Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68247 totalt)
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Kanske skulle skriva lite mer om hur det blev med styrväxeln. Nu när jag kört lite mer så känns den utväxlingsmässigt ungefär som vilken bruksbil som helst, dvs ganska lagom, hade jag haft servo kunde den varit ännu snabbare. Men trögt går det med R-däck och lite luft.

13:e juni var det dax för Superstage. Nytt för helgen var 225/45 V70A däck runt om (hade tidigare 205/45 i fram). Även detta året så hängde Nisse på med sin fina GTI 16V, vi åkte ned fredag och bodde i Kosta, lagom skönt att kunna ta en pizza i lugn o ro på kvällen, körde på R-däcken ned så slapp hjulbyte oxå.


M20 vs KR

Var en blandad samling bilar på träffen och för ovanlighetens skull mest SAAB:ar. Mycket lyckad träff! 225/45 däcken kändes helt klart bättre på min olättade bil (tyckte det var inga tendenser till att vilja vika sig i fram), även bromsprestanda blev bättre, ABS:en gick bara in i de guppen som blivit inför vändningarna så kan nog vara läge ändå att montera de större bromsarna. Dock blir ju bilen lite rappare med 205/45 runt om, går ganska trögt på tillbakavägen ut ur det snabba konpartiet och upp till det långsamma konpartiet, skulle behöva ligga på 3:an för att få det riktiga draget som egentligen finns över 5000 rpm men har inte riktigt hjärta att ligga nästan på varvstopp i ett antal portar (hinner se ungefär 140 på mätaren innan jag lämnar det partiet (ja, jag vet det går för långsamt om man hinner kolla mätaren ;-))) Låg länge på 1.31 tider, dvs samma som jag kört tidigare med 205 runtom, fick till en lite bättre runda på allra sista försöket, 1.30.6, så lite putsning blev det, ska helt klart gå att ta lite till på den tiden genom att utnyttja det bättre greppet lite mer i konpartierna (även för mig, en bättre förare tar säkert ett antal s). Hade egentligen betalat även för söndagen men ibland finns det inte tid för bara lek.

Förra helgen, Såtenästräffen som är en 2-dagars 944-träff från början men lite andra inbjudna oxå numera, precis som Superstage brukar vara en höjdare så gäller det även Såtenästräffen, så även i år kanonväder på lördag och lite molnigare på söndagen, 4 olika banor, alla trevliga på sitt sätt, A-sprinten är väl den som min bil kan hävda sig bäst i men det är ju roligare med snabba banor egentligen. Nya styrväxeln kändes bra i A-spinten där det tidigare varit ett väldans rattande. Många fina bilar, Cayman GT4 och Lotus Exidge Cup var nya för mig, två läckra (och snabba) vagnar och för mig som gillar sexa-sång så gläds jag åt att det tydligen finns V6:a i Lotusen numera. Nissan GTR imponerar som vanligt, en riktigt best.

Även stolen fungerar vid långfärd, är ganska tjocka kuddar i sitsen och ryggstödet. Dock är mindre av min vikt centrerad än hos medel Fritz, så det är några cm glapp vid höfterna och lite trångt över axlarna. Glappet löstes med några kuddar som jag stoppar på var sida om höfterna vid slalom, att det är lite spel annars känns bara bra vid gatkörning.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Hur gick det efter Superstage? Har du hunnit undersöka motorn?

_________________


Porsche 964
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Flash_malmö skrev:
Hur gick det efter Superstage? Har du hunnit undersöka motorn?


Hallå,
en riktig Rejsa-kändis du skaffat dig, såg ut att gå bra!

Nej, har bara lastat ur det mesta ur bilen. Planen är väl att först göra ett kompressionsprov och se om alla cylindrar är lika eller iaf tillräckligt lika. Det som hände var alltså att insugningsvippan gick av på 1:ans cylinder, såg inte ut att ha blivit några småbitar men inte säker förrän man kan se undersidan oxå. Biten som lossade låg inte i kläm så hoppas att det har klarat sig utan kontakt mellan kolv och ventil.

Om jag har tur så att det bara är vippan som behöver bytas så ska det gå utan att lyfta toppen. Isf blir det nya original vippor och vipparmsaxlar. Är tydligen lite svårt att dra ur axlarna som kan gå trögt (kyl, kamdrev osv måste bort o sedan dras axlarna framåt ungefär där njurarna sitter).

Är det något värre så att kolv, ventiler måste bytas så får jag ta en funderare på hur jag ska göra. Billigast isf är väl att byta motor.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Surt med haveri, Bra att du redan har en plan. Fick det bli trailer hem?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
MagnusS skrev:
Surt med haveri, Bra att du redan har en plan. Fick det bli trailer hem?


Ja det är tråkigt när det pajjar, är ju även bra att ha denna bilen som backup om något händer med bruksbilen. Tänkte försöka kolla lite på det i veckan. Japp, den fick stå och skämmas på flaket hem. Hade kanske gått att köra hem men då hade väl både kat och motor varit skrot sen?

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Jaha kompprovet såg inte så kul ut, verkar som ventilen fått sig en smäll. Kanske kan det vara värt att prova trycka ned 1:ans insugningsventil (borde vara riskfritt med nocken på maxlyft) några gånger, kanske kan fastnat lite sot i mellan, eller så greppar jag efter det berömda halmstrået. Vore riktig skönt att slippa lyfta toppen.


Annars råder det stor förvirring om vad jag ska välja för vipparmar, lutar åt ENEM:s stålvippor, efter massa Googlande så verkar KM Cams vippor vara samma (ser lika ut iaf) dessa väger 101g/st, original 76g/st, visst en ökning med ca 33% men då ska det väl hålla sen. Original BMW kostar 458 SEK/st hos Koed och då verkar det vara osäkert vilka som gör vipporna nu, vill ju inte få ett gäng Febi för 12 x 458 kr.




Det var alltså Febi som sitter i motorn, verkar vara den tidiga modellen. Ser oxå ut som det sitter Schrick enkelfjädrar i motorn. Toppen och kammen Schrick 272/272 har rullat 7-8000 mil, hoppas slippa byta kam men man måste nog kolla nockarna noga när axeln är lös antar jag.


Såhär ser ser original ut från 88, tyvärr bara märkta med BMW-märke så inga ledtrådar på tillverkare där.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Damage report!

Chansade på att försöka slippa lyfta toppen och istället dra axlarna framåt ut genom fronten. Började med plocka loss vipparmaxeln på insugsidan (var ettans insugvippa som gick av). Läste en del på nätet om att det var ganska bökigt och det kan jag hålla med om, egentligen behövde inte mer saker bort än vid kamremsbyte, var nog bara själva stora plaststyrningen till kylen som var utöver (för att få lite extra frigång mellan axeln och övre tvärbalken i karossen). Men att få loss själva axel var riktigt bökigt, fick börja med att släppa max på excentrarna och putta bort 5:ans vippa från nocken så att ingen vippa låg i spänn. Sedan bända försiktigt med ett däcksjärn bak på axeln, mm för mm och sedan i med en liten mutter som distans, sedan tejpa ihop två muttrar osv. Gick väldigt trögt så jag valde att offra vipparmsaxeln, så fort den var utanför kamdrevet så tog jag en rörtång och drog/snurrade ut.



Hade lite flyt så inga lösa smådelar som lossnat från vippan :-) Köpte en Leak-Downtestare och den är väl hyfsat tät den gamle spisen, så tyckte det kändes onödigt att lyfta toppen (hade redan köpt delar från BMW Classic shopen så sotningsatsen får vila på hyllan). Vehusventilationen går ju via toppen så det lät som läckaget var genom ringarna. Dessutom är det ganska pilligt att få bort/dit grenrören och insugningsröret.





Valde Enem/ KM-cams stålvippor, nu såhär i efterhand så borde jag nog köpt nya BMW original.
Slitna Febi, ny BMW OEM och ENEM.



Om jag hade flyt med att ventilen klarat sig så var det lite slitage på kammen så fick bli en ny likadan (Dr Skräck 272/272), nytt oljerör, nya excentrar, skruvar, muttrar osv till ventiljusteringen. Kanske är normalt slitage på 8000 mil men valde ändå att byta oljeröret över kammen så inte det var igensatt (bilden visar nog sämsta nocken men alla hade slitage). Kammen gick också att dra ut framåt utan problem. Även vipporna hade ett slitage som kanske inte syns på bilden ovan.




Hade köpt ny vattenpump men efter att plockat bort den som satt på och känt på lagret och kollat impellern så fick den åka på igen med ny packning. Så i med kammen och vänta på delar, hade beställt lite delar på BMW i november bla vipparmaxlarna, tyvärr var dessa slut och en serie på 2000 st skulle tillverkas men hade jag misstänkt att det skulle dröja till slutet på Maj innan dessa dök upp så hade jag beställt pirat mycket tidigare (är ju inget att säga om egentligen utan mest fantastiskt att det fortfarande går att knalla in på BMW och köpa något litet plastklipps till en nästan 30 år gammal bil). Som synes på bilden så beställde jag pirat men han bara få dit på avgasidan innan originalen kom (på insugsidan går smörjningen till kammen genom vipparmsaxel och lite hål som måste stämma mellan topp och axel så kändes bra med original där också). Monterade med Redline montagefett och när axlarna var på plats körde jag med borrmaskin på oljepumpsdrevet så att axlarna fylldes.






Hade köpt ett justerbart kamdrev men valde till slut att inte montera det.



Blev ju ny kamrem men tänkte skippa byta spännrullen då den kändes helt ok. Jag jobbade egentligen mot att bli klar till Såtenäs-träffen men det gick tyvärr inte, när ändå det inte gick så ångrade jag mig och skruvade isär lite och bytte spännrullen ändå då jag inte hittade fakturan när jag bytte den sist.

Monteringen gick ju smidigare men ändå ganska tidskrävande och inte så skönt för ryggen att stå dubbelvikt över skärmen timmtals så klart att det gått snabbare om man varit effektivare men samtidigt så får jag erkänna att jag aldrig behövt gräva mig så djupt ner i en 4-taktsmotor tidigare, 2-takt har ju varit isär med pappas hjälp.

Startade fint och bes gick bra men gick/går ojämnt på tomgång mer om det senare.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Blev klar med bilen o fixade besiktning samma vecka som det var konbanekörning i Laxå. Som vanligt var det riktigt kul och ett rejält blandat startfält, bla 997 Turbo, Lambo Gallardo (var det nog) och en M4 GTS. Tog mina gamla däck/hjul då jag hade tänkt spara Enkei omgången (som har 225:or på) till Emmabodakörningen.

Som sagt var det riktigt kul och både bil o förare var som kor på kosläpp, så det råkade gå lite brett ibland, kändes nästan som greppfönstret blivit större när däcken hårdnat några år (V70) så att det gick att köra med lite släpp, eller så var det inbillning har ju bara kört Skoda i nästan ett år så.

Snabbast var GTS:en som var riktig läcker, alla Bimmers topp 5 dock ;-)

Bilden på GTS:en är från en tidigare träff på Hasslösa.

Märkte ju redan när jag startade bilen efter toppen blivit klar att den gick ojämnt på tomgång men M20:in är ju känslig på ventiljusteringen så jag trodde att jag varit lite för slarvig när jag justerade (tänkte justera/kolla under locket efter jag kört några timmar). Hann dock inte detta innan Laxå.



_________________
Magnus Lidholm
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Roligt att läsa om nån som skruvar M20.
Får mig att minnas tillbaka till "gamla goda tider" när jag åkte 323 E30 med 2.6l M20 med samma spec på kammen som du.

Träffen i Laxå såg ut att ha kul blandning på bilar - vem är det som arrangerar?
Gott om plats och lite snabbare bansträckning?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Martin G skrev:
Roligt att läsa om nån som skruvar M20.
Får mig att minnas tillbaka till "gamla goda tider" när jag åkte 323 E30 med 2.6l M20 med samma spec på kammen som du.

Träffen i Laxå såg ut att ha kul blandning på bilar - vem är det som arrangerar?
Gott om plats och lite snabbare bansträckning?


Tackar! Har nog en jäääättegammal VHS som BMW klubben gav ut något år där den bilen/du är med och kör konbana. thumbs up Visst är det lite stenålder men ljudet i M20 gör otroligt mycket för själva körglädjen :-)

Ja det brukar vara mycket lyckat och som sagt kul med olika bilmärken, flest Porsche. Är en maxgräns på 16 bilar så körtiden räcker till. Är en sluten grupp på FB som brukar arrangera några ggr per år, PM:a om du vill ha kontaktuppgift.

Japp det är rejäla avåkningszoner. Det brukar vara banor som 3:an funkar på min bil (2:an i vändningarna), snabbare än PCS banor men långsammare än Superstage kanske man kan säga ungefär.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Men nu måste jag nog lägga mig i lite. Ska du inte fråga om någon kan tipsa dig om vad som kan vara fel eftersom den går så ojämt på tomgång? Vad finns kvar att kolla/byta nu? Vi måste ju komma iväg på lite körningar 2017 åtminstone!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Men nu måste jag nog lägga mig i lite. Ska du inte fråga om någon kan tipsa dig om vad som kan vara fel eftersom den går så ojämt på tomgång? Vad finns kvar att kolla/byta nu? Vi måste ju komma iväg på lite körningar 2017 åtminstone!


Visst har du rätt Nisse, har tagit en hel del energi detta problem, blev många timmar innan jag fick kasta in handduken på Emmaboda.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Då ska jag försöka beskriva problemet med tomgången. När den är helt kall så startar den normalt och går så jämnt som den alltid gjord (dvs inte helt perfekt men nästan), sen efter någon/några min på tomgång börjar den gå sämre, vandrar lite i tomgång (inte flera hundra rpm men ändå lite upp o ned) och missar lite. När den är helt varm och jag håller den på jämn gas vid 1000 eller 200 rpm så hörs det att den missar lite (vad jag tror på en cyl).

Grejor som är bytta/ nya:

Tändstift
Rotor
Fördelarlock
(nu sitter de gamla i igen för att kolla så inte det var fel på de nya (de tre ovan))
Tändkablar
Lambdasond
Luftfilter
Bränslefilter
Vevaxelgivare provmätt (ok) men bytt till en som jag hade liggande (ingen skillnad)
Bränsletyck ej mätt men bytt bränsletrycksregulator mot beg som fungerat tidigare
Provat två styrboxar
Provat en extra beg pulsventil till tankventilationen (denna öppnas vid normal drifts temp).

Har haft mycket hjälp av en snäll kompis, vi började med att följa felsöknings hjälpen i hans Bently reparationshandbok. Dvs bort med styrboxen och testa enligt bild nedan, allt verkar vara ok.






Reference sensor (vevaxelgivare): 525 Ohm
Coolant teperatur sensor: 2190 Ohm (270 Ohm varm motor)
Tändspole: Primär 0,7 Ohm, sekundär 6060 Ohm


Vakumläckage.
Ny böj mellan LMM och spjällhus.
Pluggat inlopp från bromservo till spjällhus.
Pluggat inlopp från pulsventil (tankventilationen) till spjällhus.
Pluggat inlopp från vevhusventilationen.
Kvar är väl läckage mellan topp o insugningsrör. Hade läckage för 10-12 år sedan och då hördes det tydligt när man stängde av motorn att det sög lite på 6:an. Sprejat startspray.

Tomgångsmotorn.
Mätt motstånd ok värde enligt bok, provat med 9V batteri så den slår åt båda håll. Mätt V i handsken, 12V i mittenstiftet och 6,8V mellan resp ytterstift och mitten (Haynes säger ca 10V mellan mitten och de yttre men då kompisens 325-88 också hade ca 6,7V tror jag det är ok). Jag misstänkte att jag kanske hade skadat kabeln till tomgångsmotorn så mätt motstånd i kabeln till styrboxen (ingår i Bently testet). Rengjort motorn lite och känt så att den inte kärvar. Provat med en annan tomgångsmotor också. När bilen är varm och går dåligt och jag drar ut kontakten så händer det inte jättemycket, ibland går den aningen sämre (o lite bättre när jag sätter dit kontakten igen).
Testade att hålla foten på bromsen och släppa upp kopplingen och då sänks varvtalet till ca 500 rpm (men då har jag släppt kopplingen så mycket att bilen har börjat sätta sig i bak), tror därför att tomgångsmotorn/styrningen fungerar?

TPS.
Mätt enligt Bently,0,5 Ohm mellan mittenstiftet och vänstra vid stängt spjäll, klicket i mickrobrytaren hörs. 0,5 Ohm mitten till det högra vid öppet spjäll. (detta mätt både direkt på kontakten och i handsken vid styrboxen. Med varm motor och jag plockar bort kontakten till TPS:en på tomgång händer inte så mycket, gasar man till lite så hamnar den betydligt högre i tomgång (boxen vet inte att spjället är stängt) och sätter man dit kontakten så får ju boxen reda på att spjället är stängt och tomgångsmotorn sänker till tomgång, tycker jag verkar vara ok?

Batteri.
Är från förra årtusendet så kanske kan vara läge att prova o byta (lämnade dock ok spänning enligt Bently)

Tänspole.
Endast kontrollmätt och ok. Kanske kan den vara värmeberoende, dvs när det blir varmt så ger den fel värden?

LMM
Min LMM gav fel värden enligt en sida för felsökning av E28 535 och när jag lyfte plastlocket syns slitagespåren i motståndsslingan. Lånat kompisens som visade rätt värden enligt E28 sidan och den LMM sitter i, ingen skillnad på tomgången (min LMM vissade ok med stängd klaff så är nog i högre varvtal som det blir fel pga den). Detta fel hade jag ju förmodligen aldrig märkt annars men nu ska jag försöka sänka själva släpan så att kontaktpunkterna kommer lite längre ut, bort från slitagespåren. Kanske får man tillbaka några cavallias oxå. Tempgivare i LMM 2340 Ohm. Inte mätt spänning i handsken.




Tändstift.
Dessa har gått ca 20 mil, kanske går den lite fett? Ser även ut att sota aningen mer i slutröret, kanske inbillning. Brukar ju inte gå så mycket på tomgång heller, dessutom ibland med urkopplad lambda.



Gjort kompprov, kommer jag inte ihåg exakt (har lappen i garaget) men ca 12 bar o alla inom 1 bar skillnad.

Kollat runda spridarkontakten under insugningröret (hade för längesedan oxid i denna) men rengjord o verkar vara ok. Dock kan det vara lite glapp/kortis i kablaget upp mot spridarna (o de båda kylvattengivarna) för den har stannat 2 ggr när man böjt och känt på kablarna (fast känns som att så mycket kan det inte vibrera eller röra sig av sig självt men iaf något som behöver åtgärdas på sikt). Nu när jag tänker efter så kanske detta kan vara något ändå, om givaren visar rätt men det är glapp/kortis när kablaget blir varmt (har ju bara mätt i styrboxändan med kall motor, värdet på varm givare mätte jag framme vid kontakten) så kan det ju lura boxen.

Spidare.
Koll enligt Bently att de låter vid bygling enligt ovan. Mätt Ohm så att det var samma för bägge spridarbankerna (3 o 3).

Lambdasond.
Bytt och märker ingen direkt skillnad på gången om den är ikopplad eller kontakten delad, så är osäker på om bilen går i closed-loop när den är varm eller inte. Enligt både Haynes o Bently så ska förvärmningen ge 12 V med tändningen på, det får jag inte, dock med motorn igång 13 V. En ytterliggare felkälla på sonden är att jag har en extra skarv på extraktoröret precis före sonden (som inte finns på original byxrör), har dock efterdragit denna skarv (konade ändar och konisk ring mellan men kan väl läcka här också).




Har lånat en enkel felkodsläsare och den visar att ju att tex lambdsond eller LMM om de har varit urkopplade under drift (finns ingen återkoppling från tomgångsmotor utan verkar vara enkel väg på kommunikationen).

Om jag skulle gissa så är det något med tändningen (pga missarna) men har ju bytt allt utom tändspole.

Annars kan det ju ha hänt något med ettans spridare när vippan gick, motorn var ju igång o gick kanske 2 min på 5 cyl. Kanske är nästa steg att plocka bort alla o skicka på flödestest o rengöring?

Läckage mellan insugningsrör och topp helt klart möjligt men innan jag plockar bort o byter så får det nog bli något röktest för inget kul jobb (lämnade in på firma sist).

Enkel/billigt är väl att köpa alla vakumslangar på insugningsidan, inga stora pengar o förr eller senare lär de ju behöva bytas.

Dom grejor jag kan komma på som händer när den börjar bli varm är dels att den ska gå över till closed-loop och att pulsventilen till tankventilationen börjar jobba.

Har ett 20 år gammalt larm, skull helt klart kunna vara något men känns lite som ett vinterprojekt att riva bort det.


http://www.rtsauto.com/ecu-pinout-and-electrical-tests-e30/
http://www.hiperformancestore.com/Motronic.htm
http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1430281-Bosch-Motroni . . . .
http://www.iprimus.ca/~trauttf/temp/AFM/

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Fortsatte felsökningen under vintern. Spridare lossades och skickades på flödestest och rengöring hos BJP Race, inga direkta fel. Lånade en annan tändspole, ingen skillnad. Bytte den övre kabelhärvan från multikontakten till spridare och tempgivare, ingen skillnad. Böjde till de små släporna i LMM så att de fick nytt material att arbeta mot så jag kunde lämna tillbaka den LMM jag lånat.

Nu är vi framme i slutet på maj och det enda jag tyckte som jag inte provat var att byta bränslepump och resten av kabelhärvan mellan ECU och multikontakten under insuget. Beställde tid hos lokala Bosch bilel. De testade bränsletryck, komprov och funktionskontroll så att lambda osv reglerade. Till slut ville de göra ett leak down test, de gjorde på lite annat sätt än jag gjorde, de körde med lägre tryck och roterade motorn och då visade det sig att den ventilerar 20% ned i vevhuset på ettans cylinder. Detta märktes inte vid kompprov eller när jag mätte vid ca 7 bars tryck och med kolven i TDC (med växel i och klossar runt hjulen). Och tydligen är det som gör att den går ojämnt på tomgång och puffar.

Om det är en slump att det är samma cyl som vippan gick av på eller inte vet jag inte, kanske kommit lite grus i cylindern vi d tändstiftsbyte eller så gick ringarna varma när det inte kom in något bränsle när vippan gick, jag körde några minuter efter vippan gick.

Funderar lite på hur jag ska gå vidare men kommer nog att köra lite resten av säsongen utan att riva.
Kanske köpa en smal kamera som går in i tändstiftshålet och titta. Helt bra att bara köra är det väl inte då den borde blanda bensin i oljan om det läcker ned där i loppet.

Ev skulle det gå med en snikrenovering kanske lyfta toppen och hona den cylindern och byta ringar (beroende på om man ser vad som är skadat när toppen är lyft).

Annars får det väl bli något seriösare renovering dock inget jag kan själv.




_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Var iaf iväg och körde Såtenästräffen, var riktigt kul att köra igen och bra väder hela dagen. Märktes att jag inte kört något nästan på två år så gick väl lite långsamt men huvudsaken att det är kul.

Action pics från
#addesfoto


_________________
Magnus Lidholm
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Hej!
Har funderat på ett PEAKE instrument som på bilden, vad kan man göra med den i en 320? Visar den felkoder på all el i motorrummet? kan den nollställa felkoder?

Rejsa på...

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Hej!
Har funderat på ett PEAKE instrument som på bilden, vad kan man göra med den i en 320? Visar den felkoder på all el i motorrummet? kan den nollställa felkoder?

Rejsa på...


Ja lite svänga med vagnen är aldrig fel

Läsaren ska fungera på alla BMW från 87 och framåt. Den visar ca 30 felkoder på våra bilar och jag tycker den verkar fungera. (När jag felsökt har jag provat att koppla loss tex kylvätskegivare, LMM, Lambdasond osv när bilen varit igång och det har då registrerats som felkod).

Japp den kan nollställa koder och serviceindikatorn. Hittade ingen som sålde i EU så blev från USA på ebay, tillkom tull osv så tror det landade på ca 16-1700 kr hemma.

Snålade lite och körde på mina gamla däck, syntes inget slitage efter en heldag men är rätt hala nu som kalla så får vara sista körningen på dom.


_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Hänt sedan sist är att bakbeläggen var slitna så efter lite bollande med Pean så fick jag hem och monterade Carbotech AX6, funkade bra tycker jag. För lite oväsen på gatan då de "hugger" lite när man bromsar löst. Hade tidigare Stoptech sportbelägg bak som jag monterade samtidigt som PFC-06 beläggen fram, gissar att de gått lite varma eftersom de slitits mer än frambeläggen.

Var iväg till Laxå och körde konbana i söndags. Som vanligt riktigt kul och ett blandat startfält, bara höra en Gallardo andas fritt är ju värt resan:-) ! Hade inte använt Enkei-fälgarna med 225:or sedan sista Emmaboda-turen, riktigt gött grepp i inbromsningarna och svängarna jämfört med de gamla torra 205:orna på Hartge-fälgarna.

En bild från Ståhlgren Design som egentligen är från 2016 men rätt ställe.



Som sagt kul bana och det var riktigt jämnt, tredje till 7:e inom samma sekund. På Hasslösa blev det 8:e, denna gången hade jag lite mer tur så det blev Eine dreier am dritteplatz.

Farbror Sune kanske inte vill att jag ska köra mer gata med dessa men en träff till borde bakdäcken klara. Har två nya liggande som jag passade på och köpte när Wheelbase hade vinterkampanj.




Sen börjar det tyvärr bli mer och mer uppenbart att nästan 30 år och 19 000 mil har satt sina spår, det morrar en del från transmissionen så det är inte bara motorn som behöver gås igenom till vintern utan även växellåda och slutväxel behöver en översyn. Försökte göra smygstarter så det höll denna gång men var nog sista träffen för i år.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Hej!
Jag såg bilen på vårgårda i söndags, men hann/blev inte tillfälle att prata. Jag blir lite väl fokuserad på körningen kanske. :-)
Tyvärr titta jag inte så noga på bilen heller. Det ända jag såg va att du hade fina hjul och ovanlig färg, men att det fanns så mycket dolda fräcka mods och så spännade historik hade jag inte en aning om.

Har ångrat 1000 gånger att jag sålde min E21 323 och även min första 320ik -87 och min 4dr 320 gröna inne/grön ute E30. Egentligen nästan all bilar man haft... men, men.

I vilket fall så måste det uppenbart hänt saker sedan 2017? Berätta!
Så hoppas jag att vi ses 2022 om inget annat. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att träffas i söndags! Vi skall slå vakt om våra E30:s!!

Får gratulera till din mycket fina körning och din lika fina bil!

Hela din biltrådshistorik ligger i det tids-spann då jag hade
uppehåll från bankörning och bilmek, inte så konstigt att jag missat bilen,
men desto roligare att få läsa om den nu!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att se en E30 i det skicket, riktigt snygg thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande