Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -02 Drifting m54 turbo
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (65076 totalt)
MrNygard
Umeå
Här sen Jul 2013
Inlägg: 8



Liten bild update.







_________________
Martin Nygård
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Ser ut att kunna gå ännu bredare
Du har inte funderat på att räta upp motorn?

_________________
Tim Anle
Citera
MrNygard
Umeå
Här sen Jul 2013
Inlägg: 8



Liten uppdatering iallafall.

Tryckrör är färdiga, spakställ monterat. Nu saknas bara den riktiga motorn



_________________
Martin Nygård
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Korta tryckrör! thumbs up
Har du några problem med värmeutveckling från turbon?
Har liknande placering av turbon själv. Har fått tipset att se över det...

_________________
Tim Anle
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
borz skrev:
Korta tryckrör! thumbs up
Har du några problem med värmeutveckling från turbon?
Har liknande placering av turbon själv. Har fått tipset att se över det...


Tack, blev mycket bättre än förra årets snabb/budget lösning.

Inga problem alls än så länge, ca 4cm till ventilkåpa sen har jag tillverkat en värmesköld som jag hoppas tar bort tillräckligt mycket strålningsvärme. Känner mig helt lugn med placeringen, sett en som smält ventilkåpan när packningen mellan grenrör/turbo gick sönder men chansen att det ska hända är stort sett obefintlig så länge flänsarna är plan och man byter packning om man demonterar turbon. Har även en turbomössa som jag funderar på att klämma dit.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Lägger upp några bilder till från den nya layouten under huven om någon är intresserad.
Har fått låna en 320i motor av en kompis för tillverkning av tryckrör medans min fortfarande är isärplockad.


Trångt med luftfilter, hittade en gjuten 4" aluböj som efter lättare justering passade. Inte en chans att original lyset skulle rymmas här utan kraftig modifiering tyvärr.




En gammal klenod som fått följa med från förra bygget.


Börjar bli hög tid att ställa iordning motorn, vilket blir sista steget i bygget för i år. Sen ska det mappas och förhoppningsvis bli en lång och problemfri sladdar säsong.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Byggde ihop en catchtank för vevhusventilation av lite spillbitar

Sitter en plugg i botten för tömning sen har jag svetsat in en skiljevägg som förhoppningsvis
samlar upp den värsta geggan.



På plats under tryckröret

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Byggt om oljereturen från turbon så den ligger ovanför oljenivån. Har inte direkt haft problem tidigare men det känns bättre såhär.

Utgående modell, retur under nivån...


Ny och förhoppningsvis förbättrad modell. Svetsat fast en slanganslutning efter bilderna togs.



_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Beställt hem pinnskruv till bakhjulen då det förhoppnings kommer bytas många däck i sommar

Fina grejer med en insex fattning i änden för enkel montering och spacers för att få lite snyggare passform på bakhjulen.


Rengjorda gängor och monterat med locktite.

_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Byggt ett bakre fjäderbenstag, känns nödvändigt när man har hel coilover bak att avlasta infästningen i karossen. Har svårt att bestämma vilken färg buren och staget ska lackas i så det är hagmans epoxiprimer som gäller för tillfället men det lutar mot svart eller mörk grå. Man ser även batteriplaceringen i bakgrunden.


_________________
Mattias Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Efter sju svåra år så sitter motorn ihop tillslut och är varmkörd, nu väntar efterdragning av pinnbultarna och fräsch olja inför mappning. Håller tummarna att inget mer jävlas nu...



_________________
Mattias Nygård
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Den ser väldigt elak ut

_________________
Tim Anle
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
borz skrev:
Den ser väldigt elak ut


Tack, jag gillar hur den ser ut nu med komplett front och svarta njurar. Känns lagom typ, en bmw med m-paket behöver inte stylas enligt mitt tycke.

_________________
Mattias Nygård
Citera
MrNygard
Umeå
Här sen Jul 2013
Inlägg: 8



En liten teaser från igår





Glad midsommar!

Mer bilder och film kommer till veckan.

_________________
Martin Nygård
Citera
MrNygard
Umeå
Här sen Jul 2013
Inlägg: 8



570Hp/730NM @ 1.2bar vart det.



