Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljetempgivare adapter
1 besök senaste veckan (3045 totalt)
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Jag försöker installera en oljetempmätare på min Renault Clio.
Jag ska försöka sätta den på samma ställe som original oljetrycksgivaren sitter.
Jag har köpt Biltemas enkla Oljetempmätare som innehåller en givare (se bild).


Men eftersom en annan hobby jag har är elektronik så har jag byggt displayen själv.


Mitt problem nu är installationen.
Jag har beställt och fått en adapter (se bild ovan) som gör att både originalgivaren och min givare skulle kopplas in. Jag missade dock att oljetempgivaren inte är gängad hela vägen..
Hur löser man enklast detta?

Jag har inte tillgång till några maskiner att tillverka något så jag behöver nåt direkt från hyllan

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Vad ser du för problem med att givaren inte är helgängad? Jag ser snarare att problemet är att du inte har något oljeflöde förbi sensorn så min gissning är att mätningen kommer att visa en mycket lägre temperatur än verkligheten. Adaptern på bilden är lämplig för tryckmätning men inte särskilt bra för temperaturmätning.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
OK tack guson. Ja du ser hur det går när amatörer ska meka.. jag får väl installera den där oljefilteradaptern jag köpte från biltema då iallafall.. drygt att komma åt bara och trångt eftersom oljekylaren också sitter installerad med en sådan.

Eller kanske jag ska göra en fuling och bara mäta på oljan som går ned till kylaren.. OM jag hittar en br adapter för det.. :-)

Nån som har bra idéer hur man gör för att det ska bli rätt? :-)

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det går ju att borra och gänga ett hål i kylarens oljefilteradapter, då kan du välja vilken sida av kylaren du mäter tempen på också.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

OT:
Citat:
Eller kanske jag ska göra en fuling

Vad har jag nu gjort eller sagt ???

Olje-tempen-givaren i en den fall, många, sitter i oljetråget.
Sen går tråg-olja genom oljekylaren till motoren.

Och som Guson är inne, vad är viktigt olja in eller olja ut temp?

Använd olja, om jag fattat rätt, bör/skall vara över 100 grd Celsius så man kokar bort vatten.
Oljetemp in i motoren beror på massa saker, bla vad motorens lagerspel är konstruerad för viskosietet på oljen.
Viskositeten ändras med tempen, inte lingärt utan loggaritmiskt.
Hmm är jag lost

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Oftast mäter man i tråget. Oljan värms upp ungefär 20 grader genom motorn. Mäter man i tråget får man ett ungefärligt värde på hur varm oljan är som har passerat motorn och vet då indirekt hur varm oljan är in till motorn. Tänker att bränslerester och vatten bara kan koka bort i sumpen och inte i kanalerna.

Enklast tycker jag är att ersätta sumppluggen med en sån här
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauge-pipes-adaptors/lma-oil- . . . .

Har dock för mig att sumppluggen är lägsta punkten på Clion.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om man sätter givaren i adaptern så kan man välja före eller efter kylaren beroende på vilken sida av adaptern man sätter givaren. Jag tänker mig att före-tempen är ganska lik det man mäter i sumpen.


Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Annars kan jag tycka att den oljan som går in i motorn är den intressanta, så man vet om den faktiskt funkar och kylet gör sitt jobb eller om man bör backa av och fundera på nästa steg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Oljetempgivare adapter
1 besök senaste veckan (3045 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande