Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -01 Såld | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (28924 totalt) |
bra input Gott där med John, ta lite bilder på den å visa alla hemligheter blir det spjäll å grenrör med? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Får man fråga vad du gjorde med bakvagnen för mer grepp? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Jag funderar på köpa länklager med. Hur länge har du kört med dina, vilket märke? Har det funkat felfritt? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||||
Det har funkat klockrent. Har kört med dom två säsonger nu. Om ett lager skulle bli dåligt så är det bara åka till momentum och köpa ett nytt. Köpte elise-shop lager då de var betydligt billiagre än Nitron's lager. Nu finns det ju fler märken att välja på nu dock.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
Den här tråden har jag inte direkt rosat efter motorbranden förra året. Bygger paralellt en Boxster S till tävlingsbil och då har Lotusen hamnat i skymmundan.
Nu har det dock ramlat in prylar från UK (Sabre Heads). Konceptet är portad topp, trimkammar, större ventiler samt smidda omega kolvar och med ett Emerald som sprut så är en modest gissning 170 motorhästar. Räcker bra i den lilla bilen. Med lite tur så hamnar vridet kring 200-220 nm. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Faktum är att jag börjar "original". Vet inte om jag vill ha mer mos..... Låter kanske konstigt men tanken är att bygga en motor som tål cirka 7300 rpm och som skall kunna användas till och från jobbet fina vår/sommardagar samt även någon eller några trackdays per år. Vill inte göra allt för komplicerat. Skall i ärlighetens namn erkänna att motorjobbet i UK inte blev riktigt så "billigt" som jag trodde från början. Tycker att jag är rätt så flytande på engelska men jag saknar tydligen kunskaper fortfarande, vilket syntes på fakturan. Med separata spjäll och rätt mappning så är det nog inte omöjligt med cirka 190 hk men som sagt det får vänta. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Morgan på Bennets kommer bygga ihop motorn. Själva bytet gör jag själv eller lejer bort till hobbyskruvare. Min största oro är kylningen. Var ju ingen slump att motorn började brinna. K-serie motorn är känslig för just kylning. Får prata med Bennets om detta så att det inte händer igen.....
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Finns ju MC-spjäll som klarar dessa effekter. Såna där snygga 4 i rad, med spridare och allt. Ganska billigt, dessutom, om du kikar på begagnat. Om du ändå ska mappa, lixom... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
Har en KR topp på min standardbotten emerald ovanpå det.
Funkar kalas. har du skaffat en bredbandslambda ännu? Ändrat. Kylning: på min har jag prt+ extern vattenpump ( som tar hand om tomgångskylning och efterkylning mest) och även en laminova vatten/oljekylning rekommenderas när du ändå håller på.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Har ingen bredbandslambda, vad är syftet med den? Själva mappningen sker i Skåne. Angående kylning så har jag ett mer exklusivt kyl fram på iblen och prt lösningen men däremot måste jag kolla det där med extern vattenpump om det inte är något som är med i Prt lösningen. Har liksom halkat ifrån Lotusen under en period så får börja om på noll igen.....;O) _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Bredbandslambda så att du själv kan mappa om på landsväg /bana. En grundmapp är ju bra men förändringar gör ju att allt måste mappas om. Om du inte varit inne på Seloc så kan jag rekommendera ett besök eller par. sök på IVE s poster även om extra vattenpump ( Risk är då att du hittar mig med ett antal frågor:::: Edit såg att du precis som jag gått från avo GT? till Gaz 40s Har bara kört gata med mina i 20 minuter men hittills så känns de både tightare och med bättre komfort. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Kul gjorde samma reflektion. Var orolig att bilen skulle bli stötigare men effekten blev precis tvärt om. Mycket mer följsam bil med GAZ. Skall läsa på om Vattenpump. Är medlem på Seloc. Roger pratade om någon tråd i ämnet också. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Var ut igår på motorväg där det finns en hel del elaka gupp. bättre komfort än tidigare Vattenpump och installation går att göra från hjulhuset om man inte vill lyfta frontclammen. Min pumpstyrning sitter monterad på ena innerskärmen istf att dra in den i cockpit, fungerar hittills. Vissa bilar sköter sig utmärkt utan min har aldrig gjort det utan krävde gaspådrag vid tomgång för att få ner tempen. Har dessutom en son som lånar bilen då och då. Upplever att han inte har samma uppmärksamhet på temp. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Tack. Men eftersom den inte är en banbil .... Banbil= mer än 2 TD per år. Annars blir det glassätarbil.. VVC plenumet? Efter vad jag läst på Seloc Kräver det en del arbete på toppen http://www.dvapower.com/bucket/VVCte http://arc.seloc.org/viewthread.php? http://forums.seloc.org/viewthread.p Det går alldeles utmärkt att "deflasha" plastplenumet för mindre luftmotstånd. Sedan är det även en fråga om att få plats. (VVC) Med vissa motorluckor kan det bli trångt. IIUC. NU har ju vvc plenumet en fördel i att man lätt kan sätta dit en map sensor. Då kan man styra sprutet efter det istf trottelgivare _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Kör original ett tag. Har inget behov av +180 hk. Kring 170 hk räcker gott på liten lätt bil. Skulle jag ändra mig så blir det separata spjäll. Helt rätt att det är TS som mappar. Emerald är smidigt. Missade dock att ta bort imobelizer första gången jag var där får bli nästa gång.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -01 Såld | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (28924 totalt) |