_________________
Martin Nygård
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



gött thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up grattis

_________________
janne pettersson
Citera
MrNygard
Umeå
Här sen Jul 2013
Inlägg: 8



Första testdagen av klarad!



_________________
Martin Nygård
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104


Trådstartare
Tänkte kortfattat skriva ner hur racing säsongen har gått hittills. Till att börja med så blev motorn färdig alldeles för sent så det blev att vänta ungefär tre veckor för mappning eftersom jag inte ville boka en tid före motorn var startad och bilen provkörd. Får skylla mig själv då jag vet att det är högtryck på mappning i början av juni. Största anledningen till att motorn blev klar för sent kan härledas till gängorna i blocket inte ville vara med när toppen skulle dras plus en utlandsresa mitt i detta. Det löstes till slut med insats hylsor från t-parts och raceware pinnbultar. Tänkte köra lite budget med nya original bultar och cooperring packning men det ville sig inte direkt...

När motorn väl var ihopskruvad och monterad på plats så var det dags för nästa problem, några av spridarna hade hängt sig i öppet läge trots att dom klickar hur fint som helst, även här får man väl skylla sig själv eftersom jag inte tagit lös dom och konserverat dom under tiden motorn var isärskruvad samt att det var begagnat skräp som levt på lånad tid hursomhelst.. Snåltarmen får ännu ett slag kan man konstatera, det löste sig dock rätt snabbt efter ett samtal till Sävar Motor och nya simens spridare.

Väl vid mappningen så fungerade faktiskt bilen klanderfritt och det tog inte många timmar att gå igenom hela registret och justera in vanosen m.m. Var lite orolig att vi inte skulle få upp laddtrycket ordentligt eftersom fjädern i wastegaten bara höll ca 0,5-0,6 bar. Det visade sig inte vara något bekymmer iallafall eftersom vi bara skulle upp lite över ett bar ladd. Vi slutade på 1,2bar 570hp och 730nm i navdyno och det räcker gott och väl kan jag konstatera i efterhand. Riktigt nöjd som vanligt efter Mattias (Sävar Motor) gjort sin magi med datorn, snäll och fin på låglast och riktigt arg när man trycker ner högerfoten.

Äntligen och hög tid att börja provköra samt sortera ut bilen så blev det en heldag på Åmsele basen som gav både plus och minus, motor och drivlina skötte sig utmärkt så det kändes riktigt skönt. Styrningen var dock ett helt annat kapitel, hade problem med att styrningen ville låsa sig vid fullt rattutslag och servon var ojämn. Jahapp hem och fundera vad som kan orsaka detta, hittade att mina hembyggda styrstoppar inte höll måttet så däcket hade skrapat i hjulhuset så det blev till att bygga modell 2,0 av lite tjockare gods sen toppade jag upp servobehållaren och nu gick servon normalt och styrningen låste sig inte mera.

Drönarbild från Åmsele


Utan tid för mer tester så var det dags för andra deltävligen av drifting RM på sundsvall raceway, kändes värt att prova eftersom det "bara" var 30 mil för att köra den serien jag har tänkt satsa på. Gick inte alls som tänkt utan en drivaxel gick av på 3:e träningsvarvet så där stod man utan reserv och funderade på hur i f*n man skulle lösa detta på en lördag med bara någon timme träning före kval. Av en ren slump så gick Roger från Motornord förbi och hade en lös bakvagn liggandes hemma utanför Sundsvall så vi fick ihop bilen just i tid till andra kval. Den rundan gick dock skit, överladdade och körde av så det blev en "nolla". Till mitt försvar så hade jag inte ens åkt på sladd runt hela banan då någon snurrade framför mig första träningsrepan så det blev gulflagg. Andra rundan provade jag att fegköra på 2:ans växel för att bara ta mig runt banan ett varv och konstaterade att den var för kort. 3:e varvet gick som sagt drivaxeln av. Vi hade dock en trevlig helg iallafall med bra umgänge och god mat på kvällen.

