Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Några varv på Lunda Supermoto Track och konbana på flygfältet


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Malin W skrev:
.
.
.

Jag kan konstatera att det är svettigt att köra och inte bara för att det är soligt och varmt . Min FitBit visade att jag var i fatburn mode i över 6 timmar igår. Inte dåligt...

Har filmat en del. Ska fixa och redigera lite och så lägger jag ut senare thumbs up


Du menar att det faktiskt är bra träning att köra bil också. Sweet !!!

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Malin W skrev:
.
.
.

Jag kan konstatera att det är svettigt att köra och inte bara för att det är soligt och varmt . Min FitBit visade att jag var i fatburn mode i över 6 timmar igår. Inte dåligt...

Har filmat en del. Ska fixa och redigera lite och så lägger jag ut senare thumbs up


Du menar att det faktiskt är bra träning att köra bil också. Sweet !!!


Helt klart
Skippa gymmet, löpspåret eller vad det nu är och kör mer bil!

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Jag var hos R-däck.se i Nacka i går och fixade nya däck till Lillräsern. Här är en bättre bild på hur slut mina Toyo R888 var. De hade fått jobba hårt och väl.




Trevlig dag i R-däcks garage. Jag dokumenterade flödet från att hjulen togs av bilen, däcken av fäljarna, nya däcken på, balansering och vikterna, sist kommer färdiga resultatet
Kändes bra att köra med Nankang AR-1 från Nacka till Bålsta, tog innervägen från Kungsängen till Bålsta för att slippa motorvägen, härlig körning. Nästa söndag ska jag prova däcken mer på Sviestad. Men det bådar gott thumbs up










Nu har jag ingen däcktext längre... Får fixa det

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Du skulle kolla dina hjulvinklar, framförallt toe-vinkeln. Så där ska det inte slitas, större delen av däcket har ju mycket mönster kvar.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
964 skrev:
Du skulle kolla dina hjulvinklar, framförallt toe-vinkeln. Så där ska det inte slitas, större delen av däcket har ju mycket mönster kvar.


Jag gjorde en hjuljustering i höstas och har 0 grader toe. Däremot tror jag att jag har kört på fel däcktryck... Nu har jag skrivit upp vilket däcktryck jag ska ha, varmt resp. kallt Och så ska jag vara bättre på att kolla trycket med jämna mellanrum. Har ju faktiskt en mätare som alltid ligger i bagageluckan... Kanske ska bli bättre på att använda den thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Vad har du för camber? Det är väl insidan som är slut?

_________________
Christer Johansson
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
Vad har du för camber? Det är väl insidan som är slut?


Ja, det är insidan som är slut. Jag ska ha 0 camber och 0 toe fram men det kan vara så att bulten har lossnat och inställningen blivit fel, fick jag precis tips om.
Ska göra en ny hjulinställning/justering på onsdag. Har precis bokat med min mekarkompis Tur att jag har bra vänner. Annars skulle allt vara jättedyrt.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Vänster fram ser ju rätt bra ut, så något skiljer i alla fall på inställningen mellan sidorna.

_________________
Christer Johansson
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
Vänster fram ser ju rätt bra ut, så något skiljer i alla fall på inställningen mellan sidorna.


Jag sa fel... Jag har faktiskt 2 grader camber på framhjulen...
Ja, något skiljer sig och det är fel någonstans. Så det ska fixas till i veckan för på söndag så ska jag köra på Sviestad och då vill jag att det ska vara bra. Vill inte förstöra mina nya däck det första jag gör.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Ska bli intressant att höra vad du tycker om AR-1orna
Har ju 1 uppsättning av dessa och 1 uppsättning Federal 595RSR
Min står dock fortfarande på pallbockar

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Den typen av extremt innerslitage brukar komma från toe, sen svänger det oftast mer åt höger så höger fram är det som släpar med mest knasiga vinklar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Niklas Falk skrev:
Den typen av extremt innerslitage brukar komma från toe, sen svänger det oftast mer åt höger så höger fram är det som släpar med mest knasiga vinklar.


Naturligtvis kan toe ställa till det, men skillnaden på höger och vänster ser lite för stor ut. Toe påverkar ju båda sidorna samtidigt, medans camber är individuell. Kanske styrleden sitter olika långt inskruvad på styrstaget och ger knepig bumpsteer? Det svänger såklart mer åt höger och det kan ju vara knasiga vinklar när det fjädrar ut helt. Hur ser det ut på andra miator?

_________________
Christer Johansson
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Mr Sound skrev:
Ska bli intressant att höra vad du tycker om AR-1orna
Har ju 1 uppsättning av dessa och 1 uppsättning Federal 595RSR
Min står dock fortfarande på pallbockar


Du får ett utlåtande efter söndag

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Christer Johansson skrev:
Niklas Falk skrev:
Den typen av extremt innerslitage brukar komma från toe, sen svänger det oftast mer åt höger så höger fram är det som släpar med mest knasiga vinklar.


Naturligtvis kan toe ställa till det, men skillnaden på höger och vänster ser lite för stor ut. Toe påverkar ju båda sidorna samtidigt, medans camber är individuell. Kanske styrleden sitter olika långt inskruvad på styrstaget och ger knepig bumpsteer? Det svänger såklart mer åt höger och det kan ju vara knasiga vinklar när det fjädrar ut helt. Hur ser det ut på andra miator?


Helt troligt har det blivit någon typ av toevinkel på bara ena hjulet. Jag har inte kört på något
Bra idé med styrleder/styrstaget. Ska kolla hur det ser ut när bilen är upphissad.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Felet varför mina däck slets på ett så konstigt sätt är hittat! Puh! Och det var som jag trodde (litet hoppats på) toevinkeln och cambervinkeln på höger framhjul hade ändrats på grund av att bulten hade lossnat.
Jag var ju med när hjuljustering gjordes i höstas och vet att bultarna drogs åt riktigt hårt men som man kör med dessa bilar så är det inte konstigt att sådana här saker händer.

Nu är bilen helt nyjusterad och jag kan lugnt köra vidare

Och här kan man se hur hela bulten har vridit på sig


Här är vinklarna innan och efter justeringen. Man kan se hur höger fram hade helt fel vinklar.

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Var på Sviestad och körde igår. Fantastisk dag med fint väder, roliga bilar, trevliga människor och bra arrangemang från LMS.

Testade mina nya r-däck (Nankang AR-1) och de funkade jättebra! Bra grepp och självklart fick jag till några härliga däcktjut också

Lärde mig hur kul det är och bromsa ikapp bilar. Har väldigt bra bromsar och vet att jag kan bromsa sent och hårt vilket gör att jag också fick möjligheten att bromsa ikapp andra bilar efter långa rakan. Sen accelererar de flesta ifrån mig, men ändå...

Har några fina foton från Robert Andersson (Photo by Robban) och det finns fler i Eftersnacksforumet.






_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Malin W skrev:
Var på Sviestad och körde igår. Fantastisk dag med fint väder, roliga bilar, trevliga människor och bra arrangemang från LMS.

Testade mina nya r-däck (Nankang AR-1) och de funkade jättebra! Bra grepp och självklart fick jag till några härliga däcktjut också

Lärde mig hur kul det är och bromsa ikapp bilar. Har väldigt bra bromsar och vet att jag kan bromsa sent och hårt vilket gör att jag också fick möjligheten att bromsa ikapp andra bilar efter långa rakan. Sen accelererar de flesta ifrån mig, men ändå...



bromsa förbi är knallkul
vad har du för bromsbelägg? jag måste byta och har inte bestämt mig för vilka jag ska välja

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:
Var på Sviestad och körde igår. Fantastisk dag med fint väder, roliga bilar, trevliga människor och bra arrangemang från LMS.

Testade mina nya r-däck (Nankang AR-1) och de funkade jättebra! Bra grepp och självklart fick jag till några härliga däcktjut också

Lärde mig hur kul det är och bromsa ikapp bilar. Har väldigt bra bromsar och vet att jag kan bromsa sent och hårt vilket gör att jag också fick möjligheten att bromsa ikapp andra bilar efter långa rakan. Sen accelererar de flesta ifrån mig, men ändå...



bromsa förbi är knallkul
vad har du för bromsbelägg? jag måste byta och har inte bestämt mig för vilka jag ska välja

/C


Kör på Carbotech XP8 och XP10 som jag köpt från ett företag som heter PEAN. Väldigt duktiga på bromsar. XP10 har jag fram och XP8 bak. Många i mx5rc kör med just dessa och jag blev rekommenderad. Är supernöjd med dem. thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Malin W skrev:
carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:
Var på Sviestad och körde igår. Fantastisk dag med fint väder, roliga bilar, trevliga människor och bra arrangemang från LMS.

Testade mina nya r-däck (Nankang AR-1) och de funkade jättebra! Bra grepp och självklart fick jag till några härliga däcktjut också

Lärde mig hur kul det är och bromsa ikapp bilar. Har väldigt bra bromsar och vet att jag kan bromsa sent och hårt vilket gör att jag också fick möjligheten att bromsa ikapp andra bilar efter långa rakan. Sen accelererar de flesta ifrån mig, men ändå...



bromsa förbi är knallkul
vad har du för bromsbelägg? jag måste byta och har inte bestämt mig för vilka jag ska välja

/C


Kör på Carbotech XP8 och XP10 som jag köpt från ett företag som heter PEAN. Väldigt duktiga på bromsar. XP10 har jag fram och XP8 bak. Många i mx5rc kör med just dessa och jag blev rekommenderad. Är supernöjd med dem. thumbs up


Just den setup:en är en av dom jag väljer mellan

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240


Trådstartare
Här är klipp från några varv på Sviestad.



Och analys från Harrys Laptimer (Petrolhead)

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - Säsongspremiär avklarad
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (116892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande