Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 109, 110, 111 >> 397 besök senaste veckan (624189 totalt) |
Hypotetiskt om man bygger om en Civic ESI -92 125hk med bromsar och motor från en Civic VTi 160hk -92.
Kan man då göra en regbes? Hört om att man kan göra detta med Volvo 204 dvs hänga i turbomotorn och bromsarna och regbes. Är det så enkelt? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Nej, inte riktigt så enkelt.
Avgasreglerna för den årsmodellen gör att bilen måste kunna klassas som ombyggt fordon om det ska kunna godkännas och det är tveksamt om besiktningsorganen vill ta det som ombyggt fordon om alla delar kommer från en modell som fanns att köpa från Honda. Använder man delar från andra bilar/generationer är det enklare. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tänker mig en "enklare" registreringsbesikting dvs inte via SFRO. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Eftersom Honda inte lämnat några generella uppgifter om maxeffekter så funkar det inte med bara regbesiktning för motorbyte, tyvärr.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
FECK! Tack för hjälpen. Mao SFRO vägen som gäller. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Är cc20 mellan bromsrörsklammer en rekommendation eller ett krav?
Dvs kan måttet överstiga 20cm på vissa ställen och ändå vara godkänt? _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
Det hänger ju inte på millimetern, det viktiga är att rören inte riskerar att skadas (vibrationer, nötning osv.). Stålrör och kopparnickel är ju mer "förlåtande" så det beror också på materialet.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så följer man cc20 så gott de går så gör de inget om de inte går att lösa på exakt alla ställen förutsatt att rören sitter stabilt ändå. Gör mitt bästa. Tack för svaret. _________________ Ted Enbom Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar Instagram @Mobne Youtube.com/Mobne |
||
Från transportstyrelsens sida
Nya besiktningsregler den 20 maj 2018 Nästa år börjar nya besiktningsregler gälla. Den största förändringen är att de fasta besiktningsperioderna, som baseras på sista siffran i registreringsnumret, slopas. Regeländringarna är en anpassning till gällande EU-lagstiftning. Det här blir nytt: De fasta besiktningsperioderna, som baseras på sista siffran i registreringsnumret, slopas. Krav på besiktning införs för A-traktor och traktor B. Istället för årsmodell ska fordonsår användas när hobbyfordon och veteranfordon undantas från kravet på besiktning. Besiktningsbefrielse för personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar som dras av dessa (oavsett totalvikt) som är äldre än 50 år. För motorcyklar gäller 40 år. Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil, undantas från kravet på besiktning. Vissa amatörbyggda fordon måste genomgå en registreringsbesiktning innan de kan undantas från kravet på besiktning. Lagstiftningen träder ikraft den 20 maj 2017, men de nya reglerna ska börja tillämpas först från den 20 maj 2018. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Vad är "fordonsår" för tex ett amatörbygge?
Hur skiljer det sig från årsmodell (som ju är regåret på ett amatörbygge)? |
||
Med reservation för att vi inte sett föreskrifterna ännu...
Fordonsår är normalt sett det år fordonet registrerats första gången, årsmodell är något som tillverkaren anger. För amatörbygge är det samma sak men biltillverkare kan slira på det. 2018 års modell kan ju börja säljas 2017. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Lagstiftningen träder ikraft den 20 maj 2017, men de nya reglerna ska börja tillämpas först från den 20 maj 2018. Så det som är skrivit på hemsidan är inte säkert än...? http://transportstyrelsen.se/sv/vagt _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Det är rätt vanligt att föreskrifterna börjar gälla en tid innan de tillämpas, det är ju för att olika organisationer/funktioner ska kunna förbereda sig.
Eftersom vi (SFRO) inte sett den slutgiltiga föreskriftstexten så vill vi vara försiktiga med information om exakt hur det kommer fungera, eftersom det kan finnas textdelar som påverkar det. Eftersom Transportstyrelsen har gått ut med sin info så kommer ju reglerna att införas och huvuddragen är troligen precis som de skriver. Men vis av erfarenhet vill jag läsa föreskriften också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu finns föreskrifterna utlagda också.
https://transportstyrelsen.se/TSFS/T När det gäller besiktningsbefrielsen för amatörbyggt, så gäller den möjligheten bara vissa fordon: 1 § Bilar och släpvagnar som dras av bilar ska, från och med det kalender- år som infaller 50 år efter fordonsåret enligt vägtrafikregistret, undantas från periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211). 2 § Motorcyklar ska, från och med det kalenderår som infaller 40 år efter fordonsåret enligt vägtrafikregistret undantas från periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211). 5 § Amatörbyggt fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats och som utmärkts med textkoden T12A eller T12C, får undantas från periodisk kontrollbesiktning, enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211), under förutsättning att fordonet sällan eller aldrig används i trafik samt utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1 och 2 §§. Fordon med textkoden T12A eller T12C som uppfyller dessa förutsättningar, måste genomgå en registreringsbesiktning där textkoden T12A eller T12C åsätts och ersätter den tidigare textkoden, för att få undantag från periodisk kontrollbesiktning. Det finns ingen beskrivning av hur nära fordonen ska vara 40/50 år gamla fordon "utseendemässigt och tekniskt" så det blir ju en sak att utreda vidare. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vi vet inte än, mer än det som står i föreskriften;
"sällan eller aldrig används i trafik samt utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1 och 2 §§" Vi försöker få till en dialog med Transportstyrelsen runt detta. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vi får jobba lite inom Roadsport framöver. |
||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 109, 110, 111 >> 397 besök senaste veckan (624189 totalt) |