Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja sen tycker jag även att f1 tex var som absolut ballast under slutet av 80 och början så 90 då dem fortfarande körde h-mönstrad låda

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



knotan skrev:
Ja sen tycker jag även att f1 tex var som absolut ballast under slutet av 80 och början så 90 då dem fortfarande körde h-mönstrad låda


Du tickar ju av många boxar mot 80-talets bilar med ditt projekt, enda som saknas är väl en rödmarkering på varvmätaren en bit efter 10k rpm. Men de kanske kommer en dag de med?

Finns ju "kortslagig" vev till ditt block :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Var väll rätt många som körde h-mönstrat en bit in på 90 till och med? Håller audi lådan, så är den ju förhoppningsvis lite mer underhålls fri. Är nog bättre det när det inte finns hur mycket tid och pengar som helst att driva runt det med. Subaru låda hade väll kunnat vara ett alternativ för att kunna byta till en seq lite snabbt men dom är väll lite krispigare än audi lådan standard?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tja jag tror inte seklådorna kom förens runt 94- 95. Så början av 90 körde nog så gott som alla teamen h-mönstrat..

Ja synkringar och sneskuret är ju std i bilar av en anledning såklart.

Subarus lådor tror jag blir både dyrare och svårare att få tag på för inköp. Mindre utbud. Och troligen klenare med. Audi har ju mestadels tunga bilar så dem är nog kraftigare

Jag vill gärna tro att en sån här låda kommer hålla rätt bra. Men skulle det visa sig vara fel så får man ta det då. Mappning och provkörning bör det hålla ihop för tycker jag iallafall...

Ja självklart vore en högvarvig v8 coolt. Vet inte vad en sån här fixar med lite mods. Kanske 7500-8000.


Ska man upp mot 10k eller mer pratar vi ju 10-20 ggr pengarna Minst. Så det blir rejält högre budget för dem extra 2500 rpm

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Ja frågan är hur de påverkar lådan att bara köra 2wd i hållbarhet annars borde de hålla bra.93 hade ett gäng iaf. Sen är frågan hur bra de går att växla med höga varvtal också. Fixit har väll dogbox sats till dom där nu om de skulle knipa?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Oja. Ännu en anledning att det blir dyrt med 10k rpm motor.

Vid varvstopp växlade iallafall denna lådan "ok" i s6an även med original svänghjul koppling etc när jag testade lite ordentligt innan jag rev isär.

Med tilton koppling lättare svänghjul och raceigare olja kan det nog funka hyffsat om man inte är alldeles oförsiktig. Detta är såklart bara en vild gissning. Det kan lika väl funka skit dåligt i slutändan.

Men ärligt talat så ser jag många hinder och problem att lösa innan jag kommer så långt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tillverkning av yttre fästen mot nya uppright bak övre bärarmsfäste och reaktionsstag. Dessa byggs med shims för att kunna snabbt justera camber utan att ändra toe inställning

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har snöat in lite på muttrar.
Skulle vilja ha k-nuts överallt till hela bakvagnen. Bara handla på dalhems eller eBay såklart men med det antal jag behöver blir det snabbt mycket pengar för mutter. Finns några andra alternativ som iallafall är snyggare än vanliga mutter??
Typ tunnväggig flänsmutter m8 med 11mm skalle stöter man ju på ibland men vart köper man sånt??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198




_________________
Alex N Eriksson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Av de jag läst verkar inte 7500 rpm på std saker vara några bekymmer. 8000 som varvstopp byts oftast vevstaks skruvarna.

Men de är j i regel överladdade maskiner som byggs på dessa, så mer än så är de nog inte särskilt många som provat varva.. Kom då ihåg att du har 93mm i slag på 4.2an! Så redan 7500rpm ger rätt rejäla kolvaccelerationer!

Finns dock en 3.7a med 82,4 i slag. Så vill man varva är det ju en väg att gå. Dock lär de ju kosta som sagt.. de springer ju fort iväg när de blir 8 stakar, 8 kolvar (som inte går ta vad som helst, måste ju funka med nikasilen), 32 ventilfjädrar, 32 kanaler som ska portas etc etc etc.. Även om väldigt mycke passar från Golf t ex så sticker de ju iväg pga mängden bitar ändå :/[/img]

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Blev ju bra med K-nut m8 var ju lite tight mot ledlagret. Skulle man ju ha m12 fingägnade nas bult och tillhörande K-nut med igentligen istället för denna index och vanlig flänsmutter. Man sparar ju iallafall några ööh. Gram på det


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Cassius skrev:
Av de jag läst verkar inte 7500 rpm på std saker vara några bekymmer. 8000 som varvstopp byts oftast vevstaks skruvarna.

Men de är j i regel överladdade maskiner som byggs på dessa, så mer än så är de nog inte särskilt många som provat varva.. Kom då ihåg att du har 93mm i slag på 4.2an! Så redan 7500rpm ger rätt rejäla kolvaccelerationer!

Finns dock en 3.7a med 82,4 i slag. Så vill man varva är det ju en väg att gå. Dock lär de ju kosta som sagt.. de springer ju fort iväg när de blir 8 stakar, 8 kolvar (som inte går ta vad som helst, måste ju funka med nikasilen), 32 ventilfjädrar, 32 kanaler som ska portas etc etc etc.. Även om väldigt mycke passar från Golf t ex så sticker de ju iväg pga mängden bitar ändå :/[/img]


Jag kommer inte kosta på denna motor något sånt. Men lite portning, och kanske andra ventilfjädrar så får man se hur det blir i bänken men tror 7500 varvstopp är lagom.
Lämnar den maxeffekt runt 6000-6500 är Jag nöjd sen kan man nog fylla på med lite laddtryck för den ska hålla i till 7500

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Idag och några kvällar tidigare i veckan har jag spenderat på att mäta, söka, prova och svarva delar för alla infästningar för bakvagn. Inte helt enkelt när det är blandat millimeter och tum. Fingägnade och grovgängade osv.

Normalt är jag helt emot att blanda osv men är helt enkelt ofrånkomligt när man bygger engelsk bil med motor från Tyskland och delar blandat från flygindustrin med bilindustrin och med industriprylar. ?? ?? ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så gott som alla infästningar klara

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
En första uppsättning delar för singeladaptrar hemma för första tester, dem ska upp i maskinen igen för vidare bearbetning detta är ett test så allt verkligen får plats. Och hur långa bärarmar jag får plats med

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nedre länkarmsinfästning.
Skulle man våga göra denna i aluminium och köra 12.9 m12 pinnbult istället tro??

Denna tillsammans med en 16 mm ledlager ersätter alltså spindelled på Audis hjulnav som jag använder till mina egna uppright

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Testade Loppa ihop övre plus nedre bärarmar. Har nu vid 100 mm slaglängd på fjädring. En vinkelförändring på camber åt "rätt" håll (ökad cambervinkel) vid infjädring på 0.19 grader.
Det mesta av förändringen sker vid max utfjädring. Jag kommer ju dessutom inte använda så lång fjädring så i verkligheten har jag nog bara runt 0,1grad vilket då innebär 0,05 grader mer camber vid max infjädring och 0,05 minskad camber vid max utfjädrat.

Jag tycker detta ligger inom tolerans. Eller tänker jag tokigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



knotan skrev:
En första uppsättning delar för singeladaptrar hemma för första tester, dem ska upp i maskinen igen för vidare bearbetning detta är ett test så allt verkligen får plats. Och hur långa bärarmar jag får plats med

Uppladdad med Rejsas Android-app.


ser ju bra ut detta.
ska du ha vanlig mutter eller vingmutter

_________________
henrik nielsen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så ser det ut ihopsatt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Så ser dem ut

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 149, 150, 151   >>
45 besök senaste veckan (552572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande