Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilka smarta anpassningar har ni (gjort) på era trailers?
2056 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Min trailer köptes med liten budget och är i minsta (smalaste) laget, men den har rätt registreringsvikt och funkar väl rätt OK i stort. Den har vinsch men är inte tiltbar utan jag måste lossa trailern från kulkopplingen när miatan ska av och på.
Trailern har ett par aluminiumramper som är lite korkat konstruerade, vilket innebär att det första miatans hjul stöter på vid lastning är en kort men kraftig uppförsbacke! Jag har tillverkat ett par träkilar som förlänger ramperna och tar bort "uppförsbacken".
Trailern är bara 4 cm bredare än miatan och har en reling som miatan lätt fastnar mot om man inte har en grym precision när man vinschar upp bilen. Relingen är å andra sidan bra att sätta spännbanden i.

För att kunna finlira med styrningen har jag köpt en elvinsch med fjärrkontroll (Biltema) som funkar hyfsat; den är sjukt långsam, men det går ändå fortare än att springa fram och tillbaks mellan ratten och veven...
Än så länge kör jag vinschen med en starthjälp, men jag borde skaffa ett rejält batteri.
Jag borde också förlänga "nödveven" så att man (kanske) kan vinscha manuellt om det elektriska lägger av.

Ramperna har ingen styrning så det är med ögonmått jag lägger ut dem (de måste dras isär lite mer än bara rakt bakåt); för det borde jag fixa en enkel distans att lägga mellan dem så att det blir rätt från början.

Jag har ingen plats till trailerns reservhjul (som ju alla alltid har med...) och ingen låda/ställ för extra hjul till miatan eller annat.

Så... min lista:

    vinsch (om det inte finns)

    elvinsch med fjärrkontroll (om man oftast lastar/lastar av själv och trailern är smal)

    flacka långa ramper för låg bil

    byt all belysning till LED (lyser bättre och håller bättre)

    stödhjul med inbyggd "våg" (så att man ser vilket kultryck man har/får)

    markeringar för var bilen ska stå (för att kultrycket ska bli rätt)

    ställ för trailerns reservhjul och ett extra set hjul till bilen (saknar jag än så länge)

    låda för spännband, stoppklossar, m m (saknar jag än så länge)


Detta och mer är säkert självklart för många; fyll gärna på listan.

Tips, gärna med bilder, på smart utförande av ställ för trailerns reservhjul och ett extra set hjul till bilen mottages tacksamt!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



För (tilläggs)ramper, 4m 2x8" som delas med lite gerning till två tvåmetersramper. Fungerar finfint att lägga mot dina kortramper och de bär en miata utan problem.

Konstuerade träklumpar blir alltid lite jobbigt att hantera. Långa smärta plankor man kan ju få plats med under bilen på ett bra sätt.

Möjligen kan du skapa styrningar av trä som föser in hjulen på rätt plats i sidled. Det är ju så tråkigt att karva fälgsida mot släpet.

Våg för kultryck behöver du en gång, sen vet du vart bilen ska stå när du lastat däck mm mm.
Men tänk på att med allt godis lastat så kanske bilen måste vara placerad med bakhjulen på ramperna för att komma under 150kg kultryck.
Om släpet klarar all last kan man ju lägga tunga verktygslådan i bagaget, men att vikta i ändarna har aldrig gjort ett släp stabilt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Tack Niklas!

Jag tog några mått för ett hjulställ nu. Högsta punkten (överkant däck på ställ) blir 185 cm över marken om miatans bakände ska rymmas under. Är det OK?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har massor med saker jag vill göra med mitt släp, men de två saker jag gjort är att jobba med belysning.

Till att börja med sitter det positionsljus längst ut på skärmarna nu (enkelt att se "exakt" bredd i backspeglarna även när det är mörkt).

Men det bästa jag gjorde var att komplettera med Biltemas minsta LED arbetsbelysning som extra backljus, monterade i framkant på släpet så de lyser snett bakåt (lyser upp hjulen och en bit bredvid). De är kopplade med en treläges strömbrytare, (backljus - alltid av - på med parkerinljus dvs arbetsbelysning). Belysning underlättar backning och lastning i mörker enormt mycket.

Jag vill göra "ramper" för att göra vinkeln mot befintliga ramper snällare, och är sugen på att testa en sandwichkonstruktion med markisolering och plywood, typ som Race Ramps fast billigare och skräddarsytt. Med plywood på högkant som limmas mot markisolering borde det bli styvt och lätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Själv köpte jag det minsta fälgarna+c-märkta däcken (13") som släpet klarade för att få så låg "avlastningsvinkel" som möjligt.

Ang El så har jag dragit ny el med allt LED och 13pol för framtida backljus osv så det blir lätt att komplettera i framtiden.

Det jag saknar nu är något bra sätt att transportera ramperna. Annars måste jag säga att jag är nöjd trots att släpet inte har tippfunktion.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilka smarta anpassningar har ni (gjort) på era trailers?
2056 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande