Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Värmeproblem BMW E30 M50
1423 besök totalt
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Tjabba

Gjorde min bankörningspremiär under BimmersOfSweden-träffen nu i helgen. Riktigt kul var det, dock hade jag stora problem med att bilen ville gå varm.
Så en uppgradering av kylsystemet krävs snarast. Bilen är en e30 med m50 sugis.

Nu sitter det någon gammal original e30 kylare och en sketen Biltema elfläkt så hade nästan förväntat mig problem med kylningen.

Valet står mellan en e36 kylare och en e28 m535 kylare med någon lämplig tryckande elfläkt modell större.

Vad kör ni med för recept som fungerar? Alla tips och förslag är välkomna

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



baumgardt skrev:
Tjabba

Gjorde min bankörningspremiär under BimmersOfSweden-träffen nu i helgen. Riktigt kul var det, dock hade jag stora problem med att bilen ville gå varm.
Så en uppgradering av kylsystemet krävs snarast. Bilen är en e30 med m50 sugis.

Nu sitter det någon gammal original e30 kylare och en sketen Biltema elfläkt så hade nästan förväntat mig problem med kylningen.

Valet står mellan en e36 kylare och en e28 m535 kylare med någon lämplig tryckande elfläkt modell större.

Vad kör ni med för recept som fungerar? Alla tips och förslag är välkomna


Kolla även luftstyrningen från fronten så ingen luft kan smita förbi kylaren utan tvingas genom kylaren. Sedan är det större kylare som gäller. Mät dimensionerna på den du har, kolla vad du kan få plats med.

Även att tänka på att en 10-20-30 år gammal kylare har tappat mycket kapacitet (normalt sett) gentemot en likadan ny kylare. Anledning är åderförkalkning, oxid, samt sämre luftflöde igenom

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



Förutom frisk kylare, tror min var från en e28 men en speciell, men det minns säkert Håkan som byggde den, så tog jag hål i huven med luftstyrning framför, det hjälpte! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860&postdays=0&postor . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Vattenpumparna krånglande väl också på en del modeller. Pumphjulet slirade på axeln när det blev varmt, och sen blev det värre fort. Plasthjul med inpressad metallbussning. De nya hade hjul helt i metall. Problemen kom speciellt vid belastning tex husvagn eller hårdare körning.

_________________
Christer Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Tord skrev:
Förutom frisk kylare, tror min var från en e28 men en speciell, men det minns säkert Håkan som byggde den, så tog jag hål i huven med luftstyrning framför, det hjälpte! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860&postdays=0&postor . . . .


Det var en BMW Tropickylare......som kostade 7000:- på BMW.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Värmeproblem BMW E30 M50
1423 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande