Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 51, 52, 53 >> 48 besök idag (278605 totalt) |
Tänkte inte på att ha dem i vinkel... Vi får se vad det blir, å ena sidan är originalfästena enkla att få dit men dyyyyyra. Göra eget är billigt men tidsödande... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nästa fråga, så får ni se vad det håller på att ta vägen... iaf det jag funderar på.
För länge sedan köpte jag lite prylar, bla följde en snigel med: Men snigel hade varit oförsiktig och ätit en mutter Jag råkade snubbla över lite ersättningsdelar, kompressorhjulet och axeln den är fäst i Nu är den ju inte balanserad, behövs det och vem kan göra det i Stockholm? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Motorfästen, sniglar... Vem blir lycklig av bara det?
Idag låg det 4 stycken korta VAG-spolar och väntade när jag kom hem, var tvungen att se så de gick fritt: Hur f*n funkar de på en motor med fördelare??? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
||||||
Hej Jag glömde lägga till en smiley, det var inte en seriös fråga egentligen. Jag tror jag har hyfsad koll på vad jag behöver och hur det skall hänga ihop, som kamaxelgivare skall en från C20XE DIS användas (har två som ligger "någonstans" ). Nytt sprut är beställt och kommer förhoppningsvis snart. Det jag inte har koll på är hur man gör den nya kabelhärvan och hur man får den bra/snygg. Inom det området kommer det nog en del riktiga frågor framöver, en del lär jag mig genom att titta på trådar här eller på andra forum. Tack för svaret! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Bara för det var jag tvungen att leta reda på dem, hittade båda efter någon minut ihop med Saab-spridare. Inte så svårt iofs eftersom de låg i lådan där det fördelarlösa
sprutet jag hade tidigare ligger. :D Men spridarna var en överraskning. Hur långt räcker egentligen saab-spridarna effektmässigt? Kanske skall googla lite... Det säljs 315 hästars kit till C20LET där spridarna inte byts, dessa skall flöda lite, lite, mer, Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Saab röda spridare 325cc @ 3bar
C20NE, svarta 0280150725 172cc @ 2,5 bar C20XE, krämfärgade 0280150744 214cc @ 2.5 bar C20XE, blå 0280150427 241cc @ 3.0 bar C20LET, gula 0280150420 304cc @ 3.0 bar Vilket sprut skall du köra med? Jag kör nira i3+ idag på min rwd calibra med c20let motor. Har beställt ett nytt maxxecu race och får då över ett nira med kabelpiska för c20xe/let |
||||||
Googlade mer igår, de flesta sidor verkar säga att 341-spridarna ger ~350 (348-252)cc? De flesta verkar iaf eniga att de räcker till iaf ~300hk. Tanken var att plocka ihop något med det jag redan har för att få ihop något snabbt och billigt, senare (typ år 2042 ) så kanske det är dags att göra mer saker.
+1 på det fetstilta ovan... Senare idag får jag kanske skriva ner av min tankar och planer för att kanske få feedback på dem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Men Rammstein sjunger ju "Benzin"? Jag har inga planer på E85 eller på att plocka ut en massa effekt, utan att få en turbo och ett sprut som är enklare att felsöka och pilla med själv (). Ger motorn 250-300hk och en bra körbarhet med mestadels prylar plockade från "bra att ha hyllan" så är jag mer än nöjd. Å andra sidan så verkar nya spridare kosta ~3000:- så det kanske är lika bra att köpa det så är man på den säkra sidan, å andra sidan så finns det mer saker som jag kan resonera likadant med och då drar det iväg. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kopplingen har ju varit lite speciell, så jag har försökt kolla på det.
I svepet mot motorn sitter en Saab-slavcylinder, enda sättet att komma åt den är att plocka ut motorn eller växellåda/transaxel så det är jag inte sugen på. Men luftningsslangen som gjordes var lite för kort i rocken tyvärr. I bilden nedan ser ni var luftningen finns (luftningsdelen bortplockad): En teori var att jag inte lyckats lufta den ordentligt, det verkar ha blivit bättre när jag luftat för att sedan bli sämre. Så NBM fixade en förlängning, idag sattes den dit med en del svordomar om korta slangar och svårigheten att få dit förlängningen. Men till slut satt det där och dags att lufta kopplingen! Det sket sig totalt, efter en stund undrade jag vad fan jag höll på med och rev ur förarstolen, la mig på rygg med öglorna för benremmarna petandes in i ryggen och huvudet in under instrumentbrädan. Dags att renovera huvudcylindern... För ett tag sedan hittade jag en påse med konstigt innehåll i en "bra-att-ha"-låda, det var en renoveringssats för huvudcylindern. Efter en stund satt det lite nya packningar på saker: Tror jag skall göra rent denna lite bättre: Men jag fick en massa delar över som jag inte vet vart de skall vara? Det finns inget i huvudcylindern där de kan sitta? Nåja, gummitutan och låsringen (den gamla hamnade i omloppsbana när den skulle tas loss) vet jag var de skall vara iaf Iofs kanske brickorna skall sitta innanför låsringen istället för den gamla tjockare brickan? Nu löper den iaf mycket lättare i loppet, men den är inte ihopsatt helt än eftersom det blev dags för F1-lopp. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Suck, något är inte som det skall.
Cylindern är kollad efter repor, mm, genom att sticka ner fingrarna så långt det går och känna efter, jag känner iaf inget och ser heller inget. Men något är inte som det skall. När jag satt ihop cylindern så kan jag trycka ihop den lätt och släpper jag väldigt snabbt fjädrar den tillbaka direkt. Trycker jag däremot ihop den och släpper långsamt så fastnar den halvvägs tillbaka och går sedan väldigt långsamt tillbaka. Jag har provat olika smörjmedel i loppet i en förhoppning om förbättring, men det blir likadant. Jag har inte hunnit ta isär den igen och kolla, det konstiga är att innan jag satte ihop den så kunde jag släppa ner den i cylindnern utan fjäder och den åkte lätt fram och tillbaka. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ska du ha 250-280hk på benzin räcker SAAB röda spridare ganska precis. 431:or är faktiskt väldigt välgjorda spridare med fin spraybild (4-håls), lagom stort kapacitet och är dessutom högohm och i standardstorlek. Jag tycker att du bör pröva dem och byta endast ifall du har "växt ur" dem. (Man vill helst inte ha för stora spridare då öppningstider blir för små på låglast med dålig körbarhet som följd). Det är alltid svårt att veta exakt hur långt spridare räcker (då verkningsgraden kan variera) men ta detta som en fingervisning: En 2L motor med fyllnadsgrad på 87%, verkningsgrad 30% och 1 bar laddtryck, insugstemp på 20 grader och AFR på 12.8 (bensin) ger cca. 235hk vid 6000 varv och kräver flöde på 227g/sek per spridare vid 100% öppning. Röda spridare flödar 260g/sek, så det är ungefär där... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det går bra nu...
Lång historia kort: * Huvudcylindern till kopplingen är kaputt, trasig und tot. * Kopplingspedalen lämnade bilen i ett utbrott * Bromspedalen får jag f*n inte loss... Har de byggt bilen runt pinnen som håller bromspedal och koppingspedal? Det är en lång pinne som skall skjutas in mot mitten av bilen med där får den inte plats. Skall jag behöva ta fram tryckluftssågen? Edit: Sprängskisserna visar att låsningen (9) skall sitta på andra sidan, 8 är isatt år "fel" håll. Hörde jag tryckluftssåg? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nu är ett OBP Race2 pedalställ beställt och betalt. När börjar jag komma till stadiet att jag kan sätta ihop bilen igen?
Idag har även kylvattenslangar bytts, de mår tydligen inte så bra över tid när slangen är 38mm ID och termostaten 34 mm YD. Det är ingen som råkar vet var man hittar två rör med YD 34 mm respektive 38mm som man kan svetsa till en fin övergång? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Utbrottet fortsatte idag, titta vad mycket plats det blev!
Någon som vill köpa en bromsvåg? Det skall fan inte gå att ångra sig, våld löser alla problem. Vill man bygga tillbaka till original pedalställ kommer man nog att svära lite, inte omöjligt men jobbigt... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ungefär så här tänkte jag som startrecept, mycket handlar om att använda delar som ligger på hyllan och börja där. Det jag vill se till att börja med är en motorn som ger 300 hästar, tryggt och tillförlitlighet. Nås inte det är det inte hela världen, utan fokus skall ligga på återanvändning av det som finns och tillförlitlighet. Syftete är INTE att få ut maxeffekt, då finns det massor som jag tror skulle vara annorlunda och som skulle kosta mycket, mycket, mer. Förbättringar får komma allteftersom, om det här ens kommer att komma ihop.
Recept C20XE/C20LET block, inte bestämt än... C20LET-kolvar H-stakar Standard topplock, standard ventiler, standard ventilfjädrar, etc. C20LET insugskam, C20XE avgaskam med justerbara drev Spridare, Saabs röda VAG korta tändspolar Grenrör, ett från PeterG Turbo, 19T från Volvo justerat för att passa på en C20XE. Igenlagd dump idag. Separat dump nära spjället, förslag på vad som kan vara bra mottages tacksamt Standard insug, men med "vinkeln" och spjällhuset som sitter på bilen idag IC, en från Mitsubishi Evo 6 som jag hade på Calibran för länge sedan. Duger den för 280hk på en sådan kanske den kan pressas lite till... Sprut: MaccECU Race Saker att lösa: Bränsletryck, behöver en justerbar bränsletrycksregulator. Kan den kopplas i serie med standard bränsletrycksregulatorn som då körs utan vakumanslutning? Oljeevakuering från turbon, om jag kör på ett C20XE-block så saknas hålet för oljereturen. Men eftersom det kommer att vara torrsump kanske det går att koppla den till tråget på motsatt sida från där pumpen suger (den är pluggad idag men finns där för att pumpen skall kunna sitta på båda sidorna av motorn)? Bränslepump, nu sitter det en orignailpump från Calibra Turbo på bilen. EDS 315-hästarskit byter inte pumpen men jag är väldigt skeptisk till att det kommer att fungera. Så jag är inställd på att byta pump, men till vad? Kabelhärva... jag har knarkat Jeppsons tråd om kabelhärva, men känner mig långt ifrån 100% på att få det bra och "snyggt". Räkna med en del "dumma" frågor framöver Jag satte en budget för detta som jag ansåg rimligt för modifiering av motor och bil, men insåg att det fanns glapp i den och att det kommer att dras över. Men först nu börjar jag inse vidden av hur mycket det kommer att dra över den tänkta budgeten... Tex finns det färdiga slangar från bromsvätskebehållare till bromscylindrarna inne i kupen, bara de tre slangarna kostar 1000:-. För just det så blir det nog en annan, billigare, lösning. Synpunkter, tips och förslag mottages tacksamt!!![/list] _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag tror att du måste köpa en kullagrad turbo som är mycket större än den du har. Det är ingen idé att skruva dit gamla grejer för du blir inte värst.
--------- Så, nu har jag påpekat det så behöver ingen mer berätta att du gör fel. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Fasiken, framgick det så tydligt att jag vill vara värst? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 51, 52, 53 >> 48 besök idag (278605 totalt) |