Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Elektrisk kylfläkt, vart placera tillslaget. | 2 besök senaste veckan (1800 totalt) |
Ska montera elektrisk kylfläkt på en BMW M3 E46.
Mishimoto aluminiumkyl, vart på gaveln ska man montera givaren som startar fläkten? Ska svetsa en nippel med rätt gänga i gaveln är det tänkt. Högt upp, mitten eller långt ner? Eller kanske annan placering? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Det spelar egentligen ingen roll förutom att du måste ha olika till-/frånslagstemp på givaren beroende på vart den sitter.
Jag skulle säga att för oss amatörer är det lättare hitta "rätt" temp om man har den på varma sidan i kylet (utgående slang från motorn). Det är ju även där man mäter vattentemp oftast. Produktionsbilar har jag sett har båda delarna, eller nyare bilar tom på båda sidor samtidigt.. _________________ Mattias Holmgren |
||
Varför inte låta motorstyrningen sköta elfläkten också? Motorstyrningen vet ju hur 'varm' motorn är genom kylvätskegivaren. Men vill du ha separat system så allra högst mitten, eller långt ner. Har du givaren högt upp så är risken OM du får kylvätskeläckage (typ stor slang går av) att mätaren inte hinner registrera att tempen går upp, sedan överhettar motorn. Längst ner i kylaren kommer det ändå finnas lite vatten kvar en liten stund längre. Sedan väljer du temperatur på termostaten så det matchar för ditt ändamål. _________________ Roland Johansson |
||
Skruva banåkabil Elektrisk kylfläkt, vart placera tillslaget. | 2 besök senaste veckan (1800 totalt) |