Sunsvall Raceway


Nästa försök till att åka på sladd blev på Motorveckan i Lycksele och deras drifting tävling helgen efter Sundsvall. Fiasko även här då batteriet bestämde sig för att dö och vägra ta emot laddning, hann bara åka ett och ett halvt varv träning innan detta hände... Ruskigt less på alla problem så hade jag bestämt mig att inte ens försöka hitta ett annat batteri. Efter ordentlig pepp från närmast sörjande och tävlingsledare så fixade vi dit ett batteri just i tid till kvalet. Nu stod man här igen helt utan träning och ska köra kval för andra gången, denna gången gick det dock lite bättre och slutade på 4:e plats efter kvalet med 2 halvtaskiga rundor. Möter en ruskigt duktig kille från Ö-vik första elimineringsrundan och jag leder först som slutar med stoppsladd för min del. Framvagnen bråkar och bromsar bilen väldigt mycket så fort man börjar åka med lite vinkel, var missnöjd med detta redan före Sunsvall men ingen tid till åtgärd fanns...

Lycksele Motorveckan


Nu med två veckor till nästa tävling så fixades batteri problemet ordentligt sen kunde krutet läggas på framvagnen. Svarva nya bussningar till bärarmarna för att ändra caster och bygga nya topplagringar till fjäderbenen blev den medicinen som behövdes till framvagnen. Blev som natt och drag efter dessa förändringar!! Äntligen en bil som beter sig som jag vill!

Hemlagad topplagring


Utan tid för något större test än runt garaget så var det dags för deltävling två i northen drift series uppe i Kalix. Äntligen skulle man få visa att man inte är helt värdelös på att köra bil. Banan vi körde är en del av rallycrossbanan och i första kurvan är det en velodrom som lutar så pass att skorna vill ramla av fötterna när man går där. Efter första varvet bara för att känna på banan så var det en klump i magen, fy vad sjuk lutning på första böj, åker ett varv med attack och laddar för lite så det blir ryckigt och ostabilt. Nästa varv med mer fart så sitter det ganska bra och adrenalinet pumpar, sjuk känsla i hela kroppen som värsta berg och dal banan! Varv nummer tre går fint tills utgången i velodromen där lutningen avtar, åker redan högt uppe och när lutningen avtar så glider rumpan in i räcket. AJ! In i depån och kollar skador och förutom hela bakskärmen så är även bärarmen böjd och några cm toe ut som följd. Jahapp vi justerar camber och toe så gått det går men det är väldigt snett hursom, bara att gilla läget och träna vidare. Träningen flyter på bra även om bilen sladdar dåligt åt ett håll så är det acceptabelt. Mot slutet av träningen så börjar jag få rätt mycket vibration i bilen framför allt innan man kommer upp i fart. Bestämmer mig för att åka in och kolla hur det står till så man inte missar kvalet. Lägger på nya bakdäck och ber min mekaniker kolla hur mellanaxeln ser ut om det kan vara något med stödlagret. Mycket riktigt så är det helt kaputt och jag vågar inte chansa på att få en kardan i röven. Letar runt och hör med dom lokala killarna, vi får tag på en komplett axel från någon annan bmw modell som passar på axeln men har fel bultmönster i karossen så efter massa mek och justering så får vi dit mellanaxeln på bilen igen. Tyvärr för sent så vi missar kval och får därför inte vara med i elimineringen. Surt som fan men stolt över dom som hjälper mig att vi faktist fick ihop en körklar bil igen. Får åka några varv efter tävlingen är avslutad och sätter några riktigt fina repor så det blev iallafall ett bra avslut även om vi missade själva tävlingen igen...

Velodromen i Kalix

Random bild från Kalix

Ledsen bakskärm och krokig bärarm


Så nu är tråden ikapp tidsmässigt iallafall och bärarmen är bytt och bakskärmen har riktas såpass att ett baklyse bör passa.
Kommentera gärna om ni uppskattar att jag fortsätter uppdatera här.

_________________
Mattias Nygård
Citera
Doable
Norrköping
Här sen Mar 2009
Inlägg: 16



Trevlig rapport och underhållande projekttråd!
Keep it up

_________________
/Joakim Svennson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -02 Drifting m54 turbo
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (65076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande