Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det visslar rätt ordentligt om en turbo (även 996) när man mäter från bakkanten. Original system och skojknappen i tyst läge så är det ändå på gränsen, och över på en del banor).
Ett bra designat påhängssysten (som inte lossnar och skadar folk) är väl det rationella, bara att montera innan man börjar köra så slipper man joxa senare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
I ärlighetens namn så blev jag en smula förvånad själv, original turbos, mjukvara, kattar och ny ljuddämpare från Ferrita så förväntade jag mig att klara ljudet.

Jag har någon teori om att rören ut ut dämparen i kombo med slutrören kan påverka och göra att det blir någon konstig ton/frekens men har inte haft möjlighet att testa sedan modifiering och demontering av slutrören.

Vissa verkar ersätta kattarna med ljuddämpare, men det känns ju sisådär på en gatbil som man skall kunna besiktiga utan att behöva bygga om varenda gång, samt miljömässigt inte så snyggt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Om du vill få ner ljudet med befintlig setup, kannske du kan pröva så som det såg ut när jag fick min 90DB lagunaseca avgas.
Där hade dom gjort som så att avgaserna krockade med varandra på vägen ut och det hade stor effekt, bilen lätt som en el bil i den strupen innan jag kapade bort och gjorde om



Men kannske inte är ljust ljudet som är dit problem utan hastigheten på avgaserna, för när vi stod och kollade på eran körning, lätt din bil väldigt lite, men hade nog bland dom högre blås ljuden.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska fota en motorsport toe bult så ni får se hur Porsche löst det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Om du vill få ner ljudet med befintlig setup, kannske du kan pröva så som det såg ut när jag fick min 90DB lagunaseca avgas.
Där hade dom gjort som så att avgaserna krockade med varandra på vägen ut och det hade stor effekt, bilen lätt som en el bil i den strupen innan jag kapade bort och gjorde om

https://rejsa.nu/im/user/17913/2017-06-07-09-52-13_img_2730.jpg

Men kanske inte är ljust ljudet som är dit problem utan hastigheten på avgaserna, för när vi stod och kollade på eran körning, lätt din bil väldigt lite, men hade nog bland dom högre blås ljuden.


Avgaserna krockar redan i ljuddämparen jag har även om det inte är lika mycket som i ditt exempel:



Jag undrar hur ljudet skulle påverkas om man gick upp i grovlek från 2x2,5" till 2x2,75" eller 2x3", det kan ju i vissa fall få ned ljudet, speciellt då man har blåsljud.

Supramannen skrev:
Ska fota en motorsport toe bult så ni får se hur Porsche löst det


Tack, skulle uppskattas thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Wärhner skrev:
I ärlighetens namn så blev jag en smula förvånad själv, original turbos, mjukvara, kattar och ny ljuddämpare från Ferrita så förväntade jag mig att klara ljudet...................................


Det var väldigt konstiga ljud i några av Porscharna... inkl din, tror jag.

Det är inte brum-brum-ljud. Det är ett vasst väsande. Något liknande det som uppstår vid höga tryck och flöden i ett rör. Typ Tryckluft.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Blir så när det är mycket effekt som ska ut, måste va rätt dimensioner på allt för att hitta medelvägen mellan dämpning och effekt förlust..i detta fall verkar det bli ett högt blås ljud

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



23GTR lät ju som ett jetplan på typ 115db förra året på Kullens testdag, innan dom över natten byggde om till grövre rör och kom ner under 95db.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Supramannen skrev:


Gjord för M14 uniball i botten ser det ut som?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Är det konisk infästning i spindeln? I så fall så är det feldesignat på ditt kit och helt naturligt att du får skruvbrott där du fått det.

Riktigt skönt att du klarade dig Peter, hade kunnat gått illa.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
gzon skrev:
Är det konisk infästning i spindeln? I så fall så är det feldesignat på ditt kit och helt naturligt att du får skruvbrott där du fått det.

Riktigt skönt att du klarade dig Peter, hade kunnat gått illa.


Ja, och det sitter en kona som styr på bulten som gick av, se bild nedan:



Jag har likadan infästning på samtliga yttre styrleder/uniballs nu både fram och bak.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Om du vill få ner ljudet med befintlig setup, kannske du kan pröva så som det såg ut när jag fick min 90DB lagunaseca avgas.
Där hade dom gjort som så att avgaserna krockade med varandra på vägen ut och det hade stor effekt, bilen lätt som en el bil i den strupen innan jag kapade bort och gjorde om

https://rejsa.nu/im/user/17913/2017-06-07-09-52-13_img_2730.jpg

Men kanske inte är ljust ljudet som är dit problem utan hastigheten på avgaserna, för när vi stod och kollade på eran körning, lätt din bil väldigt lite, men hade nog bland dom högre blås ljuden.


Avgaserna krockar redan i ljuddämparen jag har även om det inte är lika mycket som i ditt exempel:



Jag undrar hur ljudet skulle påverkas om man gick upp i grovlek från 2x2,5" till 2x2,75" eller 2x3", det kan ju i vissa fall få ned ljudet, speciellt då man har blåsljud.

Supramannen skrev:
Ska fota en motorsport toe bult så ni får se hur Porsche löst det


Tack, skulle uppskattas thumbs up


När ljudet möts i ett kryss så kan det vara för att utnyttja pulsernas effekt så att avgaserna evakueras effektivare. Men då är placering ganska kritisk och jag undrar hur stor verkan det har efter en turbo...

_________________
Anders Hansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Igår var jag och farsgubben och körde lite slalom med PCS-sthlms sektionen, var kul att komma tillbaka till Lunda, måste varit drygt 10år sedan jag körde slalom där med Lazzat MK sist.

Slutade 3:a i R-däcksklassen


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Den lösningen med lös kona är ingen bra ur hållf synpunkt. Försök få dit Porsches original som Rickard visade bild på istället. Det kan ju gå mycket värre än det gjorde.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att porsche varianten är bättre tål att diskutera, hur mycket bättre? (vad är tillräckligt bra)
Vad ur hållfasthets mässigt ser du det dåliga i lösninga med den lösa koniska hylsan gzon?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Ber på förhand fuling om ursäkt för användning av diverse engelska uttryck som Bumpsteer, rideheight, corner weight mm

Igår tog jag mig tid och kollade lite på alltihopa och försökte mig på en fältmässig mätning av bumpsteer fram och bak (eftersom jag har liknande lösning även fram).

Till min förvåning så visade det sig att jag uppnådde minst bumpsteer när jag tog bort maximalt antal distansbrickor (alla och monterade helt utan extra distansbrickor).

Jag måste motvilligt erkänna att jag med den tidspress jag vid montering hade inte gjort min hemläxa.
Vid tidigare montering monterade jag först på lite måfå hälften av distanserna för att senare i samband med cornerweight och 4-hjulsmätning lägga dit max för att få vinkeln på styrstagen parallella med undre länkarmar.
Detta visade sig nu vid mätning av bumpsteer vara fel

Bak testade jag 40mm fjäder rörelse upp och ned mätt från normal ride height vilket borde ge en tillräcklig indikation.
Halverade guppstyrningen genom att höja yttre styrledsinfästningen maximalt.

Före:


Efter:


Nu uppnår jag både mindre bryt på bulten och bredare anliggning.

Konan ligger nära flush med undre anliggningsplanet på styrarmen, uppskattar att den sticker ut någon 10-del nedan för att sedan pressas upp när man drar ihop bultförbandet.

Nedan del är nu den som ligger ann mot styrarmen:



Var förbi sifverts i morse igen och köpte några fler längder på 12.9 bult så jag kan välja optimal längd när jag bestämt mig för höjd på yttre infästningen av styrstaget.

Lite bilder från min fältmässiga uppmätning av guppstyrning fram och bak (mäter självklart både framför och bakom vardera hjul).






_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det här med ljudet..

Fasen, borde inte banpersonal gå en kurs i hur effektivt olika frekvenser dämpas.

Ett dovt buller går ju genom väggar och skogar mm mm.
Ett högfrekvent väsande dämpas effektivt av ovanstående.

Mao anser jag att man bör tillåta högre decibel vid högfrekventa toner.

Ett gott exempel är om man bor i närheten av en crossbana.
tvåtaktarna hör man knappt, men fyrtaktarna hörs miltals om vinden ligger rätt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Det här med ljudet..

Fasen, borde inte banpersonal gå en kurs i hur effektivt olika frekvenser dämpas.

Ett dovt buller går ju genom väggar och skogar mm mm.
Ett högfrekvent väsande dämpas effektivt av ovanstående.

Mao anser jag att man bör tillåta högre decibel vid högfrekventa toner.

Ett gott exempel är om man bor i närheten av en crossbana.
tvåtaktarna hör man knappt, men fyrtaktarna hörs miltals om vinden ligger rätt.


Det här om buller kan man debattera om tills faen övlöser.

Man får rätta in sig i ledet och anpassa sig efter rådande omständigheter, uppenbart är det iaf att det finns många som lyckats trots att man plockar betydligt mer effekt än vad jag gör.

Stod bredvid ljudmätaren och noterade värden på unlimitedbilarna som de flesta låg under 95db med god marginal under samma förhållanden där min bil tangerade gränsen.

Lösning är under diskussion/framtagning med hjälp av Ferrita, just nu lutar det åt att gå upp i dimension för att få bort blåsljudet. Fortsättning följer.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



fuling skrev:
Att porsche varianten är bättre tål att diskutera, hur mycket bättre? (vad är tillräckligt bra)
Vad ur hållfasthets mässigt ser du det dåliga i lösninga med den lösa koniska hylsan gzon?


En lös kona med skruv igenom kommer aldrig bli helt glappfri mot skruven, lösningen baserar sig mao på att friktionen mellan distansen och spindeln ska hålla kraften, när den inte gör det så blir det en blandning av böjning och skjuvning av skruven.

Porsches lösning har en grövre dimension i Uniball ändan och tar lasten i konan direkt. Den tunnare gängan används bara för att hålla konan på plats. Precis som original. En mycket bättre lösning helt enkelt.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Wärhner, det är lugt. Läsa typ Bumpsteer, rideheight, corner weight är ok, stava till ski... går åt he....

Jag måste motvilligt erkänna att jag med den tidspress jag vid montering hade inte gjort min hemläxa.
Vid tidigare montering monterade jag först på lite måfå hälften av distanserna för att senare i samband
med cornerweight och 4-hjulsmätning lägga dit max för att få vinkeln på styrstagen parallella med undre länkarmar.

Sitta med Svartepetter är aldrig kul. Men man lär sig något. I bästa fall så gör man inte samma miss 2ggr
Guppstyrning är lurigt, hela geomrin(alla stag mm) skall med. Bäst är att syfta och slå ihopp ski... och sen mäta guppstyrningen och justera.


Konan ligger nära flush med undre anliggningsplanet på styrarmen,
uppskattar att den sticker ut någon 10-del nedan för att sedan pressas upp när man drar ihop bultförbandet.

Viktigt att inte kon-hylsan bottar före distansen mellan ledlagret och styrarmen.


Mätmetod (guppstyring)
Din metod ser ok ut.
Du har ca 3ggr så lång mätlängd som fäljen, bra då felet blir 3ggr så stort.
Tumme pekfinger, 1mm guppstring på +-40mm från åkhöjden är OK/BRA


Hur justerar man tåin/ut std bak?
Excenter på innre infästingen, rätt?


ps
Håller på att samla på mig data, info, kundskap om hur och varför man bör göra leden i styrarmen.
Hur justera guppstyrning mm.
Kommer i en ny tråd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 997.2 Turbo -10 #4 timeattackNU.se 2020 [PS]
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 17, 18, 19   >>
3 besök senaste veckan (120418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande