Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Clio 172 som saknar effekt,
2325 besök totalt
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
CLIO 172 2001

För skoj skull passade jag på att testa bilen i en Portabel bromsbänk för ett år sedan. Blev lite besviken när den bromsade effekten "Bara" blev 136hk, som ska motsvara motoreffekt, inte hjuleffekt.

Jag åkte hem och gjorde min läxa, passade på att göra 200hk kittet. Kammar, portat insug avgasrör och uppdaterad programvara. (Välbeprövat av namnkunniga Clio åkare.)
Jag hittade också felet som gjorde att jag fick så lite i första körningen Kamremmen satt fel, men med riktiga verktyg så blev kaminställningen mer eller mindre perfekt.
Nu blev det tyvärr många åtgärder på samma gång. Men det blev en otrolig skillnad.
I lördags var det samma motorevenemang på hemorten och samma bromsbänk var på plats igen.

Jag förväntade mig inte att få 200hk, men 170 i alla fall... NOPP.... Bara 145hk

Vridmomentskurvan ser helt OK ut, dock för låg. Den toppar på 170Nm vid 4500rpm. Inte så att den tappar på slutet.
Lambdavärdet helt OK. Något fett. 0,86

Mina tankar. Tät Kat? Knacksensor? VVT enheten till kammaxlel?
Förövrigt går bilen bra, inga misständingar.

Hur börja man leta fram hästkrafter som saknas?

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Börja med mätbänken om siffrorna känns fel. Den känns ju bra i övrigt.

Vad fick andra kliosar vid samma tillfälle? Hårt pumpade mätpjucks eller sportdäck med 1,8 för bra grepp?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Det var mer inriktat på Diesel Mercor som provade bänken. En Riktig EPA från 2:a Världskriget med MB motor utan turbo fick ganska precis 107hk. Låter ju inte helt orimligt.

Inga andra Sug bensinare att jämföra emot.

Mina däck är vanliga standard Bridgestone 195-50/15 2,4bar

Jag provat en Prestanda Analys till Mappningsverktygen jag har köpt. Den indikerade på liknande effekt som bänken... Så Nja, jag vill inte skylla ifrån mig. 10-15 hk hit eller dit. Men 40-50hk???

Nja, någonting är galet.

Störst misstankar till VVT enheten på insugskammen. I normala fall börjar dom rassla efter 6-8000 mil. Min har gått 21000 mil utan problem, vilket fall tyst. Men den kanske inte slår ut fullt.
Surt att köpa en bara för att testa....

_________________
Mats Lind
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=653
samma?
isof kan du ju jämföra för att se var det skiljer sig ( om du nu misstänker VVT )
vilket bränsle bänkade du på? 98 okt eller 95okt?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Big Al skrev:
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=653
samma?
isof kan du ju jämföra för att se var det skiljer sig ( om du nu misstänker VVT )
vilket bränsle bänkade du på? 98 okt eller 95okt?


Nja, det är inte riktigt samma motor, den där har nog ytterligare 30 hk från början.
Annat insug osv.

Jag tankar alltid 98oktan och det står i boken att det ska vara det också.
MEEEEN... i Lilla Hedemora vet man ju inte riktigt vad som finns i pumpen.

Min vridkurva påminner ganska mycket om kurvan från Rototest. VVT ställer om ungeför 16-18 grader, OM den inte fungerar skulle väl vridkurvan falla av ganska tidigt.
Ett alternativ är att åka till PPF i Avesta och köra i en riktigt bromsbänk, som jämförelse.

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



För fet blandning dödar effekt, har du för högt bränsletryck kanske? Ett annat enkelt test är att kolla kompressionen, du kanske har en ventil eller två som läcker komp..

_________________
Anders Hansson
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Kolla katten också. Har du en tidig 172: med två parallella kan den ena sätta igen utan att bilen går skitdåligt.

Jag hade det problemet med den senaste Clion jag hade. Använd en IR-termometer och kolla temp i både fram och bakkant av katten. Jag har fått lära mig att en katalysator ska vara varmare i bakkant pga den katalytiska effekten.

//Lars

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Kolla katten också. Har du en tidig 172: med två parallella kan den ena sätta igen utan att bilen går skitdåligt.

Jag hade det problemet med den senaste Clion jag hade. Använd en IR-termometer och kolla temp i både fram och bakkant av katten. Jag har fått lära mig att en katalysator ska vara varmare i bakkant pga den katalytiska effekten.

//Lars


Japp, Det är två parallella Kattar.
Äntligen får jag köpa en IR termometer. Har alltid vilja ha en sådan, men nu får jag användning av det också :-)

Tack för ett konkret tips!

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Är inget fel på bromsbänken som var i Hedemora på mercaträffen(om det är där du var)
Den är jussom inte kalibrerad att bromsa dieselbilar, hur man nu skulle kunna göra det *S*


Kollade du siffrorna på hjulen på displayen under pullet?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Är inget fel på bromsbänken som var i Hedemora på mercaträffen(om det är där du var)
Den är jussom inte kalibrerad att bromsa dieselbilar, hur man nu skulle kunna göra det *S*

Kollade du siffrorna på hjulen på displayen under pullet?


Precis, Hedemora.... Bor bara 4 km ifrån banan :-)
Kan sitta hemma på altan och lyssna på bilarna som sladdar runt :-)

Som jag skrivit tidigare tror jag att Bänken är OK. Frågan som dök upp om det fanns andra Clio att jämföra med. Men det var det ju inte.....
(Jag är inte sånn att jag tror att dieselhästar är annolunda mot andra hästar.)

Nja.. han väl inte riktigt med att kolla Hjulsiffrorna, men dom står på papperat dom skrev ut med loggningen.
Om jag inte missminner mig ca 15% lägre än angiven motoreffekt.

Känner du till grabbarna med bänken? Ifall man hittar någonting som gör skillnad och man vill mäta igen. Kul att jämföra i samma bänk.

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jadå jag känner dem väl =)

här är deras 'fejja'

https://www.facebook.com/ddspeedshop.se/

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jadå jag känner dem väl =)

här är deras 'fejja'

https://www.facebook.com/ddspeedshop.se/


Aha!

Kanon...

_________________
Mats Lind
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
sweanders skrev:
För fet blandning dödar effekt, har du för högt bränsletryck kanske? Ett annat enkelt test är att kolla kompressionen, du kanske har en ventil eller två som läcker komp..


Jag har läst Excelbladet jag fick som utskrift från Bromsningen. Intressant!
Vridkurvan pendlar lite upp och ner. MEN i varje svacka i kurvan så är Lambdavärdet "Fetare" På Turbo-nivå.
På Topparna är blandningen "Lite" magrare.

Har precis kommit hem Från Gotland Ring, Renault träff, så nu törs jag sätta igång och skruva igen...
Felsökning fortsätter.

Nu när jag ransakat minnet så kommer jag ihåg att den gick lite stötvis på bara 3cyl efter en motortvätt.
Trots grundlig rengöring av tändkablar blev jag tvungen att byta kablarna för att få den att gå riktigt bra igen.
Troligtvis har det kommit en hel del oförbränd bensin in i katten då.....
Ska ta ner den och undersöka.

_________________
Mats Lind
Citera
Skruva banåkabil
Clio 172 som saknar effekt,
2325 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande