Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus st170 2002 Rallycross
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12682 totalt)
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej,
Tänkte lägga upp en tråd om mitt rallycrossbygge för Rc standard klassen. Denna klass innebär bilar som är mestadels standard och med max 180hk, max 2,5l och utan överladdning.
Var och köpte en Focus förra helgen med kraftigt oljud både från topp och vevlager.
I denna klass får man inte göra mycket på bilen i form av modifieringar så bilen blir till största delen original.
Motorn måste vara standard från insug till grenrör.
Hjulupphängningen får modifieras med andra fjädrar med samma ytterdiameter och stötdämpare med samma mått som original. I övrigt ska det vara standard.
Växellådan ska vara original men får kompletteras med diffbroms.
Följande modifieringar är planerade utan inbördes ordning:
-renovera motor med originalkomponenter
-nytt avgassystem från katalysator och bakåt
-nytt insugssystem och luftfilter t.o.m luftmassemätaren
-bygga bur
-rensa kaross från rost, inredning, rostskydd och ljuddämpning
-byta alla rutor utom vindrutan mot plastrutor
-förhoppningsvis quaife diff beroende på ekonomin, annars svetsad diff till att börja mef
-lacka in och utvändigt. Vitt i kupé, motorrum och under. Utvändig färg ej bestämd.
-byta stötdämpare och fjädrar
-plastbussningar i hela hjulupphängningen
-förstärka motorfästen

Hittills har motor, växellåda och front demonteras. Nästa steg är att börja rensa karossen inför burbygge och målning.
Tanken är att pensla motorrum, underrede och kupé. Någon som har tips på lämplig färg?
Tyvärr har jag bara en bild på när bilen hämtades än så länge, men ska försöka ta mer bilder framöver.
Tips och idéer mottages tacksamt.

_________________
Andreas Hjelm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad för vikt räknar du med att komma ner till?

_________________
Magnus Thomé
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad för vikt räknar du med att komma ner till?


Det blir vad det blir
Har bara byggt folkrace innan och det är inte samma sak, där kan man kapa och bygga om nästan helt fritt.
Här ska allt vara original. Den enda lättningen som får göras är att ta ur inredning och byta till plastrutor.
Bilen väger 1285kg nu så förhoppningsvis lättare än så

_________________
Andreas Hjelm
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Skojigt projekt

En 3-dörrars ST170 är i grunden en vansinnigt kompetent bil chassimässigt! Med tanke på prisbilden borde det vara maximal utdelning på "most bang for the buck" - kontot
Ska bli kul att se vart detta tar vägen! Spännande att se fortsättningen

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 873



Fint projekt er den 4 eller 5 cyl?

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
linpaul skrev:
Skojigt projekt

En 3-dörrars ST170 är i grunden en vansinnigt kompetent bil chassimässigt! Med tanke på prisbilden borde det vara maximal utdelning på "most bang for the buck" - kontot
Ska bli kul att se vart detta tar vägen! Spännande att se fortsättningen


Ja det känns som ett bra utgångsläge för den klassen jag ska köra. Stog mellan ST170 och 206RC, men tror mer på ST170.
Dessutom låg dom bättre i pris

_________________
Andreas Hjelm
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
sirhiss skrev:
Fint projekt er den 4 eller 5 cyl?


ST170 modellen har en 2 liters, 4 cylindrig motor utan överladdning.

_________________
Andreas Hjelm
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Inte så mkt att uppdatera om än förutom att inredningen börjat demonteras. Sparar det mesta än så länge om det är någon som behöver något, men lär nog kasta allt snart.
Det är iaf bestämt att en bekant ska ta med topp, block och vev för bearbetning till Polen den 22/6. Han kommer från Polen och ska hem på semester och har tillgång till maskiner för bearbetning av motordelar. Det som ska göras är renoveringsplana block och topp, hona cylindrarna och slipa veven.
Bjuder på lite bilder också för sakens skull.



_________________
Andreas Hjelm
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Då var motorn isärplockad och redo för transport till Polen.
I toppen syntes ingenting konstigt trots det kraftiga knackandet.
Dock inte tagit ur ventilerna då jag låter motorfirman göra det.
Om de inte hittar något konstigt i toppen så måste det vara VVT enheten som fört oljud.
I bottendelen hittades dock orsaken till oljudet. Vevlager 4 var i princip obefintligt och vevlager 3 kraftigt demolerat.
Orsaken till haveriet är troligtvis oljetråget som det rostat hål i. Lagat med en stor klump kemisk metall...

Tvättat och klart för transport:



Lite halvdåliga vevlager:

_________________
Andreas Hjelm
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



Följer detta bygge med stort intresse. Jag har länge funderat på att ge rallycross ett försök och då är det klart RC standard som lockar mest. Ditt val av bil känns helt rätt, ser fram emot att se det färdiga resultatet

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
pjocke skrev:
Följer detta bygge med stort intresse. Jag har länge funderat på att ge rallycross ett försök och då är det klart RC standard som lockar mest. Ditt val av bil känns helt rätt, ser fram emot att se det färdiga resultatet


Ge det en chans! Pratade med en vagnboksutfärdare idag och det var tur. Hade missat att det var nya burregler 2018 (pga Google som länkar till gamla sidan) som innebär att det blir lättare att bygga. Framförallt rören fram till främre fjäderben är inte längre obligatoriska.
Kul att någon tycker bygget är intressant iaf.

_________________
Andreas Hjelm
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Nån som har bra tips på hur man får bort liknande klet enklast?
Och även hur man får bort annat lim och mattor som sitter limmat mot plåten.


_________________
Andreas Hjelm
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Jag har skrapat med värmepistol och skrapa, vissa använder torris vilket gör att de gummiartade ämnena (lim, ljudisolering) går att bryta bort.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



adde_hjelm skrev:
pjocke skrev:
Jag har länge funderat på att ge rallycross ett försök och då är det klart RC standard som lockar mest.


Ge det en chans!


Vid första anblick ser det lite skralt ut med starter i RC Standard i Skåne, annars hade jag nog övervägt att skaffa en bil och ge mig ut och leka snarast. Med lite tur kanske det har blivit lite liv i klassen till nästa år, det vet man ju aldrig. I så fall skaffar jag nog en BMW E46, då det verkar finnas mycket grejer till den om man vill bygga vidare till typ SN. Den som lever får se

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Händer inte mycket mer än att rensningen fortsätter och bur är beställd. Buren borde vara klar nästa vecka.
Men en sak som jag funderar på är hur mycket man vågar rensa bort i elsystemet utan att få problem.
Någon som är bra på elen i dessa bilar? Skulle vilja rensa bort airbagstyrenhet och eventuellt ABS systemet också. Det jag är orolig för är startspärr. Vet att på andra märken ligger startspärren inte bara i motorstyrenheten utan även i ytterligare 1-2 styrenheter.

Bjuder på en bild på kaoset i bilen. Håller på i verkstan på jobbet så bilen inklusive lösa delar måste ut efter varje gång jag hållt på, men ska köra hem det som inte behövs just nu och lägga i källaren.


_________________
Andreas Hjelm
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



adde_hjelm skrev:
Händer inte mycket mer än att rensningen fortsätter och bur är beställd. Buren borde vara klar nästa vecka.
Men en sak som jag funderar på är hur mycket man vågar rensa bort i elsystemet utan att få problem.
Någon som är bra på elen i dessa bilar? Skulle vilja rensa bort airbagstyrenhet och eventuellt ABS systemet också. Det jag är orolig för är startspärr. Vet att på andra märken ligger startspärren inte bara i motorstyrenheten utan även i ytterligare 1-2 styrenheter.

Bjuder på en bild på kaoset i bilen. Håller på i verkstan på jobbet så bilen inklusive lösa delar måste ut efter varje gång jag hållt på, men ska köra hem det som inte behövs just nu och lägga i källaren.



nu har du väl rivit lite för mycket för praktiska tester, men annars är väl en väg att börja koppla ur vald styrbox och se om moroten startar och hur många felkoder etc det blir. Sätts motorn i nödprogram?

_________________
Roland Johansson
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Hej!

Körde tidigare med original styrsystem på min Zetec-E från 1999 där allt utom motorstyren var borta och det var inga problem. Antennen till startspärren måste naturligtvis finnas kvar och så kan ju OBD2-kontakten vara bra att ha kvar. Det man måste tänka på är att det finns givare som, om man plockar bort dem, påverkar hur motorn går i vissa lägen. Exempelvis tror jag att det var så att tomgångsvarvtalet höjs om styrsystemet inte har kontakt med tryckgivaren i AC-systemet. Detta löser man dock genom att bygga dessa givare.
Har en CD någonstans med Fords kopplingsschemor så är det något du undrar över hur set ska kopplas så kan jag försöka hitta den.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


nu har du väl rivit lite för mycket för praktiska tester, men annars är väl en väg att börja koppla ur vald styrbox och se om moroten startar och hur många felkoder etc det blir. Sätts motorn i nödprogram?


Absolut hade det varit bra, men motorn bedömdes vara i alltför dåligt skick för att utföra praktiska tester.
Jag skulle ju kunna vänta tills motorn är renoverad men skulle gärna komma vidare med elsystemet nu.

_________________
Andreas Hjelm
Citera
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006
Inlägg: 19


Trådstartare
PerS skrev:
Hej!

Körde tidigare med original styrsystem på min Zetec-E från 1999 där allt utom motorstyren var borta och det var inga problem. Antennen till startspärren måste naturligtvis finnas kvar och så kan ju OBD2-kontakten vara bra att ha kvar. Det man måste tänka på är att det finns givare som, om man plockar bort dem, påverkar hur motorn går i vissa lägen. Exempelvis tror jag att det var så att tomgångsvarvtalet höjs om styrsystemet inte har kontakt med tryckgivaren i AC-systemet. Detta löser man dock genom att bygga dessa givare.
Har en CD någonstans med Fords kopplingsschemor så är det något du undrar över hur set ska kopplas så kan jag försöka hitta den.

Per


Det låter lovande. En Focus också? Hade du också tagit bort ABS?
Vet du hur antispinn fungerar på dessa? Det måste ju vara ABS som sköter detta, men påverkar det också motorn på något sätt så jag kan få problem med detta om den försvinner?
Antenn till startspärr blir kvar med sändare från nyckel fasttejpad och gömd under instrumentbrädan. Jag måste ju ta bort rattlåset så det blir knapp/brytare på en panel på instrumentbrädan istället.
OBD kontakten behålls också.
Förhöjd tomgång skulle inte göra mig någonting egentligen, såvida vi inte pratar 3000rpm.
Elschema tar jag gärna emot, finns ST170 modellen med i schemat?

Känns som det hade vart mycket lättare om man fick byta ut original motorstyrenhet...

_________________
Andreas Hjelm
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Hej!

Motorn kommer från en Mondeo men sitter numer i en MGB så varken ABS eller antispinn används så jag har inte koll på hur de funkar. Sök på EEC-V på nätet så hittar du en del om motorstyrningen. Ska se om jag kan hitta CDn med kopplingsschemor. Har för mej att Focus från 2002 finns med.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Hej!

Hittat CDn. Om du PMar över e-postadress så ska jag skicka kopplingsscheman.

Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus st170 2002 Rallycross
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande