Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
1, 2, 3   >>
12407 besök totalt
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Tänkte att det var dags att starta en byggtråd här på rejsa. Var väldigt nära att skriva Audi Quatt.... Men kom ju på att jag köpt mig en merca denna gången. Hade tidigare en Audi 90 Quattro som banbil men som efter brand i maskin fick bilen säljas i de delar som fanns kvar.

Nu börjar jag på ny kula med denna trevliga bil som i grunden är en MB190 2.3 16V Men som av någon anledning blev slaktad på både motor och drivlina för många herrans år sedan. Man satte i en 2.3 8V motor med tillhörande drivlina istället. Denna maskin verkade tråkig tyckte jag och fick tag i en opel Ecotech 2.2 litare med drivlina till. Senare fick jag tag i en Opel C20xe topp och lite tillbehör till ett ruskigt bra pris.

Tänkte passa in opel maskin och drivlina. Detta kanske låter helt absurt men jag tycker det ska bli en häftig mix.. C20 maskinen ser man sällan och den verkar vara rätt potent sägs det.

Planen nu är att få saker "hyffsat" rätt från början denna gången. Innan jag ens tänker på motorn så tänkte jag fixa till karossen. Jag insåg ganska fort att jag inte bara kan svetsa dit lite motorfästen och sedan köra.. det är mycket som måste gås igenom. Så första steget är nu att rensa ur hela bilen på allt och komma igång med burbygge samt viss rostlagning. Mina kunskaper om väghållning är begränsade och är mer tyngre på motorsidan men därför är jag ju här och hoppas jag kan få tips och råd.. Budgeten är rätt begränsad men vissa saker går ju inte att fuska med har man ju lärt sig från förra bilen...


_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Har ett problem som först måste lösas.. Tänkte ju rensa bilen på inredning osv men i mitt garage är det rätt trångt och jag kommer behöva rulla runt bilen. Även rulla ut bilen utanför garaget om jag ska svetsa. Vill inte att grannens bil ska få loppor på sig Vill nog inte ägarn heller.. fniss* Hans bil är rätt fin om man säger så..

Så frågan är.... Hur gör ni för att rulla runt bilarna i garaget utan hjul? Enkel lösning där man helst slipper svetsa massa high tech lösningar...

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



JimCoupeTQ skrev:
Senare fick jag tag i en Opel C20xe topp och lite tillbehör till ett ruskigt bra pris.

Tänkte passa in opel maskin och drivlina. Detta kanske låter helt absurt men jag tycker det ska bli en häftig mix.. C20 maskinen ser man sällan och den verkar vara rätt potent sägs det.


Absurt??? Här finns/har funnits både BMMW och Porsche med C20XE så en Mercedes drunkar i mängden...

Kul bygge, det kommer att följas! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Lättast för att kunna förflytta bilen runt i garaget utan hjul borde väl vara en enkel vagga, med ledhjul (typ konsum-vagn) i alla hörn, modell lite bamsigare. Finns mycket att välja på vad gäller ledhjul med stor bärighet. Gärna fästen för ett vajerspel på samtliga sidor, för dessa vagnar brukar inte vara lätta att knuffa.

_________________
Magnus Falk
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Vi gjorde en "karossgrill" av två motorstativ och lite fyrkantsrör.





_________________
Kai Anttila
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Tackar för svar.. Jo kan tänka mig att det gjorts en del frankenstein byggen här..

Den där lösningen såg inte alls för pjåkig ut... Kunde ni "återanvända" stativen som motorstativ sedan när ni var klara? Det går kanske att fixa till lätt..

Jag såg att biltema hade hjul som var fyllda med luft.. Tänkte att dessa hjul kan vara bra att ha om man ska rulla ut bilen i gruset utanför? Eller är stenhårda hjul att föredra?

Tänkte om man kanske bara tog en typ SJ pall och skruvvade fast skiten?



_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



XE maskiner är roliga, hur mycket pill är det med "C22XE"?

Kundvagnshjul av varierande pris och hållbarhet finns på Wiberger
https://www.wiberger.se/templates/hjul.htm
lite fyrkantsrör och ett par svetsloppor så är du klar...

/Ola

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det skulle väl i princip vara möjligt att använda dem som motorstativ igen, men då hela vaggan bara kostade ca 150EUR färdig och klar så är det enklare att slanta 50EUR för ett nytt stativ istället.
Kul med Opelsnurra i Mercan. thumbs up

_________________
Kai Anttila
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Ghoofy skrev:
XE maskiner är roliga, hur mycket pill är det med "C22XE"?


/Ola


Beror lite hur du menar.. JAg hade faktiskt först tänkt köra C22XE helt och hållet och bara byta stakarna till H profil.. Glömde nämna att jag kommer köra överladdat... fast bara mild överladdning. Ska inte bli ett monster.
Men X22an går nog fint att köra på med snurra..

Gällande motorn så tänkte jag köpa stakar från nätet som ska passa ihop med 2.2 litersblocket och C20XE kolvarna. Fick tag på sugis kolvar från den tidigare C20 motorn. Dessa är smidda Mahle. Dessa tillverkades tydligen bara första året sedan gick man över till gjutna. Jag vill ha högt komp därför tänkte jag köra sugkolvar ihop med E85 och ladd på runt 1bar max till att börja med.

Jag har ett nästan komplett SAAB Trionic sprut men är osäker på om detta är rätt väg att gå.. SAABS trigger givare passade "Bolt-ON" på Opel motorn annars. Hade ju varit lite kul å köra med detta sprut men är lite tveksam till spolarna och hur mkt dessa palla samt hur snygg installationen skulle bli..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Ghoofy skrev:
XE maskiner är roliga, hur mycket pill är det med "C22XE"?

Kundvagnshjul av varierande pris och hållbarhet finns på Wiberger
https://www.wiberger.se/templates/hjul.htm
lite fyrkantsrör och ett par svetsloppor så är du klar...

/Ola


Tackar för tipset.. Bor ju nära Wiberger så det skulle ju kunna funka.. Frågan är hur högt vill man ha en sådan här rullbar "rigg" elelr vad man ska kalla det.. Har man den hög kommer man ju åt mer men kan vara svårt att få upp och ner bilen. Man vill ju inte klättra in i bilen.. fast kanske man löser

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Har byggts en Kadett D GTE med Celica GT4 drivlina (4wd) och just en C22XE turbomotor i Sverige, vet inte om Patrik läser på detta forum dock? Han lär nog ha en del tips om ett sånt bygge

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Cassius skrev:
Har byggts en Kadett D GTE med Celica GT4 drivlina (4wd) och just en C22XE turbomotor i Sverige, vet inte om Patrik läser på detta forum dock? Han lär nog ha en del tips om ett sånt bygge


Låter trevligt man kan ju googla lite efter det kanske.. Alla tips är välkomna. Har väldigt lite koll på denna motor. Har dock hört att man ska uppgradera något i oljepumpen.

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Cassius skrev:
Har byggts en Kadett D GTE med Celica GT4 drivlina (4wd) och just en C22XE turbomotor i Sverige, vet inte om Patrik läser på detta forum dock? Han lär nog ha en del tips om ett sånt bygge


Han finns här som Kadett4wd om jag inte tar helt fel. Mer info om den bilen finns nog på OSC.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Medans jag funderar lite på hur jag ska göra med att bygga en vagn kan jag ju posta lite på jobb kring ratt/styr sidan.

Har nu rivit ner styrsnäckan som satt där orginal för att påbörja lite test med nya styrväxeln som kommer ifrån en MB W210.. Hittade på skroten för en tusenlapp.

MB190 har ett styrstag som är av typ DD "något" (Fyrkantig variant). Det fina är att orgnial Styrsnäcka-splines är samma som W210 styrväxel splines. På MB190 sitter en vibbrationsdämpare mellan styrsnäckan och rattstången.
Denna dämpare funkar även som konverter mellan fyrkatig rattstång och plines. (Frågan är om man vill ha denna dämpare, man kanske borde byta gummit mot POM)?)

Som jag förstått det som så är dimensionen på splines i MB W210 = (17mm 54-spline) alltså samma som W201..


Bild: Det är rätt trångt mellan styrväxeln och undersidan av opel maskinen. Frågan är bara hur bestämmer man vilken höjd växeln ska sitta på.. ANledningen till att jag river den gamla snäckan är att det gick inte att få ner en downpipe smidigt. Opel maskinen är omvänd på avgassidan.


Bild: Här är ett exempel på hur nån i USA gjort...



Bild: Gjorde en snabb test med motorn och det blir att kapa bort mer från den gamla motorbalken.
Noterade även att de lite nyare X22xe motorerna har större volym i tråget. Har en X20xe från en äldre årsmodell och där är tråget mycket mindre..


Bild: Här är en DD 3/4 till DD 3/4 universal joint.. De va då sjutton va dyra dessa var? Ska de va så? 780:- spänn.

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



JimCoupeTQ skrev:
Det är rätt trångt mellan styrväxeln och undersidan av opel maskinen. Frågan är bara hur bestämmer man vilken höjd växeln ska sitta på.. ANledningen till att jag river den gamla snäckan är att det gick inte att få ner en downpipe smidigt. Opel maskinen är omvänd på avgassidan.
Noterade även att de lite nyare X22xe motorerna har större volym i tråget. Har en X20xe från en äldre årsmodell och där är tråget mycket mindre..


Det här är hur jag gjorde för att få ner en C20XE i Porschen:
Köpte plåttråg på mekonomen, kapade ur så mycket det gick på den "grunda delen" (mot kamremmen) så att jag fick ner motorn så mycket det bara gick. Sen svetsade Dude det så att det blev tätt, skulle jag göra om det skulle jag ta upp för mer volym på sidorna vid den djupa delen.

Grenröret fick jag kapa av och sedan försöka trycka in mot blocket så mycket det gick, jag gjorde det två gånger och det blev ändå inte bra. Skulle jag göra om det skulle jag kapa grenröret och försöka få det mer inåt blocket och mycket mer vinklat bakåt. Då skulle jag fått mer frigång mot styrstaget.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Tips..
Vad du än gör.
Kör INTE med stdvevstakarna ur X22xe motorn.
De är otroligt klena.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Tips..
Vad du än gör.
Kör INTE med stdvevstakarna ur X22xe motorn.
De är otroligt klena.


Tänkte köra med dessa 148mm för hybrid motorer.

http://www.fcp-engineering.com/h-schaft-stahl-pleuel-/25-opel-vauxhall . . . .

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Va nere igår och fick låna grannens lift lite... Det gjorde susen att få komma åt undertill. Lossat de mesta nu så allt hänger lite på lösen. Blir lättare att plocka ner allt senare.

Får jag tillgång till liften tänkte jag gå över underredet och börja slipa bort och laga rost.. Hur noga ska man vara med rosten egentligen.. Ena tröskeln är röten och måste bytas.. men på andra ställen ser det iaf OK ut. Balkarna är helt ok.

Tänkte sedan måla underedet svart.. Det rekommenderas epoxiprimer. Har biltema nått sånt för en billig peng?

Nya toppen kommer renoveras.





Har en del tråk jobb framför mig med rost och skit..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



JimCoupeTQ skrev:
Kadett4wd skrev:
Tips..
Vad du än gör.
Kör INTE med stdvevstakarna ur X22xe motorn.
De är otroligt klena.


Tänkte köra med dessa 148mm för hybrid motorer.

http://www.fcp-engineering.com/h-schaft-stahl-pleuel-/25-opel-vauxhall . . . .


Kalas. thumbs up
Jag körde med Volvo B230 H-profil(bearbetade att passa)
23mm kolvbult och Honda CP kolvar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Å fasen sånt där är kul när man kan hitta andra vägar.
Fick du bearbeta kolvarna något? Körde du 2.2 liter?

Honda Prelude verkar ha 87mm kolvar.. Undra om man skulle kunna borra upp så man närmar sig 2.3? Jisses nu fick man ideer.. satan oxå.. JAg osm redan köpt kolvar..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Kör på planen du har, jag byggde ju en pervers maskin.
Och med tanke på det, kör du X22XE blocket bör du kanske se till att fixera fodren lite, det är open deck.
hårt ladd kan ju spräcka fodren.

Min hade 10.5-1 i komp och jag laddade ju 2.1bar på det.

Kolvarna var nån speciell modell med extra kort komphöjd, minns inte måtten tyvärr.(de är inte med i katalogen)
Jag fick bearbeta ventilurtagen lite för mina insugsventiler skulle gå fritt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
1, 2, 3   >>
12407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande