Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips: "Lätt", billig motor för RWD applikation ~200hk?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6524 totalt)
Gregor
Västerbotten
Här sen Maj 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Goddagens!

Jag har en gammal sliten Anglia 105E som jag funderar på å sätt ihop som en allmän busmaskin. Tanken var å bygga en bur som förstärker upp chassiet såpass mycke att man kan hoppa å ha sig utan att den blir skev direkt.

Motormässigt däremot är jag rätt kluven.. Jag vill inte åka Volvo rödblockare, mest för att de åker mer eller mindre varenda en. Samtidigt vill jag ha en motor som är så lätt som möjligt, är lätt (och billigt) å få tag på en ny om/när man kör sönder den och samtidigt lämnar 170-200hk. Mer ska int behövas i en så lätt bil som en Anglia.

Tanken i övrigt är å köra Volvo bakaxel och någon sorts fjäderben fram.

Motorn måste inte ha 170-200hk original, men bör nå dit med bolt on grejer som man lätt flyttar över från den man just haft ihjäl.

Duratec har man läst om, är de ett vettigt val?
Saab kortmotor? Går de åka ALS på en sån på enkelt sätt?

Andra alternativ? Helst bör motorn komma ner mot 150kg. Hade vart fint å landa på runt 600kg tomvikt

_________________
Daniel Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Zetec

Inte minst eller lättast, men gjutjärnsblock och gott om recept på effekt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag skulle helt klart kika på Duratec.

140 hk helt standard från Mondeo 2.0, med lite öppnare insug, avgas och mappning pratar man om 160-180 hk. Kör med MX-5/Miata växellåda så blir det ett smidigt motorpaket. Det blir också en trevlig sugmotorkaraktär som passar "inspirerad" körning.

Ska bilen reggas för gata?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



S2000 maskin, inte billig men bra.

Saab 4-cyl turbo, lätt att gå 300hk.

C20xe sugmotor, jävligt trevlig maskin. Billig, tung.?

C20let lätt att trimma ordentligt!

Sr20 om man vill ha mer mos o turbo.

BMW M40-M42, svarar riktigt bra på laddtryck!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Volvo T-5? inte rakställd original, men massor som gjort det, jag håller på..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Gregor
Västerbotten
Här sen Maj 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Inga planer på gatreggning. Blir isbil, lite grusväg, kanske nån asfaltstur på inhägnat område. En kärra som ska tuktas mest bara för att de ä kul! Finns ingen identitet heller så hade blivit amatörbyggt i så fall.

F20C (S2000) blir för dyrt.. kör man sönder ska de kosta minimalt att ersätta och man ska int behöva leta ett par månader efter ett objekt.

T5 kunde väl vart nått.. Alublock på dom va? Ingen som vet va en sån väger? Brukar väl gå sätta på turbogrejerna på en sugis med å de funkar?

Duratec 2.0 med Miata låda lät ju som en enkel variant.. Ett insug å ett grenrör ä ju enkelt å skruva mellan. Duratec'en är väl snuskigt lätt med?

_________________
Daniel Eriksson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Borde inte nån liten 1600 el liknande kunna bli bra, man kan ju övertala lite med en turbo el kompressor också, typ nån sportig hondamaskin?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Chefen skrev:
Borde inte nån liten 1600 el liknande kunna bli bra, man kan ju övertala lite med en turbo el kompressor också, typ nån sportig hondamaskin?


Låter väl som lite av ett projekt att få ihop en sån motor? Gregor verkar ju vara ute efter en "plug and play" lösning som är enkel att snabbt byta ut till mer eller mindre inga kostnader. Röblockare hade väl egentligen varit de klara valet

Saab kortmotor bör ju lätt kunna kompensera viktökningen med effekten i och för sig. Duratec'en väger väl däremot typ 130kg eller nått?

Ett annat alternativ kanske är Opels Ecotec motorer? Ganska lätta dom med!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Gå på en Duratec, det är ju en FORD Anglia.
Låter som ett kul bygge.
Gör gärna en tråd med MYCKET bilder.
Lycka till!

_________________
SO Johansson
Citera
Gregor
Västerbotten
Här sen Maj 2017
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
En tanke slog mig just..

Biln ä ju int mycke å ha ändå, blir int de lättaste alternativet att köra med tvärställd mittmotor? Gärna med subframe så de blir enkelt å slita ut motorn?

Diffbroms blir väl svårare men gå ju köra svetsat. Kanske tilta motorn lit frammåt för å få fram tyngpunkten en aning? Eller blir de för baktungt då?

Ska ja ha han till å hålla ihop om man hoppar å har sig så måst he ju ändå nästan till en rörram som stagar upp hjulupphängningarna?

_________________
Daniel Eriksson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En Anglia är ganska smal. Risken är nog att det blir svårt att få plats med ett komplett FWD paket utan att bredda väldigt mycket. Fast det är klart det går om man vill
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70077&postdays=0&postor . . . .

Annar kanske hela drivlinan från en Miata vore något att satas på. Då blir det extremt enkelt att få delarna att lira ihop. Inget behov av att konvertera från tvärställd till rakställd. En skrotig Miata att ha som donator är inte så dyr egentligen...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Miatan har 225cm hjulbas om minnet inte sviker mig. Men för en Anglia är den breeed 150 i spårvidd (145 i uroriginal).

Men du plockar inte 170-190 kusar ur en BP som sugis utan att pillat på det mesta, och då är det inte snabbt/billigt att fixa klavertramp (av mekaniken förståss).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag har också en Anglia och har gått i liknande tankar, minns jag rätt har Anglian original en spårvidd på under 1200mm!! Totalbredden är runt 1430-1450 nått. Jag har ett par gamla släpvagns skärmar (runda) som jag tänkte använda för att bredda den 7cm per sida bak och något mindre per sida fram (för att fortfarande fungera i folkrace reglementet, vid eventuell försäljning)

Så dom är duktigt smala original Själv var jag inne på Saab mittmotor konceptet men Duratec med Focus framvagn (spårvidd 1470) eller Fiesta MK5 (också 1470) kanske kan vara nått? Saab så får de nog vara från en 900 (även den runt 1470 i spårvidd).

Man kommer ju undan bakaxelvikten, fast frågan är kanske om framvagnen i slutändan väger nästan lika mycket?

(min anglia har redan en Ascona B framvagn dit svetsad, samt en Ascona B bakaxel i original bladfjäder upphängning, till det original 13" 165or och fram tar däcken just i skärmkanterna, bak sticker dom ut en aning, ena sidan är fult breddad ca 7cm och där är de däremot utrymme. Ascona B har ju dock en spårvidd på 1374 fram och bak så en deciemeter smalare än Ford och Saab'arna)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag hade nog kollat på en risig Nissan primera med 2,0?motorn typ 140?hästar och driftsäkerhet som du inte hittar på samma vis i många motorer.
Inte så bred original heller.
Bort med katter lite andningshjälp och e85 konvertering borde räcka??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Tycker det är lite konstigt att ingen föreslagit Hondas K24 motor från Acord?
Riktigt biliga, driftsäker som få och en lätt motor i grunden, under 130kg + att den lämnar 190hk i standard utförande.
Börjar man sen pilla på dom så är det bara fantasin och pengar som sätter stop för effekt uttaget, finns väl K24 som man tagit ut runt 300whp N/A med extra allt mosbricka på E85

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skyffla i en R1 motor.
Billiga och finns i massor thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Dude skrev:
Skyffla i en R1 motor.
Billiga och finns i massor thumbs up


Låter exakt som mitt evighetsprojekt, a.k.a. Hånglian i min signatur

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jag tycker att det här stuket är ballt på en 105E a: https://www.youtube.com/watch?v=VzmhkAfv_iE

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har uppgifter på att en ren Duratec (utan insug, avgas, grenrör, generator) ligger runt 87 kg.

Så fort man ska dit med turbo drar vikten iväg ordentligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Sigma motoren fra en Ford Puma 1.7 skal være veldig lett

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=145051&highlight=ford . . . .

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Utan att veta något om vikterna hur skulle de vara med fords V6 2,5 på 170hk eller ST200-220 motorer
med jaguars växellåda.
Citera
Skruva banåkabil
Tips: "Lätt", billig motor för RWD applikation ~200hk?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (6524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande