Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Clio 172 som saknar effekt, | 2325 besök totalt |
CLIO 172 2001
För skoj skull passade jag på att testa bilen i en Portabel bromsbänk för ett år sedan. Blev lite besviken när den bromsade effekten "Bara" blev 136hk, som ska motsvara motoreffekt, inte hjuleffekt. Jag åkte hem och gjorde min läxa, passade på att göra 200hk kittet. Kammar, portat insug avgasrör och uppdaterad programvara. (Välbeprövat av namnkunniga Clio åkare.) Jag hittade också felet som gjorde att jag fick så lite i första körningen Kamremmen satt fel, men med riktiga verktyg så blev kaminställningen mer eller mindre perfekt. Nu blev det tyvärr många åtgärder på samma gång. Men det blev en otrolig skillnad. I lördags var det samma motorevenemang på hemorten och samma bromsbänk var på plats igen. Jag förväntade mig inte att få 200hk, men 170 i alla fall... NOPP.... Bara 145hk Vridmomentskurvan ser helt OK ut, dock för låg. Den toppar på 170Nm vid 4500rpm. Inte så att den tappar på slutet. Lambdavärdet helt OK. Något fett. 0,86 Mina tankar. Tät Kat? Knacksensor? VVT enheten till kammaxlel? Förövrigt går bilen bra, inga misständingar. Hur börja man leta fram hästkrafter som saknas? Mats _________________ Mats Lind |
||
Börja med mätbänken om siffrorna känns fel. Den känns ju bra i övrigt.
Vad fick andra kliosar vid samma tillfälle? Hårt pumpade mätpjucks eller sportdäck med 1,8 för bra grepp? |
||
Det var mer inriktat på Diesel Mercor som provade bänken. En Riktig EPA från 2:a Världskriget med MB motor utan turbo fick ganska precis 107hk. Låter ju inte helt orimligt.
Inga andra Sug bensinare att jämföra emot. Mina däck är vanliga standard Bridgestone 195-50/15 2,4bar Jag provat en Prestanda Analys till Mappningsverktygen jag har köpt. Den indikerade på liknande effekt som bänken... Så Nja, jag vill inte skylla ifrån mig. 10-15 hk hit eller dit. Men 40-50hk??? Nja, någonting är galet. Störst misstankar till VVT enheten på insugskammen. I normala fall börjar dom rassla efter 6-8000 mil. Min har gått 21000 mil utan problem, vilket fall tyst. Men den kanske inte slår ut fullt. Surt att köpa en bara för att testa.... _________________ Mats Lind |
||
http://rototest-research.eu/popup/pe
samma? isof kan du ju jämföra för att se var det skiljer sig ( om du nu misstänker VVT ) vilket bränsle bänkade du på? 98 okt eller 95okt? _________________ AIexander StenvaII |
||
Nja, det är inte riktigt samma motor, den där har nog ytterligare 30 hk från början. Annat insug osv. Jag tankar alltid 98oktan och det står i boken att det ska vara det också. MEEEEN... i Lilla Hedemora vet man ju inte riktigt vad som finns i pumpen. Min vridkurva påminner ganska mycket om kurvan från Rototest. VVT ställer om ungeför 16-18 grader, OM den inte fungerar skulle väl vridkurvan falla av ganska tidigt. Ett alternativ är att åka till PPF i Avesta och köra i en riktigt bromsbänk, som jämförelse. Mats _________________ Mats Lind |
||
Kolla katten också. Har du en tidig 172: med två parallella kan den ena sätta igen utan att bilen går skitdåligt.
Jag hade det problemet med den senaste Clion jag hade. Använd en IR-termometer och kolla temp i både fram och bakkant av katten. Jag har fått lära mig att en katalysator ska vara varmare i bakkant pga den katalytiska effekten. //Lars _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||
Japp, Det är två parallella Kattar. Äntligen får jag köpa en IR termometer. Har alltid vilja ha en sådan, men nu får jag användning av det också :-) Tack för ett konkret tips! Mats _________________ Mats Lind |
||
Är inget fel på bromsbänken som var i Hedemora på mercaträffen(om det är där du var)
Den är jussom inte kalibrerad att bromsa dieselbilar, hur man nu skulle kunna göra det *S* Kollade du siffrorna på hjulen på displayen under pullet? _________________ Patrick Wetterskog |
||
Precis, Hedemora.... Bor bara 4 km ifrån banan :-) Kan sitta hemma på altan och lyssna på bilarna som sladdar runt :-) Som jag skrivit tidigare tror jag att Bänken är OK. Frågan som dök upp om det fanns andra Clio att jämföra med. Men det var det ju inte..... (Jag är inte sånn att jag tror att dieselhästar är annolunda mot andra hästar.) Nja.. han väl inte riktigt med att kolla Hjulsiffrorna, men dom står på papperat dom skrev ut med loggningen. Om jag inte missminner mig ca 15% lägre än angiven motoreffekt. Känner du till grabbarna med bänken? Ifall man hittar någonting som gör skillnad och man vill mäta igen. Kul att jämföra i samma bänk. Mats _________________ Mats Lind |
||
_________________ Patrick Wetterskog |
||
Aha! Kanon... _________________ Mats Lind |
||
Jag har läst Excelbladet jag fick som utskrift från Bromsningen. Intressant! Vridkurvan pendlar lite upp och ner. MEN i varje svacka i kurvan så är Lambdavärdet "Fetare" På Turbo-nivå. På Topparna är blandningen "Lite" magrare. Har precis kommit hem Från Gotland Ring, Renault träff, så nu törs jag sätta igång och skruva igen... Felsökning fortsätter. Nu när jag ransakat minnet så kommer jag ihåg att den gick lite stötvis på bara 3cyl efter en motortvätt. Trots grundlig rengöring av tändkablar blev jag tvungen att byta kablarna för att få den att gå riktigt bra igen. Troligtvis har det kommit en hel del oförbränd bensin in i katten då..... Ska ta ner den och undersöka. _________________ Mats Lind |
||
Skruva banåkabil Clio 172 som saknar effekt, | 2325 besök totalt |