Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Dags för rapport från rejs nummer två för 2016.

Vi hade som sagt inte gjort så mycket med bilen sedan sist, våren är hektisk och med två veckor mellan loppen är det inte så mycket att spela på. Men med 17" såg den lite mer rejsig ut i alla fall.




Vår fjärdeplats senast gjorde att vi nu stod runt nummer 8 på gridden (omvänd startordning för de som körde senast), och eftersom några snabba bilar bröt förra gången hade vi ett par vassa ekipage framför oss. Men även bakom...

Hans gjorde ännu en bra start och knep 3 placeringar direkt på rakan och passerade sedan TCRs Celica på väg ut ur första chikanen. På andra varvet tog han sedan Spisens E36 320 (som nu hade bra fart!) på samma ställe och då var vi trea efter Allez Allez i sin 306 S16 och 4Sign i Astra GSi. Här var det tajt racing igen och vi gick in i första förarbytet som trea. Där tog sig Nordtrade (Colt GTi) förbi Allez Allez men vi behöll vår placering.

Åter en period med bra racing och en bit in i andra bytet kunde vi passera Nordtrade och ta upp jakten på 4Signs Astra. Ett par varv var det väldigt hårt och tyvärr blev det någon lättare kontakt mellan bilarna också. Men Astran höll ledningen in i bytet, när jag skulle hoppa in. Nu missade de sin depåplats och blockerade oss också men något sätt hann vi ändå komma ut i ledning.

Nu började jag känna lite lätt press... Banan, med ny sträckning, innehöll en blind vänster och en rejält tajt hårnål, svängar som jag hade lite svårt att komma överens med. Jag fick släppa först Puma Racing, och sedan 4Sign före mig på samma ställe. Något varv senare kunde jag nypa 4Sign på utsidan av den vidare hårnålen tack vare att de fastnade bakom lite trafik där.

Sedan fastnade vi några stycken bakom ett nytt team i en gammal Kadett 8v, en bil som hade märkligt bra acceleration men ingen väghållning. Tyvärr lekte de folkrace en stor del av dagen så frustrationen växte... När vi till slut kom förbi bytte jag och 4Sign plats ett par gånger men jag bytte före dem.

Vår nästa förare hade lite oflyt under sitt första pass och tappade ett antal placeringar men efter en heroisk körning kunde vi ta igen det. Vi jobbade oss upp till en förstaplats som vi höll ett bra tag, innan Forsman Motorsport i sin BX16v kunde ta sig förbi.

Vi hade ett riktigt close call vid en passering av ovan nämnda Kadett, när vår förare närmast sköt den framför sig. På filmen är det svårt att bedöma vad som egentligen hände, vår förare upplever förstås att Kadetten inte lämnar plats och byter spår.

Sedan var det Forsmans tur att ha närkontakt vid varvning, denna gång Team RR's Golf som hamnade en bra bit från banan. Forsman lyckades hantera bredstället utan att tappa placering, på något sätt.

Vårt nästa förarbyte blev en katastrof, strul med bältesspänne och handbroms i. Där tappade vi kontakten med Forsman i täten men byggde samtidigt lite lucka bakåt. När jag gick ut på mitt sista pass var det långt fram men också rätt lugnt bakåt. Jag försökte fokusera på att hålla tempo utan större misstag och ställde in mig på att låta nästa förare göra detsamma.

Samtidigt som jag fick tecken om byte kom målflaggan så det blev ingen mer växling. Det visade sig att min klocka, som jag haft som tidsreferens för 4 timmar, hade stannat en stund...

Vi tog andraplatsen efter ett som helhet väldigt lyckat rejs. Tyvärr har bilen en hel del jobb nu, en del skador ställde vi själva till med men vi blev också påkörda bakifrån två gånger. Det är nog läge för de flesta team att jobba lite hårdare för att undvika kontakt (och för vissa team krävs rejäl eftertanke).

Foton finns som vanligt på http://calemotorfoto.blogspot.se/

Exempel:





Jag har också satt ihop en del filmklipp från vår kamera.

https://youtu.be/U2-QIxyuaiU

https://youtu.be/FkafoEOT0-g

När vi lastade av bilen ser vi att det verkar som hjulvinklarna fram rört sig en del, så det blir översyn av framvagnen till nästa körning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Va tråkigt att de körs på varandra.
Dålig reklam för serien.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja... Samtidigt ska man säga att det egentligen bara var ett team som jag anser körde galet på riktigt, de andra kontakterna handlar mer om race indicents men man ska ju försöka lära sig undvika dem också.

Trots det är det riktigt tät racing och fantastiskt roligt att köra. Så spika ihop fler bilar och team :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ett ganska långt sommaruppehåll gör som vanligt att det blir stressmek på slutet. Vi hade en speciell utmaning i att Niklas som hyr lokalen där bilen står, inte hade tid att skruva veckan före rejs. En del pill med logistik men det fixade sig ändå bra.

Vi sänkte snart ambitionsnivån, och strök en del uppdateringar för att bara få ihop bilen. Efter andraplatsen hade vi kraftig toe out och vi misstänkte en krökt bärarm (på sidan där vi tappade ett hjul förra säsongen). Men när vi skulle lossa bärarmen såg vi att det var spindelleden som givit upp helt. Den hade skadats tidigare och nu var glappet gigantiskt, minst 10 mm.

Med ny spindelled var framvagnen tajt igen, så resten av skruvandet handlade mest om att fixa lite plåt och plast. Vi riggade också en extra inre backspegel.

Lite för sent detaljstuderade vi väderleksprognoserna och onsdag-torsdag före rejs insåg vi att det ser ut att bli ett rent "wet race". Våra 17" Yokohamor var planerade att gå minst ett rejs till torrt men vi var osäkra på blött. Vi hade två nya Yokisar men inga fälgar...

Istället lastade vi in de bästa 15" hjulen vi hade (två Duro, två Hankook), med tanken att mönsterdjupet var bra på Durodäcken och att Hankook tidigare hade funkat rätt bra i regn.

Hela lördagmorgonen velade vi om hur vi skulle göra - det regnade stadigt och prognoserna sade inget annat. En del stående vatten på vissa partier av banan också.

Efter besiktning så hade vi rådslag, och bestämde oss för att låta mönsterdjupen råda. Mest mönster fram och hoppas på att regnet inte avtar. Inte det klokaste valet, skulle det visa sig...

Förra rejsets andraplats betydde start långt bak i fältet, och i regnet satsade vi på att ha lite extra marginaler för att inte hamna i någon startsmäll. Trots att det var väldigt halt lyckades vi hänga med rätt bra och pendlade runt placering 4-5-6 efter ett par stinter. Alltså tyckte vi inte att det var läge att försöka byta däck heller, trots att det kändes som vi började tappa tid.

Jag hade väldigt svårt att komma överens med bilen i detta skick, gränsen mellan grepp och inte grepp var hårfin och när det släppte fram var det extremt svårt att få tillbaka greppet. Så marginalerna ökades och varvtiderna steg. Våra mer rutinerade chaufförer kunde ta ut lite mer av grejerna så vi var ändå med, fast det kändes inte så mycket som racing när jag satt i bilen.

I mitt andra stint gick det lite bättre för mig men efter 4-5 varv tyckte jag att bilen började låta annorlunda och så fick jag en touch i baken när JMS försökte ta sig förbi. Något varv senare bytte jag men då kom bilen bara ett halvvarv innan ljuddämparen släppte. Den hade hängt lite vid ett tidigare byte men vi hängde upp fästet igen. Men nu var den helt borta.

Första reaktionen var lätt ilska över påkörningen men efter att ha pratat (i god ton, tror jag...hihi) med både domare och påkörande team insåg jag att ljuddämparen förmodligen hade lossnat ändå.

Vi tänkte lägga ned för dagen men så erbjöd sig en funktionär att leta efter den saknade dämparen. Kort efter bytte teamet närmast oss förare och berättade att ljuddämparen låg som en bromspunkt in mot hårnålen...så vi fick den bärgad och turligt nog fanns alla klammer kvar. Bara att hänga upp igen och åka.

Nu hade vi tappat 13 varv och hade egentligen kanske inte så mycket att köra för. Men vi hade en inhyrd förare som var värd att få köra lite till, och med en dryg halvtimme kvar att köra så skulle ju någon kunna få ett ras.

Alltså rullade vi ut igen, på en nionde plats. Inga direkta hot bakifrån och ingen direkt kontakt framåt (8 varv upp). Men, på åttonde plats fanns ett gäng som hyrt Skellefteå Drive Centers Polo Cup-bil, den kör utom tävlan, så när poängen delas ut är vi i praktiken åtta i rejset.

Segrade gjorde Nordtrade och Mayflower, kom tvåa. Säsongens dominanter Forsman hade gjort en däckmiss som vi och var sexa... Det här betyder att vi står som trea i tabellen efter rejset, om än med bara en enda poäng till fjärdeplatsen. Men klart över förväntan med tanke på hur illa det gick.

När vi efter tävlingen reflekterade lite så kom vi fram till ett ljus i mörkret. Rent taktiskt sett kan detta vara bästa tävlingen att köra dåligt i. Startordningen vänds ju till kommande rejs vilket betyder att vi får starta framför alla som ligger före oss i tabellen, och framför de som ligger närmast bakom oss.

Dessutom ska sista rejsets (det är två kvar) startordning vara enligt tabellen. Med väldigt mycket flyt kan vi få starta långt fram i båda de två återstående rejsen...

Skönt också att bilen är hel. Vi har en hel månad på oss att egentligen bara byta bromsbelägg, kanske byta olja (även om den ser oförskämt fräsch ut!) och sätta fast ljuddämparen ordentligt. Jo, och ordna ett set fälgar till...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Carina och Leif var snabba med foton denna gång...

http://calemotorfoto.blogspot.se/2016/08/sdc-5000-13-augusti-deltavling-35_15.html?spref=fb





Sade jag att det var blött? :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Nu står bilen på Skellefteå Motorfestival (träffen är imorgon) för att marknadsföra serien.

Under veckan som gått har jag hängt tillbaka ljuddämparen och säkrat gummiupphängningarna med R-clips respektive M10 mutter gängad på stången, så nu ska de inte glida av. Igår bytte vi bromsbelägg runtom, det var metall mot metall höger bak efter lite lätt anliggning.

Fram slipade vi till ett nytt set Ferodo DS. Just när vi var klara såg vi att vänster spindelled glappade massor - vi bytte höger inför förra tävlingen. Lätt panik men 10 minuter kvar tills Biltema stängde så vi hann precis.

Nu har båda lederna (Biltema...) glappat upp, de har väl gått totalt 5-6 tävlingar så det är helt klart inte rätt kvalitet på dem. Dags att leta annan leverantör :-) Tur att de inte hoppar isär trots glapp på 10 mm.

Rejset är på söndag, och vi hoppas innerligt att det ska bli torrt!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, våra önskemål om torrt rejs grusades, det smådroppade mest hela dagen och en envis dimma gjorde det rätt svårt att försöka följa bilarna från depån.

Vi valde ändå våra begagnade Advan AD08 för det var inte mycket vatten på banan. Vi roterade så de bästa hamnade fram och hoppades på upptorkande bana. Jag var ut på morgonen och körde in bromsbeläggen och då kändes det halt men inte hopplöst.

Eftersom en av våra förare blev sjuk kvällen innan rejs fick vi gå runt på tre personer. Det blir lite stressigare men med bara timmar kvar till rejset var det inte så enkelt att hitta en ny chaufför.



Vi startade som nummer 5 på gridden och ganska tidigt såg vi att Jonas som började köra fick kämpa en del med överstyrning. Orden jag fick i örat när jag gick ut som andra man var just "halt!" - men det var ändå bättre än förra rejset. Nu var bilen ganska progressiv och när det släppte gick det ganska bra att få tillbaka greppet. Jag är fortfarande inte helt bekväm med framhjulsdrift och lågt grepp så jag hade lite svårt att få upp tempot och tappade väl någon placering, jag tror vi låg runt plats 6-7 när jag bytte.

Då hade jag hunnit få höger bakdörr intryckt när JMS försökte köra om i den tajtaste chikanen. Jag höll så långt åt sidan som jag kunde när jag såg att han kom på innern men det är svårt att få en Primera att plötsligt bara försvinna i tomma intet. Nåja, inga större skador och ingen blev stående där.

Banan torkade upp litegrann och vi kände att tempot i bilen började gå upp. Tyvärr så var den tajta chikanen ett stort hinder för vår ganska långa bil med relativt hög utväxling. Egentligen är tvåan för hög för att komma ut bra men på ettan spann det bara. Chikanen röstades in på förarmötet för att ta ned farten i en lång svepande vänsterkurva - det var flera av oss som var lite oroliga för den biten. Det är en ganska ojämn, blind kurva som nyper vänster och med dålig sikt tyckte vi riskerna blev lite stora. Vi hade nog tjänat på att ha banan orörd dock. Men säkerheten går först.

Trots att vi låg en bit bak placeringsmässigt så var det så här långt inte enorma differenser på banan så vi kände oss ändå ganska bra med.

Just när vi förberedde ett byte så skulle vår startman bara springa på toa snabbt innan bytet. När bilen har ett halvvarv kvar till depån och han inte kommit tillbaka började jag fundera och sedan var det någon som ringde och störde mig. Ja, det var ju vår förare på toa - "det här kommer ta tid, du får köra!"

Inte så mycket att göra, bara knäppa på hjälmen och rodda ihop bytet själv. Det gick ändå hyfsat och inga större missöden inträffade.

Vid tankningen släppte en av påfyllningspiparna så det strulade en del, och så ett tjuvstopp när vi skulle iväg så där tappade vi lite tid.

Men nu började race line vara nära torr och bilen gick bättre och bättre. Tekniska problem för några team gjorde att vi höll placeringen ändå.

Just när vi gjort ett byte drog bärgningstraktorn iväg. Var är vår bil? Ingen av oss hade sett den på ett tag... Ingen bra känsla men då dök ett par gröna lysen upp ur dimman (grön film på strålkastarna ÄR bra i vissa lägen). Teamet bredvid oss bytte förare och kunde rapportera att Forsman Motorsport och JMS krockat i hårnålen, ordentligt, med hjul som pekade åt helt fel håll.

Trist för dem, det har visat sig vid tidigare regnrejs att hårnålen är svårbedömd. Men det gjorde att vi åkte upp något snäpp.

Jag gick ut i sista stintet med vetskapen att vi hade rätt bra marginal nedåt, men också att Team Prospects (Mazda 323 F) och Allez Allez (306 GTI) borde vara på samma varv men ganska långt före. Efter ungefär halva tiden såg jag Mazdan i backspeglarna och då blev jag osäker på om de kom ikapp för varvning, eller om de blivit stående av någon anledning så vi var före. Därför bestämde jag mig för att verkligen försöka hålla uppe tempot så att de inte skulle köra om mig. Det blev en tuff kamp men helt utan närkontakter och jag tyckte det kändes rent och ärligt hela vägen.

Jag var före i mål men det visade sig att de var på väg att varva oss så kampen var inte så viktig.

I toppstriden var det mer spännande fast det märkte ju inte jag. Nortrade ledde med kanske 35 sekunder över Mayflower, men räknade fel på förarbytena och gjorde ett övervarv (medan Mayflower bytte förare i tid). 1 minuts straff för Nordtrade som därmed blev tvåa.

I totalen så drog Mayflower ifrån lite, de leder på 76 poäng. Fantastisk svit i år, bara pallplatser (2 st andraplaceringar, en tredjeplats och nu seger). På andra plats ligger Vision (som blev trea nu) med 66 poäng, trea Forsman (65), fyra ligger vi (64), femma Nordtrade (63) och sedan kommer Spisen, Puma och Allez Allez, alla på 53 poäng.

Seger ger 20 poäng och sedan är det fallande skala (19-18-17 osv) vilket gör att Mayflower har riktigt guldläge. Men placering 2-5 är riktigt tajt och varje placering räknas. Kul!

Sista rejset går på lördag, vi gjorde bilen klar redan på måndag kväll. Inte så mycket att fixa, laga lite bromskylning och räta ut en dörr i princip.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Kul läsning, kämpa på!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Daugaard skrev:
Kul läsning, kämpa på!


+1

Bilen ser ju nästan semirejsig ut nu med de gröna detaljerna

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Tack! Vi har riktigt roligt, det är det viktigaste.

Det är lite roligt att se, höra och känna hur bilen gått från standardbil till att faktiskt kännas en hel del som en räserbil.

En tanke som jag fick i helgen är om våra aggressiva cambervinklar bak (2,5 grader ungefär) är anledningen till att den blir så tydligt överstyrd i väta? När det är torrt tycker vi att det funkar bra men med lägre grepp och fart kränger den kanske inte över så mycket att man använder mer än innerkanten på bakdäcken.

Fram sliter vi fortfarande ytterkant på däcken, camberkompensationen är ju ganska svag och även om vi modifierad så mycket vi vågar är det rätt lite camber statiskt. Jag tror som sagt på att lite hårdare fjädrar (eller krängare?) fram skulle hjälpa.

Man kan ju förresten se resultat (både live och historiskt) på http://sdc5000.megatiming.se/

Att Mayflower körde sina snabbaste varv på 1.50 nånting är imponerande, mina snabbaste var höga 1.54.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag har klippt ihop en halvtimmes film lite snabbt och hackigt, om nu någon skulle vilja snabbspola igenom rejset från vårt perspektiv :-)

https://youtu.be/_yIPbkSKdgE

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Dags för rapporteringen från 2016 års sista rejs. Nu var prognoserna om vädret ganska lovande och vi hade lagt på de nya däcken fram. Eftersom det var så pass tätt i toppen av tabellen kändes det som rätt läge att satsa framåt.

Lördag morgon välkomnade oss med ett ganska solitt lager frost på bilarna...



Solen klättrade ganska fort och snart var det bara lite fukt kvar. Vi besiktade, tankade och började den alltid så långa väntan på starten. Efter en del research var vi mer noga med lufttryck denna gång (ny manometer också, jämförd med ett par andra för att vara mer säker på noggrannheten).

Nu skulle vi ju starta enligt ställningen i tabellen vilket betydde Mayflower på pole, sedan Vision och Forsman innan vår plats som nummer fyra. Nordtrade som jagade oss var närmast efter. Vår målsättning var egentligen rätt enkel, om vi var före Nordtrade höll vi vår fjärdeplats, om vi var före Forsman och/eller Vision blev det lite mer matematik men i kraft av sina segrar skulle Forsman vara svåra att ta, så länge de inte blev stående eller rasade väldigt långt ned.

Lite justerad bansträckning med ett ganska snabbt "dubbel-S"-parti efter startchikanen, spännande men lite trångt att köra om. I starten så var vi med på fjärdeplats ungefär ett halvvarv innan de tre före oss ryckte till sig en hyfsad lucka. Men samtidigt lade vi rätt mycket luft mellan oss och Nordtrade och snart stod det klart att det skulle vara smartare att inte jaga ikapp de tre i tätet. Hans startade bra och körde väldigt konsekvent i första stintet, egentligen 9 varv på rad mellan 1.37.802 och 1.36.276 där alla 1.36-tider är i mitten av de varven.

Vi gjorde ett bra första byte och tog in en hel del, Mayflower tappade en del på ett ganska långsamt förarbyte. Jag minns inte exakt om vi kanske till och med klättrade till tredje plats, det känns så :-)

När jag gick ut på mitt första pass så började det vara en del trafik i form av varvningar, men serien är så jämn nu att det egentligen är få bilar som är markant långsammare sett över hela varvet. Det gör också att omkörningarna blir svårare även om de flesta som vet att de varvas lämnar rätt bra med plats. Jag kämpade ett antal varv innan jag kom om RR's Golf och jag tror det var lite av samma visa med Prospects Mazda 323F. Båda bilarna har bra fart i år och det var kul att tampas även om mina varvtider skadades en del av det. Det blev något close call med en tunna också där min linje stördes lite av framförvarande.

Någonstans här kom också 4Sign i sin Astra bakifrån och de passerade nog oss också, om jag inte minns fel. De har ju några riktiga otursrejs bakom sig så i totalen var de inget hot. När Nordtrade dessutom tappade alla växlar utom fyran så kunde vi faktiskt känna visst lugn, det fanns inga direkta hot för totalplaceringen som nummer fyra.

Inne på andra omgången förarpass kom Hans in och bytte och ropade "tankning" en bra bit före det borde vara dags. Han hade känt att bilen suckade till i en av de längre kurvorna. Vi bestämde ändå att köra ett stint till men gjorde klart för tidig tankning. Nästa förare rapporterade inga bekymmer så jag gick ut i mitt andra pass också med planen att tanka vid nästa förarbyte. Först hade jag problem med att få bältet att låsa så det tog tid att komma ut från ett annars snabbt byte. Nu tyckte jag att jag fick bättre flyt och uppfattade att jag tog in på både Forsman och Vision som var framför oss. Jag tror till och med att jag var upp och nosade Visions Saab ordentligt i stötfångaren men efter kanske 6 eller 7 varv fick jag också en hostning i en kurva så då backade jag av lite för att spara soppa så vi skulle kunna tanka enligt plan.

Under tiden stormade Mayflower fram och körde rena fantomtider men de sinkades lite av långsamma förarbyten. En bit in i rejset kom de in i depå med punkterat framdäck - tydligen hade de bromsat hål på däcket i jakten framåt. Men ett snabbt byte senare var de iväg.

4Sign kom in i depå med rök från framhjulen, deras bromsbelägg hade tagit totalt slut utan förvarning och nu ville bromsvätskan inte längre vara kvar i oken. Tråkigt slut på säsongen för det teamet.

Vi kände att tempot i vår bil blev bättre och bättre och på något sätt (vet inte riktigt hur) var vi tvåa efter Forsman - någon sade att vi hade ledningen en stund men det måste i så fall ha varit i samband med något byte eller någon tankning.

När jag kom ut på mitt tredje pass kände jag direkt en vibration i framvagnen och ett ljud märkligt likt det som föregick att höger framhjul lossnade förra året. Efter att ha kört drygt ett varv blev det värre så jag vek in i depå (vi har ingen komradio) ilsket varvade för att påkalla teamets uppmärksamhet. Men de tyckte att bilen haft lite missljud de sista två stinten så kommandot var "kör!".

Nu hade Vision förstås tagit sig förbi oss igen men trots tilltagande missljud plockade jag in meter för meter på dem. Men vibrationerna blev bara värre och värre och jag slutade jaga, på mitt sista varv var det så illa att jag valde krypfart och varningsblinkers för att ens komma in i depå.

Väl inne kan vi konstatera att fälgens insida är full med fett - drivknutsras? Kanske, men det akuta är att hjulet är löst igen! En bult har gått av men de andra tre har muttrar på så vi drar åt, sliter bort skölden för bromsskylning som lossnat (av vibrationerna?) och skickar ut bilen igen, nu på en fjärdeplats.

Ska hjulet sitta kvar på tre skruvar? Hur mycket annat är skadat? Med bara cirka en halvtimme kvar är det bara att hoppas. De andra resultaten har gjort att fjärdeplatsen totalt är i praktiken ohotad men vi är ändå bara två varv efter en pallplats och Mayflower har redan punkterat ett däck. Bäst att hänga i för allt kan hända på slutet.

Nu blir det ett ganska odramatiskt slut, vi tar bilen i mål på fjärde plats, 3 varv efter Forsman som vinner rejset före Vision och Mayflower. Vi har två varv ned till RR på femte plats.

Det här betyder att Mayflower tar hem totalsegern (94p). Vision och Forsman har samma poäng (85) men Forsman kniper andraplatsen tack vare sina två segrar. Vi blir fyra på 81 poäng och har Nordtrade som femma på 74.

Totalt sett är vi förstås nöjda med säsongen, första pallplatsen och förutom regnrejsen har vi varit med och fajtats hela tiden. Bilen har gått i mål i samtliga rejs, utan stora haverier.

Det som är oroväckande är att höger framhjul (som belastas mest) inte verkar vilja sitta kvar ett helt torrt rejs på snabb bana. Det var nya skruvar till säsongen, nya muttrar med rätt kona och vi har inte dragit dem varma. Det vi har slarvat med är momentnyckel, dags att alltid dra med korrekt moment.

Vi har centreringsringar i plast, nu börjar vi fundera på att svarva nya i stål eller aluminium - de ska ju inte bära last, men om de börjar deformeras...?

Till detta rejs hade vi nya fälgar fram, ACE tror jag. Vi köpte 4 st begagnade där en hade en spricka (ingen vi använder förstås, i fälghornet på insidan) - men det kanske tyder på att det inte är de bästa fälgarna. Kanske flexar de? De är också modellen som inte har "solitt" centrum mot navet utan 4 st "klackar" som ligger an mot navet.

De andra 17"-fälgarna vi kört med i år har solid anliggningsyta mot naven.

Det finns en del andra saker att utveckla på bilen också men just nu är detta det som känns högprioriterat...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Här kommer filmen:

https://youtu.be/2lrpcHNEl4w

Rätt lång kanske men det var en del action ändå som jag ville försöka få med. Det går ju att snabbspola :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Det blev en lugn vintersäsong för oss, mekandet har verkligen legat på låg nivå. Vi lagade det som var trasigt, justerade lite vinklar i framvagnen och bytte bromsbelägg fram, det var ungefär allt. Nya backspeglar blev det också och en vanlig grundservice.

Istället har vi jobbat rätt mycket med själva serien istället, det förarråd som bildades under hösten 2016 fick ta över hela serien efter att vår stöttepelare och klippa, Bengt Astergren, hastigt avled i februari. En stor förlust på många sätt och tomheten gör sig påmind ganska ofta. Men bästa sättet att hedra honom är att driva serien vidare.

I samband med att vi tog över serien fick vi också flytta banan inne på Skellefteå Drive Centers område, med fördelen att banan får stå uppställd hela säsongen. Även om vi fått jobba hårt för att få den sträckningen tävlingsklar, så är det skönt att ha en "egen" hemvist.

Banan är cirka 2,3 km lång, ungefär samma längd som tidigare slingor men lite annan karaktär eftersom tillgången till hårda ytor är lite annorlunda. Kanske är banan lite trängre och mer tekniskt utmanande, aningen långsammare. Det fanns en del kritiska funderingar innan start...skulle den funka?

Glädjande var att vi hade ett gäng nya team till start och två "gamla" team med nya bilar.

I den lottade startordningen skulle nya team ställas sist men något gick lite snett där så initialt var vi rätt långt ned, 7-8 nånting av 18 bilar men det rättade till sig innan flaggan föll.

Fortsättning följer...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Om jag räknat rätt stod vi nog ändå sjua när startflaggan viftade. Rakt bakom Kompetenslagets Peugeot 206 och med Mayflowers E36 bredvid. Mayflower ryckte i starten och passerade två bilar direkt och vi kunde hänga på rätt bra, femma genom första chikanerna men bromsades sedan lite av Bilkompaniets Saab som Hans ändå tog på yttern i nästa chikanparti. Ut på första lilla rakan låg vi fyra efter Team Burén (tidigare Nordtrade), Forsman i sin BX och så Mayflower.

Mayflower knep Forsman in i hårnålen första gången och tog sedan Burén i första chikanpartiet efter start/mål - sedan formligen flög de iväg i täten. Forsman tog sig förbi Burén och ett halvt varv senare satte Hans en perfekt utgång på rakan så även han kunde passera Colten.

Något varv senare bromsade Hans förbi Forsman in i chikanen på rakan och så var vi tvåa :-)

När det närmade sig slutet av pass 1 kom vi ikapp lite trafik och Hans tänkte vara taktisk och byta ett varv tidigt, när det var tomt i depån - men då kastade sig ett nytt team in i pitlane rätt från banan. Inte så nära en krock men vi tappade tid då deras tempo in i depå var en bra bit under lägsta tillåtna fart.

Forsman gjorde sin vana trogen ett kanonbyte och tog sig förbi Mayflower men Jonas i vår bil jagade rätt snart ikapp. När Forsman och Mayflower fastnade lite bakom en långsammare bil kom Jonas ikapp och fick häng på Mayflower - Forsman hade lite lättare att komma förbi. Återigen var det en bra utgång på rakan som talade till vår fördel, Jonas kunde plocka Mayflower för att sedan kunna ta sig förbi Spisen på väg tillbaka.

Nu inleddes jakten på Forsman och några varv senare lyckades Jonas åter sätta en bra utgång på rakan, tillräckligt för att ta sig förbi Forsman på utsidan. Nu hade vi ledningen. Då kom 4-Sign i sin Astra bakifrån och förbi i hårnålen efter några varv. När jag gick ut hade vi förstås tappat lite platser i bytet eftersom vi bytte ett varv tidigare. Efter några varv fick jag åter häng på Forsman som fastnat i lite trafik, samtidigt som Mayflower kom upp bakom mig. De hade ingen riktigt bra dag, jag blev påkörd bakifrån ganska hårt och de hade redan råkat knuffa Forsman två gånger. Deras bil är grymt snabb i år och vi andra bromsar tydligen lite mer :-(

Efter knuffen backade Mayflower av lite men något varv senare släppte jag förbi dem när de var ikapp igen. Ungefär samtidigt drabbades jag av akut vätskebrist (det kostar på att även arrangera rejset) så jag vek in i depå ett varv tidigt. Bättre det än att göra misstag på banan.

Niklas gick ut i passet efter och i röran räknade vi fel på varven så han körde ett extra. Stop & go på det lite senare men det rullade på rätt bra ändå, vi pendlade runt 4-5 plats nånstans. Vi gjorde ett rätt kasst tankstopp lite tidigt men sedan började det funka bättre.

Mayflowers höga tempo tillsammans med den oturliga dagen straffade sig hårt, när de varvade långsammare bilar blev det slut plats och de klippte en banmarkeringstunna rakt framifrån vilket tog med sig kylaren. Slut på den dagen i ledning, riktigt oturligt och synd på en snabb bil med snabba förare.

Mot slutet hade vad som kändes som en rätt stadig tredjeplats, bakom Forsman på andra plats och 4-Sign i ledning. När jag gick ut i mitt sista pass var det på gränsen till om vi skulle behöva byta igen, men det löste sig när 4-Sign kom upp bakifrån. Jag släppte förbi dem i hårnålen vilket gjorde att de tog målflagg före oss, när jag körde mitt sista varv i 10-varvspasset. Lite tur :-)

De nya hjulvinklarna funkade riktigt bra, nu har vi jämnt slitna framdäck - tidigare var ytterkanterna alltid slut. En vibration i framvagnen visade sig vara en rejäl bromsplatta höger fram - lite synd på ett däck som annars har mycket mönster kvar. Vi kommer att behöva vara mer försiktiga in i högern efter första lilla "rakan". I övrigt fungerade bilen bra, det är teamet som behöver trimmas in lite efter vintervilan :-)

Nu är det två veckor till nästa tävling...

Bilder finns hos Rickard nu;

http://race.ulkhyvlers.net/misc/170520/index.html

Till exempel:








Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Verkar vara en riktigt kul serie med mycket körglädje per investerad krona!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Ja, det är det, och första "lokala" racingserien också. Vi har ju lite skral tradition eftersom det inte finns några permanenta banor - nu kan vi väl nästan kalla denna semipermanent i alla fall.

Samtidigt ser vi en utmaning framöver i att nya team ska fortsätta hitta lämpliga bilar - 5000 kr och 150 hk (utan turbo) i nyare bilar gör att det är få "GTI-bilar" som platsar och då finns en risk att nybyggen har svårt att konkurrera. Men det är en sak att arbeta med.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Nu finns foton och text från Carina och Leif live;

http://calemotorfoto.blogspot.se/



Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Jag klippte ihop film lite snabbt:

https://youtu.be/8kN6ZAMmMTo

Min analys är att jag har några partier på banan där jag ska köra annorlunda så jag får bättre fart, det är rätt värdefullt att få med alla fyra förare på film i samma bil, samma dag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Två veckor mellan rejsen och vi hade ju inte så mycket skruvning, ganska skönt. Egentligen har vi bara kollat över bilen allmänt.

Bromsbeläggen fram ser bra ut:



Vi testar ju nu Porterfield ST43, specialtillverkade belägg från Frozen Rotors i USA. Ferodo DS11.1 som vi kört med tidigare har fungerat bra men har börjat släppa bitar efter ett tag.

Dessa har gått 4 timmar och ser kanonfina ut.

Vi bytte också skivorna, de som satt på bilen gick hela förra säsongen och första rejset denna säsong. Egentligen tror jag vi gott kunnat köra några rejs till, de har en del ytliga sprickor men inget allvarligt. Å anda sidan, vi hade färdiga skivor liggande - slitsade lokalt, Vaico, alltså billiga saker.



Bromsbeläggen bak börjar vara tunna så vi ska byta dem innan rejs också det beror nog mest på att ett av oken har en tendens att börja ligga på lite lätt.

Annars har vi bara rätat ut en luftslang till tankavluftningen, och försökt rikta bakskärmen som en BMW gosade lite med senast.

Kommande rejs är vi en chaufför kort så vi får gå runt på tre, det brukar gå men blir ju lite mer ansträngande. Så vi ska ladda med lite mer energi redo i depån så koncentrationen hålls uppe.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735


Trådstartare
Rapport från andra tävlingen 2017 då.

Vi startade i praktiken trea från slutet (någon mer bil bakom som inte kört förut), eftersom det är omvänd startordning som gäller. Långt fram stod istället Mayflower och Skelleftereklam som bröt senast, två snabba bilar med snabba chaufförer.

Hans gjorde en bra start ändå och ryckte till sig några placeringar men sedan gick det trögt några varv, när en långsammare bil mitt i fältet var svår att passera för ett helt gäng snabbare bilar. Det gjorde att tätbilarna kunde dra ifrån lite. Men in mot första förarbytet var vi ändå med runt placering 5-6 nånstans.

När Kompetenslaget som fått bra fart på sin Peugeot 206 åter fick bryta (oturen är elak...) tror jag att vi gled upp på fjärde plats, efter 4 Sign, Mayflower och Skelleftereklam.

Vår bil funkade i stort sett bra även om jag tyckte att bromsarna var lite skumma, bakbromsarna liksom kom lite efter, kanske hade vi behövt lufta bättre. Det gick ändå bra att hålla tempo även om vi fort insåg att vi aldrig skulle kunna köra oss upp till pallplats - de andra var alldeles för snabba.

Istället fokuserade vi på att hålla fjärdeplatsen och ha bilen hel. Det betalade sig när Skelleftereklam fick gå in och fylla olja, och dessutom var tvungna att tanka två gånger. Det gjorde att vi tog oss upp på tredje plats.

I mitt näst sista stint tappade jag lite rytm och jag såg att Forsman Motorsport i sin BX närmade sig bakifrån - jag hade runt ett halvt varvs marginal när jag gick ut och det krympte lite fortare än jag önskade. Men hellre än att överköra, så försökte jag hålla ett tempo som kändes vettigt. Efter bytet växte avståndet igen.

När vi skickade ut Jonas mot slutet insåg vi att det var dags för matematik. Han gick ut när det var runt 19 minuter kvar att köra - skulle vi behöva byta igen? Varvtiderna låg runt 1.48-1.50 s per varv...det skulle bli precis på gränsen!

Vi hörde att de andra teamen resonerade likadant och ropade ut i radioapparaterna att ta det lugnt, sänk tempot...men vi behövde ju hålla luckan bakåt till Forsman också. De hade ju fördelen av att kunna bevaka vår strategi också - de skulle nästan kunna "tvinga" oss till att köra ett varv för mycket, för att själva kunna vika in depå för byte efter oss. Nu blev det tvärt om, de bytte innan och vi tog in bilen på sista varvet, jag hann alltså bara ur depå innan jag fick målflagg. Men det funkade, vi knep tredjeplatsen.

I täten tog 4Sign ytterligare en seger i Astran, nu med Mayflower på andra plats. Även där var det nära, mycket på grund av taktikkörningen i slutet.

Nu har vi ett långt sommaruppehåll framför oss innan vi kör i augusti igen. Primeran vill slira på kopplingen emellanåt så där måste vi nog göra en insats. Vi satte dit en ny kopplingssats förra vintern när vi bytte växellåda men den kanske inte gillar värmen i längden.

Jag klantade mig med kameran så det finns ingen film att visa. CaLe fotograferade, och det kommer referat där snart. Tills vidare kan facebook-folk kolla på det Kinnestrand knäppte:

https://www.facebook.com/pg/kinnestrandsfoto/photos/?tab=album&alb . . . .


Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (71338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande