så nu ligger chassit 335 mm fram (vänster och höger) 330 mm höger bak och 335 mm vänster bak... Lika justering bak ger olika höjd... Höger fram så är fjäderbenslagringen inte tiptop, fjädern vill inte inte följa med vid justering. Tips på vad man kan smörja med? Färdiga resultatet Hur som så blir det Mantorp på nationaldagen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Snyggt! Vet du var huven är köpt? Lycka till med körningen på Tisdag, är faktiskt lite sugen på att komma upp _________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||
Vet inte vart då den satt på bilen när jag köpte den men det är en Vorsteiner. Tack min plan var att köra på måndagen men nu blev det på tisdag. Kom och kör! Måste vara bästa sättet att spendera en nationaldag på. Meddela gärna så hämtar jag och tar med ljuddämparen. Den ligger i Stockholm i garaget så behöver lite "heads up". _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Fin M3a, grattis! Och färgen är fantastiskt snygg! 😜
Får du möjligen en original bakre ljuddämpare över? Jag söker nämligen en sån till ett projekt jag har funderat på ett tag. Vincent _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Då var Mantorp avklarad med Bilsport och strålande väder
Ett mkt bra evenemang med totalt 55 bilar i tre klasser och väldigt blandat gällande märke/pris. Körde verkligen massor 20 min x 6 + open pit i 30 min (helt själv sista 15 min) Totalt ca 80+varv, 25+mil och 1,5 tank Hade passagerare med mig på alla körningar och med bilens tj-vikt så släpade vi runt på över 1700 kg. Men bilen presterade verkligen bra! Oljetemp på ca 115 grader efter 30 min körning på open pit i maxtempo. Ingen fejding på bromsar eller hög vattentemp. Efter 15 varv i open pit så kunde jag dock se/känna en tendens till kopplingsslir men då hade bilen i princip gått 50 min i sträck (endast kort paus mellan 20 min körningen och 30 min open pit). Grymt nöjd med bilen! Måste dock höja upp chassit lite till då det skrapar i innerskärmen fram med 265:orna... Hur mkt gör egentligen vikten på tiden? Om man sparkar ut passageraren och byter till skalstolar = -100 kg vikt... Hur mkt slår det på ett varv tumme pekfinger? Cupdäcken satt som klistrade och det blev tillslut ca 2,30-2,35 i varmtryck. Bästa tid blev 1,39 vilket inte är någon supertid men jag är nöjd. Har mkt att tjäna på att gå in lite senare i kurvor mot apex mm. men kul och gjorde stora förbättringar under dagen. Även kul att höra många varma kommentarer om bilen Vad som dock står klart är att en skalstol måste inhandlas så att man inte behöver kämpa sig kvar i stolen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3, ... 19, 20, 21 >> 16 besök idag (83933 totalt) |