Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (28924 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



JBT skrev:
Jag har länklager i a-armarna istället för bussningar. Det är ingen skillnad i komfort i bilen. De största fördelarna är att det är stumt när man kör bana och att de är lätta att montera. Med bussningar ska bultrna till a-armarna spännas i ride height vilket man inte behöver bry sig om när man kör med länklager.


thumbs up bra input

Gott där med John, ta lite bilder på den å visa alla hemligheter blir det spjäll å grenrör med?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



JohnC skrev:
Körde Kinnekulle idag med Lotusklubben. Jag var initialt hopplöst långsam men efter lite justeringar på bakvagnen under ledning av Josen så blev det väsentligt bättre. Får jag till lite bättre hjulvinklar till nästa år och lite träning så skall nog bilen bli konkurrenskraftig.


Får man fråga vad du gjorde med bakvagnen för mer grepp?
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Pontus Fyhr skrev:
JBT skrev:
Jag har länklager i a-armarna istället för bussningar. Det är ingen skillnad i komfort i bilen. De största fördelarna är att det är stumt när man kör bana och att de är lätta att montera. Med bussningar ska bultrna till a-armarna spännas i ride height vilket man inte behöver bry sig om när man kör med länklager.


thumbs up bra input

Gott där med John, ta lite bilder på den å visa alla hemligheter blir det spjäll å grenrör med?


Jag funderar på köpa länklager med. Hur länge har du kört med dina, vilket märke? Har det funkat felfritt?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Det har funkat klockrent. Har kört med dom två säsonger nu. Om ett lager skulle bli dåligt så är det bara åka till momentum och köpa ett nytt. Köpte elise-shop lager då de var betydligt billiagre än Nitron's lager. Nu finns det ju fler märken att välja på nu dock.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Den här tråden har jag inte direkt rosat efter motorbranden förra året. Bygger paralellt en Boxster S till tävlingsbil och då har Lotusen hamnat i skymmundan.

Nu har det dock ramlat in prylar från UK (Sabre Heads).
Konceptet är portad topp, trimkammar, större ventiler samt smidda omega kolvar och med ett Emerald som sprut så är en modest gissning 170 motorhästar. Räcker bra i den lilla bilen. Med lite tur så hamnar vridet kring 200-220 nm.






_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




Blir det plenum (vvc eller eget?), eller individuella spjäll?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Blir det plenum (vvc eller eget?), eller individuella spjäll?


Faktum är att jag börjar "original". Vet inte om jag vill ha mer mos.....

Låter kanske konstigt men tanken är att bygga en motor som tål cirka 7300 rpm och som skall kunna användas till och från jobbet fina vår/sommardagar samt även någon eller några trackdays per år. Vill inte göra allt för komplicerat. Skall i ärlighetens namn erkänna att motorjobbet i UK inte blev riktigt så "billigt" som jag trodde från början. Tycker att jag är rätt så flytande på engelska men jag saknar tydligen kunskaper fortfarande, vilket syntes på fakturan.

Med separata spjäll och rätt mappning så är det nog inte omöjligt med cirka 190 hk men som sagt det får vänta.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Morgan på Bennets kommer bygga ihop motorn. Själva bytet gör jag själv eller lejer bort till hobbyskruvare. Min största oro är kylningen. Var ju ingen slump att motorn började brinna. K-serie motorn är känslig för just kylning. Får prata med Bennets om detta så att det inte händer igen.....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10626



JohnC skrev:


Med separata spjäll och rätt mappning så är det nog inte omöjligt med cirka 190 hk men som sagt det får vänta.


Finns ju MC-spjäll som klarar dessa effekter. Såna där snygga 4 i rad, med spridare och allt. Ganska billigt, dessutom, om du kikar på begagnat.
Om du ändå ska mappa, lixom...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu?
Ändrat.
Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på....

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
cat7even skrev:
Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu?
Ändrat.
Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på....


Har ingen bredbandslambda, vad är syftet med den? Själva mappningen sker i Skåne.
Angående kylning så har jag ett mer exklusivt kyl fram på iblen och prt lösningen men däremot måste jag kolla det där med extern vattenpump om det inte är något som är med i Prt lösningen. Har liksom halkat ifrån Lotusen under en period så får börja om på noll igen.....;O)

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



JohnC skrev:
cat7even skrev:
Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu?
Ändrat.
Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på....


Har ingen bredbandslambda, vad är syftet med den? Själva mappningen sker i Skåne.
Angående kylning så har jag ett mer exklusivt kyl fram på iblen och prt lösningen men däremot måste jag kolla det där med extern vattenpump om det inte är något som är med i Prt lösningen. Har liksom halkat ifrån Lotusen under en period så får börja om på noll igen.....;O)

Bredbandslambda så att du själv kan mappa om på landsväg /bana. En grundmapp är ju bra men förändringar gör ju att allt måste mappas om. Om du inte varit inne på Seloc så kan jag rekommendera ett besök eller par. sök på IVE s poster även om extra vattenpump
( Risk är då att du hittar mig med ett antal frågor::::

Edit såg att du precis som jag gått från avo GT? till Gaz 40s
Har bara kört gata med mina i 20 minuter men hittills så känns de både tightare och med bättre komfort.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
cat7even skrev:
JohnC skrev:
cat7even skrev:
Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu?
Ändrat.
Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på....


Har ingen bredbandslambda, vad är syftet med den? Själva mappningen sker i Skåne.
Angående kylning så har jag ett mer exklusivt kyl fram på iblen och prt lösningen men däremot måste jag kolla det där med extern vattenpump om det inte är något som är med i Prt lösningen. Har liksom halkat ifrån Lotusen under en period så får börja om på noll igen.....;O)

Bredbandslambda så att du själv kan mappa om på landsväg /bana. En grundmapp är ju bra men förändringar gör ju att allt måste mappas om. Om du inte varit inne på Seloc så kan jag rekommendera ett besök eller par. sök på IVE s poster även om extra vattenpump
( Risk är då att du hittar mig med ett antal frågor::::

Edit såg att du precis som jag gått från avo GT? till Gaz 40s
Har bara kört gata med mina i 20 minuter men hittills så känns de både tightare och med bättre komfort.



Kul gjorde samma reflektion. Var orolig att bilen skulle bli stötigare men effekten blev precis tvärt om. Mycket mer följsam bil med GAZ. Skall läsa på om Vattenpump. Är medlem på Seloc. Roger pratade om någon tråd i ämnet också.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



JohnC skrev:
cat7even skrev:
JohnC skrev:
cat7even skrev:
Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu?
Ändrat.
Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på....


Har ingen bredbandslambda, vad är syftet med den? Själva mappningen sker i Skåne.
Angående kylning så har jag ett mer exklusivt kyl fram på iblen och prt lösningen men däremot måste jag kolla det där med extern vattenpump om det inte är något som är med i Prt lösningen. Har liksom halkat ifrån Lotusen under en period så får börja om på noll igen.....;O)

Bredbandslambda så att du själv kan mappa om på landsväg /bana. En grundmapp är ju bra men förändringar gör ju att allt måste mappas om. Om du inte varit inne på Seloc så kan jag rekommendera ett besök eller par. sök på IVE s poster även om extra vattenpump
( Risk är då att du hittar mig med ett antal frågor::::

Edit såg att du precis som jag gått från avo GT? till Gaz 40s
Har bara kört gata med mina i 20 minuter men hittills så känns de både tightare och med bättre komfort.



Kul gjorde samma reflektion. Var orolig att bilen skulle bli stötigare men effekten blev precis tvärt om. Mycket mer följsam bil med GAZ. Skall läsa på om Vattenpump. Är medlem på Seloc. Roger pratade om någon tråd i ämnet också.

Var ut igår på motorväg där det finns en hel del elaka gupp. bättre komfort än tidigare

Vattenpump och installation går att göra från hjulhuset om man inte vill lyfta frontclammen.
Min pumpstyrning sitter monterad på ena innerskärmen istf att dra in den i cockpit, fungerar hittills.
Vissa bilar sköter sig utmärkt utan min har aldrig gjort det utan krävde gaspådrag vid tomgång för att få ner tempen. Har dessutom en son som lånar bilen då och då. Upplever att han inte har samma uppmärksamhet på temp.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



thumbs up John, "en del" påstår att vvc-plenumet är bättre, och det borde väl gå å få fatt i till relativt lågt pris. Är det TS-motor som ska mappa?

Johan, en tråd om din bil vore lärorik känner jag!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
thumbs up John, "en del" påstår att vvc-plenumet är bättre, och det borde väl gå å få fatt i till relativt lågt pris. Är det TS-motor som ska mappa?

Johan, en tråd om din bil vore lärorik känner jag!

Tack.

Men eftersom den inte är en banbil .... Banbil= mer än 2 TD per år. Annars blir det glassätarbil..

VVC plenumet? Efter vad jag läst på Seloc Kräver det en del arbete på toppen http://www.dvapower.com/bucket/VVCtemplate.jpg
http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid=199732&page=1#pid3719870
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=334162&page=2#pid656702 . . . .
Det går alldeles utmärkt att "deflasha" plastplenumet för mindre luftmotstånd.
Sedan är det även en fråga om att få plats. (VVC) Med vissa motorluckor kan det bli trångt. IIUC.
NU har ju vvc plenumet en fördel i att man lätt kan sätta dit en map sensor. Då kan man styra sprutet efter det istf trottelgivare

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Kör original ett tag. Har inget behov av +180 hk. Kring 170 hk räcker gott på liten lätt bil. Skulle jag ändra mig så blir det separata spjäll. Helt rätt att det är TS som mappar. Emerald är smidigt. Missade dock att ta bort imobelizer första gången jag var där får bli nästa gång.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Blev mest stående och med obrukbar motor ett negativt element i min bilpark. Därför såld!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -01 Såld
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (28924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande