Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Värmeproblem BMW E30 M50 | 1423 besök totalt |
Tjabba
Gjorde min bankörningspremiär under BimmersOfSweden-träffen nu i helgen. Riktigt kul var det, dock hade jag stora problem med att bilen ville gå varm. Så en uppgradering av kylsystemet krävs snarast. Bilen är en e30 med m50 sugis. Nu sitter det någon gammal original e30 kylare och en sketen Biltema elfläkt så hade nästan förväntat mig problem med kylningen. Valet står mellan en e36 kylare och en e28 m535 kylare med någon lämplig tryckande elfläkt modell större. Vad kör ni med för recept som fungerar? Alla tips och förslag är välkomna _________________ BMW e30 v8 |
||
Kolla även luftstyrningen från fronten så ingen luft kan smita förbi kylaren utan tvingas genom kylaren. Sedan är det större kylare som gäller. Mät dimensionerna på den du har, kolla vad du kan få plats med. Även att tänka på att en 10-20-30 år gammal kylare har tappat mycket kapacitet (normalt sett) gentemot en likadan ny kylare. Anledning är åderförkalkning, oxid, samt sämre luftflöde igenom _________________ Roland Johansson |
||
Förutom frisk kylare, tror min var från en e28 men en speciell, men det minns säkert Håkan som byggde den, så tog jag hål i huven med luftstyrning framför, det hjälpte! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Vattenpumparna krånglande väl också på en del modeller. Pumphjulet slirade på axeln när det blev varmt, och sen blev det värre fort. Plasthjul med inpressad metallbussning. De nya hade hjul helt i metall. Problemen kom speciellt vid belastning tex husvagn eller hårdare körning.
_________________ Christer Johansson |
||
Det var en BMW Tropickylare......som kostade 7000:- på BMW..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Skruva banåkabil Värmeproblem BMW E30 M50 | 1423 besök totalt |