Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 107, 108, 109   >>
938 besök senaste veckan (655519 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
conman skrev:
Surt att byta koppling men skönt nu när den funkar thumbs up

Fick du ordning på glappet ?


Ja, det löste sig. Bara att dra åt bultarna.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Så imponerad av att du inte lackar ihop fullständigt. Jag tyckte det var jobbigt att bara läsa allt det där.

Angående oljefelet, kolla mätaren först. jag hade en mätare som visade fel och det kostade mig en motor ur/i operation innan jag hittade felet. Om det inte är mätaren skulle jag också gissa på att termostaten spökar på nåt sätt eller att oljeflödet går fel när termostaten öppnat?


Jag har vunnit VM i tålamod när jag lyckades vara tillsammans med mitt ex i 5-6år.

Det är samma termostat jag haft i alla år, den är inte fwlkopplad eller motsvarande. Dock är det ju inte omöjligt att den gått sönder... ska ta bort och testa. Givare är enkelt att byta.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ja jävlar, vilken insats! thumbs up

Stoppa i en mekanisk manometer direkt på oljeslangen och säkerställ att trycket är knas. Då utesluter du som sagt alla möjliga fel på el/givare/mätare...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Har du en mekanisk mätare inkopplad så är det ju inte fel att manuellt logga oljetemp/tryck från kallstart så att du inte har ett stegrande tryck som gör att nån intern övertrycksventil öppnar....
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 wph ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 wph ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.


Nejdå, du missar inte. Vi har medvetet lagt den så för att inte bråka med hållbarhet, dock är turbon rätt så bottnad tror jag. Drar vi ner ladd till 1,2 och går på med lite tändning så är det nog samma effekt med med bättre kurva. Laddet stannar på 1,3, men peakar på 1,6. Så effekten kommer på 1,3 bar.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 whp ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.


Nejdå, du missar inte. Vi har medvetet lagt den så för att inte bråka med hållbarhet, dock är turbon rätt så bottnad tror jag. Drar vi ner ladd till 1,2 och går på med lite tändning så är det nog samma effekt med med bättre kurva. Laddet stannar på 1,3, men peakar på 1,6. Så effekten kommer på 1,3 bar.


Det låter ändå som lite effekt. (men det är inte i detta ämne som jag har mina kunskaper)
Samma motor som jag har....ger ca 850 whp 1 bar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 whp ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.


Nejdå, du missar inte. Vi har medvetet lagt den så för att inte bråka med hållbarhet, dock är turbon rätt så bottnad tror jag. Drar vi ner ladd till 1,2 och går på med lite tändning så är det nog samma effekt med med bättre kurva. Laddet stannar på 1,3, men peakar på 1,6. Så effekten kommer på 1,3 bar.


Det låter ändå som lite effekt. (men det är inte i detta ämne som jag har mina kunskaper)
Samma motor som jag har....ger ca 850 whp 1 bar.


Jo, men 1,2 litet mer volym gör nog sitt

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 whp ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.


Nejdå, du missar inte. Vi har medvetet lagt den så för att inte bråka med hållbarhet, dock är turbon rätt så bottnad tror jag. Drar vi ner ladd till 1,2 och går på med lite tändning så är det nog samma effekt med med bättre kurva. Laddet stannar på 1,3, men peakar på 1,6. Så effekten kommer på 1,3 bar.


Det låter ändå som lite effekt. (men det är inte i detta ämne som jag har mina kunskaper)
Samma motor som jag har....ger ca 850 whp 1 bar.


Jo, men 1,2 litet mer volym gör nog sitt


Obs. Jag klagar inte. Det är nyfikenhet.
Vad har du ? 5 liter ?

666 / 5 x 6 = 800.
Det borde motsvara ca 0.9 bar för oss.

Natte har mappat min motor också. (Ragnarök) Skulle vara intressant att höra vad han säger.

EDIT: Vad har du för bränsle ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
...................... Det går inte att ha lägre ladd än strax under 1,6 bar. ...................

........................... Detta resulterar i 666Whp och 1012WNm ........................


Är det något jag missar här..?

1.6 bar och 660 whp ?

Skulle jag ladda min motor med 1.6 bar....skulle den väl ge 2000 hk....eller något.


Nejdå, du missar inte. Vi har medvetet lagt den så för att inte bråka med hållbarhet, dock är turbon rätt så bottnad tror jag. Drar vi ner ladd till 1,2 och går på med lite tändning så är det nog samma effekt med med bättre kurva. Laddet stannar på 1,3, men peakar på 1,6. Så effekten kommer på 1,3 bar.


Det låter ändå som lite effekt. (men det är inte i detta ämne som jag har mina kunskaper)
Samma motor som jag har....ger ca 850 whp 1 bar.


Jo, men 1,2 litet mer volym gör nog sitt


Obs. Jag klagar inte. Det är nyfikenhet.
Vad har du ? 5 liter ?

666 / 5 x 6 = 800.
Det borde motsvara ca 0.9 bar för oss.

Natte har mappat min motor också. (Ragnarök) Skulle vara intressant att höra vad han säger.


Tar det inte som gnäll. Jag har 4,5l. Vi fick ju avbryta när oljetrycket sjönk och en drivknut började knäppa. Det blir säkert en bra kurva sen när vi kan göra klart den. I nuläget är den bara halvfärdig. Jag kör GT2871R agg och de ska klara max 400hk st. I motorn har jag 764hk ovh 1149 Nm så vi ligger nog på gränsen av vad de klarar ändå. Laddet går spikrakt upp och sjunker sen fort. Jag varvar 7000rpm. Med högre varv kommer mer effekt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Laddtryck säger inte så mycket utan att kolla på vilken turbo man använder.

1,6 bar genom en liten 65mm turbo ger inte samma effekt som genom en 85mm turbo.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mats Karlsson skrev:
Så imponerad av att du inte lackar ihop fullständigt. Jag tyckte det var jobbigt att bara läsa allt det där.

Angående oljefelet, kolla mätaren först. jag hade en mätare som visade fel och det kostade mig en motor ur/i operation innan jag hittade felet. Om det inte är mätaren skulle jag också gissa på att termostaten spökar på nåt sätt eller att oljeflödet går fel när termostaten öppnat?


Plus 1 på den

Mack spjuver råkade ut för exakt samma. Kolla med en mek mätare

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jösses

Att du ens kommer ihåg alla vändor efter varandra, jag hade förträngt skiten Eller antagligen inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Som sagt turbons storlek är det som " stryper " här gissar jag.
Stryper är väll fel ord men "håller emot" på avgassidan.

På min alfa 3.0 v6 körde jag första året med 1,2 bar 340whp.
Exakt samma motor och samma turbo agg lite "modifierade/preppade " tre år senare och ny mapp osv 1,4 bar 500 whp. Så det går inte att räkna så himla noga utan massa andra variabler på laddtryck kontra effekt mer än väldigt mellan tummen och pekfinger

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Jag blev helt slut av att läsa den updaten i morse, innehöll ju strul och turer så det räcker för minst ett år.

Klumpfråga, det momentet mazariner ganska tidigt antar jag, eftersom effekten är så modest i jämförelse.
Du har inte funderat på att begränsa det lite för att spara drivlina (+däck och förare)?

Men det finns att fippla med, minst sagt, och familjekontot kan ju bevaka lite investering inför framtida eskapader.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jag blev helt slut av att läsa den updaten i morse, innehöll ju strul och turer så det räcker för minst ett år.

Klumpfråga, det momentet mazariner ganska tidigt antar jag, eftersom effekten är så modest i jämförelse.
Du har inte funderat på att begränsa det lite för att spara drivlina (+däck och förare)?

Men det finns att fippla med, minst sagt, och familjekontot kan ju bevaka lite investering inför framtida eskapader.


Tack för stödet

Jo visst vill jag begränsa, men det går ju inte med.de wastegatefjädrar jag har nu. Får ju inte ner laddet under 1,6. Det är en sjukt toppig kurva. Lite som gamla 80-talsbilar med turbo som inte hade eöektronisk laddstyrning

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Cammo skrev:

Oljefelet: Jag har bra tryck med kall motor. exempel från logg. 3000rpm och 36grader temp. 4,8 bar. Vid 89grader temp har jag 1,7 bar vid 3000 rpm. Varför?? Har testat med annan olja, samma fel. Pumpen är inte samma som på RBn, men givare och kylare och termostat är samma. Har fått tips om att givaren kan visa fel när den är varm om den är trasig. Fick även tips om att termostaten kan bråka, men då borde man väl inte tappa tryck? Lätt att testa, men innan jag kladdar med det tänkte jag få fler tips... Någon?[/b]


Var är termostaten och kylaren inkopplad i slingan? Weisspumparnas tryckpump finns i två utförande, en med inbyggd tryckregulator och en utan (man kör med en extern), vilken variant har du?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
beepbeep skrev:
Cammo skrev:

Oljefelet: Jag har bra tryck med kall motor. exempel från logg. 3000rpm och 36grader temp. 4,8 bar. Vid 89grader temp har jag 1,7 bar vid 3000 rpm. Varför?? Har testat med annan olja, samma fel. Pumpen är inte samma som på RBn, men givare och kylare och termostat är samma. Har fått tips om att givaren kan visa fel när den är varm om den är trasig. Fick även tips om att termostaten kan bråka, men då borde man väl inte tappa tryck? Lätt att testa, men innan jag kladdar med det tänkte jag få fler tips... Någon?[/b]


Var är termostaten och kylaren inkopplad i slingan? Weisspumparnas tryckpump finns i två utförande, en med inbyggd tryckregulator och en utan (man kör med en extern), vilken variant har du?


Termostaten sitter inbyggd i sandwichen som sitter ihop med oljefilter.

Jag har inbyggd regulator i min pump

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Suck... Racerapport, eller kanske warmup rapport snarare...

Jag kom till Mantorp för Round 2 i TANU.se Var inte riktigt klar i tid, så jag missade trackday och shakedown i blött, men hade ändå inga regndäck. Grill och umgås på fredagskvällen är inte dumt det heller. Ja, just det... jag hade rivit lådan en sväng i veckan för att byta urtrampningslager... Börjar kunna den där lådan nu.

Lördag: Uppe med tuppen och tvättar av bilen på morgonen. Besiktning är klart sedan kvällen innan. Klarar av förarmöte och allt sånt där. Sen är det dags för warmup/media laps. Vi rullar ut lite sakta och gör det vi ska bakom filmbilen och jag får åka om strax innan Mjölby. Nu är alla temperaturer uppe och jag kliver på lite helt enkelt. Det är brutalt skjut i bilen. Nu när jag åtgärdat ännu ett glapp i styrningen känns den nästan som original. Det är en aning justering till innan jag är hrlt nöjd, men jag har fullt förtroende och attackerar lite i svängarna. Nya Hankook TDZ221 gör att jag kan ha larvigt hög ingångshastighet tycker jag. Redan på warmup kan jag ta i hårdare än med mina 888 sen 2009

På 3e varvet tar jag i lite. Bilen känns sjukt välbalanserad och ligger klart bättre i kurvorna än förra året. Jag har däremot svårt att komma överens med karaktären på motorn. Får varvstopp på varje växel. Jag är van att varva 8500 innan växel och nu ska jag växla innan 7000... Det kommer nog ta ett tag att lära sig hur motorn låter där. Jag har ju shiftlight, men måste ställa om det så jag hinner med. Det bara smäller till från 2500rpm till varvstopp.

3e varvet på väg in i mjölby... Bromsar på rätt bra och har Benny i den Gröna Corvetten bakom. Nu kliver jag på fullt upp för backen. Då ser jag hur Benny försvinner fort bakom. Han har släppt tänker jag och ser sen ett duktigt blått moln bakom min bil. Jag släpper av och går åt sidan. Kolla oljetrycket, det står på 1 bar. Dåså... jag kör in i depån och kollar var som hänt. Det ryker inte mer, så det var nog inget allvarligt.

När jag stannar i bandepån och står still hör jag ett sånt duktigt skrammel från motorn. Stänger av. Jag börjar fundera och öppnar huven. Ser inget speciellt. Det är lite oljestänk på vänsterbanken... kanske har ventilkåpspackningen skjutit ut olja på turbon där? Det var ju den sidan som rök...

Jag får hjälp av 2st som lyssnar när jag startar någon sekund igen. Det skramlar så fort den stabiliserat sig på tomgång. Det låter från kamdriviningen kommer vi överens om. Jag har felkod på VVT så det låter ju rimligt. Det var nästan som om solenoiden lagt av och kammen står och slår framm och tillbaka utan olja i?

Färdigåkt i vilket fall...

Väl tillbaka i depån ser jag vad som hänt. Nu ska jag beskriva i chronologisk ordning.

Innan Gatebil när jag fick servo och allt på plats, snodde jag ihop ett gäng slangarrunt tryckröret med en spännrem. Detta för att slangarna inte skulle ligga emot kylfläkten. Efter Gatebil bytte jag oljetrycksgivare för att jag trodde att det var felet på mitt oljetrycksfall. (japp så var det. Enl loggen funkar allt nu) Det finns 2 st olika Honeywell givare. En som går från -1 till 9 bar och en som går från 0-10 bar. Jag hade den ena innan och satte dit den andra nu... utan att ändra i sprutet. Här är miss nr 2. I all stress glömde jag att kontrollera detta. Jag har dessutom satt en mekanisk klocka för att jämföra med. Miss nr 1 var att jag inte klippte av överflödet på spännremmen.

Remmen hade sakta men säkert hasat ned. Så nu fladdrade den in i remmen för torrsumpen. Den fastnade ju såklart och slets av, samtidigt som remmen hoppade. Det rycket som blev då gjorde att fästet flexade och pumpen ryckte till en aning. Då gick fästet till ena resturslangen av och sköljde en skvätt olja på vänsterturbo. ( detta rädda de det som räddas kan. Utan molnet hade jag fortsatt gasa fullt ) Här i backen upp från Mjölbykurvan stannar alltså oljepumpen tvärt. Nu står den still. Men hjälp av loggen har jag kunnat lista ut följande. Jag har 4300rpm när det händer. Fullt ladd och full acc. Det smäller till och jag släpper. Jag hade 4300rpm utan oljetryck i strax över en sekund, typ 1,2. Sen släpper jag och kollar mätaren som visar 1bar. Jag limpar in i depån på runt 1400 rpm i 19 sekunder. Sista biten när det är plant åker jag på tomgång runt 800 rpm i 31 sekunder. Jag stänger av 51 sekunder efter haveriet.

Det skramlar en del...

Det som jag tänker är positivt i all misär är att eftersom pumpen stannade har jag inte pumpat runt en massa spån i motorn. Allt ligger ju där det blivit. Detta är ju lätta att göra rent åtminstånde.

Jag har börjat riva av allt. Igåt körde jag pumpen manuellt med borrmaskin för att spola ur alla kanaler. Jag lossade returslangen och satte den i en dunk. Här upptäckte jag den trasiga kopplingen då allt bara spolades ut direkt ur pumpen. Bra med lagerspån i oljan måste jag säga, men hittar inget aluminium alls. Det känns bra. Jag spolade igenom 4 liter ungefär och kände mig nöjd med det. Nu ska jag riva isär allt och kontrollera. Motorn gick jämt och fint och skramlade inte förren den kom ner helt obelastad. Så jag har åtminstånde lite hopp om att det kan räcka med att slipa om veven och byta lager. Vi får se sen... Så nu börjar en motorrenovering igen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Donpa
Singapore
Här sen Jun 2006
Inlägg: 96



Sjukt starkt av dig att stoppa ner huvudet i motor direkt, men det är väl det som är styrkan:)
Håller på dig thumbs up

_________________
Pier "Donpa" Siwers
********************************
THE SHARK ATTACKS FROM BELOW
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Hur ... hur orkar du?
Jag är imponerad, jag hade nog sedan länge börjat hitta på nya svordomar och lagt ned motorsporten för någon annan hobby. Typ att samla fyrklövrar eller något annat.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 71, 72, 73 ... 107, 108, 109   >>
938 besök senaste veckan (655519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande