Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sensorer stör varandra Omex 600
1583 besök totalt
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Hej
Köpte en ny rejsbil igår (lägger upp tråd snart)
Jag har lite bekymmer att få den att gå ok, går väldigt fett och har orolig tomgång.
Den har ett Omex 600 sprut.

Ett problem jag hittat som jag inte förstår mig på är att när jag sätter kontakten i lufttemperaturgivaren så påverkar den TPS signalen, påverkar jag sedan TPS givaren (ger gas) så ändras lufttemperaturvärdet i mjukvaran. Dessa givare har gemensam jord (sensor ground) men antar att de inte ska påverka varandra.

Jag är inte tillräckligt elkunnig för att dra några slutsatser, har jag jordfel? eller är ECU trasig?
TPS har 3 sladdar och tempgivaren har 2.

Har ni några förslag på var jag ska börja felsöka?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Signaljord ska ju levereras av ECUn, eller i alla fall understödjas av ren strömlös jord från ECUn.
Har denna kabel lossnat?
Är eculådan ansluten till jord (om det tas jord från fel ställe så kan den väl få bra jord).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Någon har varit kreativ innan mig . Signaljord verkar vara urkopplad (tack Niklas) eller ersatt med någon annan tråd. Kan det vara så att sensorerna jordas genom någon annan sensor? då de ger signal även om det är orimliga värden. När jag har alla sensorer inkopplade vandrar tps signalen blandannat och luft-temp visar mellan -16 och +25 beroende på hur mycket jag vrid er tps.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Sensorerna måste jordas via ecu:n, om det inte är gjort så så får du dra nya ledningar.
Om inte så kommer du aldrig kunna lita på värdena som sensorerna ger.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jag var otydlig. Jag försöker förstå vad som händer nu. Jag tänkte att utan signaljord borde inte givarna ge några värden alls, men det gör de. Kan de då vara så att de ändå joras igenom en annan givare och på så sätt ger en signal men felaktig. Självklart behöver jag koppla rätt, men någon har klippt och klistrat rejält och jag vet inte om signaljord är inkopplad på något annat vis.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Yo-1 skrev:
Jag var otydlig. Jag försöker förstå vad som händer nu. Jag tänkte att utan signaljord borde inte givarna ge några värden alls, men det gör de. Kan de då vara så att de ändå joras igenom en annan givare och på så sätt ger en signal men felaktig. Självklart behöver jag koppla rätt, men någon har klippt och klistrat rejält och jag vet inte om signaljord är inkopplad på något annat vis.


Nån kanske har jordat i en kedja och inte förstått hur vissa sensorer funkar? inte ovanligt att TPSer har två signaler som går 0-5V och 5-0V, dvs om den ena börjar på 0 så börjar den andra på 5 och sen byter de plats i andra änden av slaget. om man tror att en pinne på TPSen är jord och jordar MAT där så blir det ju garanterat knas.

Alla sensorer som skall jordas på signaljord (inte alla skall det) skall ha egen sladd hela vägen alternativt till en separat samlingspunkt vid ECU. Inte bra att dra det som en kedja som man kan göras med plusmatning alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Tack för alla svar!
Det verkar som att något tidigare har strulat och någon har börjat klippt och klistrat. Signaljord verkar vara framdragen till en gemensam punkt nära ECU, denna är dock utdragen och ersatt av en annan sladd. Jag får fortsätta detektivarbetet.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Förmodar att det är en grön liten bil byggd i Västsverige?

Var nämligen lite intresserad av den, hörde av säljaren att det var "någon som sålt en miata som var het på att göra affär" Så du hann före...
Ringde och pratade med byggaren som sa att det varit lite strul med TPS:en på den ända sedan bygget genomfördes, så kolla om kabelhärvan är rätt gjord.

Omex 600 är inget under av modernitet, så kanske inte fel att byta till något modernare på sikt?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Mycket riktigt en grön liten bil i väst. Får se om jag ska vara glad att jag hann före eller inte framöver. Tycker Omex systemet känns ganska lätt översiktligt. Tror att det största problemet ligger i vilt kopplande. Intressant att byggare hade problem redan från början, alltid bra att veta förutsättningar för detektivarbete.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Skruva banåkabil
Sensorer stör varandra Omex 600
1583 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande