Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Riktigt kul läsning och grattis till andraplatsen = respekt thumbs up

Trist med ditt värmeproblem...
Något är helt klart fel, körde full fart 20 min, 5 min pause och 30 min på Mantorp och kom upp i 115 grader oljetemp.

Har du ändrat luftflödet något förbi runt motor/kylare?

Du kanske ska prova "WATERWETTER" ist för glykol? inte provat själv men hört de som lovordat produkten.

NicoRacing skrev:


2. Mitt problem att bilen går varm. [/b]

Vatten temp. Började dagen med att stänga av ac'n, men efter dem lungna varven började jag öka tempot och då gick temperaturen upp något, satte då varmen på högsta och fortsatte att ladda på. Vilket resulterade i att temperaturen låg som max vid attack på pricken mellan mitten och in på det röda i perioder för att sedan gå tillbaka till 90 grader.

Olje Temp. Oljan låg vid full attack på max 125 grader vid enstaka tillfällen.

Det fungerade betydligt bättre att köra igår än någon annan gång detta året men det konstiga är att jag inte hade dessa problemen förra året. Ska man prova att byta kylvätska? ny kylare? Vatten pump? Visco fläck?


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Dave79 skrev:
Riktigt kul läsning och grattis till andraplatsen = respekt thumbs up

Trist med ditt värmeproblem...
Något är helt klart fel, körde full fart 20 min, 5 min pause och 30 min på Mantorp och kom upp i 115 grader oljetemp.

Har du ändrat luftflödet något förbi runt motor/kylare?

Du kanske ska prova "WATERWETTER" ist för glykol? inte provat själv men hört de som lovordat produkten.



Tack!

Ja lite tråkigt, men jag är fast besluten om att lösa det. Jag hade faktiskt inte några jätte problem heller körde ca 20 varv åt gången (runt 25 minuter) full attack.

Jag kommer att börja med att:

1. Ny visco koppling (Beställd)
2. Hälla i en flaska WATERWETTER
3. Ny termostat som öppnar tidigare, 55 grader(Har på hyllan)
4. Ny Kylare
5. Ny Vatten pump

Efter varje åtgärd ska jag köra en trackday och testa dvs uteslutnings metoden.

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Ny vattenpump blir nog nästa grej för mig om inte fläkten löser det. Vad har du för mil?

Min har gått 8000

_________________
Robin Karlsson
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Norris skrev:
Ny vattenpump blir nog nästa grej för mig om inte fläkten löser det. Vad har du för mil?

Min har gått 8000


Ja det gör du rätt i, jag tar en sak efter den andra och provar, lättast först...

Min har smått över till 15k mil. Går kanon över lag, enbart att den från och med detta årets första körningar har gått varmt av någon anledning. Aldrig haft problem med detta förra året. Vad kan ha hänt under vinter vilan?

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Å ena sidan, med dom miltalen om inget är nybytt och man tänkt ha kvar bilen och köra bana kunde man kanske med gott samvete byta pump, termostat, kylare och slangar för att aldrig bry sig igen

_________________
Robin Karlsson
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Norris skrev:
Å ena sidan, med dom miltalen om inget är nybytt och man tänkt ha kvar bilen och köra bana kunde man kanske med gott samvete byta pump, termostat, kylare och slangar för att aldrig bry sig igen


Hej

Absolut, ska kolla i mina papper när det senast var bytt. Har för mig att vattenpumpen var bytt men det ska jag kolla upp, annars är det som du säger att man byter ut hela kylsystemet. Det är tanken

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Lite uppdatering med bilder från ljungbyhed

Tack till Paulina





_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Är bilderna tagna under hård inbromsning? Den ser låg ut fram annars?

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Är bilderna tagna under hård inbromsning? Den ser låg ut fram annars?

Kan det ju inte vara - bromsskivorna glöder inte

_________________
Janne Ström
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är bilderna tagna under hård inbromsning? Den ser låg ut fram annars?


Ja, bilderna är tagna efter "långa räkan" i hård inbromsning så det är helt rätt observerat



_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Började att inhandla allt inför helgens pill i garaget.

Inköpslistan blev följande
Dest vatten
Walter vatter (sägs ha påverkan och dra ner motortemperaturen)
Termostat öppnar vid 55 grader
BMW glykol
Parningar till termostat och rören in till motorn
Ny kylarvatten temperatur givare
Ny visco koppling

Bytade följande idag samt demonterade kylaren för att rengöra och spola ur den, det visade sig vara en bra ide då det var fullt med flugor och damm mellan kylare och ac kylare.

Det var dok inte så lätt att få loss original visco koppling så efter lite googlande tillverkade jag ett verktyg efter att ha sett hur specialverktygen som bmw använder, inte snyggt men funktionellt.

Efter luftning och provkörning konstaterades att motorn ifrån fläkten låter något mer (var relativt stor skillnad på motståndet på visco kopplingarna ny/gammal) sedan att vatten tempen höll sig på första pricken innan mitten samt att oljetemperaturen var lägre än den brukar vara, nöjd. Kände även på vattenpumpen och inga glapp konstaterades och den gick fint att snurra på.

Nu är det slutgiltiga resultatet hur bilen reagerar på banan, datumet är satt till 15 juli på Ring Knutstorp.










_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Var och hämtade upp en lite ny lätt dämpare, tack David.

Ska bli spännande att testa, 10kg lättare än nuvarande, 20kg lättare än original.

Monteras och provas i helgen

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Har funderar lite på en ny utväxling till min Diff.

Det är en 3.91 utväxling som ligger närmst.

Är det någon som vet om man behöver byta mjukvaran till SMG2an?

Har hört blandat.

Finns länk till Dinans program o länken

https://www.dinancars.com/product/d902-34a6-d-smg-transmission-softwar . . . .

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Ny ljuddämpare Direnza

Exakt 10 kg lättare

Scorpions / Direnza





_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Har du nån koll på db? 😋

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Har du nån koll på db? 😋


Nej tyvärr... Ska provköra henne nästa helg på knutstorp, får nog ha med båda dämparna ut...

Hon låter riktigt arg nu....

Enligt ljuddämparens förra ägaren ska den klara 95db

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Gjorde en db mätning "light" idag genom mobiltelefonen. Provade 3 gånger och fick max 86db, mätningen gjordes precis bredvid vägbanan och jag körde med full last.

Vet inte men jag hoppas att jag ska kunna klara mig under 95db...

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



De där blåa camberstagen borde du byta ut mot ett par svarta istället. 😉

_________________
Marcus Marklund
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656


Trådstartare
Maccan skrev:
De där blåa camberstagen borde du byta ut mot ett par svarta istället. 😉


Det tillsammans med nya bussningar styr vi upp direkt efter sommaren

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Hur funkade federal däcken förresten?

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 SMG2 -04 Clubsport
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 22, 23, 24   >>
28 besök senaste veckan (152108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande