Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil vars kan jag hitta hårda "konvexa" fjädrar? | 4 besök senaste veckan (3709 totalt) |
Jag söker tips på hårda konvexa fjädrar, gärna från någon vanlig tung bil med lågt MR tex.
nånstans spannet 70-100N/mm, typ 160mm långa helst men det går ju värma ihop ändvarven annars. alla tips är av intresse _________________ Mattias Holmgren |
||
Vi har tagit fjädrar från Chevy Transport och kapat till rätt längd.
Dom blir ju inte koniska i båda ändar....men på tex e30/e36 blir det bra, om man använder främre-övre fjädertalriken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Glömde skriva det men det är en långloppsbil där vi är begränsade till "fjäder med original diameter"
Jag hade gärna haft en vanlig 57/60mm fjäder tex då det skulle passa rakt i sätena men nu är ju reglerna som dom är.. önskvärt vore ju runt 60mm Id i ändarna, 135-140mm utvändig dia och nånstans 170mm lång Idag har vi några KW fjädrar från en e46 som är lite värmejusterade bara men dom är för mjuka. gärna tips på bilar som har den här typen av fjädrar iaf. _________________ Mattias Holmgren |
||
Jo det har dom men dom är rejält hårda så det är nog inte bra, fast det kanske finns olika varianter _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
Står det nånstans att ni bara får ha en fjäder per hjul? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tack för olika alternativa lösningar, jag har massor av såna i skallen också men reglementet säger att i princip allt ska vara original så man får förhålla sig till det
så främst tips på fjädrar som kan passa likt originalmått VW T4 fjädrarna verkar ligga i krokarna runt 100N/mm snabbt överslag på data som går hitta på reservdelssajter. Skulle gärna ha något lite mjukare _________________ Mattias Holmgren |
||
Då är ju lösning synnerligen enkel... Ska du "förhålla dig" till det så ska du nog inte prata om det här eller på något öppet forum, typ. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Men vi FÅR ju byta fjädrar, bara att den ska vara i närheten av original i diameter.
Det går ju såklart beställa specialrullade fjädrar men det kändes lite overkill till originalracingen _________________ Mattias Holmgren |
||
Största anledingen till att fjädern är convex är för att inte fjäder varven skall gå ihop(bli stumma).
Med helt cylidrisk fjäder så blir inbyggnadslängden längre. [/quote] Annan fråga, hur är det med bumpstopp, är de fria? Det är också en fjäder _________________ Johan Sjölinder |
||
Skruva banåkabil vars kan jag hitta hårda "konvexa" fjädrar? | 4 besök senaste veckan (3709 totalt) |