Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Oljetempgivare adapter | 1 besök senaste veckan (3045 totalt) |
Jag försöker installera en oljetempmätare på min Renault Clio.
Jag ska försöka sätta den på samma ställe som original oljetrycksgivaren sitter. Jag har köpt Biltemas enkla Oljetempmätare som innehåller en givare (se bild). Men eftersom en annan hobby jag har är elektronik så har jag byggt displayen själv. Mitt problem nu är installationen. Jag har beställt och fått en adapter (se bild ovan) som gör att både originalgivaren och min givare skulle kopplas in. Jag missade dock att oljetempgivaren inte är gängad hela vägen.. Hur löser man enklast detta? Jag har inte tillgång till några maskiner att tillverka något så jag behöver nåt direkt från hyllan _________________ Magnus Wedmark |
||
Vad ser du för problem med att givaren inte är helgängad? Jag ser snarare att problemet är att du inte har något oljeflöde förbi sensorn så min gissning är att mätningen kommer att visa en mycket lägre temperatur än verkligheten. Adaptern på bilden är lämplig för tryckmätning men inte särskilt bra för temperaturmätning.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
OK tack guson. Ja du ser hur det går när amatörer ska meka.. jag får väl installera den där oljefilteradaptern jag köpte från biltema då iallafall.. drygt att komma åt bara och trångt eftersom oljekylaren också sitter installerad med en sådan.
Eller kanske jag ska göra en fuling och bara mäta på oljan som går ned till kylaren.. OM jag hittar en br adapter för det.. :-) Nån som har bra idéer hur man gör för att det ska bli rätt? :-) _________________ Magnus Wedmark |
||
OT:
Vad har jag nu gjort eller sagt ??? Olje-tempen-givaren i en den fall, många, sitter i oljetråget. Sen går tråg-olja genom oljekylaren till motoren. Och som Guson är inne, vad är viktigt olja in eller olja ut temp? Använd olja, om jag fattat rätt, bör/skall vara över 100 grd Celsius så man kokar bort vatten. Oljetemp in i motoren beror på massa saker, bla vad motorens lagerspel är konstruerad för viskosietet på oljen. Viskositeten ändras med tempen, inte lingärt utan loggaritmiskt. Hmm är jag lost _________________ Johan Sjölinder |
||
Oftast mäter man i tråget. Oljan värms upp ungefär 20 grader genom motorn. Mäter man i tråget får man ett ungefärligt värde på hur varm oljan är som har passerat motorn och vet då indirekt hur varm oljan är in till motorn. Tänker att bränslerester och vatten bara kan koka bort i sumpen och inte i kanalerna.
Enklast tycker jag är att ersätta sumppluggen med en sån här http://www.demon-tweeks.co.uk/motors Har dock för mig att sumppluggen är lägsta punkten på Clion. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Om man sätter givaren i adaptern så kan man välja före eller efter kylaren beroende på vilken sida av adaptern man sätter givaren. Jag tänker mig att före-tempen är ganska lik det man mäter i sumpen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Annars kan jag tycka att den oljan som går in i motorn är den intressanta, så man vet om den faktiskt funkar och kylet gör sitt jobb eller om man bör backa av och fundera på nästa steg.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skruva banåkabil Oljetempgivare adapter | 1 besök senaste veckan (3045 totalt) |